Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Froome offentliggør sine watt fra Ain og Dauphiné

Froome offentliggør sine watt fra Ain og Dauphiné

18. august 2020 08:00Foto: Sirotti

I de seneste 12 måneder har Chris Froome kæmpet for at komme tilbage til fordums styrke, og nu kan hele verden se præcist, hvor stærk briten er blevet efter sit voldsomme styrt før enkeltstarten ved sidste års Critérium du Dauphiné. Froome har nemlig offentliggjort fire power-filer fra etaper i sine to opvarmningsløb til Tour de France.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Chris Froome har for første gang siden sit comeback fra sidste sommers slemme styrt offentliggjort data fra et løb på højeste niveau.

 

Briten har nemlig gjort sine powerdata fra henholdsvis 2. og 3. etape af forrige uges Tour de l´Ain samt fra 1. og 2. etape af det netop overståede Critérium du Dauphiné frit tilgængelige for sine mere end 223.000 følgere på Strava (se Froomes Strava-profil lige her).

 

På den stærkt kuperede 2. etape af Tour de l´Ain leverede 68 kilo tunge Froome 364 watt (5,35 W/kg) i lige over 20 minutter på rutens tredjesidste stigning, hvilket var nok til at forblive i det decimerede felt efter 95 af etapens 140,5 kilometer.

 

Læs også
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation

 

Ikke desto mindre blev Jumbo-Vismas tempo hurtigt for meget for INEOS-rytteren på den efterfølgende stigning, Col de Menthieres (9,1 km, 6,3 %).

 

For efter vanvittige 432 watt (6,35 W/kg) på bjergets første seks minutter måtte Froome sænke sin kadence til omkring 302 watt (4,44 W/kg) i de resterende 17 minutter til toppen, hvor han allerede havde tabt 4.31 til Primoz Roglic, Egan Bernal og de fire øvrige ryttere i frontgruppen.

 

Herfra cruisede Froome til mål med 223 watt (3,28 W/kg) på etapens sidste stigning, og til slut noterede han således et tidstab på mere end 12 minutter til etapevinderen Roglic.

 

Dagen efter ventede endnu en stor bjergetape med to kategori 1-stigninger og en afslutning på HC-bjerget Grand Colombier (17,8 km, 7,9 %).

 

På etapens første stigning skete der ikke de store skelsættende begivenheder, men Froomes 389 watt (5,72 W/kg) i 34 minutter, heraf 428 watt (6,29 W/kg) i de sidste 16:30, afslørede, at INEOS var opsatte på revanche fra dagen forinden.

 

Briterne fortsatte i hvert fald temposætningen med Geraint Thomas i front på den efterfølgende stigning, hvilken krævede 381 watt (5,60 W/kg) i 23:10 af Froome, som lå solidt placeret bagerst i INEOS-toget.

 

På Colombier holdt Froome igen 381 watt (5,60 W/kg) på bjergets nederste halvdel (25 minutter), inden han med godt ni kilometer til mål leverede en voldsom forcering i front.

 

Med 470 watt (6,91 W/kg) i 1:22 kørte den firedobbelte Tour de France-vinder sig helt ud for sin kaptajn Bernal, der ikke længe efter blev kortvarigt sat som følge af Froome og dernæst Jonathan Castroviejos høje fart.

 

På billederne eksploderede Froome tydeligt efter sit hårde føringsarbejde, og i kraft af bare 199 watt (2,93 W/kg) i et lille minut stod briten helt stille sammenlignet med konkurrenterne, der fløj om ørene på den udmattede INEOS-rytter.

 

Læs også
Optakt: 3. etape af Tour de Romandie

 

Froomes arbejde var gjort, og 33 minutter med 258 watt (3,79 W/kg) senere kunne den 35-årige brite trille over stregen, 12 minutter efter Roglic.

 

Blot tre dage senere stod Froome klar på startstregen til Critérium du Dauphiné og en særdeles bjergrig og lang 1. etape med hele 3550 højdemeter fordelt på 218,5 kilometer.

 

Efter mere end fem times hårdt ræs, inklusiv 313 watt (4,60 W/kg) i lige over 56 minutter op ad Col du Beal i etapens første halvdel, nåede Froome og resten af feltet frem til finalestigningen, Col de la Gachet (3,3 km, 4,6 %).

 

Den ujævne stigning krævede mellem 330 og 370 watt for Froome at sidde bagerst i feltet på, men da briten snakkende med Castroviejo lod sin power falde til 230 watt (3,38 W/kg) med tre kilometer til målstregen, blev han distanceret.

 

Froome nåede at tabe næsten seks minutter til etapevinderen Wout van Aert på en dag, hvor han gennemsnitligt trådte 244 watt (3,59 W/kg) i over 5,5 time.

 

INEOS-rytterens seneste powerdata stammer fra den efterfølgende 2. etape, som sluttede på Col de Porte (17,5 km, 6,2 %).

 

Inden målbjerget bød etapen kun på en enkelt svær stigning i form af et kategori 1-bjerg, hvor Froome måtte træde 393 watt (5,78 W/kg) i 18:37 for at sidde i feltet.

 

Col de Porte fik en rolig start (313 watt for Froome i de første fire kilometer), men derefter greb Ineos initiativet med hele seks mand i front af feltet.

 

Froome måtte indledningsvis diske op med 408 watt (6,00 W/kg) i seks minutter for at sidde på hjul i toget, og efter en lille nedkørsel tog briterne fat igen, hvilket Froomes 420 watt (6,18 W/kg) over de næste 19:33 afspejler.

 

Læs også
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx

 

Tempoet var så hæsblæsende, at Froome med lidt over fire kilometer igen måtte slå ud, før han overhovedet havde nået at tage en føring.

 

Britens kræfter var sluppet op, og han formåede derfor blot at holde 236 watt (3,47 W/kg) i de sidste 18:36 op til målstregen, hvor Roglic over otte minutter tidligere var ankommet som første mand.

 

Så hvad mangler Froome rent fysisk for at følge de bedste ryttere? Svaret er selvfølgelig afhængigt af den enkelte etape og stigning, men rivalernes data fra Col de Porte kan give en indikation.

 

Emanuel Buchmann sluttede som nummer tre på etapen, bare otte sekunder efter Roglic. Den 59 kilo tunge Bora-rytter brugte 42:29 på finalebjerget, hvilket krævede et gennemsnit på 343 watt (5,81 W/kg) - et power-output af betydelig længere varighed, men også af væsentlig mindre intensitet sammenlignet med flere af Froomes segmenter undervejs i de franske bjerge.

 

Tadej Pogacar (5,59 W/kg), Rigoberto Uran (5,33 W/kg) og Pierre Rolland (5,33 W/kg) brugte yderligere henholdsvis 53 og 89 sekunder på Col de Porte end Buchmann, og deres tal bekræfter tendensen.

 

Ovenstående er naturligvis ud fra den ubekræftede præmis, at Froome er tilbage i sin tidligere påståede løbsvægt på 68 kilo, samt at britens wattmåler er af samme nøjagtighed som de øvrige rytteres.

 

Under alle omstændigheder fortæller TV-billederne og Froomes data samme historie:

 

Briten har på et års genoptræning genvundet topfarten til at konkurrere med verdens bedste klatrere - nu mangler han ”blot” at forlænge den tid, som han på de sværeste etaper kan holde de magiske 6 W/kg* i.

 

Froome har ikke lagt sine filer fra Critérium du Dauphinés sidste tre etaper på Strava. Han sluttede løbet som nummer 71, en time og 26 minutter efter den samlede vinder Daniel Martínez.

 

*Tallet er ofte blevet anvendt som pejlemærke for verdens absolut bedste bjergryttere på længere stigninger. Ved sin seneste Grand Tour-sejr i Giro d´Italia 2018 kørte Froome ifølge et dokument offentliggjort af Team Sky 407 watt (6,07 W/kg) i en time og fire minutter, da han satte samtlige konkurrenter til vægs på Colle delle Finistre på vejen mod sin ikoniske solosejr på 19. etape.

DEL
INFO
Ineos Grenadiers
Nyheder Profil Ryttere Resultater
Lister
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?