Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Lynoptakt: 1. etape af Tour of Norway

Lynoptakt: 1. etape af Tour of Norway

27. maj 2023 12:14Foto: UCI

Fra fredag til mandag køres det i år kun fire dage lange ProSeries-løb Tour of Norway, der i år byder på en spændende og alsidig rute. I disse Giro-tider tillader tiden ikke store optakter til hver etape, men vi vil hver dag komme med en kortere lynoptakt til den efterfølgende dags etape.

Artiklen fortsætter efter videoen.

STREAM TOUR OF NORWAY OG GIRO D’ITALIA UDEN AFBRYDELSER

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

 

Ruten

Tour of Norway har i de senere år været et af de få etapeløb, der ikke forsøger at gemme spændingen til sidst. Tværtimod har vi før haft de mest afgørende etaper i løbets allerførste del, og det gælder i særlig grad i år. Dagen efter bjergprologen venter nemlig det, der vel må betegnes som løbets kongeetape, når der på et mere end 200 km langt maraton skal klatres 4000 højdemeter i de norske fjelde. Modsat sidste år, hvor man havde en historisk svær bjergafslutning på Stavsro-stigningen, er årets kongeetape imidlertid mere i tråd med løbets tradition, for stigningerne kommer alle relativt langt fra mål. Det sætter scenen for et helt åbent og uforudsigeligt cykelløb, hvor der skal kæmpes om den samlede sejr i en finale, der kan blive meget svær at kontrollere, og hvor taktik kan blive lige så vigtig som gode ben.

 

Med en distance på 206,0 km er der tale om en meget lang etape, der fører feltet fra Jondal til Hovden. Startbyen ligger helt ude ved den norske kyst, mens målbyen ligger i de norske fjelde, og det giver en etape i to dele. Den første tredjedel af etapen er stort set helt flad, men byder på en tidlig udfordring. Man lægger ud med at køre mod nordøst ad den flade kystvej, som man dog kortvarigt forlader for at køre mod nordøst op ad kategori 2-stigningen Asleitet (4,2 km, 6,4%), der stiger relativt jævnt med 8-10%, men har en næsten helt flad anden kilometer.

 

Læs også
Legende: Pogacar ville være fem minutter efter Merckx

 

Toppen rundes efter 13,1 km, hvorefter en nedkørsel leder mod nord tilbage til kysten. Nu bliver det meget enkelt, når man følger den flade kystvej rundt langs de norske fjorde mod først nordøst, siden sydøst og derefter syd. Efter 76,1 km når man frem til byen Odda, hvor man forlader fjorden for at køre ad en let stigende vej mod syd ind mod fjeldene.

 

Her ændrer etapen dramatisk karakter, når man fortsætter mod sydøst op ad kategori 1-stigningen Sejestadjuvet (19,6 km, 4,8%). Der er tale om en alenlang stigning, der over de første 15 km hovedsageligt holder sig under 5%. Mod slutningen bliver den betydelig sværere, idet der herefter følger fire kilometer med hhv. 9,6%, 4,4%, 6,6% og ikke mindre end 12,7% frem mod toppen.

 

Den rundes i 1068 m højde efter 107,7 km, hvorefter de sidste 98,3 km indledes med en først teknisk og siden let nedkørsel, der leder mod sydøst og nordøst ned til Roldal, hvor dagens spurt køres efter 120,8 km. Herefter går det imidlertid med det samme løs igen, når man fortsætter mod øst op ad en ikke-kategoriseret stigning (10,7 km, 5,6%), der har top i 1073 m højde efter 132,5 km. Nu bliver det lettere. Herefter går det nemlig mod øst ad en let kuperet, men hovedsageligt flad vej, inden det begynder at falde mod sydøst, øst, syd og til slut igen øst.

 

Finalen indledes herefter, når man kører mod øst op ad kategori 2-stigningen Bykleheivegen (3,7 km, 7,8%), der starter med to 500 m-segmenter på hhv. 7,3% og 12,9%, inden den flader ud med 2,5% over 500 m for derefter at stiger med 7-9% over de sidste 2,2 km frem mod toppen, som rundes efter 180,4 km. Herfra resterer fortsat 25,6 km, der er ganske lette. Således går det ad en næsten helt lige og flad vej mod sydvest, indtil det kort efter byen Bjoen begynder at falde let. Sådan fortsætter det helt ned til målbyen, hvor de sidste 1,8 km er stigende. Først stiger det ganske let, mens den sidste kilometer stiger jævnt med knap 3,5%. Der er skarpe sving med 1900 m og 1300 m igen, hvorefter vejen bugter sig 90 grader mod højre ved den røde flamme, inden den kun bugter sig ganske let frem til stregen.

 

Etapen byder på i alt 4012 højdemeter.

 

Hovden har ikke tidligere i dette årtusinde været mål for et stort cykelløb.

 

 

 

 

Læs også
Danskerduo udtaget til spansk etapeløb

 

 

 

 

 

STREAM TOUR OF NORWAY OG GIRO D’ITALIA UDEN AFBRYDELSER

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

 

Vejret

Det norske vejr kan være ganske ubehageligt, og det får rytterne at mærke denne lørdag. Ved starten vil det regne, mens der vil være en temperatur på 10 grader, og der er en god sandsynlighed for, at det vil regne det meste af dagen, hvor nedbørsrisikoen vil ligge på 75-90% det meste af tiden. Temperaturen i mål vil være bare 8 grader. Ved starten vil det ikke være blæsende med blot en let vind (9-10 km/t) fra syd, men den vil tiltage og gå i sydvest, så den igennem etapens sidste halvdel vil have en styrke på 23-25 km/t. Det giver mod og sidemodvind fem til toppen af den lange stigning, hvorefter der vil være sidevind frem til toppen af sidste stigning. Herfra vil der være direkte modvind ind til målbyen, hvor man får sidemedvind over de sidste 1900 m.

 

Favoritterne

Efter prologen fortsætter løbet med kongeetapen, og den er bestemt ikke let at blive klog på. Den er nemlig meget uforudsigeligt designet, men meget vil være bestemt af styrken hos det førende hold, og den er stor. Ineos lagde ikke overraskende løbet i et jerngreb, og de bliver svære at knække på denne etape, når de fik ikke færre end fem mand i top 20 på dagens stigning.

 

Det er den slags etaper, hvor et udbrud kan holde, fordi etapen mangler en klar favorit, hvorfor det er uklart, hvem der skal jagte. Ineos er dog nødt til at holde udbruddet i snor, og jeg vil forvente, at Trek og Uno-X også vil jagte. Andre hold, der kan tænkes at tro på det, er Bora og Jumbo.

 

De første to stigninger kommer meget tidligt, og derfor skal slagte formentlig slås på den sidste stigning. Den er svær nok til et klassementsslag, men der er også langt hjem. Jeg vil forvente, at Jumbo og Uno-X vil angribe, og vi vil formentlig se de bedste køre væk. Det bør også være muligt at isolere Ben Tulett, når nu Luke Plapp som frygtet ikke er i form. Det betyder, at han vil kunne tabe kontrollen, og at en lille gruppe kan køre væk.

 

Læs også
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie

 

Derefter bør der dog ske en regruppering, og så bør Ineos genvinde kontrollen. Der vil stå en strid, strid modvind hele vejen hjem, og det gør det svært at holde hjem, selvom Ineos vil være decimerede. De vil nemlig få hjælp ag de hold, der gerne vil spurte, eksempelvis Trek og Uno-X. Grundet den hårde modvind tror jeg derfor, at det bliver svært at undgå en spurt.

 

Spørgsmålet er bare, hvor selektiv etapen bliver. Det er ret svært at vurdere, fordi det afhænger af, hvor hårdt de første stigninger bliver kørt. Det vil være Uno-X og Jumbo, der skal skabe løbet, men de er ikke skræmmende stærke opad. Jeg er derfor ikke sikker på, at vi får alt for stor udskilning. Men alt for hårdt for sprinterne vil det være.

 

Jokeren er den kraftige vind. Der er sidevind på det lange stykke frem til toppen af sidste stigning, men mit gæt vil være, at der er for megen læ, når vi er i så kuperet terræn. Læg dertil modvinden, der taler for en regruppering efter toppen, men regnen og kulden vil gøre det opslidende alligevel.

 

Mit gæt er altså en reduceret massespurt. Det er en ret enkel spurt, hvor positionering ikke betyder alt, særligt når der er medvind. En stigningsprocent på 3,5 er ikke voldsomt, men det er bestemt noget, der favoriserer dem, der spurter godt opad.

 

Jeg peger på Thibau Nys. Igen i dag bekræftede han sit vilde niveau, og med de bjergben, han har nu, kommer han med hjem. Denne stigende spurt burde passe ham som fod i hose, men han kan komme til kort i positionskampen. Her vil det være vigtigt, om han kan få Jasper Stuyven med hjem, men gør han ikke det, har han stadig Mathias Vacek. Finalen er enkel, og dårligt vejr passer en crossrytter. Med sin superform tror jeg på den første sejr som professionel.

 

Jeg var imponeret over Alexander Kamp i dag. Han er typisk formsvag efter en pause, men det var han bestemt ikke i dag. Som vi så i Bretagne sidste år, er han pokkers hurtig, når han rammer dagen, og dette let stigende opløb passer ham perfekt. Vejret skræmmer heller ikke, men jeg kan være lidt bekymret for den manglende støtte.

 

Bliver den for hård for Axel Laurance. Det kan den meget vel blive. Det er i hvert fald på grænsen, men modvinden taler jo for en regruppering. Klatrer han som i Kroatien sidste år, er det i hvert fald inden for rækkevidde, og dagens resultat gør det realistisk. Den stigende spurt bør passe ham, og han er en af de allerhurtigste.

 

Hos Bora er den for hård for Jordi Meeus og Marco Haller, men de har Ide Schelling, der har bekræftet sin fart i år. Han er dog meget svingende og umulig at bedømme efter en pause. Dagens resultat var ikke opløftende, men han bør kunne sidde med hjem på en etape som denne. Med de spurter, han har kørt i år, bør han være perfekt i denne stigende finale, selvom den ikke er så stejl, som da han kørte sin superspurt i Catalonien.

 

Kommer Mick van Dijke med hjem? Inden løbet troede jeg det ikke, men efter i dag virker det ikke umuligt. Han synes meget bedre end i Dunkerque, og overlever han, bør den let stigende spurt passe ham. Falder han fra, vil Attila Valter spurte, men den bør være for let for ham. Efter i dag virker Mick van Dijke som buddet fremfor Tim van Dijke og Tosh van der Sande .

 

Læs også
Geraint Thomas skal stå i spidsen til årets Giro d’Italia

 

Lidt af det samme kan siges om Marijn van den Berg. Som udgangspunkt er den for hård til ham, men dagens resultat giver håb. Det stigende opløb bør også passe ham, og hvo han ikke har imponeret med sin fart i år, burde han i et reduceret felt her have en chance for at gøre det færdigt.

 

Uno-X har Tobias Johannessen. Vi ved, at han er hurtig, men jeg frygter, at den bliver for let. Det er klart, at det hjælper ham, at det stiger, men jeg tror, at han på denne modvindsetape skal spurte mod for mange tungere folk. Anders Johannessenkan også køre en god spurt, mens etapen bør være for hård for Rasmus Tiller.

 

Intermarché har Mike Teunissen , der har farten til at vinde, men som han har laet i år, tvivler jeg på, at han overlever. Det gælder også for Madis Mihkels, der ikke har haft sin holdbarhed i år. Til gengæld viste Rune Herregodts fornem fart tidligere i år, og han kan måske overraske, nu hvo han er i bedre form end ventet.

 

Hos Ineos vil de formentlig spurte med Magnus Sheffield. Jeg tør ikke afskrive ham efter en hård dag med dårligt vejr og et stigende opløb, men han bør mangle den sidste fat. Hos DSM bør den blive for svær for Tobias Lund, og Kevin Vermaerke er ikke hurtig nok. Spurten passer Eduard Prades¸ men jeg tror ikke længere, at farte rækker. Andre,der kan blande sig, er Fernando Barcelo, Anders Johannessen, Alessandro Fedeli, Walter Calzoni, Vito Braet og Nick van der Lijke, men de vinder næppe.

 

OPDATERING: Grundet det dårlige vejr køres kun de sidste 85,2 km af etapen. Det betyder, at de starter i bunden af en 10 km lang stigning, og det kan faktisk give en ret vild åbning og måske derfor også et hårdere løb. Ineos vil måske kunne sættes under et større pres, men jeg vil stadig forvente, at de er stærke nok til at kontrollere, særligt med modvind til sidst. Grundlæggende ændrer det ikke ved min favoritvurdering. Etapen bliver lettere, men den vilde start gør, at etapen kan blive kørt hårdere med klassementsangreb fra begyndelsen.

 

 

Feltet.dks vinderbud: Thibau Nys

Øvrige vinderkandidater: Alexander Kamp, Axel Laurance

Outsidere: Ide Schelling, Mick van Dijke, Marijn van den Berg, Tobias Johannessen, Rune Herregodts

Jokers: Magnus Sheffield, Mike Teunissen, Eduard Prades, Attila Valter, Anders Johannessen, Alessandro Fedeli, Walter Calzoni, Kevin Vermaerke, Fernando Barcelo, Madis Mihkels, Vito Braet, Ben Tulett

 

STREAM TOUR OF NORWAY OG GIRO D’ITALIA UDEN AFBRYDELSER

MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE

Thibau Nys
Alexander Kamp, Axel Laurance
Ide Schelling, Mick van Dijke, Marijn van den Berg, Tobias Johannessen, Rune Herregodts
Magnus Sheffield, Mike Teunissen, Eduard Prades, Attila Valter, Anders Johannessen, Alessandro Fedeli, Walter Calzoni, Kevin Vermaerke, Fernando Barcelo, Madis Mihkels, Vito Braet, Ben Tulett
Tosh van der Sande, Tobias Lund, Jasper Stuyven, Rasmus Tiller, Marco Haller, Odd Christian Eiking, Tim van Dijke, Jonas Rutsch, Kristian Aasvold, Dries De Bondt, Edward Planckaert, Mathias Vacek, Marco Brenner, Lorenzo Milesi, Ben Zwiehoff, Johannes Staune-Mittet, Ådne Holter, Georg Steinhauser, Carl Fredrik Hagen, Lucas Eriksson, Mathias Bregnhøj, Miguel Heideman, Bart Lemmen
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Tour of Norway
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?