Det store italienske etapeløb har nu gjort medieregnskabet op, og årets udgave ser ud til at have oversteget alle forventninger, skriver velonews.com.
Artiklen fortsætter efter videoen.
Giro d’Italia blev i gennemsnit set af 2 millioner italienske TV-seere pr. dag, hvor topscorer etapen blev Tre Cime Lavaredo med godt 5 millioner seere. Den rent fysisk mest velbesøgte etape blev som forventet Monte Zoncolan, hvor omkring 125.000 mennesker havde taget opstilling, hvilket er et imponerende tal set i betragtning af, at ruten var lukket for køretøjer.
Giro d’Italias officielle website havde 2,8 millioner besøgende i løbet af de tre uger, samtidig med at antallet af akkrediterede journalister også var steget til næsten 1000 stk.
”Det er godt at se, at
Giroen er blevet populær igen. Der var masser af tilskuere, og rytterne kunne klart føle energien blandt folk. Der mangler stadig lidt i forhold til dengang Pantani vandt, men populariteten er på vej tilbage”, sagde vinder Danilo Di Luca.