Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Giro d'Italia-analyse: To giganter - og så resten

Giro d'Italia-analyse: To giganter - og så resten

24. maj 2024 13:25Foto: LaPresse

I disse dage køres Giro d’Italia, som vi dækker intenst. Hver dag skriver vores ekspert, Emil Axelgaard, optakter til etaperne, og som led heri analyserer han den foregående dags begivenheder. Vi bringer her hans analyse af 18. etape.

Artiklen fortsætter efter videoen.

 FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

 

Det kan altid være en svær sag at vurdere et sprinterhierarki. Det er nemlig slet ikke ofte i løbet af en sæson, at de bedste står over for hinanden, og når de endelig gør, er det ikke altid, man bliver så meget klogere. En af favoritterne kan sagtens blive fanget for langt tilbage, og der kan i det hele taget ske 117 forskellige ting i en kaotisk spurt, der ganske sjældent giver alle de bedste de perfekte betingelser for at spurte.

 

Derfor har jeg også flere gange i disse analyser fremhævet, hvordan det globale sprinterhierarki forud for denne Giro kunne synes en smule uklart. Sidste år var der ingen tvivl om, at Jasper Philipsen sad på tronen, men forud for denne sæson så jeg i hvert fald en mulighed for, at Jonathan Milan, Tim Merlier, Kaden Groves og Olav Kooij kunne nå et niveau, hvor de måske kunne gøre ham rangen stridig.

 

 

Den tese blev delvist bekræftet i løbet af sæsonstarten. Det stod hurtigt klart, at hverken Groves eller Kooij havde taget det nødvendige skridt, men både Milan og Merlier viste fra sæsonstart, at de havde lagt et niveau til. Ja, faktisk var det svært ikke at sidde med fornemmelsen af, at de med afstand var de to hurtigste i et spil, hvor Philipsen efter nogle skuffende spurter i en periode med fokus på klassikerne var en ubekendt, hvis styrke vi først for alvor kan vurdere under Touren, hvor han igen dedikerer sig 100% til spurterne.

 

Med Philipsens fravær kunne vi ikke få ryddet den ubekendte faktor af vejen i denne Giro, men vi kunne i hvert fald blive meget klogere. De fire andre potentielle giganter var nemlig alle med i dette historisk stærke sprinterfelt, som denne Giro har tiltrukket, og det skulle hurtigt vise sig, at alle de tanker, man kunne gøre sig i løbet af foråret, blev bekræftet. Allerede de første tre massespurter afslørede nemlig tydeligt, at Milan og Merlier var milevidt foran resten.

 

Det kom som en skuffelse for mange - i hvert fald for mig. Jeg havde måske ikke for alvor troet på, at Groves på topfart nogensinde ville kunne matche de helt rene sprintere, men jeg havde ventet, at Kooij ville være meget tæt på de bedste. Allerede i UAE Tour, hvor Merlier kørte ham midt over og endda næsten kunne slå ham på et punkteret hjul, stod det imidlertid helt klart, at den fart, den unge hollænder manglede i 2023, ikke var blevet fundet i løbet af vinteren. Det billede blev til fulde bekræftet i løbets første uge.

 

Heldigvis for Kooij er alle massespurter ikke ens. Han fik jo sin etapesejr i Napoli, hvor en benhård finale pludselig gav ham en fart, han ikke havde haft i de lettere finaler, men i de helt rene massespurter har der i dette løb været to, der har tårnet sig op over alle andre. Det kom allerede til udtryk i deres duel på 3. etape, men det blev måske allermest tydeligt på 11. etape, hvor vi fik den helt perfekte spurt. Her kunne de to giganter spurte mod hinanden i en helt lige duel, og her viste de, at der i hvert fald i dette felt er to supersprintere - og så er der resten.

 

Den dag var det imidlertid også let at drage den klare konklusion, at Milan formentlig har overtaget sprintertronen. Det kan godt være, at Merlier slog alle andre klart, men han var end ikke tæt på den italienske gigant. Og selvom han jo havde slået ham på 3. etape, var det jo i en spurt, hvor italieneren åd så meget mere vind end belgieren, at det var svært ikke at komme til anden konklusion, end at Milan også på dagen, hvor han tabte, var stærkest.

 

Noget af det fascinerende ved en grand tour er imidlertid, at formkurverne udvikler sig. Det er jo typisk noget, man mest af alt forholder sig til i klassementskampen, hvor det jo er rytternes restitutionsevne, som meget ofte afgør de lange etapeløb. Det er imidlertid også en faktor, man skal indregne i massespurterne. Der er i hvert fald et klart mønster i, hvem der er gode tidligt og sent i grand tours, og det er nok ikke helt tilfældigt, at Alexander Kristoff med sin enorme holdbarhed indtil 2020 aldrig havde vundet en Tour-etape i den første halvdel af løbet, og at han til gengæld har en fremragende historik på sidste etape i Paris.

 

Helt anderledes er det med Merlier. Han er selv i korte etapeløb kendt for altid at vinde den første sprinteretape, men derefter betydeligt mindre, og indtil i dag var hans grand tour-historik ret speciel. Dette er hans fjerde grand tour, og de havde indtil nu kastet tre sejre af sig - alle på løbets første sprinteretape. Kun i Vueltaen i 2022, hvor han havde en regulær krisesæson kom han fra løbet helt uden sejre.

 

Nu kan mange hævde, at der er en grund til, at han ikke har sejre senere i løbene. I både Giroen og Touren i 2021 udgik han nemlig meget tidligt, og det gør det selvsagt svært at vinde i løbets anden halvdel. Der er bare også en grund til, at han forlod løbene så tidligt. Restitution har ikke været hans spidskompetence, og da han i Giroen i 2021 åbenlyst hurtigt tabte fart, kunne han da også proklamere, at han følte sig træt og var langt fra den styrke, han havde haft tidligere i løbet.

 

Derfor var denne Giro også dårligt designet for ham. Han er som bekendt tungere end både Milan og Kooij, og derfor kom hans bedste chancer på de helt lette dage. Problemet er bare, at de tre letteste sprinteretaper kom sidst i løbet, og derfor lignede det en svær mission for Merlier at vise, at han godt kan vinde senere i et langt etapeløb.

 

 

Alle de tanker blev da også bekræftet i den herlige spurt på 11. etape. Her var Milan i den helt rene og direkte duel nemlig endnu mere overlegen, end i hvert fald jeg havde forventet. Den logiske konklusion på den baggrund var naturligvis, at Merlier bare var mere træt end sin italienske rival.

 

Men så er vi tilbage ved pointen fra tidligere. Formkurver udvikler sig i løbet af en grand tour, og Merlier er ikke den eneste, der har kæmpet med sin holdbarhed. Da Milan sidste år gjorde grand tour-debut i Giroen kørte han - trods fraværet af sejr - nogle skræmmende spurter i den anden uge, men da han havde alletiders chance for at vinde løbets letteste etape i Rom, stod han nærmest stille, da han fra en god position trådte an.

 

Derfor var det måske ikke helt givet, at formkurverne entydigt ville udvikle sig til Merliers fordel i denne Giro. Det var i hvert fald på den baggrund, han skulle finde sit håb forud for de sidste to sprinteretaper, som er samlet i denne ellers bjergrige tredje uge. Heldigvis vidste han fra 11. etape, at han har så meget luft ned til rivalerne, at selv en træt Merlier kun for alvor kan udfordres af Milan selv i dette stærke sprinterfelt.

 

Merlier har bare et andet problem også, nemlig den udfordring, der har redet ham som en mare gennem hele karrieren. Hans positionering synes ikke at blive spor bedre, og derfor kom det ikke som nogen overraskelse overhovedet, at han på 13. etape aldrig kom til at spurte, da feltet for første gang i år havde en teknisk finale.

 

Det gjorde situationen endnu mere udfordrende i dag. Ikke blot skulle han nu slås med en uges ekstra træthed. Nej, nu var finalen endda endnu mere teknisk end i fredags, og dermed var gode råd dyre. Milan har nemlig ikke bare vist sig som hurtigste mand. Hans suveræne tog med Jasper Stuyven, Edward Theuns og Simone Consonni har også vist sig lige så suverænt, som det stod skrevet, inden løbet startede, og da de i fredags satte Milan op til hans tredje sejr, skete det med så stor en overlegenhed, at det var svært at se, at noget kunne gå galt i dag.

 

Det kunne der næsten heller ikke. Theuns og Consonni var helt forventeligt de første igennem det sidste sving, og herefter skulle Lidl-maskinen bare mose sig videre frem mod stregen, inden Milan havde gjort arbejdet færdigt. Problemet var bare, at maskinens vigtigste motor manglede, for Merlier er ikke den eneste, der har haft det svært i positionskampen. Det har Milan også, og det var som bekendt den eneste årsag til, at han for et år siden kun vandt én etape.

 

Den svaghed har vi bare ikke set udstillet i dette løb, men det blev den i dag. I dag var det nemlig Milan, der havde tabt sit hold, og da Merlier - selvfølgelig - også var fanget langt tilbage, fik vi alligevel en spurt på helt lige vilkår. Modsat på 11. etape, hvor de kørte spurten fra spids, var de bare denne gang tvunget til at starte langt bagfra - endda fra stort set samme position.

 

Det burde jo så have givet samme udfald som forrige onsdag. Det gjorde det næsten også. Selvom de begge sad så langt tilbage - endda bag både Groves og Alberto Dainese, der på papiret lignede de to nærmeste rivaler på fart - at sejren egentlig burde være væk, udkrystalliserede overlegenheden sig igen. Fra en ellers fortabt position overspurtede de både Dainese og Groves med så brutal en overlegenhed, at det nu står endnu mere mejslet i granit, at der i dette felt er to giganter - og så resten.

 

Alligevel blev udfaldet ikke helt det samme. Vi fik nemlig en anden vinder, da det denne gang endelig lykkedes Merlier at vise, at han også kan vinde sprinteretaper i en grand tour efter den første. Det er måske ikke helt urimeligt at hævde, at Milan tabte spurten, fordi han var en smule mere i vinden end Merlier, og at han tabte et tråd, da han skulle forbi Hugo Hofstetter, men uanset om det var de detaljer, der var årsag til, at Merlier stadig har mulighed for at komme fra løbet med lige så mange sejre som Merlier, er det i hvert fald klart, at styrkeforholdet var langt, langt mere lige end på 11. etape.

 

 

Dermed skal vi vel konkludere det, vi også lærte sidste år. Milan kan sagtens vinde spurter sent i en grand tour, men han er altså ikke den mest holdbare. Nu har vi i hvert fald to gange set, at han ikke spurter så overbevisende i den tredje som i de to første uger, og det er da i hvert fald en svaghed, der giver håb for rivalerne. I dag blev han jo endda slået af en mand, der heller ikke er kendt for sin restitution - tværtimod - og det er måske i virkeligheden det, der vil gøre forskellen i sprinterregnskabet, hvis vi nogensinde oplever en grand tour, hvor Merlier, Milan og Philipsen alle er til start. Sidstnævnte har i hvert fald ingen problemer med at holde niveau undervejs.

 

Det har Groves og Dainese heller ikke. Begge er berømmede for deres holdbarhed, men desværre er det bare ikke nok. De må begge sande, at Merlier og Milan selv i trætte udgaver stadig er så meget bedre, at de ikke kan vinde, selv når positionskampen mager sig godt for dem. Helt åbenlyst var de begge - særligt Dainese - tvunget til at køre for lange spurter, men styrkeforholdet blev alligevel udstillet.

 

Alligevel var der grund til lidt optimisme hos dem begge. Jeg har i alle optakter rost Tudor-toget - også efter de store tab af Alexander Krieger og Marius Mayrhofer - men de har slet ikke levet op til deres potentiale. I dag viste både Matteo Trentin og Robin Froidevaux imidlertid deres klasse, da de sørgede for, at positioneringssvage Dainese for en sjælden gangs skyld fik fordel af en teknisk finale. Så var det bare en skam, at den gik lidt i stå, fordi Lidl havde tabt Milan, og Davide Cimolai havde tabt Fernando Gaviria, hvad der tvang ham til at køre en lidt længere spurt, end han havde foretrukket. Men i det mindste fik han bevist, at man altid kan regne med ham, når han for lov at spurte nær sin hjemby, som vi også så det med hans sejre i både 2022 og 2023.

 

Groves kan også glæde sig over positioneringsdelen i dag. Også han er kendt for sine problemer på den front, som det var helt tydeligt på 13. etape, men i dag lykkedes det endelig for Alpecin-toget at vise den klasse, de også har vist i de indlagte spurter. I dag fik han det hele serveret, men desværre må han bare sande, at der er forskel på den Milan, han slog sidste år, og den Milan, han spurter mod i år. Styrkeforholdet har udviklet sig og det ikke i australsk favør.

 

Dainese og Groves var imidlertid næsten også de eneste undtagelser, der bekræftede alle de regler, vi kender. Vi fik i hvert fald næsten præcis de ventede vindere af positionskampen. Nu fik Hugo Hofstetter grundet det pludselige farttab og derfor en alt for lang spurt ikke noget resultat, men han bekræftede, at han stadig har lidt af den positioneringsevne, der altid har været hans styrke. Det samme gjorde Stnislaw Aniolkowski, der i år har udviklet sig til lidt af en positioneringskonge og nu i tekniske finaler har sikret sig to top 5-placeringer, selvom farten nok ikke helt rækker.

 

Der var i hvert fald et par colombianere, der godt kunne lære af ham. Den ene er Sebastian Molano, der ellers er kendt for sine evner i den tredje uge, men som nu for anden spurt i træk tabte det hele på gulvet, fordi han havde tabt hjulet på Rui Oliveira, der ellers for anden gang i træk sad så godt, at han havde kurs mod at levere UAE endnu et topresultat. Bedre var det ikke for Fernando Gaviria, der jo ellers har forbedret sin positionering enormt - og da også lavede et godt resultat i dag - men som må sande, at han missede en gylden chance, fordi han havde tabt hjulet på Cimolai, der ellers var klar til at sætte ham op fra spids.

 

Colombianerne er imidlertid ikke alene om at have det svært i positionskampen. Det har Tobias Lund det jo desværre også, og derfor var han nærmest prisgivet, efter at DSM er efterladt med kun ham og fire klatrere. Enrico Zanoncello var også dømt til at tabe dagens positionskamp, og i dag vendte Tim van Dijke også tilbage til sin normale standard i den kamp - måske også fordi hans vigtigste mand, Edoardo Affini, havde brugt sit krudt på et udbrud. Og så blev det jo heller ikke i dag, at Caleb Ewan fik lejlighed til at spurte fra en god position, men det var jo forventeligt, når nu tabet af Luka Mezgec har svækket hans ellers gode tog ganske markant.

 

Det gik i hvert fald bedre for andre. Madis Mihkels kiksede i fredags, men i dag fik han nok engang indikeret, at han altså er en af de mere positioneringsstærke sprintere. Det plejer Davide Ballerini også at være, selvom det har knebet lidt i dette løb, hvor støtten har været fraværende, og det fik han bevist igen i dag. Til gengæld missede Laurence Pithie, der efter sit flotte forår har fået en forfærdelig grand tour-debut, og Giovanni Lonardi helt ud, selvom de plejer at have en klar fordel i tekniske finaler.

 

Det er ellers i den slags finaler, man kan få overraskelserne. Skal man spurte mod de to giganter i direkte opgør, er der i dette felt kun to mulige vindere. Til gengæld har de begge nogle positioneringssvagheder, der i en afslutning som i dag kan udnyttes. Det fik Dainese og Groves alletiders chance for at gøre i dag, og det var endda de to, der i kraft af deres fart stod med den bedste chance for faktisk at udnytte den fordel. Problemet er bare, at det igen stod lysende klart, at der er to giganter, og så er der resten - i hvert fald indtil vi får Philipsen på banen.

 

 FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Giro d'Italia
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Bizkaikoloreak(2.NCUPJW) 20/07-21/07

Vuelta a Castilla y Leon(2.1) 23/07-24/07

Volta a Portugal em Bicic...(2.1) 24/07-04/08

Prueba Villafranca(1.1) 25/07

Czech Tour(2.1) 25/07-28/07

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Red Bull - BORA - hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger