Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Innovativ crosscykel fra Canyon udfordrer vanetænkning

Innovativ crosscykel fra Canyon udfordrer vanetænkning

01. september 2017 15:10Foto: Canyon

Canyon løfter i dag sløret for mærkets nyeste satsning: Crosscyklen Inflite CF SLX. Cyklen kommer på tre niveauer - 8.0 Pro Race, 9.0 og 9.0 Pro Race - alle til den ambitiøse og konkurrenceorienterede crossrytter. Topmodellen er målrettet absolutte topryttere, men på nær forskelle i specifikationerne - udstyr og hjul - har alle tre varianter samme interessante features.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Tyske Canyon er en af branchens mest ambitiøse cykelproducenter. Sponsorater af topniveaucykelhold og verdensklasseatleter i de fleste profilerede cykeldiscipliner efterlader ingen tvivl om den sag. Alligevel stod det med al tydelighed - ikke mindst for Canyon selv - klart, at der manglede noget: At være en spiller indenfor en disciplin i vækst på flere kontinenter - cykel cross.

Derfor sammensatte man hos Canyon et både kvalificeret og motiveret team med det mål at katapultere mærket ind på cykel cross-scenen. Gerne helt ind i en hovedrolle, hvilket man efter to års arbejde nu mener at være modne og rustet til. Med en innovativ og spændende crosscykel, som næppe vil skuffe fans af det tyske brand. Og måske også få andre til at spærre øjnene op.

Sådan kunne historien - eller i hvert fald én historie - sammenfattes om den cykel, Canyon under sloganet ’Take Flite’ i dag lancerer: Inflite CF SLX.

Skal cyklen så også benyttes - og måske allerede i den kommende cykel cross-sæson - af professionelle hold og ryttere? Det ville mærkets repræsentanter selvsagt ikke løfte sløret for ved den præsentation og prøvekørsel i Belgien, Feltet.dk for nylig var inviteret til at deltage i.

Den foregik dels i Genk (på Hotel Carbon såmænd), dels på det berømte Zonhoven-anlæg, midt i den flamske højborg for cykel cross. Og selvom Canyons folk var hemmelighedsfulde på netop det punkt, som havde at gøre med den nye cykels anvendelse af profferne, lod de klart forstå, at ambitionerne gik i den retning. Alt andet ville også være underligt.

Moderne cross kræver mere
For hemmelighedskræmmeri var der ikke meget af, når selve cyklen skulle vises og forklares. Dens udvikling, teknologi - og ikke mindst fortræffeligheder. Uagtet de indlysende ’salgstaler’ har vi da også at gøre med en cykel crosser, som bryder rammer og udfordrer vanetænkning.

Ikke mindst i sit design, men så sandelig også på flere andre fronter. Det kommer vi til.

Som andre cykeldiscipliner har cykel cross udviklet sig gennem de senere år. Moderne cykel cross er langt mere krævende og teknisk udfordrende end tidligere. Det stiller større krav til såvel ryttere som til materiel. Den konklusion nåede teamet bag Inflite CF SLX hurtigt frem til, efter at have foretaget research og analyse af nutidens crosscykling.

”Vi havde i forvejen Inflite AL-modellen som vores crosscykel. Men vi erkendte, at den på ingen måde var hverken konkurrencedygtig eller en  rigtig konkurrencecykel. Slet ikke til at kunne blive del af World Cup-løb mv. Derfor startede vi projektet her for to år siden,” forklarer Julian Biefang, Product Manager på Inflite CF SLX og selv konkurrencerytter, til Feltet.dk.



”Det var relevant for os, fordi vi kunne se, at cykel cross bliver mere og mere populært. Særligt i USA, hvor man gør en kæmpe indsats for at tilføre sporten et frisk pust. Faktisk ser vi mange steder, at sportens lidt stive, traditionelle form bliver udfordret - på en positiv måde. Også i bl.a. England og Frankrig er det tilfældet,” siger Julian Biefang og lægger ikke skjul på, at man ønskede at udnytte det momentum.

Operation cykel cross
Canyon, hvis crosscykler mest af alt har været - indrømmer de selv - en blanding af pendlercykel og terræncykel, valgte at gå med helt friske øjne til opgaven. Sådan lød igen og igen det overordnede budskab, da den nye crosscykel skulle afsløres på Hotel Carbon i Genk.

”How can Canyon aprroach the world of todays cyclocross?” Spurgte Julian Biefang retorisk. Hvordan udvikle en cykel, som lever op til, hvad ryttere og materiel i dag udsættes for?

Ikke ved at kigge på, hvad der findes og så forbedre hist og her, ifølge teamet bag Inflite CF SLX. Men ved at se med helt nye øjne på, hvordan den ønskede cykel kunne blive en crosscykel og ikke, dybest set, en landevejscykel tilpasset udfoldelser i terrænet. ”A proper cyclocross bike,” som det lød.

Med andre ord en cykel, der tager udgangspunkt, i hvad cyklen udsættes for og skal bruges til, når der køres rigtig cykel cross. Hurtig af- og påstigning af cyklen. Evnen til hurtigt at løfte og løbe med cyklen på skulderen eller løftet fra jorden. Mange og gentagne accelerationer. Rystelser af og hop med cyklen på ujævnt underlag. Kørsel i jord, mudder, sand. Vanskelige nedkørsler og kritisk ’balancekørsel’ på skråninger. Osv. Osv.

For at skære det ind til benet, er Canyon ikke nervøse for at hævde, at man på en række markante områder har tilstræbt og lykkedes med innovation. Og er nået frem til løsninger, der gør Inflite CF SLX til et frisk pust.

Kend den på ’knækket’
”Et vigtigt udgangspunkt, da vi gik i gang med udviklingen af cyklen, var, at den i princippet skulle kunne fungere lige godt til at køre på som til at løbe med. Den udfordring var essentiel for os,” fortæller Lukas Schuchnigg, den ansvarlige ingeniør bag modellen.

Målet blev at skabe en ramme med så meget rum som muligt; til nemt at få armen igennem og løfte cyklen op på skulderen. Det betød, at man gjorde overrøret længere og løftede det op til næsten vandret. Men da det gjorde sadelpinden kort, endte man med rammens meget visuelle ’knæk’. Det giver dels øget længde på sadelpinden og dermed mere flex og bedre kørekomfort. Dels tilbød løsningen, at sadelpindsspændet kunne integreres, eller rettere placeres på undersiden og således give et renere udseende.

Endnu en deltalje i den sammenhæng var, at skrårøret blev løftet en smule, hvorved armen nemmere kan komme rundt om røret. Igen noget, som skal forbedre løb med cyklen. Hertil kommer, at ’knækket’ gav en yderst positiv effekt: Det giver et naturligt godt greb, når cyklen skal løftes - og det gør, at overrøret ligger godt på skulderen.

”Det er klart, at det er denne bagerste del af overrøret, som gør cyklen genkendelig. Det, som er det anderledes ved den. Hvad, vi er særligt stolte af, er, at det ikke blot er skabt for opmærksomheden, for at være et ’kinky’ indslag. Rent faktisk har det mange funktioner og features bundet til sig. Det område på cyklen forener så mange af de ting, der gør cyklen innovativ,” siger Lukas Schuchnigg til Feltet.dk.

Han understreger, at denne del af designet måtte gennemarbejdes meget grundigt for at overholde UCI’s regler. Det lykkedes naturligvis, hvorfor cyklen i alle størrelser er UCI-godkendt.



Vigtige features - usynlige og synlige
Canyon-ingeniøren fremhæver to yderligere, overordnede features ved Inflite CF SLX. Den ene langt mere synligt end den anden. For resultatet af det store ingeniørarbejde med at finde frem til de carbonfibre og den form på carbonen, som skulle give rammen den ønskede balance mellem styrke, fleksibilitet, stivhed, vægt og håndtering, ses jo ikke umiddelbart, siger Lukas Schuchnigg. Det sidder så at sige på cyklens ’inderside’.

Men, fastslår han - det mix af carbonfibre, man endte op med til denne specifikke ramme, har kolossal betydning for cyklens performance. Sammensat med cykel cross for øje.

”Man kan gøre enormt meget med carbonfibre, og undervejs i udviklingen af denne cykel, prøvekørte vi omkring 100 rammer, alene for at være sikre på, at vi fik præcis den kørekvalitet frem, vi ønskede,” siger Lukas Schuchnigg, som fortæller, at selve rammens geometri først blev testet i aluminium, i 4-5 forskellige udgaver.

Den anden og langt mere synlige feature ved cyklen er det integrerede cockpit (styr og frempind i ét), og sammen med den interne kabelføring giver det et meget rent udtryk. Udgangspunktet for cockpittet var det, som anvendes på Canyons endurancecykler, dvs. med fokus på komfort, ergonomi og kontrol. Dog er cockpittet til crosscyklen en videreudvikling.

Først og fremmest er frempinden gjort kortere. Dels fordi overrørets længde er øget, dels fordi den kortere frempind skal give bedre styreegenskaber. Og samtidig er styret bredere, også for forbedret kontrol. Ligesom reach til grebene er kortere. Med andre ord - andre dimensioner end til en landevejscykel og med tydelig inspiration fra mountainbike.

Styrets flade form på styret - sammen med 6 graders ’backsweep’ - skal samtidig forbedre rytterens greb, når der køres i mudder og sand. Mange ryttere vælger i de forhold at flytte hænderne væk fra grebene og ind på styret, da det både giver bedre mulighed for at slappe af i skuldre og arme. Og det flytter rytteren længere tilbage i sadlen og skaber et bedre tyngdepunk. Noget, teamet bag Inflite CF SLX satte streg under i deres researchproces, nævner Canyon-ingeniøren.

Canyons mest kantede cykel 
”Cyklens design skal fortælle historien,” lød det ved præsentationen fra Lars Wagner, teamets og dermed cyklens designer. Alene ud fra det visuelle indtryk skal de klare og simple linjer kommunikere brand og innovation såvel som lade det være klart, at ingeniørkunst og design hos Canyon går hånd i hånd. At udviklingen af en ny cykelmodel er en integreret proces mellem den tekniske og designmæssige faglighed.

Den del står Lars Wagner gerne på mål for, forklarer han senere til Feltet.dk og gentager, hvad også Lukas Schuchnigg havde understreget: At rammens karakteristiske udformning ikke blev født i den ene ’lejr’ og så presset ned over den anden. Idéen opstod i fællesskab. Men designet, hvad skal det mere præcist udtrykke?



”For mig er cyklen et redskab, et smukt redskab. Fra et designmæssigt synspunkt skal denne specifikke cykel kommunikere, at ’jeg er alt, hvad du har brug for, hverken mere eller mindre’,” siger Lars Wagner og er helt afklaret med, at ikke alle vil være lige tiltrukket af Inflite CF SLX ’s specielle udseende. Og at den måske vil skabe debat blandt crossryttere.

Han giver flere konkrete eksempler på, at cyklens visuelle stil ikke er blevet til i et kompromis mellem design og tekniske løsninger - der er virkelig tale om et mix af tilgange. Fx er de lige kanter, linjer og symmetrien gennemgående designelementer for Canyons cykler. Men kanterne er mere end design; de er med til at bestemme cyklerne geometri, proportioner og har sit udgangspunkt i de senere års fokus på aerodynamik. Kanterne er blevet en signatur for Canyon.

”Denne cykel er den hidtil mest kantede af Canyons cykler, hvis man måske ser bort fra tricyklerne,” medgiver designeren. ”Men det har faktisk at gøre med, at der ikke er tænkt meget i aerodynamik, men i at gøre cyklen så holdbar som muligt. Her giver kanterne rammen en stærkere struktur og gør fx også på skrårøret, at det er nemmere at gribe om med hænderne.”

I det hele taget, indrømmer Lars Wagner, var mange af de idéer, som opstod omkring cyklens geometri, fx ’knækket’ bagerst på overrøret, som en gave for designeren. De gav nye og spændende muligheder for at arbejde med og fremhæve kanterne som designfeature.

650b på de mindste størrelser
En sidste, men absolut interessant innovation fra Canyon omhandler de to mindste, tilgængelige størrelser af Inflite CF SLX - 3XS og 2XS. Dvs. de størrelser, mange kvinder naturligt vil foretrække, men såmænd også mænd på lige omkring eller under 1.70 meter.

På disse to størrelser valgt teamet nemlig at udskifte de traditionelle 700C hjul med 650B hjulstørrelsen. Endnu en inspiration fra mountainbike-sporten, hvor denne hjulstørrelse gjorde sit indtog for få år siden.

Det var ikke lige nemt at overtale alle relevante hjul- og dækproducenter til at begynde at producere i denne større til landevejshjul. Men Canyons status og argumenter om at en mulig fremtidig trend havde effekt. Og årsagerne til de mindre hjul på de mindste rammestørrelser var ifølge Canyon åbenlys:

Man ville sikre, at den geometri og afstand mellem hjulbaserne samt de køre- og styreegenskaber, som den lange udviklingsproces var endt med, gik igen helt ned i de mindste størrelser. Det lod sig kun gøre på denne måde. På samme måde med muligheden for at lave god ’clearance’, så fx mudder ikke sætter sig mellem dæk og ramme.

Den tidligere professionelle tyske landevejsrytter og tempoekspert - men faktisk også med fortrinlig teknisk indsigt og hang til cykel cross - Michael Rich er tilknyttet Canyon. Og han havde en vigtig stemme i udformningen af rammens geometri. Han insisterede på denne 650B-løsning, da det ifølge den tidligere toprytter netop kunne give ryttere i alle størrelser mulighed for at opnå den samme, gode position på cyklen.




Se flere billeder af cyklen på Feltet.dks Facebook-side:


Læs også
WorldTour-hold henter cross-profil, og giver ham debut i monument
DEL
INFO
Produktfokus
Nyheder
Materiale og udstyr
Nyheder
Arkiv: Cykler
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?