Tak for dit bes√łg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap s√• glade for at se, at du blokerer for annoncer, som g√łr det muligt for os at tilbyde vores indhold ‚Äď helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. M√•ske v√¶rd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og st√łt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

Giro d'Italia-analyse: To vindere på én dag

15. oktober 2020 12:43Foto: Sirotti

I disse dage køres Giro d’Italia, som vi dækker intenst. Hver dag skriver vores ekspert, Emil Axelgaard, optakter til etaperne, og som led heri analyserer han den foregående dags begivenheder. Vi bringer her hans analyse af 11. etape.

Annonce

Et cykell√łb har pr. definition kun √©n vinder, men det herlige ved en grand tour er, at det er en tre uger lang samling af sm√• historier og delfort√¶llinger. P√• den m√•de er der n√¶sten altid flere forskellige sejrherrer, alt afh√¶ngig af hvilken vinkel man l√¶gger p√• den enkelte etape - og dermed ogs√• ofte lige s√• mange tabere.

 

Tag nu bare dagens 11. etape af Giro d‚ÄôItalia. Det er jo indlysende, at dagens store vinder er Arnaud Demare, for som det stod i alle drejeb√łger inden etapen, viste franskmanden sig for tredje spurt i tr√¶k at v√¶re ganske overlegen. Dermed blev han den blot anden franskmand efter Bernard Hinault i 1982 til at vinde fire etaper i den italienske grand tour, og samtidig styrkede han sit faste greb om pointtr√łjen yderligere.

 

Sidstn√¶vnte er imidlertid ikke n√łdvendigvis det foretrukne udkomme for Demare. Han havde utvivlsomt dr√łmt om, at etapen havde haft et lidt andet udfald. Dagens anden vinder kan nemlig ogs√• sige at v√¶re Peter Sagan, der m√•ske ikke fik sit dr√łmmescenarium om etapesejr, men som gjorde pr√¶cis det, man kunne have h√•bet p√•, for at holde liv i de cyclamenfarvede dr√łmme. Mens sejren i dag nok kun var realistisk, hvis alting flaskede sig, kunne Sagan i dag v√¶re blevet k√łrt ud af den pointkonkurrence, han netop var blevet en del af igen, hvis han i den flade finale var blevet sl√•et af mere klassiske sprintere som Fernando Gaviria, Alvaro Hodeg og Elia Viviani.

 

Det må utvivlsomt give en lidt bitter bismag for Demare, men desværre for ham kunne han jo kun kontrollere det, han rent faktisk havde magt over. Det var hans egen spurt og det supertog, der nu har domineret snart sagt alle sine massespurter siden genstarten i slutningen af juli. Og set i det lys gjorde Demare alt det rigtige med en opvisning, der var lige så overlegen, som vi efterhånden har fået for vane at se dem.

 

Finalen gik nemlig helt efter det manuskript, man kunne have skrevet p√• forh√•nd. Omkring den r√łde flamme sk√łd k√¶den med Ignatas Konovalovas, Miles Scotson, Jacopo Guarnieri og Demare nemlig frem og sendte b√•de UAE og Israel SUN, der ellers havde domineret optakten, til t√¶lling med et af de veltimede fremst√łd, der er blevet deres speciale. Timingen var endda s√• god, at de undgik deres st√łrste fare, nemlig at mangle folk efter de to sene sving, hvor den 600 m lange opl√łbsstr√¶kning meget vel kunne v√¶re blevet lidt for lang for kun Guarnieri og Demare.

 

Den katastrofe blev undg√•et, da Konovalovas slog ud og afleverede Scotson p√• s√• passende et sted, at det blev ham, der kom f√łrst ind p√• opl√łbsstr√¶kningen med Guarnieri og Demare ventende i sulkyen. I det √łjeblik stod det klart, at kun et mindre mirakel kunne forhindre den fjerde Demare-triumf, og da Guarnieri atter afleverede kaptajnen, gjorde han det ogs√• f√¶rdigt s√• let, at man stadig sidder med fornemmelsen af, at det egentlig mere er en sejr for Konovalovas, Scotson og Guarnieri end ham selv.

 

Det skal dog ikke tage noget fra Demare, der ved at sejre og tillige g√łre sin borgerpligt ved at sl√• Sagan i den indlagte spurt scorede i alt 53 point og √łgede sin f√łring fra 20 til 36 point. Desv√¶rre for ham var udkommet alts√• bare lidt mindre, end man kunne have h√•bet, for Sagan gjorde pr√¶cis det, vi har l√¶rt at kende ham for i Tourens massespurter, nemlig sikre sig en andenplads, der minimerede tabet til hurtigere folk.

 

Det truede ellers med at gå galt for Sagan. Denne gang skete nemlig det ellers utænkelige, at slovakken ikke sad umiddelbart bag det bedste tog, der på forhånd var udset til at være FDJ. Den kamp tabte han nemlig til den ellers normalt så positioneringssvage Fernando Gaviria, og dermed var gode råd lige pludselig dyre for Sagan, der nu skulle starte en medvindsspurt bag to på papiret hurtigere folk.

 

Heldigvis for Sagan blev det hurtigt klart, at Gavirias us√¶dvanligt pauvre k√łrsel de seneste dage ikke blot var en tilf√¶ldighed. Der er vitterligt ikke meget skud i de engang s√• lynhurtige st√¶nger, for ligesom p√• 7. etape var der intet tilbage, da colombianeren tr√•dte an. Denne gang kunne han heldigvis i det mindste starte sin spurt, men det varede ikke l√¶nge, inden han resignerende satte sig ned og lod en serie normalt meget langsommere folk storme forbi.

 

Sagan var som altid snarrådig nok til at fornemme Gavirias sammenbrud og sprang lynhurtigt over bag Demare, så han kunne sikre sig den 2. plads, der på forhånd må have været det sikreste mål at gå efter. Alligevel må han sidde med en ærgerlig fornemmelse, for han kom faktisk så stærkt til sidst, at det virker ganske sandsynligt, at han faktisk kunne have i hver fald truet Demare, hvis ikke han havde skullet bruge sin spurt på at lukke det hul, Gaviria efterlod. Det bekræfter blot den fornemmelse, der har været svær at komme udenom, nemlig at Touren har bragt Sagan ganske nær sit gamle niveau. Og i det lys må han også kunne lugte blod, når der på 19. etape skal spurtes efter et maraton på mere end 250 km, når han har sat sit store attentat ind på Demare på fredagens meget stejle og vanskelige stigninger.

 

Det kan Gaviria til geng√¶ld ikke - tv√¶rtimod. Colombianeren viste ellers sin gamle hurtighed i Guangxi, San Juan og Emiraterne i l√łbet af efter√•ret og vinteren, men m√•ske skal vi bare affinde os med, at den engang s√• alsidige sprinter i dag ikke kan meget andet end at spurte. I hvert fald er han nu om dage en af de f√łrste, der falder fra p√• en motorvejsbro, og samtidig synes han kun at have sin vanlige fart, hvis der er tale om en af de helt lette og flade etaper, vi kender fra √•rets f√łrste og sidste l√łb under fjerne himmelstr√łg.

 

I det lys er det sp√łrgsm√•let, om han overhovedet kan kalde sig Colombias bedste sprinter. I hvert fald blev han i dag klart sl√•et af Alvaro Hodeg, der desv√¶rre m√•tte sande, at han og Davide Ballerini ikke n√•ede frem i tide. Positionering har aldrig v√¶ret hans spidskompetence, og selvom det ogs√• er helt klart, at han er den langsomste af de tre Deceuninck-sprintere kunne han m√•ske have dr√łmt om mere, hvis han havde startet sin spurt lidt t√¶ttere p√• det tog, der igen dominerede.

 

Det var dog ikke Hodeg, der var nogen stor taber. Det var snarere Elia Viviani, der vitterligt havde en reel chance for at tage den forl√łsende sejr, der kunne kaste et lidt forl√łsende sk√¶r over en ellers helt igennem trist s√¶son. Det fik en klodset motorcykel imidlertid forpurret, og selvom det ikke er sikkert, at det var slaget, der √łdelagde hans spurt, endte det i hvert fald med, at den forsl√•ede Viviani, hvis hold ellers havde taget ansvar hele dagen, tabte hjulet p√• Simone Consonni, der s√•ledes endte med at spurte sig til egen 4. plads, men holdets kaptajn sluk√łret rullede over stregen til endnu en af de mange ligegyldige top 10-placeringer, der har v√¶ret fort√¶llingen om 2020 for manden, der i 2018 og delvist 2019 vandt WorldTour-sejre p√• samleb√•nd.

 

Det g√łr han bestemt ikke i √•r. Den √¶re tilfalder i stedet Demare, der efter i dag st√•r p√• hele 14 gevinster og med en sejr p√• n√¶ste fredag trods den forkortede s√¶son kan tangere Dylan Groenewegens h√łst fra 2019 p√• 15 sejre. Ja, Demare har suver√¶nt v√¶ret den mest profilerede vinder i denne s√¶son, men i dag kan etapens nr. 2 i lige s√• h√łj grad kalde sig en sejrherre. Kampen om den cyclamenfarvede tr√łje er nemlig stadig piv√•ben!

DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Giro d'Italia
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - F√Ö NYHEDERNE F√ėRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Trofeo Calvia(1.1) 26/01

Annonce

Annonce

AG2R Citroen Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty - Gobert

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel - Premier Tech

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Alpha Vinyl

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team BikeExchange Jayco

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger