Hovedpersonerne bag den danske talentfabrik Team GLS har i længere tid arbejdet på, at realisere drømmen om at etablere et nyt dansk ProTour mandskab. Foreløbig ser planerne dog ud til at have lange udsigter.
”Det skal ikke være nogen hemmelighed, at vi har snakket om, hvorvidt vi kan holde på nogle af de her talenter, i stedet for bare at sende dem videre,” siger Salgs- og marketingsdirektør i GLS Keld Rørmose til Feltet.dk.
Det danske kontinentale mandskab har siden sin etablering, bl.a. fostret talenter som
Matti Breschel (Team CSC), Mads Christensen (Barloworld) og Martin Pedersen (Team CSC). Samtidig har den tidligere junior VM-sølvvinder
Anders Lund allerede skrevet en forhåndskontrakt med Team CSC, og synes dermed at være et godt bud på en kontrakt med det danske ProTour mandskab fra 2007.
”GLS har selv bragt det på banen,” fortæller sportsdirektør Jesper Fredsgaard. ”Der vil vi selvfølgelig ikke sige, 'nej det har vi ikke lyst til'. Men vi kan se, at der er et økonomisk aspekt, og det kan vi jo ikke lukke. Det er der en virksomhed, der skal lukke. ProTour´en er bygget meget op på et økonomisk grundlag. Har du alle de mange, mange millioner, der skal til, så kan du købe de ryttere, der skal til.”
”Vi har været vidt omkring i GLS organisationen, for det er en stor organisation - en økonomisk velfunderet organisation. Der er gjort rigtig mange tanker. Jeg må sige, at noget af det har været helt fremme ved målstregen, men at vi så har måtte gå lidt tilbage igen. Af det kan vi så sige, at det måske ikke er det niveau, som GLS er klar til på nuværende tidspunkt, ” konkluderer Rørmose.
Intet mellemledBåde Rørmose og Fredsgaard antyder, at man formentlig allerede i dag kunne have udvidet til et såkaldt Professionelt Kontinentalhold (den højeste holdrangering udenfor ProTour´en). Man er dog enige om, at værdien ikke står mål med, hvad det koster.
”Der hvor vi er i dag, er for mig at se springet før ProTour´en,” siger Rørmose. ”Hvis man bare vil springe op og være et kontinentalt førstedivisionshold rent hierarkimæssigt, så er springet for lille. Enten så bliver vi, der hvor vi er nu, eller også bliver vi et ProTour hold. Så skal vi arbejde videre på noget, så skal det helt klart være et ProTour arrangement. Men vi må erkende, at der er ufattelig lang vej op, og det koster rigtig mange penge.”
Af samtalerne med både Fredsgaard og Rørmose fremgår det, at ProTour planerne ikke helt er skrinlagt. Rørmose understreger, at folkene på hovedkontoret i England fortsat er meget lydhøre overfor forslag, men at det samtidig er et spørgsmål om investeringens størrelse og mulige afkast.
”Man skal hele tiden vurdere, hvad vil det sige, at det er et ProTour hold kontra det, som det er i dag, hvor vi jo har kørt meget på, at vi gerne vil bakke op omkring talentudviklingen. Skal man have et ProTour arrangement, jamen kan man så også det andet? Og hvad er det for et image, som vi gerne vil have omkring cyklingen? Vi synes jo at sammenkoblingen imellem nogle talenter til vores virksomhed har været formidabel,” forklarer Rørmose. ”Det har været en succes på alle fronter.”
Mangler ½-1 millionTrods de store planer var team-manager Tom Breschel alligevel tidligere på foråret ude og sige, at holdet manglede ½-1 million for at nå de mål, man havde for denne sæson. En udmelding, der ikke synes at overraske Rørmose.
”Det er sådan, at når man giver nogle noget, så vil de gerne have mere. Det stadie vi bevægede os fra, da vi kom var, at der var alt frivilligt. Så kommer der nogle kontanter på bordet, og så er der nogle, der får noget, og så synes dem, der ikke får noget, selvfølgelig også at de gerne skulle have lidt,” siger Rørmose.
”Der skal ikke være tvivl om, at en halvmillion, en million eller to millioner for den sags skyld, det vil lune i vores kasse. Men jeg synes, at det vigtigste signal, det er, at holdet fungerer, og at man kan få opfyldt de ting, som vi har lovet dem, med hensyn til at vi kan få de lidt mere garvede drenge ud og kører lidt mere internationalt. Vi har råd til at sende alle ryttere på de rigtige træningslejre, og vi har råd til at give dem det bedste udstyr. Så de mangler ikke noget,” understreger Keld Rørmose.
Marketingsdirektøren afviser dog ikke, at man alligevel vælger at lægge de ekstra penge på bordet. ”Det har jeg endnu ikke taget nogen beslutning om, hvorvidt vi skal. Vi har jo hele tiden kørt, det her som et netværks hold. Alle de samarbejdspartnere, der er omkring det her cykelhold, er jo alle sammen nogle, som er samarbejdspartnere med enten GLS eller flaskekompagniet i forvejen. Der står utrolig mange, som gerne vil være med i det. Vi skal bare finde de rigtige indgangsvikler for at komme i gang med et samarbejde. Samtidig bruger drengene jo allesammen ekstra small, så reklamefladen er jo rimelig begrænset,” griner Rørmose.
Udvidet løbsprogramHoldet har dog forud for den kommende sæson købt et hus nær Pistoria i Italien, hvor man således løbende kan sende rytterne på træningslejr igennem sæsonen. Samtidig har man haft held til at få et par ekstra starter i de lidt større løb i Europa, men man har heller ikke lyst til at sende rytterne ud i noget, de ikke kan overkomme.
”Vi skal bl.a. i slutningen af maj til Estland og køre to 1.1 løb, og dem kommer der flere af. Så vi springer lidt op i niveau i år,” siger Fredsgaard.
”Det er lidt kunsten at få de løb, der passer i forhold til ProTour kalenderen. Fordi mange af Pro Tour-holdene bruger de mindre løb som opvarmning til deres ProTour løb. Og når ProTour mandskaberne stiller til start med ryttere, der skal køre ProTour-løbene, så får vi en lussing, og det er der ingen grund til, når vi ved det på forhånd. Men vi kommer ud og får nogle flere større løb end sidste år.”
Men Pro Tour´en må vente lidt endnu.