Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Eksperten analyserer Kraghs skifte: Øger hans chancer - men han risikerer at slagtes

Eksperten analyserer Kraghs skifte: Øger hans chancer - men han risikerer at slagtes

24. november 2022 12:25Foto: Team DSM / Patrick Brunt

Emil Axelgaard ser både lyspunkter og skyggesider af Søren Kragh Andersens skifte til Alpecin-Deceuninck.

Det var noget af en bombe, som Team DSM smed, da de kort inden Tour de France bekræftede til flere medier, at Søren Kragh både var droppet til Touren og fortid på holdet efter 2022.

 

Men selvom der ikke kan siges mange positive danske ord om Tour-fraværet, er Emil Axelgaard umiddelbart positivt indstillet overfor Kraghs beslutning om at prøve noget nyt efter syv år hos DSM.

 

”Jeg tror, at det kan være godt for ham at se, hvordan det går ham i et andet miljø. For det er et meget specielt miljø på DSM. Nogle trives, og nogle trives ikke i det,” siger Feltet.dk´s ekspert og fortsætter:

 

”I og med at han har forlænget kontrakten så mange gange, må han have sat pris på det, men jeg tror, at det er så specielt et hold, at det er meget godt at se, hvordan det er et andet sted. Han er 28 år nu, så hvis det skulle ske, mens han stadig er på toppen, så var det også ved at være.”

 

Og det andet sted bliver som bekendt Alpecin-Deceuncink, hvilket i første omgang virker som et godt valg ifølge Emil Axelgaard.

 

”Det er jo et succeshold. Et hold, der har en tendens til at få meget ud af deres ryttere. Så det er ikke noget dumt hold på den måde.”

 

Kragh i angreb under årets Paris-Nice. Foto: A.S.O. / Alex Broadway.

 

Valget inkluderer dog også en ”åbenlys konflikt”. For på Alepcin-Deceuninck kører Mathieu van der Poel, der ifølge Emil Axelgaard altid vil være belgiernes kaptajn i netop de klassikere, som også Kragh forventes at satse på i 2023.

 

At være holdkammerat med hollænderen kan således i visse scenarier vise sig at dræbe Kraghs håb om topplaceringer til foråret.

 

”Skiftet vil indebære den risiko, at hvis de misser en vigtig gruppe, så kan han ende med at blive slagtet for van der Poel,” siger Emil Axelgaard og udpeger:

 

”Et eksempel er årets Paris-Roubaix. Dylan Van Baarle var foran, og van der Poel var isoleret i forfølgergruppen. Der havde det været oplagt at slagte Kragh for at satse på van der Poel. I det øjeblik, at van der Poel og Alpecin misser en gruppe og har noget, der skal rettes op på, kan Kragh skulle agere hjælperytter og føre.”

 

Emil Axelgaard læste Alpecin-Deceunincks udmelding om Kraghs fremtidige rolle, som at holdet ser danskeren som en kaptajn. Hvor meget frihed, som han og de øvrige holdkammerater så ender med at få i løb ved siden af van der Poel, vil ifølge eksperten afhænge af sæsonens første løb.

 

”Er van der Poel suveræn fra start, vil det svække Kraghs chancer. Er han mere menneskelig, vil ideen om aldrig at skulle på bagkant være mere oplagt.”

 

Bag ”ideen om aldrig at skulle på bagkant” ligger en mere offensiv strategi, hvor Kragh og andre Alpecin-ryttere kan og, for danskerens chancer, formentlig skal spilles ud før den absolutte finale.

 

”For Alpecin og Kragh er det vigtigt aldrig at komme på bagkant. For hvis det først sker, så kan han blive ofret. Der kan man så have det håb, at de ikke bare vil køre den defensivt fra start og satse på, at van der Poel kan gøre forskellen til sidst. Men at de netop vil prøve at undgå at komme på bagkant, eksempelvis ved at give Kragh noget frihed.”

 

Fik du læst: Vores analyse af Caspers Pedersens skifte?

 

Lyspunkterne

Samtidig understreger Emil Axelgaard dog, at et tidligt finalehug uden Alpecin-deltagelse ikke nødvendigvis betyder enden på Kraghs chancer.

 

Med Gianni Vermeersch, Oscar Riesebeek, Michael Gögl, Stefano Oldani og måske Rob Stannard er belgiernes klassikertrup nemlig så stærk, at feltet skal barberes ned til ganske få ryttere, før Kragh potentielt er van der Poels sidst overlevende holdkammerat.

 

I kraft af Alpecins erklæring af Kragh som værende en kommende leder ser Emil Axelgaard ikke kun risikoen for at blive låst. Eksperten ser også flere lyspunkter på Kraghs vegne.

 

”Det at være på hold med en stjerne kan åbne nogle muligheder. Det vil måske koste ham nogle skud, fordi han i nogle situationer ender som hjælperytter. Til gengæld tror jeg, at hans chance for at lave det helt store resultat er blevet større med skiftet,” siger Emil Axelgaard, der mener, at Kragh skal finde inspiration hos Jumbo-Visma.

 

”Man rystede på hovedet, da Tiesj Benoot og Christophe Laporte skiftede dertil. For nu skulle de bare være slaver for Van Aert. Så har de så haft en fantastisk sæson med deres bedste resultater. På den måde kan det godt være en fordel at være på hold med van der Poel, som alle kigger på.”

 

Kragh ramte det tidlige finalehug, men måtte slippe Jasper Stuyven og Yves Lampaert på de sidste kilometer af Omloop Het Nieuwsblad i 2020. Foto: Sirotti.

 

Endvidere fremhæver Emil Axelgaard Bob Jungels´ sejr i Liege-Bastogne Liege og Stijn Devolders to triumfer i Flandern Rundt. Med henholdsvis Julian Alaphilippe og Tom Boonen som holdkammerat angreb begge langt fra mål, og eftersom rivalerne havde øjnene rettet på den pågældende Quick-Step-kaptajn, kørte den umiddelbare andenviolin alene hjem.

 

Perfekte skabeloner for Kragh.

 

”Skiftet øger hans chancer for den strategi, som skal være hans, hvis han skal lave det helt store i klassikerne: At angribe tidligt. For at tro på, at han kører med, når Van Aert & co. åbner, er måske lidt optimistisk.”

 

”Det åbner nogle muligheder for, at han kan køre tidligt. Van Baarle har været mester i at lave topresultater i brostensløbene ved at komme favoritterne i forkøbet, og det er sådan en strategi, jeg kan se Kragh bruge. Når van der Poel sidder bagved, vil det være sværere at jagte Kragh,” fortæller Emil Axelgaard og konkluderer:

 

”Man skal man huske, at han formentlig vil have mindre frihed på Alpecin, fordi de store hold holder øje med hinanden. Så det er at sværere at slå hullet, men når det først er slået, så er mulighederne for at gøre det færdigt større, og mange klassikere er før blevet afgjort af et tidligt angreb, hvor alle de rigtige hold var med.”

 

”Så jeg har lettere ved at se ham køre på podiet i Flandern Rundt end på DSM. Men så risikerer han også at misse et skud på et tidspunkt, fordi han bliver ofret.”

 

Løb at satse på

Emil Axelgaard betragter ikke Kragh som blandt de absolut stærkeste klassikerryttere, men som en rytter, der er god nok til at vinde, hvis det taktiske spil flasker sig for ham. Som det eksempelvis gjorde i Omloop Het Nieuwsblad i 2020, hvor han sluttede treer.

 

Eksperten har dog også en klar holdning til, hvilket spektrum af løb som Kraghs vinderpotentiale (ikke) strækker sig over.

 

”De løb fra Milano-Sanremo og frem til Amstel Gold Race. Så kan man diskutere, om han skal skippe Paris-Roubaix. Det er måske ikke det løb, der ligger bedst til ham. Brabantse Pijl kan ligge bedre til ham,” fortæller Emil Axelgaard og påpeger, at Kragh formentlig vil få et par klassikere uden van der Poel, da hollænderen skal køre MTB-løb for at samle point til en god startposition ved OL i 2024.

 

I år besluttede Team DSM, at Kragh skulle satse på Ardennerne fremfor brostensløbene. Men den beslutning kom der hverken ros fra Emil Axelgaard eller mere end en 25. plads ud af.

 

”Jeg har svært ved at se ham gøre det bedre i Liege. Når man kigger på de navne, som sidder i den gruppe, der kommer ind to minutter før, så virker det ambitiøst. Det er folk, der alle kører bedre op ad end Kragh.”

 

”Mohoric er blevet nummer fire, og ham vil jeg også sige som udgangspunkt er for tung, så man skal aldrig sige aldrig. Kragh kunne måske klemme sig ind i top 10 på en superdag, og i Fleche Wallone er Mur de Huy for stejl.”

 

”Så må det være sjovere at gå efter de flamske løb, hvor han kan gå efter den helt store skalp,” forklarer Emil Axelgaard, som altså anbefaler Kragh at droppe LIege og Fleche i 2023.

 

Kragh blev firer i årets PostNord Danmark Rundt efter at have åbnet spurten på Kiddesvej. Foto: Dorte Adelfred.

 

Hele snakken om sejrsforhåbninger er naturligvis under den præmis, at Kragh viser en helt anderledes form, end den han gjorde i anden halvdel af 2022.

 

Efter den beskedne sensommer og et efterår med et siddesår skal vi være bekymrede for, hvorvidt Kragh rammer den i foråret?

 

”Jeg synes altid, at man skal være lidt bekymret for, at Kragh rammer den. Han er ikke verdens mest stabile rytter, også fordi han har ret mange helbredsproblemer. Det kan blive både fugl og fisk.”

 

”Der kan være noget risiko i at komme til et nyt hold, hvor han måske skal forberede sig på en ny måde. Nogle gange kan omgivelsesskiftet være lidt svært at vænne sig til, så måske skal bekymringen være en lille smule større i år.”

 

”Men de sidste to år er han startet fremragende, og det giver da en vis fortrøstning om, at han nok skal blive klar. Han sluttede heller ikke særlig godt i 2021. Siddesåret kan selvfølgelig være en bekymring, men det må vi se.”

 

Efter klassikerne forventer Emil Axelgaard, at Kragh vil rette fokus mod en Grand Tour, højst sandsynligt Tour de France, hvor mulighederne for at jagte en etapesejr er rigtig gode på et klassementsfrit Alpecin-Deceuninck.

 

Feltet.dk-ekspertens tidlige Tour de France-forudsigelser lyder, at belgierne og Kragh vil køre for van der Poels gule chancer i Baskerlandet og naturligvis arbejde for Jasper Philipsen på sprinteretaperne.

 

På de øvrige dage burde Kragh få frihed til at jagte sin tredje Tour-etape, eksempelvis i et udbrud med van der Poel. I årets Giro d´Italia udnyttede Oldani netop van der Poels tilstedeværelse i udbruddet til at køre væk og spurtbesejre Lorenzo Rota.

 

Efter Tour de France anser Emil Axelgaard VM, Benelux Tour og Paris-Tours som oplagte målsætninger for Kragh i 2023.

 

Fynboens bedste klassikerresultater er tredjepladsen fra Omloop i 2020 samt årets femteplads i Gent-Wevelgem. Han har også to top 10-placeringer i Milano-Sanremo. I samlet 10 forsøg i Paris-Roubaix og Flandern Rundt er det aldrig blevet til mere end en 24. plads.

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

Annonce

Annonce

AG2R Citroen Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty - Gobert

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel - Premier Tech

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Alpha Vinyl

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team BikeExchange Jayco

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger