Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Læs alt om de seks danske herrer til Strade Bianche i vores danskerdedikerede optakt.
Annonce
Seks danske herrer kører lørdag Strade Bianche 2023.
To af dem, Andreas Kron og Mikkel Honoré, har ifølge Feltet.dk´s ekspert, Emil Axelgaard, potentiale til top 10.
”Det er et løb, som jeg havde meget store forventninger til både Honoré og Kron i. For jeg synes, at det er et af de endagsløb, som passer bedst til dem begge to,” siger Emil Axelgaard.
At første ledsætning står i datid er et udtryk for, at eksperten ikke udelukkende er positiv på de danske vegne.
Han ærgrer sig over, at sidste års nummer tre, Kasper Asgreen, misser løbet, og fortæller, at både Kron og Honoré i de sidste dage op til hans optakt dumpede ned ad den favorit-rangliste, som nu fremgår af den.
Faldene har naturligvis deres årsager. Sygdom fik Kron til at droppe løb både søndag og onsdag, mens Honoré åbent har erkendt ikke at have helt så gode ben som håbet i den forgangne weekend, hvor han sluttede udenfor top 35 i begge sine løb.
Foto: Photo News.
For Krons vedkommende finder Emil Axelgaard trøst i, at Lotto Dstny-rytteren lyder optimistisk i de udtalelser, som holdet har offentliggjort op til Strade Bianche.
”Det, som han viste i Andalusien, specielt på finalen i 4. etape, hvor han kører med (Enric) Mas og (Tadej) Pogacar til sidst, indtil han eksploderer på den sidste bakke, viser, at vi godt kan tillade os at have nogle forventninger, hvis han er kommet sig ovenpå sin sygdom.”
”Hvis man rangerer rytterne, så er der større favoritter end ham, men man ser næsten altid overraskelser i top 10,” fortæller Emil Axelgaard og nævner Attila Valter (firer i 2022), Michael Gogl (sekser i 2021) og Chris Juul (syver i 2017) som eksempler.
Mens Kron må forventes at blive enekaptajn hos Lotto Dstny, er Honoré blot et af flere kort hos EF Education - EasyPost.
Efter weekendens relativt beskedne præstationer ser Emil Axelgaard dog nu mere potentiale i Honorés holdkammerat Alberto Bettiol - også selvom Honoré overfor Feltet.dk har forklaret, at de tamme resultater i Ardeche og Drome delvist skyldtes manglende friskhed qua hård træning rettet mod Strade og de kommende klassikere.
”Jeg var glad for at høre, hvad han har fortalt til os. For jeg var lidt nedslået, efter det han viste i Frankrig. Også fordi det heller ikke gik særlig godt i Australien.”
Foto: Sirotti.
”Vi ved jo, at han har sit høje topniveau, men det er aldrig rigtig lykkedes ham at finde det i foråret. Han havde også håbet at gøre det bedre i Frankrig, så på bagrund af det og hans forårshistorik er min optimisme ikke voldsomt stor.”
”Men vi ved også, at hvis han finder sit topniveau, så er han helt klart også top 10-kandidat. Ruten burde passe ham helt perfekt, og det gør den også til Bettiol.”
Sektor 7 og de to scenarier
Netop Bettiol kan få en nøglerolle for Honorés ræs. Først forventer Emil Axelgaard, at en relativt rolig indledning skal overstås, før sektor 7, San Martino in Grania (9,5 km i længde, fem stjerner og med 73 km igen), kan sætte gang i løjerne.
”Holdene plejer at lægge pres på, og der plejer at være styrt. Men sjældent åbnes der helt op. Man skal være opmærksomhed, fordi den er svær nok til at gøre en forskel. Men jeg vil tro, at alle er så fokuserede på Monte Sante Marie, at det er den, de venter på,” fortæller eksperten, som dog mener, at San Martino in Grania er et sted, hvor de formodet næststærkeste, herunder danskerne, kan angribe.
”Der kunne godt være nogle løjtnanter, der tænker, at de skal i forkøbet, og som derfor prøver allerede på sektor 7. Måske særligt, hvis de tænker, at de ikke har benene til at gå med de allerbedste.”
Hvis feltet som forventet er relativt samlet ind til sektor 6, Monte Sante Marie, ser Emil Axelgaard løbet have to mulige scenarier. Begge starter med angreb fra favoritterne på denne sektor, men adskilles af, hvor stort et forspring de kan få, og om nogle hold vil sidde i overtal i eller nær fronten.
Foto: Sirotti.
Først skal omtales det scenarie, som danskerne ifølge Emil Axelgaard skal håbe på.
”(Mathieu) Van der Poel kan meget let kan være isoleret, og Quick-Step og Ineos kan måske sidde med flere mand. Efter Monte Sante Marie kan den gå i stå, og der kan komme noget regruppering,” fortæller eksperten og fremhæver, at det lange, flade og asfalterede stykke efter sektor 6 er perfekt til angreb i et potentielt taktisk spil.
”Hvis de kan komme med i en gruppe med eksempelvis (Andrea) Bagioli og Carlos Rodriguez og nogle andre outsidere, så kunne der godt være nogle perspektiver. Det åbner i hvert fald løbet, at den store favorits hold ikke er særligt stærkt.”
I Emil Axelgaards optik er et taktisk spil i frontgruppen efter Monte Sante Marie danskernes reelt eneste vej til at komme i spil til podiet. Men sker det, har både Tiesj Benoot, Gianluca Brambilla og Asgreen bevist, at tidlige outsider-fremstød i tilfældet af isolerede favoritter kan føre helt til en top tre.
I det taktiske spil kan Honoré meget vel få selskab af Bettiol, mens Kron omvendt bør være alene. Det er dog meget sandsynligt, at taktik blot får en birolle i finalen. For i de fleste udgaver af Strade Bianche har favoritterne skilt sig afgørende ud på Monte Sante Marie, hvorefter det mest af alt har handlet om styrken i stængerne.
Foto: GreenEDGE Cycling.
”Den anden mulighed er, hvis van der Poel og (Julian) Alaphilippe åbner tidligt på Monte Sante Marie, og det så bare bliver et råt udskilningsløb. Det bliver det oftest, og eftersom van der Poels hold er svagt, så vil han nok gerne have det her mand mod mand-scenarie, som også gav ham sejren for to år siden.”
”Så må danskerne se, hvor langt de kan komme og prøve at lave en top 10. Men så kommer de ikke på podiet,” mener Emil Axelgaard.
Hvad så med resten?
Blandt de fire øvrige danskere har Emil Axelgaard størst forventninger til Mads Würtz. Den 28-årige kører Strade Bianche for fjerde gang, men er endnu ikke blevet bedre end nummer 109.
”Jeg synes, at Mads Würtz har kørt rigtig godt i år, og han kørte godt i grusløbet i Spanien (Jaén Paraiso Interior, red.). Det her løb er hårdere. Der er flere højdemeter, og stigningerne er stejlere, men jeg vil egentlig tro, at han kan lave et okay resultat.”
”Ruten er for svær, til at han kan lave et super resultat. Men de tungere folk kommer længere, end hvis man skulle køre de tilsvarende stigninger på asfalt,” siger Emil Axelgaard og forklarer, hvad Israel-rytteren kan gøre rent taktisk.
Foto: Sirotti.
”Han kan enten prøve at ramme det tidlige udbrud eller prøve at komme i forkøbet, som han jo faktisk prøvede det i Jaén. Kan man få et forspring, så er det et løb, man godt kan komme langt i.”
”Problemet er, at jeg ikke kan huske, at udbruddet har holdt frem til Monte Sante Marie. Så det er ikke det nemmeste løb at gøre det i. Under alle omstændigheder bør han få mulighed for at se, hvor langt han kan komme.”
Juul, Asbjørn Hellemose og Casper Pedersen regner Emil Axelgaard alle med vil indgå i en form for hjælperrolle. På et relativt profilløst Jayco-mandskab kan Juul måske få frihed til at prøve at ramme morgenhugget, men nogen gentagelse af syvendepladsen fra for seks år siden ser Feltet.dk´s ekspert ikke.
Hos Trek-Segafredo er debutanten Hellemose blevet kaldt ind som en sen erstatning, og for ham handler dem om at lære og hjælpe sidste års nummer syv, Quinn Simmons.
Foto: Soudal Quick-Step / Getty Images.
Endelig er der Casper Pedersen, der ligeledes kører løbet for første gang.
”Casper P. har kørt fremragende, men havde en lidt skuffende åbningsweekend. Han blev brugt tidligt i Omloop, men jeg har ikke hørt nogen forklaring på, hvorfor han var helt væk i Kuurne,” fortæller Emil Axelgaard, som ser flere begrænsninger for selv den bedste udgave af Casper Pedersen i Strade Bianche.
”Det er for svært et løb. Der er for mange højdemeter. Han kan ikke være med fremme. De kommer med tre kaptajner med Alaphilippe som det store navn og så Bagioli og (Mauri) Vansevenant. Casper P. skal formentlig hjælpe i positionskampen frem mod grusstykkerne.”
”Så må vi se, hvor han ender. Hvis han finder sine bedste klatreben, kan han godt ende pænt, men det må være et job som hjælper.”
Strade Bianche køres vanen tro fra og til Siena. Ruten er på 184 kilometer (63 på grus) og har omkring 3.100 højdemeter. Løbet skydes i gang klokken 11.45. Du kan følge det fra klokken 13.50 i vores liveopdatering.
Annonce
Annonce
La Route Adélie de VItré(1.1) 29/03
Volta Limburg Classic(1.1) 30/03
La Route Adélie de VItré(1.1) 29/03
Volta Limburg Classic(1.1) 30/03
Ronde van Vlaanderen(1.WWT) 31/03
Ronde van Vlaanderen(1.UWT) 31/03
Itzulia Basque Country(2.UWT) 01/04-06/04
Tour of Thailand(2.1) 01/04-06/04
Région Pays de la Loire ...(2.1) 02/04-05/04
Paris-Roubaix Femmes(1.WWT) 06/04
Paris-Roubaix(1.UWT) 07/04
Giro della Città Metropo...(1.1) 07/04
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce
Pidcock: Jeg troede, at jeg havde ødelagt det for mig selv
Kron i top 10 da Pidcock gjorde Pogacar kunsten efter
Movistar giver status på Norsgaard efter Strade-styrt
Kopecky afslører: Der var ingen aftaler