Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

EKSKLUSIVT INTERVIEW!

Landstræneren nedtoner U23-forventninger: Ikke oplagte medaljekandidater

Landstræneren nedtoner U23-forventninger: Ikke oplagte medaljekandidater

24. september 2021 10:45

Det er et dansk U23-landshold bygget op omkring et fladt hierarki, der i eftermiddag møder op til VM i Belgien. Feltet.dk har talt med landstræner Anders Lund forud for ræset.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Danmark har været blandt de mest dominerende nationer på den internationale U23-scene i de seneste 10 år, men i år må de danske ryttere nøjes med en outsiderrolle.

 

Det mener Feltet.dk´s Emil Axelgaard, og efter en sæson uden danske linjeløbssejre på øverste hylde bakkes ekspertens vurdering op af U23-landstræner Anders Lund.

 

På en ifølge Lund ’teknisk og rimelig hård’ finalerundstrækning i Leuven peger han i stedet på europamesteren Thibau Nys, italieneren Filippo Baroncini og det brede hollandske hold, som alle i år har overstrålet danskerne på U23-scenen.

 

Læs også
Nyt hold bekræfter interesse i Asgreen og Alaphilippe

 

”Der er næsten altid snak om kæmpe store medaljechancer for Danmark i U23-klassen, og af forskellige årsager er det relativt sjældent, at det lykkes. Men efter et EM, hvor vi slet ikke præsterede - det var der også forskellige grunde til - så er vi ikke der, hvor jeg synes, at vi er oplagte medaljekandidater”, siger Lund til Feltet.dk fredag morgen.

 

Landstræneren har dog alligevel troen på, at de fem danskere kan skabe overraskelsen. Opskriften hertil er en offensiv strategi.  

 

”Min erfaring er, at dem, som klarer sig bedst i U23-løbene, er dem, som griber cykelløbet og får motoren i gang. Det er egentlig det store mål. Vi skal have så mange som muligt i gang med cykelløbet”, siger Lund og uddyber:

 

”Der er muligheder for, at noget kan køre i forskellige faser af løbet, og min og drengenes tilgang til det er, at vi skal ud at køre et rimelig aggressivt cykelløb og ikke være så bange for at komme i gang med det”.

 

Ved EM ønskede de danske drenge at gøre løbet hårdt for siden at blive statister i et spansk og norsk temposhow. Landstræneren erkender, at rytterne skal have forbedret sig fra EM for at have en medaljechance ved VM, men han understreger samtidig, at han forventer, at det også vil være tilfældet.

 

Den danske taktik

Trods EM-nedturen mener Lund, at danskerne vil have fordel af et hårdt og selektivt løb, hvor angrebsmuligheder vil opstå i manglen på tilstedeværelse af hjælperyttere.

 

Både William Blume og Marcus Sander Hansen har omtalt vigtigheden af, at danskerne markerer sig i de forskellige angreb, men hvornår skal seerne så forvente at se de rødhvide trikoter ramme forgrunden af TV-billederne?

 

”Det er rart at være på forkant, men jeg tror, at der er nogle punkter på ruten, som er så oplagte, at vi uanset hvad skal forholde os til dem. Det er særligt omkring Flandern-omgangen og dens to brostensstigninger med 70 kilometer igen. Selvfølgelig er det fint at komme det i forkøbet, men vi kommer ikke til at dyrke morgenudbruddet på nogen måde”, siger Lund og fortsætter:

 

”Så jo, hvis der opstår muligheder, og folk begynder at køre allerede på Leuven-omgangen inden (med omkring 100 kilometer igen, red.), så er det ikke tosset. Men der er også et transportstykke i modvind plus en positionskamp. Så ja, det er aldrig dumt at komme på forkant, men for mig er det også fint nok, at vi er der, når løbet bliver åbnet”.

 

Læs også
Startlisten til Giro d'Italia tager form - 5 danskere på

 

Det danske hold består af Blume, Sander Hansen, Sebastian Changizi, Mathias Larsen og Jacob Hindsgaul. Skulle løbet afgøres i en spurt planlægger danskerne i første omgang at køre for Changizi, men ellers vil alle fem få mulighed for at prøve egen chance.

 

”Set i lyset af, at resultaterne op til ikke har været fuldstændig forrygende, og der ikke har tegnet sig et billede af, at en eller to har været markant bedre end de andre, så kører vi egentlig med et relativt fladt hierarki. Selvfølgelig er der forskellige roller. Vi ved, hvad der skal gøres, hvis der skal spurtes”.

 

”Men ellers har rytterne mulighed for at køre et relativt frit løb indenfor den ramme, at vi skal være der på nogle bestemte tidspunkter som hold. Det er et løb, hvor det ikke er tosset at have forskellige offensive kræfter i forskellige faser af løbet”.

 

Den offensive taktik og det flade hierarki sætter også rammerne for Lunds ambitioner til løbet, som han påpeger fortsat ’blot’ er et U23-løb og dermed ikke det endelige mål for rytternes respektive karrierer.

 

”Min ambition er, at vi er med, og at vi har flere med, der spiller en rolle i cykelløbet. Selvfølgelig skal vi også have et resultat, men jeg vil faktisk endnu hellere have, at vi får vist os fremme og kører et godt cykelløb. Vi skal lave en god præstation som hold. For U23-løbet er et udstillingsvindue i forhold til næste skridt, og selvfølgelig er resultatet en stor del af det”, udtaler Lund og fortsætter:

 

”Men man skal slet heller ikke undervurdere, hvor vigtigt det er at vise, hvad man kan. At man kører stærkt. Det er klart, at WorldTour-hold selvfølgelig kigger på resultatet, men de kigger også på potentialet. Der tror jeg, at det er fint for os at have en tilgang om ikke at skulle blive for passive”.

 

Blot to danskere har nogensinde vundet en medalje ved VM-linjeløbet i U23-klassen. I 2004 og 2017 vandt henholdsvis Mads Christensen og Michael Carbel en bronzemedalje.

 

2021-udgaven af VM´s U23-løb skydes i gang klokken 13.40 og kan følges i sin helhed direkte i vores liveopdatering.

DEL
INFO
VM - U23
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?