Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Twitter Nyhedsbrev VELOMIO

Giro d'Italia-analyse: Den franske stjernes ulogiske sejr
21. maj 2019 20:03Foto: Sirotti

I disse dage køres Giro d’Italia, som vi dækker intenst. Hver dag skriver vores ekspert, Emil Axelgaard, optakter til etaperne, og som led heri analyserer han den foregående dags begivenheder. Vi bringer her hans analyse af 10. etape.

Tour-hold, der denne gang skal bygges 100% op om Thibaut Pinot, og at han i stedet måtte satse på Giro d’Italia, stod det klart allerede klart, at det ville blive en svær opgave at få den etapesejr, han akkurat missede, da han i 2016 senest var til start i den italienske grand tour og to gange endte på 2. pladsen. Han havde nemlig udsigt til at skulle op imod Fernando Gaviria, Pascal Ackermann og Caleb Ewan, der alle i de senere år har vist sig hurtigere end franskmanden i klassiske massespurter, og med hele tre meget stærke rivaler lå det bestemt ikke på den flade at vise, at han også kan vinde grand tour-etape uden for sit hjemland, hvor han har sikret langt hovedparten af sine indtil i dag 56 sejre. Bedre blev chancerne ikke af, at Demare havde et forfærdeligt forår, hvor det ikke lykkedes ham at vinde ét eneste cykelløb, og at han derfor drog til Bologna med en sejrstørke, der strakte sig helt tilbage til afslutningen på Tour du Poitou-Charentes i august (hvor han til gengæld gjorde rent bord ved at vinde alle fem etape, inkl. enkeltstarten).

 

Til gengæld var der også en række ting, der talte til Demares fordel. Først og fremmest er han sammen med Ewan den eneste rytter, der har fået et hold næsten 100% dedikeret til sig selv, og da han samtidig kom til Italien med sit supertog bestående af Ramon Sinkeldam og Jacopo Guarnieri, lignede han faktisk den sprinter, der måske ville få den allerbedste opbakning. Samtidig var der i den første uge nogle ganske lange og udmarvende sprinteretaper, og med sine sejre i Milano-Sanremo og Hamburg Cyclassics samt sine podiepladser i Gent-Wevelgem har Demare vist, at hans speciale netop er at afslutte, når alle de hurtigere folk har fået slidt silken af.

 

Var der én sprinteretape, Demare ville få svært ved at vinde, var det til gengæld dagens 10. etape. Den 145 km lange søndagstur mellem Ravenna og Modena var nemlig henlagt til den helt flade Po-slette, og da den samtidig bød på en helt enkel og meget bred opløbsstrækning, der var som skabt til de reneste af de rene sprintere, lå det i kortene, at det ikke var her, at Demare ville kunne få udbytte af sin holdbarhed og sit gode tog. Tværtimod måtte han formentlig betale prisen for sin manglende topfart, og da etapen samtidig kom næsten to uger inde i løbet så det svært ud for franskmanden, der er berygtet for sin ringe restitutionsevne, der betyder, at han ofte blot skal nogle få dage ind i et etapeløb, inden han skal kæmpe hårdt bare for at komme over de mindste bakker.

 

Ikke desto mindre blev det netop på denne Giroens absolut letteste etape, at Demare endelig fik brugt sin næsten et år lange tørke og taget den Giro-etapesejr, som han med nu tre 2. pladser længe har banket på til. Og det var endda ikke, fordi etapens forløb undervejs havde gjort en Demare-sejr mere sandsynlig, for etapen blev præcis lige så kedelig, begivenhedsfattig og rolig, som man kunne have forudsagt det, allerede da den blev afsløret som en af de tre første under VM sidste år.

 

Alligevel viste Demare sig at være i absolut særklasse, og med en lang og fornem powerspurt var han både Ewan og Viviani langt overlegen. Naturligvis blev etapen skæmmet af det store styrt, der satte løbets på papiret hurtigste, den meget formstærke Ackermann, ud af spillet, og det er da også meget sandsynligt, at resultatet havde været et andet, hvis ikke den store tysker sammen med andre sprintere som Matteo Moschetti, Jakub Mareczko og Simone Consonni var hamret i asfalten, da det helt friske felt bragede en mod målet i Modena. I kampen mod de rivaler, der var tilbage, var Demare imidlertid den suverænt stærkeste, og man kan som bekendt ikke forlange, at han skal slå andre modstandere end dem, der er blevet ham givet.

 

Sejren blev som så mange andre grundlagt af Jacopo Guarnieri, der måske ikke er så suveræn, som han var i årene med Kristoff, men som stadig med jævne mellemrum viser, at han hører til i top 3 over verdens bedste lead-out men. Det gjorde han allerede i den tekniske finale på 3. etape, hvor han tog kontrol gennem de sidste sving, men hvor den ofte positioneringssvage Demare havde tabt hjulet på sin italienske holdkammerat. Denne gang sad kaptajnen imidlertid præcis, hvor han skulle, og da Guarnieri måske lidt for tidligt begyndte at tabe fart og blive passeret af Jasper De Buyst, der bevægede sig frem med sin kaptajn, Ewan, bag sig, åbnede franskmanden selvtillidsfuldt sin lange spurt, som Ewan end ikke var i nærheden af at matche.

 

Sejren er meget opløftende for Demare, og det ikke kun fordi det er den første i 2019. Den er nemlig en indikation på, at han er blevet langt mere holdbar i etapeløb end tidligere. Sidste år var han således en af kun ganske få sprintere, der overlevede Alperne i Tour de France, og selvom det ikke skete uden kontroverser og beskyldninger fra blandt andre André Greipel, var han stadig frisk nok til at vinde løbets næstsidste massespurt foran Alexander Kristoff, der ellers er kendt som en rytter, der altid er bedst mod slutningen af et tre uger langt etapeløb. Måske er det på tide at revidere opfattelsen af Demares restitutionsevner? Dagens flotte spurt kunne tyde på det.

 

For Ewan og Viviani bekræftede spurten derimod det, vi allerede vidste. Ewan, der i årene frem til og med 2017 var en af verdens absolut hurtigste i de helt flade spurter, må igen sande, at han ikke længere er en ren sprinter. Igen i dag blev det stillet tydeligt til skue, at hans evner som afslutter på en helt ren sprinteretape slet ikke er, hvad den var engang. Derimod står det stadig tydeligere, at det er de hårdere løb, den lille australier fremover skal satse på - et forhold, der blot blev understreget af hans sejr på lørdagens 239 km lange og ganske kuperede maratonetape. End ikke endnu et godt lead-out fra De Buyst, der sammen med resten af Lotto-toget fortsætter med at gøre det overraskende godt i dette løb, kunne kompensere for den fart, han ikke længere har, og derfor kan han kun glæde sig over, at morgendagens etape, der bliver hans sidste i dette løb, er 221 km lang og endda har en let stigende finale.

 

For Viviani blev etapen blot endnu en i rækken af den lange serie af skuffelser i et løb, der er gået galt lige fra start. Manden, der sidste år vandt grand tour-etaper her, der og alle vegne, og som drømte om at blive den store italienske helt i årets Giro, hvor han har kunnet sole sig i den ekstra opmærksomhed, den italienske tricolore indbringer, har nu i den grad ryggen mod muren. Ganske vist havde han oprindeligt planer om at gå efter pointtrøjen, men da den nu er ude af billedet, synes han at være bukket under for holdets ønske om, at han i morgen tager hjem for derefter at hellige sig drømmen om at køre sig i gult på Tourens første etape, der slutter på Deceunincks belgiske hjemmebane.

 

Det betyder, at morgendagens etape til Novi Ligure nu er hans sidste chance for at redde æren, og med den åbenlyse mange på topfart, han har haft i de seneste spurter, ser det svært ud. I dag sad han ellers som så ofte før fint placeret i Ewans baghjul, og modsat i lørdags kunne han da denne gang udnytte slipstrømmen til faktisk at gå forbi den lille australier. Til gengæld var han ikke i nærheden af at matche Demare, der jo ikke just sparede sig selv for vindmodstand, og det står derfor nu soleklart, at de seneste pauvre spurter ikke var nogen tilfældighed. Viviani har ganske enkelt slet ikke den fart, der tidligere har indbragt ham så stor succes for Deceuninck. Og faktisk ser det nu endda ud til, at belgierne for første gang siden Tour de France i 2012 skal tomhændede hjem fra en grand tour. Det ser i hvert fald sort ud, hvis ikke Viviani endelig lykkes i Novi Ligure i morgen.

 

Det bliver hans eneste chance for at få noget med hjem. Kampen om pointtrøjen er han for længst ude af, men den er til gengæld helt åben igen. Da han på de sidste etaper inden hviledagen frivilligt lod Ackermann støvsuge pointene i de indlagte spurter, lignede Demare ellers en mand, der helt havde opgivet den cyclamenfarvede trøje. Efter Ackermanns uheld i dag er afstanden imidlertid nu nede på blot et enkelt point, og selvom tyskeren heldigvis ikke meldes at have pådraget sig andet end hudafskrabninger og andre mindre alvorlige skrammer, kan skaderne betyde, at favoritværdigheden pludselig ligger på Demares skuldre. I hvert fald er den konkurrence, der i morges lignede den måske mindst spændende i løbet, lige pludselig blevet en knivskarp og neglebidende affære.

 

For Mareczko og Moschetti endte etapen naturligvis også i stor frustration. For dem begge var denne helt rene sprinteretape nemlig deres bedste mulighed for at få en sejr, men det fik styrtet desværre sat en ærgerlig stopper for. Det var en skam, for etapen her var en god mulighed for at se, hvor hurtige de i virkeligheden er på en etape, hvor de ikke er alt for hæmmede af manglende holdstøtte og/eller ringe positionering. For CCC-sprinteren venter der muligvis en mulighed i morgen, men her er etapen længere og byder på en stigende finale. Moschetti derimod er formentlig helt ligeglad med den slags bekymringer, for i skrivende stund er det højst usikkert, om han overhovedet kommer til start onsdag middag.

 

Det gør de andre sprintere - også Consonni, der slap uden alvorlige skader - heldigvis, men de må alle indse, at det bliver svært at få ram på topsprinterne. Helt som forventet viste dagens etape nemlig, at hverken Davide Cimolai, Manuel Belletti eller den ellers så lovende Giovanni Lonardi har farten til at true giganterne i så ren en massespurt som denne. Det var imidlertid helt efter bogen. Værre er det for Giacomo Nizzolo, der med en 5. plads atter må sande, at han er milevidt fra det niveau, der i 2015 og 2016 indbragte ham pointtrøjen i dette løb, og hvis karriere i den grad er blevet sat tilbage af de knæskader, der i flere år har redet ham som en mare.

 

Endelig fortjener Rudiger Selig en kommentar. Tyskeren viste med dagens 3. plads, at han ikke blot er verdens måske bedste lead-out man, men at han altså også selv er en ganske hurtig herre. Det er ikke første gang, at han har måttet træde til som sprinter efter et uheld, som han gjorde det i dag, da Ackermann smagte på den italienske asfalt, og dagens podieplads var faktisk hans tredje i en grand tour, efter at han trods rollen som lead-out man tidligere er blevet nr. 2 på etaper i Giroen og Vueltaen. Sidste år slog han endda til i en spurt i Slovakiet Rundt, så hvis ikke det var, fordi han er så pokkers god i rollen som lead-out man, kunne han formentlig have fået sig en ganske fin karriere som en sprinter på niveauet lige under de bedste.

 

Det var vel egentlig også den rolle, Demare var tiltænkt i dette løb, hvor han i hvert fald på forhånd lignede den lille i kampen med særligt Viviani, Ackermann og Fernando Gaviria. Ikke desto mindre lykkedes det ham altså i dag at vinde den sprinteretape, der lå allerdårligst til ham, og det må i den grad give mod på mere på morgendagens 221 km lange maraton, der med sin let stigende finale er langt bedre for en klassikersprinter som Demare. Og da etapen samtidig er en hyldest til Milano-Sanremo, der har dele af sin rute indlejret på etapen, ville det vel kun være passende, at den eneste af løbets sprintere, der faktisk har vundet den italienske klassiker, også løber med sejren igen i morgen. På den anden side brød Demares sejr i dag jo al konventionel logik, så hvem siger, at det i morgen skal gå, som præsten prædiker?

DEL
INFO
Optakter
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

VM - Herre Junior (Enkelt...(CM) 23/09

VM - Herrer (Enkeltstart)(CM) 25/09

VM - U23 Herrer (Enkeltst...(CM) 24/09

VM - Dame Junior (Enkelts...(CMW) 23/09

VM - Kvinder (Enkeltstart)(CMW) 24/09

Omloop van het Houtland L...(1.1) 25/09

VM - U23 Herrer (Enkeltst...(CM) 24/09

VM - Kvinder (Enkeltstart)(CMW) 24/09

VM - Herrer (Enkeltstart)(CM) 25/09

Omloop van het Houtland L...(1.1) 25/09

VM - Herre Junior(CM) 26/09

VM - U23 Herrer(CM) 27/09

VM - Dame Junior(CMW) 27/09

VM - Kvinder(CMW) 28/09

VM - Herrer(CM) 29/09

Paris-Chauny(1.1) 29/09

Cro Race(2.1) 01/10-06/10

Tour of Croatia(2.1) 01/10-06/10

Tour of Iran (Azarbaijan)(2.1) 02/10-06/10

Sparkassen Münsterland Giro(1.HC ) 03/10

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

SØG OG SAMMENLIGN BLANDT MILLIONER AF CYKLER OG CYKELGEAR