Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Giro d'Italia-analyse: Var det tronskiftet, der blev konfirmeret?

Giro d'Italia-analyse: Var det tronskiftet, der blev konfirmeret?

08. maj 2024 13:18Foto: Sirotti

I disse dage køres Giro d’Italia, som vi dækker intenst. Hver dag skriver vores ekspert, Emil Axelgaard, optakter til etaperne, og som led heri analyserer han den foregående dags begivenheder. Vi bringer her hans analyse af 4. etape.

Artiklen fortsætter efter videoen.

 FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

 

Det er ca. to måneder siden, jeg rundede årets Tirreno-Adriatico af med at skrive en analyse med titlen ”Et tronskifte?” Det skete i timerne efter, at Jonathan Milan havde vundet løbets afsluttende etape i en massespurt og dermed taget sin anden sejr på bare fire dage. Det er bestemt ikke første gang, italieneren vinder et cykelløb, men denne gang var der alligevel noget helt særligt over det.

 

På denne dag slog han nemlig Jasper Philipsen i en flad spurt, og det er naturligvis lidt af en skalp. Der kan ikke være mange, der ved deres fulde fem vil hævde, at det var andre end Philipsen, der sad på sprintertronen i 2023, og når man slår verdens bedste sprinter, har det naturligvis en særlig vægt. Det kan heller ikke undgå at afføde spørgsmålet, om der måske kan være et tronskifte på sprintertronen, og tilbage i marts var det et ekstra relevant spørgsmål.

 

 

Det skyldes naturligvis ikke den enkelte spurt på den ene dag. Philipsen kørte faktisk en spurt langt under sin vanlige standard, men det var et spørgsmål, man længe havde kunnet stille sig. Selvom det kun blev til én etapesejr i Giroen i 2023, lignede Milan nemlig en mand, der havde en fart på absolut højeste niveau, og den tese blev kun bestyrket, da han rundede sæsonen af med endnu en stor sejr i Kina.

 

Problemet var bare, at han var svær at vurdere. Sidste års sprinterfelt i Giroen manglede stort set alle de hurtigste, og selvom der var flere topnavne til start i Kina, kørtes det løb på et tidspunkt, hvor alle trænger til ferie, og hvor konklusionerne derfor skal tages med varsomhed. Derfor var et af de helt store spørgsmål forud for denne sæson, om Milan vitterligt kunne udfordre Philipsen på sprintertronen.

 

Starten var i hvert fald lovende. Den gigantiske italiener kom blæsende ud som lyn og torden i Valencia, hvor han både spurtede suverænt og klatrede som en drøm. Siden vandt han i Tirreno både en klassiske massespurt og en hård, stigende spurt, inden han drog til brostensklassikerne, hvor han endelig lykkedes med at bevise, at han også har et potentiale i den slags løb. Over hele paletten har Milan bare virket som en meget stærkere rytter end tidligere, men titlen som verdens bedste sprinter handler ikke om styrke. Den handler om at kunne vinde massespurter, og derfor var denne Giro den helt store test for Milan.

 

I år får han nemlig mulighed for at bevise sig selv. Ganske vist er det selvsagt en gigantisk sten i skoen, at vi mangler Philipsen, men når denne sprintervenlige Giro kombineret med mange af storholdenes fokus på klassementet i Touren har tiltrukket næsten alverdens øvrige topsprintere, er der al mulig grund til at tro, at vi efter disse tre uger har en ret klar ide om det globale sprinterhierarki. Vi får i hvert fald en ganske god lejlighed for at måle Milan op mod Tim Merlier, hvad der har ganske stor relevans.

 

Det er nemlig ikke kun Milan, der truer Philipsens sprintertrone. Det gør Merlier også. Philipsens tidligere holdkammerat har i år lignet en mand, der i en relativt høj alder har lagt nogle procent til sine allerede høje fart, og særligt hans nærmest ydmygende dominans i det ellers suveræne felt i UAE Tour må have fået Philipsen til igen at frygte, at han ville have skullet slås for sin status om førstemand, hvis de to stadig havde kørt på samme hold. I det lys var der ekstra god grund til at glæde sig over dette løbs forventede dueller mellem Milan og Merlier.

 

Diskussionen er også blevet endnu mere relevant, efter at Philipsen har spurtet så skuffende i år. Det har han gjort i løb som Tirreno, Sanremo, Wevelgem og Nokere, hvor han slet ikke har lignet sig selv. Det er først til sommer, vi finder ud af, om det er en midlertidig pris, han har betalt for sit fokus på klassikerne, og om han vil komme tilbage til vanlig styrke, når han igen har fuldt fokus på massespurterne, men lige nu vakler hans sprintertrone altså ganske betydeligt.

 

Nu vakler den måske endnu mere. Nej, Philipsen er ikke til start, men Milan har godt nok efterladt et overbevisende indtryk i løbet af de første fire dage af årets Giro. Ikke blot har han på stigningerne bekræftet den stærkt forbedrede holdbarhed, vi har set igennem hele foråret, han har også virket uhyre overbevisende i spurterne. Det har været tilfældet i de indlagte spurter, som dog skal tolkes med varsomhed, fordi de sjældent angribes 100%, men det var bestemt også tilfældet i går, da sprinterne endelig fik deres første chance, og hvor han trods en alt for lang spurt var pokkers tæt på at slå netop den mand, han skal bevise sig selv imod, Merlier.

 

Det indtryk blev bestemt ikke slettet, da sprinterne i dag fik endnu en mulighed på en 4. etape, der i hele sit design var bygget op som en lettere og kortere udgave af Milano-Sanremo. Denne gang var der nemlig intet, der kunne stoppe italieneren, som ellers nok engang fik kørt en alt for lang spurt, men som alligevel kunne holde alt og alle bag sig med stor afstand.

 

Det var ellers lige ved at gå galt igen. Filippo Ganna kom med det angreb, mange nok havde frygtet, da rytterne til allersidst skulle op over Capo Mele, og den mand, de færreste har lyst til at skulle hente, var så vanskelig at fange igen, at Lidl måtte brænde næsten hele deres supertog af. Milan var i hvert fald efterladt med bare Simone Consonni ved sin side, da den italienske tempogigant endelig var bragt tilbage, og det skulle vise sig at være for lidt.

 

 

Nu lykkedes det nemlig endelig for Visma at vise, at de har det tog, der kan måle sig med amerikanerne. Måske har toget ikke samme længde, men til gengæld har det en fremragende sidste mand i Christophe Laporte, og det fik de fuldt udbytte af i dag. Den udkørte Consonni kunne ikke matche europamesteren, der havde kurs mod at sætte Olav Kooij op fra spids, og så følte Milan sig for anden dag i træk kaldet til at åbne en spurt, der på alle måder måtte være for lang.

 

Det havde den også været for de fleste dødelige. Det var den i hvert for Merlier, der fra en dårlig position måske startede en anelse tidligere, men døde i forsøget, selvom han mere end de fleste er kendt for at specialisere sig i lange spurter. For lang blev den også for Kooij, der måske manglede lidt kølighed og valgte at åbne sin spurt samtidig med Milan, men som på endog meget bekymrende vis blev kørt over af italieneren. Med andre ord fik vi - ganske vist fra ret forskellige positioner - et ret direkte opgør mellem løbets tre mest markante sprintere, og den ”triel” fik en ganske suveræn vinder.

 

Alligevel skal man være lidt varsom med konklusionerne. En klassisk massespurt var det jo ikke, når der skulle spurtes nærmest i bunden af nedkørslen fra Capo Mele. Her havde de tungere sprintere en bagdel på flere fronten. For det første ville de være efterladt med mere mærkede ben, og for det andet ville deres position på toppen af bakken formentlig betyde, at de ville starte deres spurt betydeligt længere tilbage.

 

Det har utvivlsomt handicappet Merlier. Denne gang var det nemlig formentlig mere hans klatreevner end hans tvivlsomme positioneringsevne, der nok engang tvang til at forsøge at redde det hele med en lang spurt bagfra. Det har han ofte kunnet gøre, men det kunne han ikke i dag. Syren stod så meget op over begge ører, at han trods en i starten ganske imponerende fart, til slut stod helt stille og endda blev overhalet igen af Kooij, som ellers ikke på nogen måder var flyvende. Merlier havde allerede haft problemer på den lange stigning tidligere i løbet, og derfor er det ganske nærliggende at tro, at Milans sejr i duellen denne gang lige så meget handlede om mere holdbarhed end om højere fart - og holdbarhed har Milan haft til overflod.

 

Det var nemlig ret tydeligt, at det var en hård finale. Nu har Kaden Groves gennem hele året lignet en skygge af den nærmest altdominerende rytter, vi i perioder så i 2023, men i dag lignede han pludselig sig selv igen. Det er nærliggende at konkludere, at det handlede om den næsten ekstreme holdbarhed, han fandt i 2023, hvor han imponerede stort på stigningerne i Vueltaen. Den holdbarhed vil formentlig løbende gøre ham bedre og bedre gennem dette løb, og dermed er der bestemt håb for fremtiden. Både Milan og særligt Merlier har nemlig kæmpet med restitutionen, der til gengæld ligner en styrke for Groves. Det er bare en skam for australieren, at de vanskeligste sprinteretaper, der passer ham bedst, kommer i starten af løbet.

 

Han kan i hvert fald være mere tilfreds med sig selv en Kooij. Vi vidste godt, at Milan og Merlier formentlig var hurtigere, men dagens spurt fra hollænderen var bekymrende. Han blev i hvert fald nærmest kørt over af italieneren, og det er ikke just lovende for hans chancer senere i løbet. Det var ellers opløftende at se, at han troede så meget på sig selv, at det var Visma, der med Jan Tratniks hårde tempo fik bragt Merlier i tidlige problemer, men desværre var der ikke helt så meget at have den selvtillid i. Spørgsmålet er så, om han vil stå stærkere i en mere klassisk massespurt, for trods han forbedrede holdbarhed er det ikke indlysende, at han i en duel med Milan har glæde af så hård en finale - og i hans grand tour-debut aner vi jo intet om, hvorvidt han vil blive bedre og bedre undervejs.

 

Bedre bliver Biniam Girmay desværre ikke. Når man ser på, hvordan Groves excellerede i denne finale, havde det været en fornøjelse at se eritreeren folde sig ud her. Desværre fortsætter hans ulyksalige forhold til Giroen, da han for anden gang ud af to måtte forlade løbet - denne gang ikke grundet flyvske champagnepropper, men grundet spejlglatte veje. Det giver os heldigvis muligheden for at se det meget lovende estiske talent Madis Mihkels folde sig ud, men som vi så i dag, mangler han stadig lidt for meget. Girmay vil med den lille genrejsning, vi har set, i hvert fald blive savnet.

 

Nej, så var det langt sjovere at være fra Bahrain, der endelig fik deres første lille succes i et indtil nu elendigt løb. Phil Bauhaus blev ganske vist kun nr. 3, fordi han havde vundet kampen om Milans hjul, men med tanke på bakken var det jo altså lidt af en bedrift. Den slags kan han kun have opnået i kraft af gode klatreben, og det bestyrker blot det, vi lærte i Tirreno, nemlig at han i dag synes bedre på de hårdere dage end på de lette etaper, hvor han har skuffet - også selvom han slet ikke havde farten til blot at prøve at udfordre Milan.

 

Det var også langt bedre for Laurence Pithie i dag. Denne finale var også skræddersyet til stortalentet, der også nu lykkedes med at sidde lige så godt, som han plejer. Desværre gik det alligevel galt, da han blev lukket inde og måtte afbryde sin spurt, og dermed fik vi ingen chance for at se, om han har genfundet den fart, han slet ikke havde i går.

 

 

Mere uventet var det at se Fernando Gaviria fremme. På den lange stigning havde han ellers bekræftet, at den engang så stærke colombianer er renset for holdbarhed, og derfor var det uventet at se ham klare bakken så godt, at han faktisk kunne deltage i spurten. Til gengæld var der ingen opmuntring at hente, når det kommer til den fart, der gør det lidt svært at forstå, at det er samme rytter, der vandt den ene etape efter den anden i dette løb for seks år siden. Også han blev lukket inde, men han havde slet ikke modet til at søge ud i vinden, hvor der ellers var masser af plads til at gå forbi.

 

Men i det mindste klarede han det bedre end Caleb Ewan. I gamle dage havde australieren klaret denne bakke som en af de forreste, men al tanke om at han skulle være tilbage, synes allerede dræbt. I hvert fald endte han lige så lange tilbage som Merlier, og mens belgieren åbnede den lange spurt, Ewan også havde plads til, blev den lille australier bare siddende. Når han ikke kan begå sig i denne slags finaler, er det svært at se, at han kan hævde sig på de lettere etaper.

 

Det var heller ikke en god dag for en anden af feltets supersprintere, nemlig Fabio Jakobsen. En tidlig krise bekræftede, at han klatrer endnu dårligere end tidligere, og derfor virker det helt uforståeligt, at holdet alligevel kørte for ham til slut. Det er i hvert fald sådan, jeg tolker meldingerne, men det kan da ikke komme bag på nogen, at den tunge hollænder vil komme til kort i en afslutning som denne. Hvis de meldinger er korrekte, fik Tobias Lund i hvert fald ikke sin chance, og det var virkelig en skam, når man ser på de typer, der havde overhånden.

 

Vi så eksempelvis Davide Ballerini vise en helt uventet fart fra en håbløs position, efter at han havde tabt sin sprinter, Max Kanter. Vi så også, at finalen ganske forudsigeligt betød, at hverken Stanislaw Aniolkowski eller den i år så skuffende Alberto Dainese sad tilstrækkeligt langt fremme. Til gengæld brød Enrico Zanoncello mønsteret ved at gøre det uventet godt i en for ham svær afslutning, ligesom det lykkedes for den stadig mere holdbare Giovanni Lonardi at få en lille revanche efter gårsdagens skuffelse. Og Danny van Poppel? Ja, han ødelagde sin chance med et af angreb, man vist skal helt ind i hans hoved for at se meningen med…

 

Men måske han havde håbet at få hjælp af et slovensk tog, der kunne trække ham frem til en sejr. Det gjorde han imidlertid ikke. Om det er UAEs sportsdirektører, der har talt med store ord, ved jeg ikke, men denne gang holdt Tadej Pogacar sig endelig helt i ro. Filippo Ganna havde ellers præcis samme beskedne farlighed som Mikkel Honoré, og denne gang havde en offensive endda en betydeligt større sandsynlighed for at lykkes, men det lykkedes minsandten legebarnet at lade benene klø uden at reagere. Dermed er planen tilbage på sporet - i hvert fald indtil der næste gang er en mand, der angriber på en motorvejsbro i en finale.

 

Tilbage på sporet er Milans plan også. Med dagens sejr cementerede han sin styrke, og han har kurs mod at blive den dominerende sprinter, jeg i hvert fald forud for løbet havde regnet med, at han vil være. Om det ender sådan, må tiden vise, men hjemme i Belgien må Philipsen da føle, at tronen vakler en lille smule. Indtil nu er vi i hvert fald ikke kommet længere fra det tronskifte, jeg skrev om i marts.

 

 FELTET.DK'S NYE APP: FØLG LØBENE FRA START TIL SLUT

DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Giro d'Italia
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Bizkaikoloreak(2.NCUPJW) 20/07-21/07

Vuelta a Castilla y Leon(2.1) 23/07-24/07

Volta a Portugal em Bicic...(2.1) 24/07-04/08

Prueba Villafranca(1.1) 25/07

Czech Tour(2.1) 25/07-28/07

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Red Bull - BORA - hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger