Projektet skulle bygges i tre etaper, med overdækning, tennisbaner og en renovering af cementen. I første omgang skulle det blive en hal uden varme, og med en windbreaker som ydervæg. 2. og 3. etape skal så bringe træ på banen, varme og atletikfaciliteterne.
Pengene til 1. etape er bevilget, men de resterende penge er ikke p.t. bevilget, hvilket gør at de tre idrætsgrene ikke kan planlægge nogen særlige aktiviteter.
Derfor er der i øjeblikket gået politik i tingene. Det konkrete er, at der er afsat 40 millioner kroner, som dækker 1. etape. De resterende ca. 50 millioner er endnu ikke fundet, men der arbejdes på at finde politisk opbakning til at færdiggøre hallen i et hug, hvor ved
Odense Kommune så samtidig vil spare ca. 17 millioner.
Om det lykkedes eller der sker andre uforudsete ting i sagen får vi svar på inden for godt 14 dage.
Der mangler et alternativ til Ballerup Super ArenaFormand for Cykling Odense Claus Rasmussen forklarer over for Feltet.dk, hvorfor han mener, det er meget vigtigt at projektet bliver gennemført.
”Det er vigtigt, vi får et alternativ til banen i Ballerup Super Arena. Det er simpelthen ikke holdbart, at jyderne og fynboerne hver eneste gang skal køre til Ballerup (Sjælland) for at køre på cykel i vinterperioden. Det er desuden også en vigtig brik i vores talentudvikling både lokalt, men også nationalt,” forklarer klubformand Claus Rasmussen til Feltet.dk.
I øjeblikket satser Team Danmark og Danmarks Cykle Union på
OL medaljer i 2008 indenfor banecyklingen. Men det eneste sted i Danmark, som rytterne kan træne i vinterperioden, for at opnå dette mål, er faktisk i Ballerup Super Arena.
”I aften skal vi f.eks. til Ballerup og deltage i et banestævne. Vi er helt sikkert først hjemme ved midnat fra stævnet, og det er altså hårdt, hvis man har et arbejde ved siden af. Tænk på, hvis du er jyde, så har du altså endnu længere hjem fra Ballerup, og du vil dermed være senere hjemme. Det er nok også derfor, der ikke er så mange jyder, der deltager i stævnerne. Det vil helt klart blive bedre, hvis vi havde gode faciliteter i Odense, så vil det også være mere attraktivt for jyderne”, tilføjer Claus Rasmussen, som også tænker langsigtet.
”Vi vil også gerne have
EM i banecykling til Odense samt f.eks. lave et dansk 6-dagesløb mere, men i øjeblikket er der gået politik i baneprojektet, så vi ved faktisk ikke, hvornår projektet bliver skudt i gang og under hvilke præmisser. Men vi håber på en snarlig afklaring, så vi ved, hvad vi får.”
I øjeblikket arbejder Cykling Odense og Team Odense Energi også på at få et stærkt landevejshold. I første omgang går holdet efter en plads i Post Danmark Rundt, men holdet vil også gerne kunne lokke flere ryttere til Odense via en velfungerende cykelbane.
Team Odense Energi må også, indenfor banesporten, betegnes som en magtfaktor i dansk cykelsport, da de besidder flere af de allerbedste ryttere indenfor sporten heriblandt bl.a. den tidligere verdensmester Alex Rasmussen, sprinteren Kasper Jessen samt de meget talentfulde ryttere Marc Hester og Casper Jørgensen.
Men hvad synes du egentligt? Giv din mening til kende på vores debatforum.
Feltet.dk har også oprettet en afstemning omkring dette emne, klik her og afgiv din stemme.