Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Nyhedsbrev VELOMIO

Den store Giro d'Italia rutebeskrivelse

Den store Giro d'Italia rutebeskrivelse

07. oktober 2013 19:15Foto: Sirotti

Som sædvanligt er sidste uge i Giro d'Italia 2014 den hårdeste i et løb med ti opadgående afslutninger og seks af dem er bjergafslutninger på de sidste otte etaper.

En hård afslutning venter i næste års Giro d'Italia. Efter starten i Nordirland byder etaprene i Italien på hele ti afslutninger opad, hvor de sværeste etaper er koncentreret over de afsluttende otte etaper, hvor der fra 14. etape venter seks bjergetaper med bjergafslutninger. Dette inkluderer en bjergenkeltstart til Cima Grappa, en kort bjergetape over Gavia og Stelvio til Val Martello samt en etape næstsidste dag til Monte Zoncolan. Rytterne skal ud på i alt 3450 kilometer. Herunder kan du læse en kort beskrivelse af alle etaper og nederst en opsummering af ruten.

 

Giro d'Italia-ruten etape for etape

 

Flad start i Nordirland

Løbet starter i den nordirske hovedstad, Belfast, hvor 1. etape er en 21,7 kilometer lang holdtidskørsel. Fra starten på havnen i Belfast går det ud til Stormont og tilbage igen, hvor der er to lange og lige stræk, men dog en lille bakke i slutningen. Den sidste tredjedel af ruten byder på flere sving og stiller derfor langt større tekniske krav.

 

2. etape starter og slutter i Belfast og er 218 kilometer lang. De første cirka 90 kilometer går mod nord over flere småbakker, inden rytterne næsten følger kysten tilbage mod Belfast, først mod øst og så mod syd, men også kører ind i landet for de to første bjergspurter. Vinden kan spille en stor rolle på denne etape, men skal helst komme fra nordøst og ikke vest, som den typisk gør i området.

 

På sidste etape uden for Italien, 3. etape, forlader rytterne Nordirland fra byen Armagh og kører til Irlands hovedstad, Dublin, over 187 kilometer. Der er nogle bakke i starten, men sidste halvdel af etapen er stort set flad, men dog langs østkysten, så vinden igen kan blive en afgørende faktor.

 

Efter en tidlig hviledag fortsætter rytterne i Italien med en kort 4. etape på 121 kilometer fra Giovinazzio til Bari i Apula-regionen, nær hælen af Italien. Etapen er stort set flad og bør ende med en massespurt.

 

De første bjerge

Rytterne fortsætter mod sydvest på 5. etape fra Taranto til Viggiano over 200 kilometer. Dette er første etape med egentlige bjerge, hvor rytterne skal op ad tre af slagsen: Murgitelle, Valico della Serra di San Chirico og afslutningen op til Viggiano. Det er næppe en etape, der skaber væsentlig splittelse blandt topfavoritterne, men de tunge ryttere ryger i hvert fald nedad i klassementet.

 

Fra Sassano går det på 6. etape mod nordvest forbi Napoili og til Montecassino efter hele 247 kilometer. Etapen er forholdsvis flad, men slutter med en knap otte kilometer lang stigning på omkring 6% i gennemsnit.

 

Rytterne fortsætter nordpå og uden om Rom på 7. etape fra Frossinone til Foligno over 214 kilometer. Arrangørerne betegner dette som en flad sprinteretape, men med flere mindre stigninger undervejs, og Valico della Somma som den sidste 42 kilometer fra mål, kan det meget vel ende med, at et udbrud får lov at køre hjem.

 

Weekend med bjergafslutninger

På 8. etape skal rytterne ud på den første egentlige bjergetape. Fra Foligno går det over 174 kilometer overvejende mod nord med bjergafslutning på Montecopiolo. De første 125 kilometer er letkuperede, inden det går opad i nogle kilometer, før rytterne rammer den officielle stigning til Cippo di Carpegna (7,85 km, 8,3%, max 14%). Efter en nedkørsel går det først op til Villagio del Lago (9,3 km, 6,2%, max 11%), så nedad i lidt over tre kilometer, inden afslutningen op til målet i Montecopiolo (6,35 km, 6,4%, max 13%).

 

Rytterne fortsætter fra Lugo på 9. etape til Passo del Lupo ved Sestola, hvor de igen skal køre 174 kilometer og blandt andet kommer gennem Bologna. Efter omkring 110 flad kilometer gælder det først to halvhårde stigninger, Sant'Antonio og Rocchetta Sandri, inden de sidste cirka 20 kilometer går op mod målet på Passo del Lupo. Officielt er stigningen dog kun regnet som de 10,7 kilometer fra Sestola og op til Passo del Lupo, der stiger med 5,7% i gennemsnit og op til 13%. Første del af denne stigning indeholder fire kilometer med 8,8% i gennemsnit, inden det flader lidt ud mo slutningen.

 

2. uge starter i Bartalis tegn

Efter endnu en hviledag starter rytterne på 10. etape i Modena og kører gennem Parma til Salsomaggiore Terme over 184 kilometer. Det meste af etapen er flad, men der er nogle mindre bakker til sidst, og selve afslutningen går også lidt opad. Denne etape er dedikeret til den tidligere italienske superstjerne, Gino Bartali, der ville blive 100 år i 2014. I 1936 vandt han en etape til Salsomaggiore Terme.

 

11. etape starter i Collecchio og fortsætter til Savona over hele 249 kilometer, hvilket gør den til løbets længste etape. Fra starten går det mod sydvest og til Middelhavskysten, hvor rytterne inden Savona slår en sløjfe mod nordvest til stigningen Naso di Gatto, som nok skal sikre, at sprinterne ikke går en chance denne dag.

 

Den lange enkeltstart

Løbets første enkeltstart falder på 12. etape fra Barbaresco til Barolo over 46,4 kilometer. De første 36 kilometer byder hverken på mange tekniske eller terrænmæssige udfordringer. På sidste del af etapen venter dog to stigninger, første til Vergne og efter en teknisk nedkørsel op til mål i Barolo. De to stigninger giver sikkert nogle af rytterne problemer med at finde rytmen til at slutte af, så der sker en del forskydninger fra de første mellemtider og til etapens endelige resultat.

 

Efter enkeltstarten går det på 13. etape nordpå med 158 kilometer fra Fossano til Rivarolo Canavese, hvor rytterne kører lige øst for Torino. Arrangørerne betegner etapen som flad, men der er flere småbakker på sidste halvdel, som kan gøre dette til en spændende kamp mellem et udbrud og sprinterholdene.

 

De store bjergetaper begynder

14. etape er den første hårde bjergetape, hvor rytterne på de 162 kilometer fra Agliè til Oropa skal over tre hårde bjergpas på etapens sidste halvdel: Alpe Noveis (9,95 km, 7,9%, max 16%) med 69 kilometer til mål, Bielmonte (18,35 km, 6,2%, max 13%) med 41 kilometer til mål og selve afslutningen til Oropa (11,1 km, 6,2%, max 13%), hvor de sidste 6,8 kilometer stiger med 7,9% i gennemsnit.

 

Ugen afsluttes med 217 kilometer på 15. etape fra Valdengo til Plan di Montecampione, hvor rytterne på det første forholdsvis flade stykke kører lige nord om Milano, inden det slutter med et brag op til mål. Stigningen til Plan di Montecampione er 18,65 kilometer lang og stiger med 7,8% i gennemsnit og op til 12%. Afslutningen er dedikeret til Marco Pantani, der i 1998 vandt en etape der på vej mod sin samlede sejr.

 

Kort og meget hård start på 3. uge

Efter den tredje og sidste hviledag starter løbets 3. uge med blot 139 kilometer på løbets 16. etape fra Ponte di Legno til Val Martello. Det går dog op og ned stort set hele etapen. Først skal rytterne op til Passo di Gavia (16,5 km, 8,0%, max 16%) efter 23 kilometer. Efter den gælder det løbets højeste punkt (også kaldet Cima Coppi) Passo dello Stelvio (21,7 km, 7,2%, max 12%) med 69 kilometer til mål. Efter den lange nedkørsel venter få flade kilometer inden målstigningen til Val Martello. Stigningen er 22,3 kilometer lang med 6,4% i gennemsnit og maksimum på 14%. Det er bestemt en etape, hvor man skal være klar fra start, og der kan komme afgørende forskelle i klassementet, men også en dag som de klatresvage frygter på grund af tidsgrænsen.

 

Bakkerne på 17. etape virker efter dette meget overkommelige, når rytterne kører 204 kilometer fra Sarnonico til Vittoerio Venegio. Selvom etapen er karakteriseret som flad, så er det dog tvivlsomt, om de tilbageværende sprintere kan klare de mindre stigninger i finalen, og et udbrud har formentlig gode chancer denne dag.

 

På 18. etape skal rytterne fra Belluno til Rifugio Panarotta. På første del af etapen skal rytterne over Passo San Pellegrino. Rytterne fortsætter med kuperet kørsel i højlandet fra til Passo del Redebus med 48 kilometer til mål. Herfra går det nedad og flad i nogle kilometer, frem til målstigningen til Rifugio Panarotta (15,85 km, 7,9%, max 14%).

 

Bjergenkeltstarten og Zoncolan

Løbets anden enkeltstart er bjergenkeltstarten på 19. etape fra Bassano del Grappa til Cima Grappa over 26,8 kilometer. Efter 7,5 nogenlunde flade kilometer fra start går de sidste 19,3 kilometer opad med 8,0% i gennemsnit og op til 14%. Den sidste halvdel af stigningen er hårdest, og de sidste 7,5% stiger med omkring 9% i gennemsnit.

 

Er løbet ikke allerede afgjort, så giver 20. etape den perfekte mulighed. Fra Maniago går det over 167 kilometer til Monte Zoncolan. Mens første halvdel kun byder på mindre stigninger, er sidste halvdel ganske hård. Først Passo del Pura (11,25 km, 7,7%, max 13%) med 63 kilometer til mål, så Sella Razzo (15,85 km, 5,2%, max 15%) som varierer meget i hældning og har 3,3 kilometer tæt på toppen med 9,1% i gennemsnit. Fra toppen er der 40 kilometer til mål, hvor de første 30 kilometer går nedad, inden afslutningen på den stejle Monte Zoncolan. Den 10,1 kilometer lange stigning stiger med 11,9% i gennemsnit og op til 22%. 5,9 kilometer midt på stigningen stiger med hele 14,9% i gennemsnit. En hård afslutning på en meget hård uge.

 

Det rene barnemad venter på den afsluttende, 21., etape går over 169 kilometer fra Gemona del Friulli til Trieste, hvor både løbet og Italien slutter. Den klassiske paradeetape, hvor sprinterne (hvis der er nogen tilbage) kan kæmpe om den sidste etapesejr.

 

Giro d'Italia 2014

fredag d. 9. maj - 1. etape: Belfast 21,7 km (holdtidskørsel) ***
lørdag d. 10. maj - 2. etape: Belfast - Belfast 218 km (flad etape) **
søndag d. 11. maj - 3. etape: Armagh - Dublin 187 km (flad etape) **
mandag d. 12. maj - hviledag
tirsdag d. 13. maj - 4. etape: Giovinazzi - Bari 121 km (flad etape) *
onsdag d. 14. maj - 5. etape: Taranto - Viggiano 200 km (mellem bjergetape) ***
torsdag d. 15. maj - 6. etape: Sassano - Montecassino 247 km (mellem bjergetape) **
fredag d. 16. maj - 7. etape: Frosinone - Foligno 214 km (flad etape) **
lørdag d. 17. maj - 8. etape: Foligno - Montecopiolo 174 km (mellem bjergetape) ***
søndag d. 18. maj - 9. etape: Lugo - Sestola 174 km (mellem bjergetape) ***
mandag d. 19. maj - hviledag
tirsdag d. 20. maj - 10. etape: Modena - Salsomaggiore Terme 184 km (flad etape) *
onsdag d. 21. maj - 11. etape: Collecchio - Savona 249 km (mellem bjergetape) ***
torsdag d. 22. maj - 12. etape: Barbaresco - Barolo 46,4 km (enkeltstart) ****
fredag d. 23. maj - 13. etape: Fossano - Rivarolo Canavese 158 km (flad etape) **
lørdag d. 24. maj - 14. etape: Aglié - Oropa 162 km (hård bjergetape) ****
søndag d. 25. maj - 15. etape: Valdengo - Montecampione 217 km (hård bjergetape) ****
mandag d. 26. maj - hviledag
tirsdag d. 27. maj - 16. etape: Ponte di Legno - Val Martello 139 km (hård bjergetape) *****
onsdag d. 28. maj - 17. etape: Sarnonico - Vittorio Veneto 204 km (flad etape) **
torsdag d. 29. maj - 18. etape: Belluno - Rif. Panarotta 171 km (hård bjergetape) ****
fredag d. 30. maj - 19. etape: Bassano del Grappa - Cima Grappa 26,8 km (bjergenkeltstart) *****
lørdag d. 31. maj - 20. etape: Maniago - Monte Zoncolan 167 km (hård bjergetape) *****
søndag d. 1. juni - 21. etape: Gemano del Friuli - Trieste 169 km (flad etape) *

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Race Torquay(1.1) 30/01

Trofeo Felanitx, Ses Sali...(1.1) 30/01

Trofeo Andratx Lloseta(1.1) 31/01

Cadel Evans Great Ocean R...(1.WWT) 01/02

Trofeo Serra de Tramuntana(1.1) 01/02

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-McLaren

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Pro Cycling

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel Start-Up Nation

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

NTT Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team INEOS

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger