Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

EKSKLUSIVT INTERVIEW!

Kæmpe Strade-optakt med Honoré: Dét er ambitionen

Kæmpe Strade-optakt med Honoré: Dét er ambitionen

04. marts 2023 09:14Foto: Sirotti

Træningen, opvarmningsløbene, holdet, formen, favoritten, ambitionerne og nøglepunktet på ruten. Dét og meget mere kan du læse om i dette interview med Mikkel Honoré få dage før Strade Bianche.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Han har haft ni løbsdage for EF Education - EasyPost, men lørdag markerer hans reelt første store mulighed for at vise, at bruddet med Quick-Step var den helt rigtige beslutning.

 

Mikkel Honoré er klar til sit tredje Strade Bianche. Det nye ikoniske løb i landet, hvor han har boet, er blevet gift og har fået sin Grand Tour-debut i.

 

Med en DNF og en 67. plads har den 26-årige endnu ikke den store personlige historie på gruset. Men det skal gerne ændre sig.

 

Læs også
Lefevere kommenterer Asgreen og Casper P.s kontraktsituation

 

”Jeg synes, at det er et løb, som ligger godt til mig. Så jeg glæder mig,” siger Honoré til Feltet.dk og svarer på, hvor Strade Bianche befinder sig på hans personlige liste over målsætninger, der i år også tæller Milano-Sanremo, Flandern Rundt og Liege-Bastogne-Liege.

 

”Løbet står selvfølgelig højt, men det står ikke som det højeste sammenlignet med monumenterne. Men det står ikke meget under dem. Det er et løb, jeg ser frem til, og et løb, jeg ønsker at gøre det rigtig godt i. Lad os sige det sådan.”

 

Foto: Sirotti.

 

Honoré begyndte sæsonen og sin EF-tid i Australien. Han opnåede ikke målet om et stærkt etape- eller klassementsresultat i Tour Down Under, men sad med favoritgruppen hjem i Cadel Evans Great Ocean Road Race.

 

Efter rejsen tilbage til Europa og et kort visit hjemme omkring Lugano rejste han 14 dage på højdetræningslejr på Tenerife, hvor han har trænet med henblik på Strade Bianche, Tirreno-Adriatico, Milano-Sanremo, brostensklassikerne og Ardennerne.

 

”Det svære ved Down Under er, at du kører noget intensitet tidligt og mister meget af din base. Så jeg har fået trænet en del timer og prøvet at få en god base op igen. Jeg mister selvfølgelig lidt intensiteten i træningen, så det var egentlig målet at få åbnet lidt op i Drome og Ardeche.”

 

Beskeden resultatmæssig optakt

Det blev blot til en 40. og 45. plads i weekendens to franske løb. Beskedne placeringer, som Honoré gerne havde set bedre, men som ifølge hovedpersonen selv også havde deres årsag.

 

”Jeg synes, at træningen efter Down Under er forløbet rigtig godt. Jeg må også indrømme, at træningsmålet har været løbene fra på lørdag af, Strade, Tirreno og klassikerne.”

 

”Men jeg havde stadig håbet på at have lidt bedre ben i weekenden, men jeg kom nogenlunde igennem og brugte det som god træning. Jeg har fået restitueret. Jeg startede måske ikke helt så frisk, som jeg skulle have gjort i weekenden,” fortæller EF-danskeren og afviser, at oplevelserne i Frankrig har fået den store betydning for hans forventninger til Strade Bianche.

 

Læs også
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx

 

”Det eneste, som det havde ændret, var, at man hentede lidt mere selvtillid. Men målet var stadigvæk at få kørt de sidste gode hårde træninger lige op til løbene. Derfor har jeg stadig høje forventninger og forhåbninger for, at kroppen nok skal være frisk. Jeg ved ikke, om det har været den lange rejse op til Ardeche, som har taget lidt energi ud af kroppen.”

 

Foto: Sirotti.

 

Det er således en fortrøstningsfuld Honoré, som ser frem mod lørdag. Om han allerede der er på sit absolut bedste, vil han ikke garantere, men han understreger, at fornemmelsen i træningen har været god.

 

Hvor langt det så rækker er på bedste kliché-vis svært at sige - primært på baggrund af det faktum, at han ingen finaleerfaring har i løbet.

 

I 2022 måtte han, efter en sygdomspræget optakt, bruge sine kræfter på at føre for Julian Alaphilippe, efter at franskmanden havde slået en kolbøtte i luften i det vanvittige ”vindstyrt”.

 

”Jeg havde måske egentlig niveauet til det sidste år (at køre finale, red.), men det ændrede sig, i og med at jeg lidt var et spørgsmålstegn for mig selv inden. Men jeg havde en rigtig god fornemmelse hele løbet,” fortæller Honoré.

 

Håber på sejr

Den positive 2022-oplevelse på baggrund af en langtfra optimal optakt giver anledning til store forhåbninger for i år, hvor forberedelsen har været noget bedre.

 

”Hvis jeg har en rigtig god dag, så tror jeg, at jeg kan være med i fronten. Jeg håber på at kunne vinde, ja. Det er ambitionen. Det er målet at kunne være med helt fremme.”

 

”Det havde selvfølgelig været nemmere at sige med et rigtig godt løb i weekenden. Formen er der, hvor den har været på træningslejren, når jeg lige får hvilet et par dage mere. Så tror jeg, at jeg kan være med til at køre om de sjove placeringer.”

 

Læs også
Lund blev overrasket i trumfens stund: Hvad laver du her?

 

I et løb, der ikke ligner ret mange andre på kalenderen, er det nemt at argumentere for, at erfaring er særligt vigtigt. Mens han endnu er grøn i finalespillet, tøver Honoré ikke med at nævne de faktorer, som han føler bliver afgørende for at bringe ham frem til det for første gang.

 

”Det giver lidt sig selv, men du skal starte grusstykkerne så langt fremme som muligt, så du på den måde undgår uheld.”

 

”Så er det egentlig at bevare roen, for det er et super hektisk cykelløb, allerede fra start. Det er et meget nervøst løb. Jo mere ro, du kan holde i maven, jo bedre kan du køre på grusstykkerne. Så du undgår fejl og ikke punkterer.”

 

”Nu er jeg ikke selv punkteret endnu, og min erfaring er, at mange punkteringer er selvforskyldte, på den måde at man kører i det dårlige spor, hvor der er nogle værre sten. Det kan man også bruge. Men selvfølgelig skal man sidde relativt langt fremme for at kunne gøre det.”

 

Honoré under sidste års Strade Bianche - med sin nuværende arbejdsgiver i baggrunden. Foto: Sirotti.

 

Til positionskampen vil Honoré kunne regne med støtte fra ryttere som Sean Quinn, James Shaw og Jens Keukeleire, mens Alberto Bettiol tegner sig til at blive den perfekte medkaptajn, som italieneren i øvrigt også gør det til de flamske klassikere senere på foråret.

 

”Vi har super stærke ryttere, Bettiol og (Andrey) Amador og så videre. Vi har generelt en bred og god trup. Jeg tror, at det i sidste ende er vigtigt, at vi er gode til at kommunikere. Vi skal bruge hinanden på en god måde til at komme i god position ind på grusstykkerne,” fortæller Honoré, der får Matti Breschels stemme i øresneglen.

 

”Det skal man ikke undervurdere. Hans ekspertise som tidligere cykelrytter er sindssyg vigtig for mig. Han er en nøgleperson for mig i at kunne yde mit bedste, så han er super vigtig. Jeg havde glæden af at køre med ham i weekenden for første gang, og jeg ser frem til at forberede Strade med ham i morgen (torsdag, red.).”

 

Van der Poel og Monte Sante Marie

Honorés konkurrenter hedder overraskende ikke Tadej Pogacar og Wout Van Aert. De to tidligere vindere har begge meldt fra, hvilket i danskerens øjne efterlader 2021-vinderen, Mathieu van der Poel, som manden, der skal slås.

 

Læs også
Se Tobias Lunds anden store sejr

 

”Jeg forventer en van der Poel i hopla. Det plejer at være hans cykelløb. Det ligger fantastisk godt til ham. Så jeg ser ham som storfavorit. Men selvfølgelig kommer der mange andre stærke ryttere. Personligt prøver jeg at fokusere meget på mig selv og ikke tænke for meget på andres løb. Så tror jeg, at det vil være godt på et tidspunkt at finde et moment og eventuelt køre væk.”

 

Honoré forbereder sig på, at favoritterne allerede kan røre på sig, inden den sidste tredjedel af de 184 kilometer er nået. På egne vegne har han blikket rettet en anelse længere henne.

 

”Fra (Monte) Sante Marie er helt klart der, at jeg skal være der. Hvis du ikke ser mig der, så er der noget galt. Lad os sige det sådan.”

 

Monte Sante Marie er en grussektor på hele 11,5 kilometer. Den kommer med godt 55 kilometer igen, har fem ud af fem stjerner i sværhedsgrad og byder på flere ramper. Det var godt halvvejs på denne, at Pogacar i fjor lancerede sit vindende angreb.

 

I alt har mændenes rute 63 kilometer på grus fordelt over 11 sektorer. Andre nøglepunkter er sektor 7 San Martino in Grania (9,5 km i længde, fem stjerner og med 73 km igen) og sektor 11 Le Tolfe (0,9 km á 8,6 % med 12 km igen).

 

Den sidste kilometer er traditionen tro muren op til Piazza del Campo i Siena. Du vil snart kunne læse vores store optakt til Strade Bianche 2023, som du naturligvis kan følge i vores liveopdatering.   

DEL
INFO
EF Education - EasyPost
Nyheder Profil Ryttere Resultater
Strade Bianche
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?