Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
First Ride: Vogel GF-001 Horizon

First Ride: Vogel GF-001 Horizon

17. marts 2021 12:20

Københavnske Vogel tilbyder skræddersyede gravel- og crosscykler, hvor forbrugeren selv sætter sin cykel sammen med de dele, som passer til den køreoplevelse, som rytteren søger. Vi har prøvekørt en af Vogels cykler og testet konceptet. 

Annonce

Det er den danke cykelproducent Coh&Co Copenhagen som står bag det nye brand Vogel Bikes.

 

Konceptet er ret enkelt, men tilbyder alligevel en lang række muligheder for forbrugeren. Først og fremmest så kan Vogel Bikes kun handles online.

 

På hjemmesiden kan man nemt få et overblik over de forskellige modeller. Vi har haft fokus på cyklerne til gravel og cross, men som en fodnote så kan det nævnes, at Vogel også producerer foldecykler til et marked, hvor cyklen som transportmiddel stadig vokser støt. 

 

 

Gravel eller cykelcross? 

Vogel har to modeller til cykelrytteren med hang til offroad-kørsel:

 

GF-modellen er optimeret til gravel-kørsel og er en anelse mere afslappet og allround. Den kan i princippet bruges til det meste, hvilket jo giver god mening i og med, at ’gravel’-disciplinen på mange måder er lidt udefinerbar.

 

GF-cyklen udmærker sig især til daglange ture, adventure-kørsel og generelt til dem, som nyder skovstier og grusveje uden at væddeløb er i højsædet.

 

På den anden side står så Vogels CX-ramme, som er lidt mere kompromisløs og egnet til cykelcross-orienteret brug, hvor man typisk kører mere aggressivt og har brug for en hurtig og især adræt cykel i kampen mod konkurrenterne. Rammen er UCI-godkendt, så man kan bruge den til licensløb uden problemer.  

 

Begge modeller kommer i fem størrelser - fra 47 til 59, eller som Vogel kalder det: Fra Petit til Extra Large. På hjemmesiden kan man let få et overblik over geometri via et udførligt skema, men alle relevante mål tilgængelige. 

 

 

Standard eller custom? 

Selv om Vogels de to modeller kun kan handles online, så er der faktisk en række muligheder, når du skal sætte din cykel sammen. Og det er ret fedt, for det indkapsler tidens trend rigtig godt, hvor nogle foretrækker det simple og hurtige, mens andre foretrækker at nørde helt ned i detaljen.

 

Vogel opererer på den ene side med en række standardopsætninger for begge cykelserier. Her er der tre basisopsætninger at vælge imellem for begge modeller. ’Standard’ kan let komme til at have en negativ ladning, men det betyder i virkeligheden bare, at Vogel har sammensat de cykler, som 90 % af kunderne vil foretrække og derved gjort det let, hvis man ikke er typen, som vil bruge tid på at nørde opsætningen igennem fra top til bund.

De tre udstyrsvarianter for hver model adskiller sig - helt traditionelt - ved at give kunden mulighed for at vælge imellem en Shimano- eller SRAM-gruppe og om der skal være én eller to klinger foran på cyklen.

 

På overfladen synes Vogels set up altså ret basalt, men går man et spadestik dybere, så viser det sig faktisk, at selv Vogels ’standardcykler’ giver kunden en række ekstra muligheder.

 

For når man har valgt, hvilken geargruppe man ønsker, så er der stadig en række valg, som skal tages.

 

Måske den mest fascinerende af disse valg, er farven. Lakeringen spiller en stor rolle i cyklen identitet og normalt er man tvunget til at vælge mellem højst et par lakeringer, når man vælger sin cykel.


Men fordi Vogels rammer først fremstilles ved bestilling, så er der mulighed for at vælge mellem syv spændende farver som standard. Men måske endnu federe, så kan man også selv vælge pricæs den pantone-farve, som man ønsker. Her kan man konsultere den store pantone-hjemmeside, som præsenterer alverdens farver og så er det ellers bare med at vælge.

 

Det koster 488,- kroner ekstra, men det må siges at være absolut i den billige ende for at få en helt unik cykel. Det er virkelig en feature, som tiltaler os her på Feltet.dk!

 

Hernæst skal man vælge, om man ønsker at opgradere styr og hjul til carbon som det primære.

 

Vogel samler deres forsendelse af rammer hver sjette uge, men for cirka 1000,- kr. ekstra, kan man få den leveret hurtigere.  

 

 

Fuld custom

Har man nogle helt specifikke ønsker til opsætningen på cyklen og er man typen som har en holdning til hver eneste komponent, så er der mulighed for at gå amok i løsninger sammen med Vogels team.

 

Det foregår på den måde, at man på hjemmesiden gennemgår en række spørgsmål, som sladrer om ens præferencer og cykelvaner og dernæst bliver man kontaktet af en medarbejder fra Vogel, som ud fra oplysningerne, vil hjælpe med at sammensætte præcis den cykel, som matcher kundens ønsker.

 

Her kan man lade sig guide af Vogels kompetencer, men også komme med meget præcise ønsker og styre processen selv, hvis man ønsker. Vogel giver adgang til den mest gængse mærker, men også et sortiment af grej håndplukket fra små producenter rundt om i verdenen.

 

Hvis du vil gå custom-amok, kan du gøre det her.

 

At Vogel er dedikerede til custom-delen bliver også tydeligt ved, at de selv bygger de fleste af deres hjul. Det giver i sig selv giver mange muligheder. Feinschmeckeren med det store budget kan kombinere Vogels kulfiberfælge med et Chris King-nav, mens andre kan holde sig til en budgetvenlig alufælg, men stadig komme med ønsker til sit nav.

 

Der er altid mulighed for en god dialog omkring drømmecyklen.

 

Her på Feltet.dk tror vi på, at produkterne til gravel vil være en af de fronter, hvor industrien udvikler sig mest hen over de næste sæsoner. Her er man ikke bundet af så mange hensyn, som på landevejen.

 

Vogels håndopbygning af hjul åbner også døren for eksempelvis en indbygget dynamoløsning, som forsyner rytteren med mere end bare lys. Kombineret med lidt elektronik bygger holdet bag Vogel Bikes forhjul som kan holde din GPS kørende og din mobiltelefon opladt, når du er på langfart. Det tror vi, at vi kommer til at se meget mere af fremover.

 

 

Samles i Danmark 

Den endelige bestilling hos Vogel Bikes kommer ofte efter udveksling af et par e-mails, et besøg deres lokaler i Nordhavn eller sågar et videokald, hvor teamet pejler sig ind på dit behov.

 

Hvert stel har dit navn på fra produktionen starter til stel og grej samles i Nordhavn i København og sendes hjem til din adresse.  

 

First Ride - indtryk af Vogel GF-001 Horizon 

Vi har testet GF-001 fra Vogel - altså modellen som er lavet til gravel-kørsel.

 

Fakta:

Frame: Vogel GF001, Toray T800 carbon fiber (str. 56 - 1250 gram)  
Forgaffel: Full carbon Toray T800 (400 gram) 

Farve: Ruby Red 
Hjul: Disc 28″/700C Novatec Carbon road wheels med 12mm thru-axel 

Dæk: Schwalbe X-one folding tire 700X33C  

Gruppe: Shimano GRX - mekanisk 

Styr: 420mm X Ø31,8mm Carbon Dropbar 

Frempind: 90mm Carbon Stem 

Saddle: Bontrager Montrose 

Pedals: Shimano PD H500

 

 

Cyklen var bygget på forhånd, så vi havde ikke lejlighed til at gennemgå Vogels opsætning, men havde dog en del e-mail-kontakt på forhånd, hvor teamet forklarede i detaljer omkring komponenter og sammensætning, så det blev tydeligt for os, at de ved, hvad de taler om. Her kan man med sikkerhed hente rigtig solid rådgivning.

 

Den testede cykel er sat op til en rytter, som gerne vil køre lange ture på blandet underlag. Opsætningn giver en blanding imellem en gravel-racer og en gravel-touring cykel. Den henvender sig til dem, der gerne vil have en cykel, der kan det hele og viser således Vogels alsidighed ret fint.

 

Formålet med netop dette cykelbyg er i øvrigt beskrevet nærmere her.

 

Der er også mulighed for at montere rigtige skærme og bagagebærer til tasker samt top tube bag.

 

Rammen har en rigtig fed geometri og er et udmærket udgangspunkt for en god cykel.

 

Forhjulet sidder langt fremme, hvilket er rigtig lækkert når man skal styre rundt på grusveje. Den lidt afslappede geometri kommer til udtryk ved en god portion setback på rammen. Det giver mening, men man skal måske overveje at undlade en sadelpind med setback også, så det ikke bliver overgjort.

 

Rammen er ikke den mest kontante, men det ligger igen i tråd med fokusset på gravel-kørsel og derved komforten i højsædet, men der er fine køregenskaber generelt, hvor især den rolige styring gør, at man hurtigt tilvænner sig cyklen.

 

På komponentfronten er den mekaniske GXR-gruppe fra Shimano pålideligheden selv og et godt valg, når man begiver sig på ’touring’ langt væk hjemmefra og driftssikkerhed er et must.

 

Skulle vi selv have sat cyklen sammen, så havde vi også valgt et alu-styr af samme grund: Simpelthen for at sikre imod uheld, når man er ude på langtur. Det samme gælder eksempelvis navene i hjulene, men det illustrerer meget godt, hvordan præferencer kan være meget forskellige og hvordan Vogel giver individualiserede valg.

 

Køreoplevelse, æstetik og logik er jo ret subjektive størrelser, når det kommer til cykler, hvor der også er følelser involveret. Heldigvis for det!

 

 

Konklusion 

Vogel-cyklen er både gennemført og ret lækker, men vigtigst af alt, så danner den fine ramme et blankt kanvas for dit cykelprojekt, hvor du kan gå amok i egne valg eller lade Vogel guide dig, så du i sidste ende står med en cykel, som er 100% din egen.

 

Stillet til rådighed af: Vogel 

Annonce

DEL
INFO
Gravel
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Amstel Gold Race Ladies E...(1.WWT) 18/04

Amstel Gold Race(1.UWT) 18/04

Gipuzkoa Klasika(1.1) 18/04

Amstel Gold Race Ladies E...(1.WWT) 18/04

Amstel Gold Race(1.UWT) 18/04

Gipuzkoa Klasika(1.1) 18/04

La Flèche Wallonne Fémi...(1.WWT) 21/04

La Flèche Wallonne(1.UWT) 21/04

Belgrade Banjaluka(2.1) 22/04-25/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 23/04-25/04

E3 Saxo Bank Classic(1.1) 24/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 25/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 25/04

EPZ Omloop van Borsele(1.1) 25/04

Tour de Romandie(2.UWT) 27/04-02/05

Annonce

Annonce

AG2R Citroen Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana - Premier Tech

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - Nippo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty - Gobert

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel Start-Up Nation

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team BikeExchange

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Qhubeka Assos

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

MANGLER DU CYKELTØJ? VELOMIO.COM - SØGEMASKINEN FOR CYKLER OG UDSTYR