Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Cykelentusiaster fik øjnene op for den mønstrede skjorte i 2016, da en TV2-reporter under dækningen af det daværende Tour de France fik en bemærkelsesværdig kommentar. Han blev kommenteret af den, på det tidspunkt, 4-dobbelte etapevinder, sprinteren Mark Cavendish, for hans blomstrede skjorte.
Annonce
TV2-reporteren var foran sin tid. Nu er hawaiiskjorten for alvor blevet populær igen, men hvordan er den overhovedet kommet ind i vores klædeskab?
Det begyndte på Hawaii som en blanding af vestlige sejlerskjorter, japanske kimonoer og traditionelt filippinsk tøj. De blev netop lavet af alle disse nationaliteter, der var kommet til øen som plantagearbejdere. Det var således et forsøg på at fange den multietniske kultur, der eksisterede på øen dengang. I 1930’erne begyndte de første turister at komme til øen med cruiseskibene - disse var for det meste amerikanere. Det mest afslappede tøj de kendte til, var nogle denim jeans og en t-shirt. De købte flittigt den blomstrede skjorte med det lokale mønster.
Kendte ansigter og ”Aloha Fridays” skabte succesen
Hawaiiskjorten blev derefter et hit. Især i 40’erne og i 50’erne havde hawaiiskjorten sine gyldne dage og ikke engang 2. verdenskrig og bombningen af Pearl Harbor kunne holde populariteten tilbage. Det var ikke kun turister nu, men også hos militærfolk, kendte skuespillere og politikere, at den mønstrede skjorte, med det lokale udtryk, blev solgt i stor stil. Blandt kendte ansigter finder vi Elvis Presley (i filmen Blue Hawaii), Bing Crosby, Dwight Eisenhower og Harry Truman, som kunne se fordelene ved skjorten.
Desuden indførtes der i 1966, Aloha Fridays, som var det mest hippe på dette tidspunkt. Hver fredag på arbejdet, både på øen og i hovedlandet, USA, var det kutyme at bære en hawaiiskjorte på fredage. Det var for at vise, at weekenden var på vej, og man gerne ville møde den på den mest afslappede måde. Det gav skjorten et mainstream-udtryk, fordi den nu var kommet ind i arbejdernes hverdag og dermed også ind i folks bevidsthed.
Hvorfor er skjorten blevet populær i dag?
Hvad der begyndte som et lokalt tekstilt arbejde på Hawaii blev til en livsstil og et kulturelt ikon. Når man har en hawaiiskjorte på, viser det, at man er afslappet og dyrker det afslappede liv. De solgte altså ikke bare en skjorte, men en ide, en livsstil - en ”hawaiiansk ånd”. De fleste ville tage del i det, men i 80’erne og 90’erne dykkede salget af skjorterne, fordi de hawaiianske producenter ikke var konkurrencedygtige overfor de store amerikanske retail-kæder som f.eks. Wallmart og Costcos efterligninger.
Indenfor de sidste 5 år har hawaiiskjorten og Hawaii dog fået sit internationale gennembrud igen. Det er blevet et hipt og moderne paradis på den lille ø, og hawaiiskjorten er kommet i Vogue, som følge af det.
Men i det store hav af mønstrede skjorter, hvad gør da en hawaiiskjorte til en rigtig hawaiiskjorte i dag? Og ikke bare en efterligning. Det gælder om at have et mønster, der relaterer sig til Hawaii, og ikke kun lyse farver. Den skal samtidig udtrykke noget fra øens liv. Det vigtigste er dog, at der ikke er nogle regler - det er derfor Hawaii er paradiset og drømmestaten. Den udtrykker vores længsel mod det paradisiske. Skjorten bringer dertil en speciel kraft videre til den, der bærer den. Måske bar den også en speciel kraft for TV2-reporteren, dengang i 2016 Tour de France. Han fik i hvert fald et par kommentarer på baggrund af den.
Annonce
Annonce
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce