Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Kaotisk cykelløb i Afrika

Kaotisk cykelløb i Afrika

19. januar 2017 11:44Foto: A.S.O.

I den vestlige verden er vi vant til velorganiserede løb, hvor alt er grundigt planlagt og kører på skinner fra starten af første etape, til vinderen til sidst står på podiet. Men i Afrika kan det gå grueligt galt.

 

Artiklen fortsætter efter videoen.

Tour de Congo blev afviklet for fjerde gang i juni 2016, og vinderen blev den hollandske amatørrytter Niels van der Pijl, der ved samme lejlighed fik sig en ordentlig én på opleveren. Stort set alt det, der kunne gå galt, gik galt.

 

Ud af ni etaper blev kun seks afviklet. Buschaufførerne, der fragtede rytterne til og fra start- og målbyer, var vinde og skæve af kokain, og ved en enkelt lejlighed måtte rytterne overnatte på et bordel. Endelig blev løbsdirektøren på et tidspunkt arresteret og sat i fængsel.

 

”Det startede allerede, da vi landede i hovedstaden Kinshasa. Vi skulle flyve videre til startbyen, men flyet var for lille til at have alle feltets cykler med, så 1. etape blev lavet om til et éndages løb, så rytterne uden cykler kunne stille op næste dag. Men sportsministeren, der skulle fyre startskuddet af, dukkede ikke op, så efter fire timers venten i brændende sol blev etapen aflyst”, fortæller den senere samlede vinder Niels van der Pijl til det hollandske Vice Sports Magazine.


Logistik - hvad er det?

Løbsorganisatorerne havde slet ikke styr på logistikken, hvilket betød, at der ikke var fly til rådighed til de lange transfers. Flyene blev erstattet af busser, der hver dag måtte fragte rytterne omkring 600 kilometer. Og her skal man lige vide, at der i Congo kun er ca. 3.000 kilometer asfalterede veje i et land, der er omkring 2,4 millioner kvadratkilometer og har ca. 81 millioner indbyggere. Indbyggernes gennemsnitlige årsindkomst ligger for øvrigt på ca. 4.800 danske kroner.

 

Læs også
Optakt: Liege-Bastogne-Liege

 

Buschaufførerne tog flere baner kokain dagligt, for at ”holde sig vågne”, hvilket da også resulterede i et par trafikuheld. Og når rytterne langt om længe nåede frem til hotellerne, var forholdene ikke umiddelbart sammenlignelige med i Europa.

 

”Jeg løftede lagnet på min seng og så hundredvis af store sorte insekter, der krablede rundt. Og på et andet hotel blev jeg vækket midt om natten af en meget lidt påklædt kvinde, der kom for at opfylde alle mine hedeste ønsker. Hotellet var i virkeligheden et bordel. Da jeg endelig var faldet i søvn, blev jeg igen vækket og smidt ud, fordi et fransk cykelhold havde reserveret værelset”, fortæller den hollandske rytter.


Sked i bukserne

Det endte med, at kun seks af de ni etaper af løbet, så nogenlunde blev afviklet. Det fik den congolesiske sportsminister til i raseri at arrestere løbsdirektøren, der omgående blev sat i fængsel. Og efter 10 dage i Congo uden grønsager, mælkeprodukter og vitaminer blev mange af rytterne ramt af store maveproblemer. Niels van der Pijl kunne ikke længere holde styr på ringmusklen og måtte efterlade alt sit tøj på asfalten i Kinshahas lufthavn, efter han var blevet spulet ren af det lokale brandvæsen og fortsætte rejsen i lånte klæder.

 

Til trods for alle problemerne var vinderen af den gule trøje i Tour de Congo glad for den samlede oplevelse.

 

”Det var alligevel fedt. Der var masser af publikum langs med vejene, og de var enormt stolte af deres cykelløb. Og jeg fik set Congo indefra på en helt anden måde, end de ganske få turister, der kommer til landet”.

DEL
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?