Tak for dit besĂžg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap sĂ„ glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gĂžr det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. MĂ„ske vĂŠrd at overveje en ekstra gang?

PÄ forhÄnd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og stĂžt Feltet.dk
FortsĂŠt uden at deaktivere
GĂ„ til forsiden af feltet.dki samarbejde medGĂ„ til forsiden af feltet.dk
Log ind Nyhedsbrev VELOMIO

Giro d'Italia-analyse: To vindere pÄ én dag

15. oktober 2020 12:43Foto: Sirotti

I disse dage køres Giro d’Italia, som vi dækker intenst. Hver dag skriver vores ekspert, Emil Axelgaard, optakter til etaperne, og som led heri analyserer han den foregående dags begivenheder. Vi bringer her hans analyse af 11. etape.

Et cykellÞb har pr. definition kun én vinder, men det herlige ved en grand tour er, at det er en tre uger lang samling af smÄ historier og delfortÊllinger. PÄ den mÄde er der nÊsten altid flere forskellige sejrherrer, alt afhÊngig af hvilken vinkel man lÊgger pÄ den enkelte etape - og dermed ogsÄ ofte lige sÄ mange tabere.

 

Tag nu bare dagens 11. etape af Giro d’Italia. Det er jo indlysende, at dagens store vinder er Arnaud Demare, for som det stod i alle drejebþger inden etapen, viste franskmanden sig for tredje spurt i trék at vére ganske overlegen. Dermed blev han den blot anden franskmand efter Bernard Hinault i 1982 til at vinde fire etaper i den italienske grand tour, og samtidig styrkede han sit faste greb om pointtrþjen yderligere.

 

SidstnÊvnte er imidlertid ikke nÞdvendigvis det foretrukne udkomme for Demare. Han havde utvivlsomt drÞmt om, at etapen havde haft et lidt andet udfald. Dagens anden vinder kan nemlig ogsÄ sige at vÊre Peter Sagan, der mÄske ikke fik sit drÞmmescenarium om etapesejr, men som gjorde prÊcis det, man kunne have hÄbet pÄ, for at holde liv i de cyclamenfarvede drÞmme. Mens sejren i dag nok kun var realistisk, hvis alting flaskede sig, kunne Sagan i dag vÊre blevet kÞrt ud af den pointkonkurrence, han netop var blevet en del af igen, hvis han i den flade finale var blevet slÄet af mere klassiske sprintere som Fernando Gaviria, Alvaro Hodeg og Elia Viviani.

 

Det mÄ utvivlsomt give en lidt bitter bismag for Demare, men desvÊrre for ham kunne han jo kun kontrollere det, han rent faktisk havde magt over. Det var hans egen spurt og det supertog, der nu har domineret snart sagt alle sine massespurter siden genstarten i slutningen af juli. Og set i det lys gjorde Demare alt det rigtige med en opvisning, der var lige sÄ overlegen, som vi efterhÄnden har fÄet for vane at se dem.

 

Finalen gik nemlig helt efter det manuskript, man kunne have skrevet pÄ forhÄnd. Omkring den rÞde flamme skÞd kÊden med Ignatas Konovalovas, Miles Scotson, Jacopo Guarnieri og Demare nemlig frem og sendte bÄde UAE og Israel SUN, der ellers havde domineret optakten, til tÊlling med et af de veltimede fremstÞd, der er blevet deres speciale. Timingen var endda sÄ god, at de undgik deres stÞrste fare, nemlig at mangle folk efter de to sene sving, hvor den 600 m lange oplÞbsstrÊkning meget vel kunne vÊre blevet lidt for lang for kun Guarnieri og Demare.

 

Den katastrofe blev undgÄet, da Konovalovas slog ud og afleverede Scotson pÄ sÄ passende et sted, at det blev ham, der kom fÞrst ind pÄ oplÞbsstrÊkningen med Guarnieri og Demare ventende i sulkyen. I det Þjeblik stod det klart, at kun et mindre mirakel kunne forhindre den fjerde Demare-triumf, og da Guarnieri atter afleverede kaptajnen, gjorde han det ogsÄ fÊrdigt sÄ let, at man stadig sidder med fornemmelsen af, at det egentlig mere er en sejr for Konovalovas, Scotson og Guarnieri end ham selv.

 

Det skal dog ikke tage noget fra Demare, der ved at sejre og tillige gÞre sin borgerpligt ved at slÄ Sagan i den indlagte spurt scorede i alt 53 point og Þgede sin fÞring fra 20 til 36 point. DesvÊrre for ham var udkommet altsÄ bare lidt mindre, end man kunne have hÄbet, for Sagan gjorde prÊcis det, vi har lÊrt at kende ham for i Tourens massespurter, nemlig sikre sig en andenplads, der minimerede tabet til hurtigere folk.

 

Det truede ellers med at gÄ galt for Sagan. Denne gang skete nemlig det ellers utÊnkelige, at slovakken ikke sad umiddelbart bag det bedste tog, der pÄ forhÄnd var udset til at vÊre FDJ. Den kamp tabte han nemlig til den ellers normalt sÄ positioneringssvage Fernando Gaviria, og dermed var gode rÄd lige pludselig dyre for Sagan, der nu skulle starte en medvindsspurt bag to pÄ papiret hurtigere folk.

 

Heldigvis for Sagan blev det hurtigt klart, at Gavirias usÊdvanligt pauvre kÞrsel de seneste dage ikke blot var en tilfÊldighed. Der er vitterligt ikke meget skud i de engang sÄ lynhurtige stÊnger, for ligesom pÄ 7. etape var der intet tilbage, da colombianeren trÄdte an. Denne gang kunne han heldigvis i det mindste starte sin spurt, men det varede ikke lÊnge, inden han resignerende satte sig ned og lod en serie normalt meget langsommere folk storme forbi.

 

Sagan var som altid snarrÄdig nok til at fornemme Gavirias sammenbrud og sprang lynhurtigt over bag Demare, sÄ han kunne sikre sig den 2. plads, der pÄ forhÄnd mÄ have vÊret det sikreste mÄl at gÄ efter. Alligevel mÄ han sidde med en Êrgerlig fornemmelse, for han kom faktisk sÄ stÊrkt til sidst, at det virker ganske sandsynligt, at han faktisk kunne have i hver fald truet Demare, hvis ikke han havde skullet bruge sin spurt pÄ at lukke det hul, Gaviria efterlod. Det bekrÊfter blot den fornemmelse, der har vÊret svÊr at komme udenom, nemlig at Touren har bragt Sagan ganske nÊr sit gamle niveau. Og i det lys mÄ han ogsÄ kunne lugte blod, nÄr der pÄ 19. etape skal spurtes efter et maraton pÄ mere end 250 km, nÄr han har sat sit store attentat ind pÄ Demare pÄ fredagens meget stejle og vanskelige stigninger.

 

Det kan Gaviria til gengÊld ikke - tvÊrtimod. Colombianeren viste ellers sin gamle hurtighed i Guangxi, San Juan og Emiraterne i lÞbet af efterÄret og vinteren, men mÄske skal vi bare affinde os med, at den engang sÄ alsidige sprinter i dag ikke kan meget andet end at spurte. I hvert fald er han nu om dage en af de fÞrste, der falder fra pÄ en motorvejsbro, og samtidig synes han kun at have sin vanlige fart, hvis der er tale om en af de helt lette og flade etaper, vi kender fra Ärets fÞrste og sidste lÞb under fjerne himmelstrÞg.

 

I det lys er det spÞrgsmÄlet, om han overhovedet kan kalde sig Colombias bedste sprinter. I hvert fald blev han i dag klart slÄet af Alvaro Hodeg, der desvÊrre mÄtte sande, at han og Davide Ballerini ikke nÄede frem i tide. Positionering har aldrig vÊret hans spidskompetence, og selvom det ogsÄ er helt klart, at han er den langsomste af de tre Deceuninck-sprintere kunne han mÄske have drÞmt om mere, hvis han havde startet sin spurt lidt tÊttere pÄ det tog, der igen dominerede.

 

Det var dog ikke Hodeg, der var nogen stor taber. Det var snarere Elia Viviani, der vitterligt havde en reel chance for at tage den forlÞsende sejr, der kunne kaste et lidt forlÞsende skÊr over en ellers helt igennem trist sÊson. Det fik en klodset motorcykel imidlertid forpurret, og selvom det ikke er sikkert, at det var slaget, der Þdelagde hans spurt, endte det i hvert fald med, at den forslÄede Viviani, hvis hold ellers havde taget ansvar hele dagen, tabte hjulet pÄ Simone Consonni, der sÄledes endte med at spurte sig til egen 4. plads, men holdets kaptajn slukÞret rullede over stregen til endnu en af de mange ligegyldige top 10-placeringer, der har vÊret fortÊllingen om 2020 for manden, der i 2018 og delvist 2019 vandt WorldTour-sejre pÄ samlebÄnd.

 

Det gÞr han bestemt ikke i Är. Den Êre tilfalder i stedet Demare, der efter i dag stÄr pÄ hele 14 gevinster og med en sejr pÄ nÊste fredag trods den forkortede sÊson kan tangere Dylan Groenewegens hÞst fra 2019 pÄ 15 sejre. Ja, Demare har suverÊnt vÊret den mest profilerede vinder i denne sÊson, men i dag kan etapens nr. 2 i lige sÄ hÞj grad kalde sig en sejrherre. Kampen om den cyclamenfarvede trÞje er nemlig stadig pivÄben!

DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Giro d'Italia
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Driedaagse Brugge-De Panne(1.WWT) 20/10

Vuelta a España(2.UWT) 20/10-08/11

Driedaagse Brugge-De Panne(1.UWT) 21/10

Driedaagse Brugge-De Panne(1.UWT) 21/10

Tour of Chongming Island ...(2.WWT) 23/10-25/10

Paris-Roubaix(1.UWT) 25/10

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-McLaren

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Pro Cycling

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel Start-Up Nation

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

NTT Pro Cycling Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

HOMETRAINER? BLIV INSPIRERET, FIND FORHANDLER OG SPAR MANGE PENGE