Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Når Tour de France i 2022 starter, bliver det på dansk jord, men hvor afgørende bliver de tre danske etaper egentlig for hele løbet? Feltet.dks ekspert vurderer her betydningen og ikke mindst chancerne for et godt dansk resultat.
Annonce
2022 har på mange måder potentiale til at blive et historisk år for dansk cykelsport. Sikkert er det, at København som Grand Depart bliver historieskrivning i bøgerne om verdens største etapeløb.
Enkeltstarten i København og linjeløbsetaperne fra Roskilde til Nyborg og fra Vejle til Sønderborg vil med stor sandsynlighed trække mange fans ud på vejene og være en stor begivenhed i sig selv, men hvilken betydning har de tre etaper for løbet som helhed, og hvilken er vigtigst?
Svaret skal måske findes allerede på førstedagen.
Det vurderer Feltet.dks ekspert, Emil Axelgaard.
”Set i det store billede er det utvivlsomt førstedagen, der byder på den mest interessante af de tre danske etaper. Løbet skydes i gang med en 13,6 km lang enkeltstart i København, og det er på mange måder en nøgledag,” fortæller Feltet.dks ekspert Emil Axelgaard.
Foruden at være åbningsdagen for årets største Grand Tour, vil mange ryttere, som normalt kan have langt til en førertrøje, lede efter muligheden for at køre i løbets prestigefyldte gule førertrøje.
”Først og fremmest vil etapen være et sæsonmål for mange af verdens førende tempospecialister, fordi en sejr her meget vel kan resultere i ganske mange dage i sportens mest prestigiøse førertrøje, og der vil formentlig være mange, der i løbet peger på netop d. 1. juli som en af sæsonens vigtigste dage,” siger Axelgaard og fortsætter:
”For det andet er distancen lang nok til, at der kan gøres reelle forskelle, og selvom det næppe bliver de vundne sekunder i København, der afgør løbet, kan det sætte tonen for det, vi vil opleve over de efterfølgende tre uger,” vurderer eksperten.
Kan være gode danske chancer på enkeltstarten
Dertil kommer selve enkeltstarten beskaffenhed. Selvom der på papiret, ikke overraskende, er ganske få højdemeter i København, betyder det ikke, at enkeltstarten blot bliver en etape for de ryttere med mange watt i stængerne.
”Enkeltstarten er pandekageflad med bare 13 højdemeter, og i den forstand er den skabt til specialister, men så enkelt er det ikke,” siger han.
”Der er et hav af sving, og det er en temmelig kringlet affære, der stiller store krav til både de tekniske evner og accelerationsstyrken,” fortæller han ydermere.
Med det i tankerne kan der være gode chancer for de danske ryttere, da den danske rytterstand også består af ryttere, der kan køre tekniske enkeltstarter
”Det er ikke bare et spørgsmål om at træde mange watt, hvilket eksempelvis kunne være til en meget alsidig temporytter som Wout van Aert, der kunne ligne en tidlig favorit, selvom det stadig er uklart, hvilke tempospecialister, vi får til start,” vurderer Axelgaard.
”Også de danske perspektiver er gode, særligt for Kasper Asgreen og Søren Kragh, der vil kunne lide de tekniske elementer, men også Mads Pedersen, Jonas Vingegaard, Magnus Cort og Mikkel Bjerg kan gøre det godt,” siger han om de danske chancer.
Dræbende effekter og sidevindsdrama
Efter Grand Depart med enkeltstarten følger to etaper, der primært vil have flad karakter. Ekspertvurderingen lyder på to etaper, der slutter med en spurt.
”De følgende to etaper vil vise Danmark flot frem - ikke mindst med en spektakulær passage af Storebæltsbroen umiddelbart inden målet på 2. etape - men sandsynligheden for, at de ender i relativt kontrollerede sprinteretaper, er meget stor,” fortæller Axelgaard og konstaterer:
”Eneste udfordring er broen, men selv i Danmark blæser det ikke alt for voldsomt om sommeren.”
Axelgaard sammenligner situationen med PostNord Danmark Rundt, hvor de helt store sidevindsdramaer er et sjældent fænomen.
”Bare i PostNord Danmark Rundt er det ret sjældent, at vi har haft de store sidevindsdramaer, og i et stærkt Tour-felt, hvor koncentrationen er enorm og niveauet tårnhøjt, skal betingelserne være endnu vanskeligere, hvis feltet skal splittes,” fortæller han.
”Dertil kommer, at den dominerende vindretning i Danmark er forskellige grader af vestenvind, der i dette tilfælde vil have en dræbende effekt på cykelløbets passage af broen.”
At det med stor sandsynlighed ender i en massespurt begge gange, betyder dog ikke, at de ikke kan sætte deres præg på løbet.
Selv hvis ikke vi får det sidevindsdrama, man kunne håbe, kan etaperne godt blive afgørende. Vi har alle set, hvor uhyre hektisk og desværre også styrtplaget den første uge af Touren er, og de to danske etaper lægger i den grad op til nervøsitet, stress og positionskamp,” vurderer Axelgaard.
”Indløbet til broen vil utvivlsomt blive meget uroligt, og hvis vinden er i vest, vil det samme gælde for turen ned langs den sjællandske vestkyst om lørdagen og den sydgående tur ned gennem Sønderjylland om søndagen,” siger han og understreger, at Storebælt dermed kan spille en rolle.
”Det vil næsten være mærkeligt, hvis vi kommer til Frankrig uden at have oplevet tidstab og uheld til mindst én af klassementsrytterne.”
Og de danske chancer?
Mens chancerne for et godt dansk resultat på enkeltstarten er gode, vurderer eksperten ligeledes også, at der kan være danske chancer på både 2. og 3. etape i løbet.
Især to ryttere, såfremt de deltager, stikker ud, når det kommer til individuelle resultater, ligesom også to andre danske ryttere vil være i spotlight.
”De danske perspektiver handler først og fremmest om Mads Pedersen, der er vores bedste chance for at lave et resultat i en af de to massespurter,” fortæller Axelgaard og fortsætter:
”Men det er også tænkeligt, at Magnus Cort, der jo ellers ikke har den store appetit på flade massespurter længere, gerne vil give den et skud på dansk grund, hvis holdet giver ham lov.”
Dertil kommer, at der blandt de danske ryttere er lead-out-ryttere, der kan komme til at være afgørende for deres holds succes tidligt i jagten på etapesejre.
”Derudover vil Michael Mørkøv og Casper Pedersen meget vel kunne have nøgleroller som lead-out men for deres respektive sprintere, ligesom man kunne håbe, at en dansker kunne få lov til at jagte en bjergtrøje,” siger han.
”Det er dog tvivlsomt, om det vil ske, da de danske ryttere i altovervejende grad kører for hold, hvor de vil være meget låst af enten topsprintere eller klassementsryttere,” fortæller Axelgaard til slut.
Den samlede Tour de France-rute præsenteres i dag i Frankrig, og du kan på Feltet.dk læse meget mere om både ruten og en analyse heraf i løbet af den kommende tid.
Facts om Tour de France ruterne i Danmark:
1. etape: København-København (Enkeltstart) 13 km
2. etape: Roskilde-Nyborg 199 km
3. etape: Vejle-Sønderborg 182 km
Annonce
Annonce
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce
Før Tour-præsentationen: Skal inspirere Frankrig med dansk cykelkultur
Rygte: Danmark, Brosten og Alpe d’Huez venter i Touren 2022
Ny trøjesponsor til Tour de France
Tour-holdpræsentation bliver i Tivoli
Sæsonen er forbi: Jumbo-løjtnant under kniven igen