Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Eksperten: Sådan vinder Mads P. Milano-Sanremo

Eksperten: Sådan vinder Mads P. Milano-Sanremo

18. marts 2023 06:01Foto: A.S.O. / Aurelien Vialatte

Læs her vores store Mads Pedersen-dedikerede optakt til Milano-Sanremo 2023.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Lad det være sagt med det samme.

 

Emil Axelgaard har tårnhøje forventninger til Mads Pedersen ved lørdagens Milano-Sanremo. Så høje, at det kun er Wout Van Aert, som Feltet.dk´s ekspert giver større vinderchancer.

 

Men hvordan skal Trek-stjernen så vinde det løb, som han selv hader? Hvis man spørger Emil Axelgaard, er svaret: Netop på den passive måde, som for Mads Pedersen gør Milano-Sanremo til ”et kedeligt løb”.

 

Læs også
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie

 

Den tidligere verdensmester skal vente, vente, vente, overleve Cipressa, Poggio og den tekniske nedkørsel, bevare overblikket i Sanremos virvar og spurte på Via Roma.

 

Ovenstående er naturligvis den noget forsimplede udgave af en 294 kilometer lang opskrift. Og at forsimple cykelløb og lave overfladiske analyser bliver aldrig en del af Emil Axelgaards sæsonplaner.

 

Så her kommer ekspertens uddybning af de tanker om Mads Pedersen, som han allerede har delt i sin fulde optakt til Milano-Sanremo 2023.

 

”Jeg forventer, at han sidder, hvor han gjorde sidste år. Det ser jeg ingen grund til, at han ikke skulle, fordi han i Vueltaen sidste år viste, at han som klatrer har taget endnu et skridt i forhold til sidste forår,” fortæller Emil Axelgaard.

 

Mads Pedersen runder stregen som sekser i sin debut ved Milano-Sanremo. Foto: Sirotti.

 

Poggio, hvis top Mads Pedersen i 2022 rundede som nummer seks, er omdrejningspunktet for ovenstående citat. Det er nemlig den mytiske bakke begyndende godt 10 kilometer fra målstregen, som eksperten forventer atter bliver rammerne for de eneste reelle favoritangreb.

 

Ifølge Emil Axelgaard er det meget sandsynligt, at kun en mindre favoritgruppe vil ramme bunden af Poggio. Hans forudsigelse er nemlig, at UAE Team Emirates 15 kilometer forinden vil have gjort som i 2022 og splintret feltet på Cipressa.

 

Det vil naturligvis være i et forsøg på at sætte et angreb fra Tadej Pogacar i scene. Et angreb, som Emil Axelgaard ikke ser ske før Poggio, men som han heller ikke kan forestille sig udebliver.

 

I fjor kom det relativt langt nede på Poggio og på et modvindsstykke. Siden har sloveneren erkendt, at det var en fejl, og derfor bør angrebet i år komme længere oppe og i medvind.

 

Læs også
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder

 

Hvem vil så kunne følge Pogacars hjul? For Emil Axelgaard er Wout Van Aert den eneste klare kandidat, men det vil ikke overraske ham, hvis en enkelt eller to mand yderligere kan komme med, eventuelt via en Matej Mohoric-lignende nedkørsel.

 

”På det niveau tror jeg ikke, at Mads P. kan være med. Det vil trods alt undre mig. Men bliver det scenariet fra 2019, 2021 og 2022, hvor 10-15 mand kommer til toppen, så vil jeg forvente, at han sidder der.”  

 

Til gengæld forventer eksperten ikke, at de to-fire bedste kan slå et synderligt stort hul på en relativt let stigning. Kun i to (2017 & 2020) af de seneste 10 udgaver har en mindre gruppe holdt hjem fra toppen af Poggio.

 

”Det tror jeg bliver svært. Vi så det senest i 2020, men der var det en voldsom varm sommerudgave, hvor ruten også var hårdere, fordi de skulle køre uden om nogle corona-områder. Det er sjældenheder, at det sker, men det kan ske,” forklarer Emil Axelgaard.

 

I tilfælde af, at Pogacar formår at bevare et forspring ned ad nedkørslen, skal Mads Pedersen ifølge Emil Axelgaard håbe, at sloveneren har selskab af mere end bare Van Aert. I så fald bliver det sværere for gruppen at samarbejde.

 

Hjælp - indefra som udefra

Mest sandsynligt finder Feltet.dk-eksperten således en gentagelse af 2019, 2021 og 2022. En gruppe på 10, 15 måske 20 ryttere, inklusive Mads Pedersen, vil nå toppen af Poggio i en lang, men sammenhængende kæde.

 

”Så skal målet være, at det ikke går som sidste år eller 2021. Ingen må køre væk på nedkørslen eller på det flade nede i Sanremo,” siger Emil Axelgaard, der ser netop manden bag det vindende angreb i 2021 som en nøglefigur for Mads Pedersen.

 

”Håbet må være, at (Jasper) Stuyven sidder med op over. I den situation håber jeg ikke, at Stuyven får frihed, men jeg tror, at han får den, fordi han har haft succes med det før. Men i det øjeblik, at andre kommer væk, så skal Stuyven ofre sig for Mads P, og så er belgieren jo en fremragende leadout-man, hvilket ikke er uden betydning selv i en mindre gruppe.”

 

Mads Pedersen efter sejren på 2. etape af Paris-Nice den 6. marts. Foto: A.S.O. / Aurelien Vialatte.

 

Læs også
Optakt: 4. etape af Presidential Tour of Türkiye

 

Qua Stuyvens relativt svage 2022 og bare tre løbsdage i år er Emil Axelgaard dog bekymret for, at den tidligere VM-firer ikke vil være blandt de overlevende på Poggio.

 

I så fald vil Mads Pedersen efter al sandsynlighed være isoleret, præcis som i fjor. For 12 måneder siden gjaldt det samtlige syv forfølgere til Mohoric, men selv hvis Stuyven skulle mangle, kan der være hjælp at hente for Mads Pedersen.

 

”Man kan håbe, at Van Aert får (Christophe) Laporte med over, hvis han er klar efter sin sygdom. Hvis (Jasper) Philipsen sidder der, så tror jeg, at Alpecin går 100 procent for en spurt med ham. Og ellers vil de slagte (Søren) Kragh for (Mathieu) van der Poel, hvis de kommer på bagkant.”

 

”Det skal bare ikke gå som sidste år, hvor alle sad alene. Det er det farlige for Mads P.,” mener Emil Axelgaard.

 

De sidste taktiske kilometer

Hvis ikke Mohoric er med helt fremme på toppen, er det Emil Axelgaards forventning, at frontgruppen forbliver samlet på nedkørslen. Derfra resterer de nervepirrende sidste tre flade kilometer, hvor det flere gange tidligere er lykkedes for ryttere at køre væk i det taktiske spil.

 

”Han skal tage bestik af gruppen. Finde ud af, hvem der sidder med to mand og holde øje med dem, særligt Jumbo og Alpecin. Det er afgørende, at de hold, der har flere mand, ikke får en af dem ud foran. I så fald burde der være nogen til at jagte og dermed større chance for en spurt.”

 

Det er naturligvis også en mulighed, at Mads Pedersen selv går med i angrebene i Sanremo. Den mulighed bør han dog ifølge Emil Axelgaard holde sig fra.

 

”Han skal ikke selv begynde at angribe, for hans chance er den spurt. Det er den, han er nødt til at satse på. Efter 300 kilometer skal han stole på den. Det vil være kedeligt at skulle spurte mod Philipsen, (Arnaud) De Lie eller (Caleb) Ewan, men efter 300 kilometer kan han slå alle.”

 

Sidst skal nævnes det faktum, at Mads Pedersen trak sig fra lørdagens etape af Paris-Nice med sygdom. Emil Axelgaard antager, at den ikke får nogen betydning for Milano-Sanremo.

 

Læs også
Visma-rytter gik imod strømmen: Forstår godt de andres valg

 

”Der er selvfølgelig den forkølelse, som kan skabe lidt usikkerhed. Men han startede etapen, så han var ikke dødsyg fra morgenen. Det lyder mere, som om at man gjorde det for sikkerhedens skyld. Og det er meget almindeligt, at de lidt tungere folk dropper den sidste weekend i Nice.”

 

I 2022 sad Mohoric lige foran Mads Pedersen på toppen af Poggio. I løbet af få sving var han fløjet forbi Kragh, Pogacar, van der Poel og Van Aert og holdt siden hjem. På den sidste kilometer kørte Anthony Turgis væk fra forfølgergruppen og tog andenpladsen.

 

I spurten om tredjepladsen kørte Mads Pedersen sig til en sjetteplads bag van der Poel, Michael Matthews og Pogacar. Kragh, Van Aert og Mohorics holdkammerat og nuværende Jumbo-rytter Jan Tratnik var de øvrige folk i spil til podiet.

 

Du kan følge Milano-Sanremo 2023 fra start til slut i vores liveopdatering. Vi starter ved 10-tiden.

DEL
INFO
Milano - Sanremo
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?