Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Eksperten analyserer: Sådan skal Vingegaard vinde Tour de France

Eksperten analyserer: Sådan skal Vingegaard vinde Tour de France

06. juli 2022 13:12Foto: Team Jumbo-Visma

Skaber Jonas Vingegaard det helt store resultat og vinder Tour de France? Emil Axelgaard analyserer her danskeren overfor Primoz Roglic og ikke mindst den dobbelte regerende vinder, Tadej Pogacar.

Analysen blev udarbejdet, inden Tour de France begyndte.

 

”Jeg ville ikke blive overrasket, hvis han vinder, selvom Pogacar ikke har uheld.”

 

Lad det være sagt med det samme. Det er ikke klaphatten, som trykker, når Feltet.dk´s ekspert Emil Axelgaard analyserer verdens største cykelløb.

 

Men når snakken falder på Jonas Vingegaards chancer for i 2022 at blive den bare anden dansker til at vinde Tour de France, skulle man næsten tro det.

 

”Jeg er meget optimistisk. Meget optimistisk. Lige nu tror jeg, at det er Vingeaard, som har den bedste chance for at slå Pogacar,” fortæller Emil Axelgaard, der således også tror på, at Vingegaard vil vise sig stærkere end sin medkaptajn på Jumbo-Visma, den tredobbelte Vuelta-vinder Primoz Roglic.

 

”Jeg synes, at Roglic-mønsteret er ret tydeligt gennem hele året nu. Man kan snakke knæskade (Roglic var knæskadet i foråret, red.) og alt muligt andet. Jeg synes allerede, at vi har set tendensen i de seneste par år. Han er ikke så god, som han var i 2019 og 2020.”

 

Mens Emil Axelgaard er bekymret på Roglics vegne, er hans tanker anderledes positive om Vingegaard. Danskeren slog Pogacar med 13 sekunder over Tourens sidste 12 dage i fjor, og eksperten mener, at den 25-årige er blevet endnu bedre siden da.

 

SKAL DU HAVE VINGEGAARD PÅ DIT MANAGERHOLD?

 

Vingegaards våben

Den fulde historie er dog, at Pogacar i Paris var hele 5.20 foran Vingegaard, så hvordan skal danskeren vende et så tydeligt billede på bare 12 måneder? I hvilke facetter af årets Tour de France kan Jumbo-Visma-rytteren overgå den suveræne slovener?

 

”Det står klart med Vingegaard, at han er vildt god til at restituere. Han er en klovn til endagsløb, og når han kommer tilbage, så kører han altid dårligt på 1. etape. Men så bliver han bare bedre og bedre. Dauphiné sidste år var et eksempel. Vi så også i Touren, at han var under Pogacars niveau i starten, men i Pyrenæerne kunne Pogacar ikke køre fra ham, selvom han prøvede.”

 

”Pogacar kører en fremragende enkeltstart, men på den sidste, hvor Vingegaard havde fået gang i sin motor, slog Vingegaard ham. Hvis det samme mønster tegner sig igen, så har Vingegaard et ret godt våben. Hvis det viser sig, at det er Vingegaard, som har overhånden i den tredje uge, så behøver han måske ikke køre fra ham i bjergene - afhængigt af, hvordan han kommer ud af den første uge,” forklarer Emil Axelgaard.

 

Vingegaard (tv) sluttede som nummer to i Tour-generalprøven ved Critérium du Dauphiné. Foto: Sirotti.

 

Vingegaard behøver muligvis ikke vente på 20. etapes 40 kilometer mod uret for at sætte dødsstødet ind. Med holdkammerater som Wout Van Aert, Tiesj Benoot, Christophe Laporte og Nathan Van Hooydonck har danskeren nemlig en stor fordel i både sidevinden og særligt på 5. etapes brosten.

 

”Her ser Pogacars hold mildt sagt bekymrende ud. Jumbo kommer til at mangle (Rohan) Dennis i bjergene, men deres hold på brostenene er skræmmende. Så hvis der er nogen, som vinder tid den dag, så er det ikke Pogacar. Så skal det være, fordi Jumbo får uheld,” siger Emil Axelgaard, som ikke bekymres af Vingegaards sparsomme brostenserfaring.

 

”Det er meget holdet, der bestemmer. Andy Schleck vandt tid på brostenene (i 2010, red.), og der var ikke noget i hverken sol, stjerner eller måne, der tydede på, at han skulle være særlig god til at køre på brosten. I hvert fald ikke bedre end Vingegaard. Men han havde (Fabian) Cancellara. Man kan selvfølgelig sige, at hvis du ligesom (Richie) Porte er bange i positionskampen, så kan du ikke vinde tid. Men det er ikke mit indtryk, at Vingegaard er det.”

 

Generelt er Emil Axelgaard ikke videre optimistisk, når det drejer sig om UAE Team Emirates´ mandskab kontra Jumbos.

 

”Jeg ville være bekymret, hvis jeg var UAE-chef, for i juni så de ud til at have mistimet formen alle sammen, bortset fra (Rafal) Majka. Det var godt nok trist at se, særligt (Marc) Soler, (Brandon) McNulty og (George) Bennett. Jumbo så derimod skarpe ud. UAE har på papiret et godt hold, men som de har kørt i optakten, er det bekymrende. Der har Vingegaards hold en klar overhånd.”

 

Tom overtalssnak?

Et tredje våben er måske det mest omtalte af slagsen: Det faktum, at Vingegaard i selskab med Roglic potentielt kan sidde i overtal mod Pogacar i bjergene.

 

Men ifølge Emil Axelgaard kan det meget vel blive ved snakken.

 

”Det at have to mand at køre med i bjergene er nemmere i teorien end i praksis. Specielt i en Grand Tour er det bare svært, fordi der er så pokkers mange bjergetaper. Så der når styrkeforholdet at sætte sig igennem, og du når at få nogle kæmpe store forskelle.”

 

”Så hvis du for alvor skal have noget ud af den strategi om at sidde med to mand og angribe ham på skift, så skal det helst være i starten af løbet. Og ellers skal man håbe på, at de to mand er så jævnbyrdige, at de ikke taber for meget tid. I en Grand Tour vil det næsten altid vise sig, at den ene er stærkere end den anden. Og så vil det være nemmere for Pogacar at vide, hvem han kan lade køre, og hvem han skal svare på.”

 

”Det er helt klart en fordel at være to mand. Hvis de virkelig er jævnbyrdige og er det med Pogacar, så er det klart en fordel. De skal isolere Pogacar og være villige til at tage risici. Og tidligt i løbet. For som sagt så vil styrkeforholdet blive klarere undervejs i løbet, og tidsforskellene større. Og så bliver det svært,” siger Emil Axelgaard, der har en mistanke om, at Vingegaard og Roglic allerede vil adskilles på den første bjergafslutning på 7. etape.

 

”La Planche des Belles Filles er en kort stigning, og der er ikke rigtig nogen bjerge inden, så der vil det meget være benene, der afgør det. Og der kan det vise sig, at den ene er meget stærkere end den anden. Og så vil Pogacar have noget at pejle efter. Så jeg er usikker på, hvor meget de kan få ud af det. Men kommer det til en situation, hvor det kan bruges, så er det et af deres største våben.”

 

Henholdsvis Vingegaard og Roglic er blevet nummer to i de seneste to udgaver af Tour de France. Foto: Sirotti.

 

Eksperten understreger, at Vingegaard ingenlunde er afhængig af Roglic. Han vurderer, at Vingegaard sagtens kan vinde Tour de France, selvom det omdiskuterede overtal aldrig skulle blive en realitet. I tilfælde af en velkørende Pogacar vil det i Emil Axelgaards optik være til Vingegaards fordel, hvis Roglic er flyvende. Hvis Pogacar omvendt er mere til at tale med, skal de danske cykelfans håbe på, at Roglic vil underordne sig Vingegaard.

 

SE TOUREN PÅ DISCOVERY+ TIL HALV PRIS

 

Vinderen i varmen?

Endelig udpeger Emil Axelgaard et fjerde element, som kan flå Tour-titlen ud af armene på Pogacar og i favnen på Vingegaard: Vejret.

 

Både i sidste års Tour og ved årets Tirreno-Adriatico var det på kolde dage, at Pogacar gjorde den afgørende forskel mod sin danske konkurrent. På varmere af slagsen har det været jævnbyrdigt, og på Mont Ventoux lykkedes det endda Vingegaard at plante Pogacar.

 

”Det er lidt sjovt, at Pogacar har så travlt med at fortælle, at han er så dårlig i varme. Han vandt Touren sidste år, hvor det var stegende hedt fra Ventoux og på flere andre bjergetaper. Det klarede han fint. Han kørte også fint i Slovenien for nyligt. Så nogen stor svaghed er det ikke.”

 

”Men jeg kan huske, at han tabte UAE Tour i 2020, hvor (Adam) Yates ydmygede ham og slog ham med mere end et minut. Der mente Pogacar, at det skyldtes varmen. Hedebølger taler umiddelbart til fordel for Vingegaard. Om det får en afgørende forskel er ikke sikkert, for så store svaghedstegn har Pogacar alligevel ikke vist. Men han er meget verbal om, at han ikke kan lide det. Og Vingegaard ser ikke ud til at have problemer med det.”

 

Bookmakerne har Pogacar som den klare favorit. UAE-stjernen står helt nede omkring odds 1.70, mens Vingegaard og Roglic giver pengene fem gange igen. Det styrkeforhold ser Emil Axelgaard imidlertid som langt tættere.

 

Eksperten mener ikke, at Pogacar var ”så skræmmende” i sin generalprøve-sejr i Slovenien Rundt, hvor han måtte opgive at distancere klassikerrytteren Matej Mohoric på en stejl bakke på sidste etape.

 

Desuden påpeger Emil Axelgaard, at Pogacar efter en forrygende marts og start på april, hvor han blandt andet slog Vingegaard med 1.52 ved Tirreno-Adriatico, blot sluttede som nummer 12 i Fléche Wallonne.  

 

”Man er nødt til at have Pogacar som favorit, fordi selv den bedste Vingegaard ville have det svært mod den Pogacar, der kørte i marts og ved Flandern Rundt. Så Pogacar har en overhånd, fordi han har haft et topniveau, som Vingegaard ikke har vist endnu. Til gengæld er det mit indtryk, at Vingegaard har lagt mere på end Pogacar i forhold til sidste år. Jeg synes, at den er mere tæt end som så.”

 

Du kan naturligvis følge hele fredagens 1. etape og de 20 øvrige Tour-etaper direkte i vores liveopdatering.

DEL
INFO
Jonas Vingegaard Rasmussen
Nyheder Profil Resultater Statistik
Team Jumbo-Visma
Nyheder Profil Ryttere Resultater
Tour de France
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

La Polynormande(1.1) 14/08

Belgrade Trophy(2.1) 13/08-14/08

La Ronde Des Vallées(2.1) 13/08-14/08

Volta a Portugal em Bicic...(2.1) 04/08-15/08

EM - Herrer(CC) 14/08

La Polynormande(1.1) 14/08

EM - Herrer(CC) 14/08

Tour du Limousin(2.1) 16/08-19/08

EM - Kvinder (Enkeltstart)(CCW) 17/08

One Belt One Road Nation'...(2.NCUP) 17/08-19/08

EM - Herrer (Enkeltstart)(CC) 17/08

Tour de l'Avenir(2.NCUP) 18/08-28/08

Vuelta a España(2.UWT) 19/08-11/09

EM - Kvinder(CCW) 21/08

BEMER Cyclassics(1.UWT) 21/08

Schaal Sels Merksem(1.1) 21/08

Egmont Cycling Race(1.1) 23/08

Tour Poitou - Charentes(2.1) 23/08-26/08

Annonce

Annonce

AG2R Citroen Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty - Gobert

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel - Premier Tech

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Alpha Vinyl

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team BikeExchange Jayco

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger