Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Debat om sikkerhed: Nogen skal tage ansvar

Debat om sikkerhed: Nogen skal tage ansvar

03. november 2013 12:35Foto: Feltet.dk

Der har været flere slemme uheld i sæsonens danske løb og endnu flere farlige situationer. Derfor forventer flere aktører nu, at DCU finder frem til konkrete løsninger - inden en cykelrytter mister førligheden. Feltet.dk har set på debatten om sikkerheden i de danske A-løb og genudgiver i dag en artikelserie om emnet.

 

Det seneste år har budt på grimme uheld i dansk cykelsport, hvor der er blevet rejst store spørgsmålstegn ved sikkerheden omkring løbet. Seneste uheld skete ved A-løbet i Haderslev, hvor Daniel Foder kolliderede med en bil, som angiveligt også ramte andre ryttere på vejen, heldigvis uden at også de styrtede. 

 

De sikkerhedsmæssige dilemmaer, som opstår, når konkurrencecykling foregår på åbne veje, har fået flere personer op fra deres saddel og bilsæde. Her bliver der efterlyst handling fra de ledende instanser, og det skal være så hurtigt som muligt.

 

"Jeg synes, at der skal være mere konsekvens. Jeg kan sagtens forstå, at vi kan have svært ved at få lukket ruterne af alle steder hver eneste weekend. Sådan er det jo bare. Men så må man sætte noget mere politi ind og sørge for, at bilerne holder stille, når de får besked på det," forklarer Anders Fialla, der er sportsdirektør for Blue Water Cycling og også var til stede, da hans rytter Daniel Foder kom alvorligt til skade i Haderslev.

 

Anders Fiallas holdning bliver bakket op af kontinentalrytteren Lasse Bøchman, som også var til stede ved A-løbet for et par uger siden. 

 

"Jeg ved godt, at ruten aldrig kan blive lukket helt af, men jeg savner bare, at der er noget mere politi. Jeg vil ikke være den, som sidder og siger, hvad der skal gøres- Jeg håber bare, at der bliver taget en beslutning," forklarer Lasse Bøchman, der for tiden er tilknyttet Næstved Bicycle Club.

 

DCU peger i samme retning

Det er dog stadig usikkert, hvem der har ansvaret for sikkerheden. Løbskommissærerne, Danmarks Cykle Union, arrangørerne og Politiet spiller alle sammen en rolle her. Spørger man DCU's sportschef Lars Bonde, så har han dog et klart billede af, hvor en stor del af problemet ligger, og ikke underligt tager han fat på Post Cup-løbene, som byder på store felter, og hvor årets mest omtalte sikkerhedsmæssige hændelser er opstået.

 

"I forhold til Post Cup skal vi have genoptaget en dialog med Politiet. Et problem, vi oplever, er, at der fra uge til uge er en alt for uensartet tilgang fra Politiet. Vi kunne godt tænke os noget fast at forhold os til, så når der kommer to betjente, så ved vi, hvad vi får. Nogle gange får vi betjente, som leverer et fantastisk stykke arbejde med at stoppe trafikken," forklarer Lars Bonde, inden han kommer med et forslag:

 

"Et helt ens cirkulære på tværs af politikredse kunne være en løsning, så det er ens hver gang. Lige nu er det for svingende og også kommer an på betjentenes eget engagement - kan de lide cykelløb, eller er de ligeglade. Her kan der også være en forskel fra en politikreds til en anden, hvordan den ledende politichef opfatter det," beskriver sportschefen.

 

Lars Bondes holdning om for uensartet behandling bliver bakket op af Henning Knudsen, som var løbskommissær ved A-løbet i Haderslev, hvor Daniel Foder kom til skade. Han mener dog ikke, at sikkerheden er blevet dårligere end tidligere.

 

"Det er bestemt ikke mit indtryk, at sikkerheden er blevet dårligere. Den er ikke blevet ringere. Det er dog klart, at der må snakkes sammen, om hvordan det bliver endnu bedre. Der skal laves aftaler med Politiet, hvor der sommetider kan være forskel på betjentenes ageren. De har ikke alle den nødvendige erfaring, og det vil vi gerne i dialog med Politiet omkring. Men samtidig blev rytterne også nødt til at være vågne," forklarer Henning Knudsen.

 

Det muliges kunst

Distriktsformand for Jylland-Fyn og næstformand i DCU, Torben Kristensen, taler ligeledes om, at man skal ensarte betjentenes handlinger i løbet af et cykelløb, udabejde en slags "drejebog" for at optimere sikkerhedsforholdene. Han påpeger dog også samtidig, at rytterne også må være realistiske i deres ønsker, da der ikke er uendeligt med muligheder.

 

"Vores ryttere er nødt til at forstå, at det er det muliges kunst. Vi kan ikke afspærre ruterne totalt. Vi kan ikke ensrette vejene totalt. Det er der ganske enkelt ikke mulighed for at gøre. Omvendt kan vi godt opfordre vores arrangører til at tænke med ind, hvor det kan blive kritisk. På et stykke med sidevind kan man måske sætte kegler op. Ganske som det måske skal erkendes, om nogle bestemt veje er egnede til at køre cykelløb på med det politi, som er til rådighed," forklarer Torben Kristensen.

 

Politi eller ej, så tyder det på, at der skal ske handlinger, før det går rigtig galt med en cykelrytter. Lasse Bøchman er da heller ikke afvisende over for at droppe de danske løb, hvis sikkerheden fortsætter i samme stil.

 

"Det kan da godt være, at jeg overvejer et stop i længden. Hvis ikke man begynder at tage det seriøst fra DCU af, så kan det godt være, at jeg overvejer at droppe de danske løb. Hvis de tog det alvorlig og kom med nogle flere motorcykler, som ikke nødvendigvis er betjent, som man har set eksempler på i Danmark Rundt, så ville det hjælpe," lyder det afslutningsvis fra Lasse Bøchman.

 

Feltet.dk har forsøgt at få en kommentar fra Politiet, men det har endnu ikke været muligt. 

Artiklen blev første gang bragt her på Feltet.dk den 5. oktober 2013.
 

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Famenne Ardenne Classic(1.1) 02/10

Gran Premio Bruno Beghelli(1.1) 02/10

Tour de Vendée(1.1) 02/10

Binche - Chimay - Binche(1.1) 04/10

Paris - Bourges(1.1) 06/10

Tour de Romandie(2.WWT) 07/10-09/10

Il Lombardia(1.UWT) 08/10

La Philippe Gilbert juniors(2.1) 08/10-09/10

Memorial Rik Van Steenbergen(1.1) 09/10

Annonce

Annonce

AG2R Citroen Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty - Gobert

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel - Premier Tech

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Alpha Vinyl

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team BikeExchange Jayco

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger