Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Debat om sikkerhed: Dialog er det første skridt

Debat om sikkerhed: Dialog er det første skridt

03. november 2013 12:40Foto: Feltet.dk

På baggrund af ulykkerne og de mange farlige situationer, som er sket og har været omdiskuterede i den danske cykelsport i 2013, navnlig i forbindelse med flere Post Cup-afdelinger, bliver der nu opfordret til en større dialog. Men vejen til løsning af problemerne er lang. Feltet.dk har set på debatten om sikkerheden i de danske A-løb og genudgiver i dag en artikelserie om emnet.

Artiklen fortsætter efter videoen.

 

Sikkerheden omkring cykelrytterne, når der køres cykelløb i Danmark, har ifølge Lars Bonde, der er sportschef i Danmarks Cykle Union, højeste prioritet. Alligevel har der været flere alvorlige ulykker i A-klassen i løbet af 2013, og derfor opfordrer han nu til, at man graver dybere efter løsninger, som kan forbedre sikkerheden.

 

Først og fremmest ønsker han en dialog mellem politi og DCU, men også en dialog mellem DCU og klubberne, som afholder eksempelvis Post Cup, har en høj prioritet.

 

Læs også
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie

 

"Vi skal prioritere dialogen med klubberne, som afholder Post Cup, så disse klubber kan forvente, at jeg vil holde et personligt møde med arrangørerne. Derudover skal det tilstræbes, at jeg kommer ud at se og godkende ruten, så de problematikker, der kan være omkring ruten, kommer op at vende tidligt i processen," forklarer Lars Bonde, som møder støtte fra Vejen BC's formand Henrik Jeppesen.

 

"Jeg bakker op om de fleste af Lars Bondes forslag omkring Post Cup, og hvis man så også kan få arrangeret et fællesmøde med Politiet, så tror jeg, at man ville komme langt. Vi kan nok ikke få alle løb op på et niveau med afspærringer og ensretninger, så derfor tror jeg, at man skal starte et sted," forklarer Henrik Jeppesen.

 

Andre muligheder

Vejen BC var arrangører af en Post Cuppens 2. afdeling i år, og selvom der lykkeligvis ikke skete nogle ulykker mellem ryttere og biler i det løb, så har Henrik Jeppesen en klar idé, hvad man kan gøre for at undgå ulykker fremover i de danske cykelløb, men også hans forslag har huller.

 

"Jeg kunne godt tænke mig, at man kunne ensrette langt flere strækninger. Jeg ved godt, at vi ikke kan gøre det 100 procent, men jeg tror, at det kunne være med til at afhjælpe det. Det løser det ikke, fordi hvis feltet bliver splittet op, så kommer der billister ind mellem felterne. Det ville heller ikke være nemt for Politiet at styre løbet, når der bliver blandet billister ind blandt rytterne," lyder det fra Henrik Jeppesen.

 

Ensrettede veje kan måske blive en nødvendighed for at sikre optimale forhold til rytterne. I løbet af de seneste år er felterne blevet større, og det medfører derfor også en større risiko for ulykker. Det er i hvert fald sådan, at Emil Dam Sørensen ser på tingene.

 

"Hvis det ikke allerede er det, skal det være obligatorisk at politiet vinker biler ind til standsning. Og arrangeres der løb på smalle veje med potentielt store felter over 100 mand, skal de smalle veje ensrettes. Mig bekendt er A-feltet vist blevet større og har måske lidt mere kørekraft. Når der er flere om buddet til hvert enkelt løb, så bliver der nogen gange kørt til grænsen," siger Emil Dam Sørensen, som kører i A-rækken for Bornholm Pro Cycling, og han bakkes op af andre:

 

"Som jeg ser det, så er A-klassen blevet bedre og stærkere med flere hold. Det gør også, at der bliver kørt mere til stregen, hvilket måske giver nogle farligere situationer. Man må også sige, at hvis vi ønsker en stærkere eliteklasse, og vi ønsker at blive bedre internationalt, så må man også overveje, om man kan gøre noget mere for sikkerheden og cykelsporten," forklarer sportsdirektør for Blue Water Cycling, Anders Fialla.

 

Kegler som mulighed

Det er dog ikke alle problemer omkring sikkerheden, som kan laves inden for cykelsporten. Flere skyldes problemer en mangel på respekt fra folk uden for cykelsporten. Det er ikke altid, at man lytter efter, hvad Politiet siger.

 

”Vi kan alle sammen blive bedre. Vi er inde i en tid, hvor cyklingen er utrolig populær, men hvor ting også holdes op imod, hvad man ser på tv i de store begivenheder. For mange forventer måske, at kan køre rundt i venstre side af en lille by, uden at der kommer modkørende. For det har man set i Touren. Jeg forventer større hensyn fra både ryttere, arrangører, men også fra menige danskere, som skal vænne sig til, at cykelløb er noget, der er rundt omkring," siger Lars Bonde, og han fortsætter:

”Dér, hvor det bliver ekstra farligt, er, når folk, selv når Politiet har bedt dem standse, bare fortsætter, for det har ’de ret til’, synes de. Dér kunne vi godt tænke os, som man ser mere i udlandet, at bilisterne er mere anerkendende. Den forståelse kan man godt savne - der er jo søgt og givet polititilladelse.”

 

Læs også
Optakt: 5. etape af Presidential Tour of Türkiye

 

Den opfattelse bliver delt af Anders Fialla, som savner tålmodighed hos folk på landevejen

 

"Bilisterne er måske også blevet en tand mere aggressive over for cykelryttere. Jeg kender det selv fra, når man er ude og træne. Bilisterne har ikke længere ti sekunder til, at man lige får trukket ind, så der kan overhales," beskriver Blue Water Cyclings sportsdirektør.

 

Rytterne skal også oppe sig

Det er dog ikke kun bilisterne, som er syndere. Flere opfordrer også rytterne til at tænke på andre, når de træner, da det kan være med til at gavne dem, når der køres cykelløb.

 

"Der er ingen tvivl om, at det er godt sted at starte at tage en snak med rytterne om, at når de er i træningsituationer, så burde de måske også tænke meget mere over. De bør ikke gøre nogle ting, som kan provokere. Det er måske en af de ting, som vi kan gøre til gengæld, hvis vi kan få nogle flere ensrettede veje, så kan vi måske i dagligdagen opføre os rigtig eksemplarisk," siger Henrik Jeppesen, og han deler holdning med Lars Bonde:

 

”Men danske cykelryttere kan da også blive bedre og opføre sig bedre i trafikken, under løb, men også til træning, hvor de sommetider kommer i høj fart rundt om et hjørne i en klubspurt og nærmest skræmmer livet af folk," lyder det fra Lars Bonde

 

Opfordring til alle

Sikkerheden bliver prioriteret højt, og derfor kommer der også slutteligt en opfordring fra Torben Kristensen, som er distriktsbestyrelsesformand for Jylland-Fyn og næstformand i DCU. Han beder om hjælp fra alle parter.

 

"Vi vil altid gerne høre indspark til, hvordan vi kan gøre sikkerheden bedre - det er bedre end for eksempel at skrive det på Facebook. Forventer man, at nogen skal gøre noget, må man henvende sig. Vi er altid åbne for henvendelser og for at tage en dialog."

 

"Jeg vil gerne opfordre til den åbne samtale - det er vi meget bedre til. Vi har jo en fælles interesse i at skabe gode betingelser for at køre cykelløb i Danmark. Det skal være sjovt for alle parter," afslutter Torben Kristensen. 

Artiklen blev første gang bragt her på Feltet.dk den 5. oktober 2013.
 

DEL
INFO
Danske landevejsløb
Nyheder Profil Resultater
DCU
Nyheder
Tema: Sikkerhed til debat
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?