I den kommende weekend stiller Glud & Mastrand Horsens, som det eneste danske hold til start i det engelske løb East Midlands International Cicle Classic. Det 158 km lange løb kategoriseret som et UCI 1.2 løb.
Løbet er hvert år det løb i England, der trækker det største publikum. Det danske hold bruger løbet som opvarmning til en forårsdag på heden, der afvikles næste lørdag omkring Herning.
Glud & Marstrand Horsens holdet har i denne sæson indtil nu vundet UCI point i alle løb, holdet har deltaget i undtaget løbet i Montenegro, der blev afviklet i snestorm. Så derfor forventes der også point af holdet i England.
I engelske cykelmedier omtales løbet som, ”…the most exciting singel day British race ever”
Ruten er opbygget med
Paris-Roubaix som forbillede og indeholder derfor flere brostensbelagte udfordringer. Arrangørerne af løbet har virkelig anstrengt sig for at finde de værste veje i England. Løbsplanlæggerne fravælger normalt veje med ekstrem dårlig belægning og huler, her har man i stedet tilvalgt de mest ubehagelige veje. Arrangørerne bryster sig med at have fundet de værste veje, der nogensinde er blevet kørt cykelløb på i England.
Alt i alt byder rutekortet på ca. 12 km brosten og grus fordelt på 11 sektioner. Det længste stykke, Somerberg, er på 1800 meter og skal passeres to gange. Sektionerne er inddelt i kategorier efter formodet sværhedsgrad. Kategori 4 skal Horsens rytterne se frem til. Den officielle beskrivelse af kategori 4 lyder som følger: ”Oprindelig skærvebane som ikke er blevet genbelagt i over 60 år. Selvom det er en offentlig vej bliver den i dag kun brugt til landsbrugskøretøjer. Den smule tjærebetonbelægning, som stadig er tilbage, er i meget dårlig stand og dybe huler dominerer størstedelen af strækningen. Sektionen indeholder også en kort, meget stejl stigning og en udmarvende nedkørsel.”
Helt umenneskelige er løbsarrangørerne dog ikke. Flere af sektionerne overvåges nemlig op til løbsstart. Det vurderes, at vejene er fremkommelige på racercykler i godt vejr – i tilfælde af dårlig vejr er historien dog en helt anden. Skulle regnen falde i tilpas store mængder vil flere af de farligste sektioner nemlig bliver skåret fra ruten.
Glud og Marstrand Horsens stiller til start med Michael Skelde, Nikolaj Olesen, Kasper Schjønnemann, Rune Udby, Michael Berling og Kim Marius Nielsen, som kan se frem til ordentlig omgang strabadser på de engelske veje – hvis man kan kalde dem det.