Onsdag eftermiddag blev dette års udgave af Friedensfahrt præsenteret i Hannover. I overværelse af byens overborgmester, Herbert Schmalstieg, blev den nye ledelseskonstellation bestående af den nye løbsdirektør Herbert Notter (Schweiz), hans stedfortræder Cestmir Kalas (Tjekkiet) og den tekniske direktør Thomas Barth (Tyskland) vist for offentligheden.
"Dette løb, som allerede blev kørt før dannelsen af DDR, må ikke gå til grunde. Den, der falder i søvn på cyklen, kommer aldrig i mål," lød det opmuntrende fra borgmesteren til den nye ledelse. Skoda er ny hovedsponsor for løbet og vil blandt andet sponsorere den gule førertrøje.
Løbsdirektøren, Herbert Notter, der var sportsdirektør for det schweiziske landshold under 1985-udgaven af Friedensfahrt har allerede en gang før været med til at redde løbet, da han efter murens fald var medvirkende til at lande den tjekkiske avis, Blesk, som hovedsponsor. "Derfor glæder det mig endnu engang at være med ombord. Det er svært, men udfordrende at forene forskellige mentaliteter," erklærede han ved præsentationen.
At Polen ikke er med i denne omgang, begrunder han med to årsager. For det første er Polen Rundt vigtigere for Polen, og for det andet ønskede hovedsponsoren ikke ubetinget, at ruten gik den vej, men foretrak istedet Østrig. "Det, der her er stampet op af jorden på fire måneder, hvor der ikke var ret meget før, er bemærkelsesværdigt. Og her går min takt først og fremmest til Cestmir Kalas, der har sikret godt en tredjedel af budgettet," roste Notter sin kollega. Men der var også anerkendelse til den tyske organisation under ledelse af Thomas Barth. "Det er fantastisk, hvad de yder." Det samlede budget for løbet lyder på 1,2 mio. euro.
Målet er et løb med 15 hold af otte ryttere til start, og deraf skulle de tre gerne være Pro Tour hold og ti fra Continental-rækken. De øvrige hold tilhører den tidligere GS-III gruppe, men det kræver i givet fald en dispensation fra UCI.
Af de tyske Pro Tour hold er det indtil videre kun Team Milram, der har givet tilsagn, mens der stadig forhandles med T-Mobile. "Det ville være et paradoks, hvis T-Mobile under Olaf Ludwig manglede, mens der under Walter Godefroot altid var en dør åben," udtalte Notter, der dog måtte indrømme, at man var for sent ude i år, og at mange hold derfor allerede havde givet tilsagn andetsteds. Gerolsteiner har meldt fra, da man ikke har kapaciteten til også at køre Friedensfahrt oveni de allerede planlagte løb.
Etapeplan for den 58. udgave af Friedensfahrt 1. Etape: 13. maj: Linz - Schrems, 139 km
2. Etape: 14. maj: Schrems - Ceske Budejovice, 177 km
3. Etape: 15. maj: Beroun - Karlovy Vary, 165 km
4. Etape: 16. maj: Karlovy Vary - Teplice, 176 km
5. Etape: 17. maj: Bilina - Altenberg, 141 km
6. Etape: 18. maj: Dippoldiswalde - Meerane, 155 km
7. Etape: 19. maj: Delitzsch - Thale, 185 km
8. Etape: 20. maj: Wernigerode - Hannover, 136 km
Friedensfaht eller Course de la Paix, som løbet også kaldes begynder i østrigske Linz med en middelsvær etape, der sluttes på en 22 km lang rundstrækning. Anden etape til tjekkiske Ceske Budejovice er terræn for sprintere. Fra Beroun går det på tredje etape i retning mod Plzen, før ruten fører rytterne til Karlovy Vary. 4. etape fra Karlovy Vary til Teplice har flere gange på den ene eller anden måde været en del af løbet. Løbets 5. etape er også årets kongeetape. Tre spurter og syv bjergspurter danner med en højdeforskel på mere end 700 meter strækningen fra Bilina til Altenberg. "Her venter jeg, at trøjen skifter hænder," vurderer den tekniske direktør, Thomas Barth. Kongeetapen sluttes med tre omgange på en 20 km lang rundstrækning.
24 timer senere er der dømt nostalgi for alle pengene, når den stejle mur i Meerane, der er den mest traditionsrige gade i østtysk cykelsport, skal forceres. Indtil nu er denne stigning blevet betvunget 16 gange i bjergspurter, og i år skal i alt tre omgange á 11 km sørge for cykelsportsnydelse af højeste karat, fortæller arrangørerne.
Fra Delitzsch går det så på løbets næstsidste dag mod Thale. Her har sprinterne endnu engang fordelen, som det også er tilfældet ved finalen den 20 maj, når rytterne kører fra Wernigerode til rådhuset i Hannover, hvor vinderen af Course de la Paix 2006 skal kåres.