Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
To eksperter med forstand på aerodynamik deler ud af deres data. UCI’s nye positions-forbud fjerner taktiske elementer og gør løbene langsommere, mener de.
Annonce
Jean-Paul Ballard, der som tidligere ingeniør for Formel 1-hold og medejer af Swiss Side har arbejdet med aerodynamik størstedelen af sit liv, og Ingmar Jungnickel, der med sit arbejde i Specialized er med til at forske på aerodynamik i samarbejde med atleter, er ikke i tvivl.
UCI’s nye ’super-tuck’- og ’underarme-på-styr’-forbud vil få konsekvenser.
”Jeg tror, at det fjerner et taktisk element og får det mere til at handle om ren fitness,” udtaler Jungnickel til VeloNews.
”Forskellen på at indtage ’super-tuck’-positionen og at sidde med bøjede arme nede i styret, vil ved 60 kilometer i timen have en watt-difference på 85 watt. Ved 70 kilometer i timen snakker vi 135 watt. Det er altså en stor forskel,” konstaterer Ballard.
Det er særligt benene, der har noget at sige ved ’super-tuck’-positionen.
”Dine ben udgør 50 procent af den samlede modstand, og ’super-tuck’-positionen er med til at fjerne store dele af dine bens vindmodstand,” forklarer Jungnickel.
Også ’underarme-på-styr’-positionen eller enkeltstartsposituren, som vi med fordel kan kalde den, har markante watt-fordele, som nu må findes andre steder.
”På flad vej kan du spare 15 watt ved 40 kilometer i timen og 24 watt ved 50 kilometer i timen. Lad os sige, at du kører 450 watt i 10 minutter for at få etableret et udbrud. Her kan du spare fem eller seks procent af din energi ved at indtage enkeltstartposituren.”
Jungnickel anerkender dog, at forbuddet mod enkeltstartsposituren har noget færre konsekvenser end ’super-tuck’-forbuddet har det.
”Mange ryttere har lært, at tricket for at blive hurtigere er at bøje armene, og at det vigtigt at have sine underarme horisontale. Men for mange atleter vil der ikke være den store forskel, om det tager sig ud i de usynlige ’aerobars’, eller om det gøres via styrets design.”
Eksperternes beregninger er baseret på gennemsnitlige tal ud fra de ryttere, som Ballard og hans team har testet over årene.
Annonce
Annonce
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce
Kommentar: UCI’s regel-rytteri når os nu til armene
UCI forbyder endnu en aerodynamisk position
Blandede reaktioner på UCI’s ’super tuck’-forbud
Direktør om OL: Afholdes uagtet COVID-19 situation
Sunweb-rytter afvist i speget VM-sag