I flere år har Team Designa Køkken manager Jørgen Foder meldt ud, at han ønskede, at holdet i 2008 skulle være et professionelt kontinentalt hold, hvilket er rækken lige udenfor ProTouren.
Dette ønske har holdet måske slet ikke længere, selvom det måske er muligt økonomisk.
”Øhh både og”, starter manager Jørgen Foder, da Feltet.dk konfronterer ham med de tidligere udtalelser. ”Ambitionsniveauet og det hold, som vi har fået sat sammen i 2007, det gør, at vi bevarer drømmene. Jeg havde faktisk ikke troet, at vi kunne få så stærkt et hold, som vi har fået i 2007. Derfor havde vi sat det lidt på vågeblus at blive et professionelt kontinentalt hold, men drømmene er genoplivet. Der er lige nogle UCI regler, som vi skal have bøjet og snakket lidt om.”
UCI-regler er største udfordring Team Designa Køkken vil gerne træde et trin opad rangstigen næste år, men i øjeblikket giver UCI reglerne problemer, og det skal der findes en løsning på, før holdet tager springet.
”I øjeblikket vægter vi de næstbedste løb, altså UCI 1.2 og 2.2 løbene. Hvis vi bliver et professionel kontinental hold, så må vi fremover kun køre disse løb i vores eget hjemland. Har UCI taget højde for, at der også kan komme et professionelt kontinentalt hold fra et lille land, som Danmark? Det synes jeg ikke, at de har taget højde for. Så der er lige en lille praktisk problemstilling der, og den kan medføre, at vi må nøjes med at være et kontinentalt hold i 2008,” forklarer Jørgen Foder videre.
I Danmark er der slet ingen UCI 1.2 og 2.2 løb, og det kan gøre mange af holdets ryttere arbejdsløse i de weekender, hvor de ikke kan køre løb i udlandet.
”Vi kan blive helt siet fra, da vi ikke har mulighed for at køre kategori 2 løb i Danmark. Dermed har vi heller ikke mulighed for at køre lidt lettere løb for vores andet hold. Hvis vi f.eks. har 6-8 ryttere med til et kategori 1 løb, så kan det godt være, at de næste 6 blot skulle køre et kategori 2 løb, men det har vi jo ikke i Danmark, hvad så? Så går vi jo i stå!”
Holdet vil nu se, hvordan det går i 2007, og derefter vil de vurdere om, de vil snakke med UCI omkring denne problemstilling.