To ting gør at Serhiy Honchar adskiller sig fra den resterende del af det professionelle felt;
For det første fordi at han nok er den rytter, hvis navn er blevet stavet på flest forskellige måder, fra det oprindelige Sergei Gontjar, over Serguei Gontchar til Serhiy Honchar i dag. Honchar lider dog ikke for forfængelighed som eksempelvis den amerikanske rapper Sean Combs og de mange navneskift skyldes i stedet officielle ukrainske instanser, der har begået fejl i forbindelse med udstedelse af nye pas.
For det andet så er han den rytter i det nuværende professionelle felt med flest top 10-placeringer i Giro d’Italia på samvittigheden, et i denne sammenhæng meget relevant faktum, når nu snakken drejer sig om favoritterne til Giro d’Italia. For det er en imponerende liste med topplaceringer Honchar har, 8 gange har den snart 36-årige ukrainer formået at køre sig i top 10 og i øvrigt har han vundet 5 etapesejre i løbet, alle i favoritdisciplinen enkeltstart.
Det er som enkeltstartsekspert, at Honchar vil blive husket og udover sejrene i Giro d’Italia har han også en række sejre i tidskørslerne i etapeløb som Holland Rundt, 4 dage ved Dunkerque og Schweiz Rundt. Herudover skal det selvfølgelig ikke glemmes at han blev verdensmester i enkeltstart i 2000, så det vil ikke være for store ord at kalde Honchar for et rendyrket tempofænomen, selvom færdighederne i denne disciplin de sidste par år er gået en smule tilbage.
Ellers er Honchar mest kendt for sine tunge gear som han både bruger i enkeltstarten og når han kører i bjerge. Det gør ham sårbar overfor accelerationer fra de lettere ryttere, men omvendt så går han meget sjældent ned, han holder så at sige sit eget tempo og er fantastisk dygtig til at begrænse sine nederlag.
Hidtil i karrieren har Honchar holdt sig til at køre for diverse italienske hold ofte mindre hold, hvor han var den absolutte kaptajn, og den der blev satset på i de store løb holdet blev inviteret til. Derfor fløj Honchar i mange år under radaren på den internationale cykelscene, selvom resultaterne reelt berettigede til en mere markant rolle i medierne.
I år er scenen en anden. Honchar blev inden sæsonstarten købt til det tyske storhold T-Mobile og her skal han først og fremmest agere hjælperytter for den tyske superstjerne Jan Ullrich. Med sit konstante malende tempo i bjergene må Honchar siges at være den perfekte hjælperytter til Ullrich, der har brug for tunge føringer frem for accelerationer foran sig.. Inden det kommer så vidt har Honchar imidlertid frie hænder i Giro d’Italia og har blandt andet i Circuit de la Sarthe vist at formen er på rette vej inden den italienske rundtur.
Honchar er ved at blive en ældre herre, hvilket så også kan have været en motivation bag skiftet til T-Mobile, der formentlig betaler en god hyre for ukrainerens tjenester. På resultatlisterne afspejler den fremskredne alder sig også, og der bliver længere og længere mellem sejrene, selvom han altid er god for mindst én sejr på sæson.
Det vil derfor også overraske, hvis Honchar er i stand til at kæmpe med om sejren i Giroen, men en plads i top 5 er ikke utænkelig og det ville være en kæmpe triumf for T-Mobile, der i øjeblikket kæmper med dårligere resultater og udbredt mangel på sejre. Med sig på holdet har han en anden tempospecialist i verdensmesteren Michael Rogers, samt ryttere som
Matthias Kessler og Olaf Pollack, der undervejs vil jagte etapesejre.