Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Læserbrev: Vi kan alle være med til at løfte sikkerheden

Læserbrev: Vi kan alle være med til at løfte sikkerheden

07. maj 2014 10:40Foto: Feltet.dk

Man kan gøre mere end at komme med forslag til, hvordan sikkerheden ved cykelløb i Danmark forbedres - man kan selv stille sig til rådighed nogle timer som flagpost ude på ruten. Landets cykelklubber savner ofte frivillige, når de skal afvikle deres løb, skriver Thomas Stenger Føhns.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Debatten om sikkerhed til danske cykelløb har været heftig siden søndag, hvor et af de værste scenarier udspillede sig. En af A-rytterne kørte frontalt ind i en bil. God bedring til Mads Herschend!

De seneste dage er der så kommet mange bud på, hvad der skal gøres for at forbedre sikkerheden. Derudover har DCU gjort det til deres højeste prioritet at skærpe sikkerheden til de danske licensløb, hvilket, jeg også mener, er absolut nødvendigt. Jo mere sikkerhed jo bedre.

Nu har jeg selv kørt cykelløb i mange år både, i Danmark og i udlandet, og jeg har set meget cykelløb i min tid. I et land som Tyskland er der virkelig styr på det. Til løbene møder man faktisk aldrig modkørende trafik, da der som minimum er ensrettet veje. De laver helt almindelige cykelløb til bravour.

Men hvorfor kan vi så ikke herhjemme?
At arrangere cykelløb på dansk grund er svært for de klubber, som står for dem. For det første koster det mange penge, og der skal bruges mange frivillige. Jeg ved, at det primært er de frivillige, som er svære at skaffe for cykelklubberne, hvilket gør, at cykelklubberne har mere desto brug for hjælpen fra politi og hjemmeværnet. Det er et stort puslespil at få til at gå op.

Dette bringer mig videre til det næste. Når man står på sidelinjen og ser cykelløb, hvor målet oftest er inde i en by, så sker det ofte, at helt ’almindelige mennesker’ kommer forbi, og selvom vi har fået lov til at køre cykelløb i deres kvarter, har forældre og ryttere ingen respekt overfor dem.

Hvis de kommer til at lave en fejl i deres bil, hvilket sagtens kan ske, når man ikke er vant til at køre rundt midt i et cykelløb, så står der straks en flok forældre, som råber og skriger befalinger til den stakkels mand /kvinde i bilen. Ja, de er nærmest klar til at gå hen og flå personen ud af bilen. Så er der intet at sige til, hvis personen bliver presset og laver endnu en fejl. Det er med til at give cykling og cykelryttere et blakket ry, og det har cykelsporten bestemt ikke behov for.

Dog skal de forældre, der knokler for sikkerheden, have et stort skulderklap.

To vigtige timer
Jeg ser sådan på det, at hvis forældrene gerne vil hjælpe med sikkerheden, så sker det ikke ved målstregen. Det sker derimod ude på ruten. Hvorfor kan man ikke hjælpe arrangøren med at tage en flagpost? Man er der jo alligevel, og for det meste er både mor og far med.

Jeg ved godt, at man gerne vil hjem, når ens søn eller datter er færdig med at køre, men hvis man kan hjælpe med en flagpost i to timer, så har man været med til forbedre sikkerheden i to timer. Og det må vel være bedre, end at nogen kommer så alvorlig til skade, som tilfældet var i søndags. Tænk sig, hvis det var din søn eller datter, der var uheldig næste gang.  

Det er ikke kun DCU, Politiet, Hjemmeværnet og regeringen, som kan gøre cykelløbene sikrere, vi skal selv hjælpe til.

Thomas Stenger Føhns

Læs også
Pogacar fremhæver Skjelmose med glimt i øjet
DEL
INFO
Kommentar
Nyheder
Tema: Sikkerhed til debat
Nyheder
KOMMENTARER

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?