Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
I denne uge køres det fem dage lange ProSeries-løb Tour de Hongrie - eller Ungarn Rundt - der er i kraftig vækst og har tiltrukket et fremragende felt af særligt sprintere. I disse Giro-tider tillader tiden ikke store optakter til hver etape, men vi vil hver dag komme med en kortere lynoptakt til den efterfølgende dags etape.
Annonce
STREAM TOUR DE HONGRIE OG GIRO D’ITALIA UDEN AFBRYDELSER
MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE
Ruten
Man forstår godt, at supersprinterne valfarter til Ungarn, for den ungarske sprinterfestival byder altid på endnu en chance. Allerede dagen efter den første massespurt er der nemlig lagt op til endnu et sprinterbrag, når løbet fortsætter med endnu en ganske flad etape. Igen er der tale om en rigtig boulevardspurt, hvor fartkanonerne virkelig kan lade farten tale, selvom en lidt stigende tendens mod slutningen måske kan tappe de hurtige ben for lidt kræfter.
I alt skal der tilbagelægges 175,3 km, der fører feltet fra Zalaegerszeg til Keszthely. Fra start kører man mod nordøst og senere øst igennem helt fadt terræn frem til dagens første spurt, som kommer efter 43,4 meget lette kilometer. Her drejer man mod sydøst for at køre op ad en lille bakke, inden det flader og siden falder let. Efter 59,4 km drejer man mod nordøst, hvorefter en let stigende vej leder frem til et kuperet område.
Her kører man mod øst op ad kategori 3-stigningen Vigantpetend (1,9 km, 5,4%), der er en jævn stigning med top efter 83,0 km, hvorefter man kører mod først nordøst og siden syd ad let faldende og let stigende veje, inden det begynder at falde mod syd ned til Balatonsøen, som nås efter 101,6 km. Her bliver det helt fladt, når man kører mod sydvest hen langs søen forbi dagens anden spurt, der kommer efter 122,3 km.
Målbyen ligger ved søens vestligste punkt, men i stedet for at fortsætte langs vandet drejer man kort efter spurten mod nord for umiddelbart derefter at køre mod vest op ad kategori 3-stigningen Lesencefalu (3,7 km, 3,6%), der har en kilometer med 5,1%, men derudover er ganske let.
Toppen rundes efter 145,4 km, hvorefter de sidste 29,3 km indledes med en nedkørsel, der fører mod nordvest, inden det går mod nordvest og siden syd ad let faldende veje frem til dagens sidste spurt, som kommer efter 166,3 km. Herfra går det mod sydvest, syd og slutteligt øst ad flade veje ind til målbyen, idet næstsidste kilometer dog stiger med 2,1%, hvorefter sidste kilometer er flad. Der er en rundkørsel med 2 km igen, men det er eneste udfordring over de sidste 3,9 km.
Etapen byder på i alt 1020 højdemeter.
Kesztely har tre gange tidligere i dette årtusinde været mål for et stort cykelløb, alle gange i dette løb. Det var senest i 2018, hvor Manuel Belletti vandt en massespurt foran Matteo Moschetti og Kamil Malecki. I 2016 vandt Mihkel Raim i en firemandsspurt foran Oleksandr Polivoda og Adrian Gjølberg, og i 2015 tog Maros Kovac en solosejr foran Janis Dakteris og Patrik Tybor.
STREAM TOUR DE HONGRIE OG GIRO D’ITALIA UDEN AFBRYDELSER
MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE
Vejret
Efter den pæne start på løbet ser det kedeligt ud herfra. Værst bliver dog torsdagen. Fra start vil der være en nedbørsrisiko på 65%, men den vil tiltage og gennem det meste af dagen lille på 80-95%. Temperaturen vil ved starten være 15 grader og i mål 14 grader, og det vil være blæsende med en frisk vind (22-25 km/t) fra øst. Det giver mod og sidemodvind, indtil man kort efter første stigning får først sidevind, siden sidemedvind og dernæst medvind. Der er sidevind frem til anden stigning, hvor der vil være medvind, og det fortsætter, indtil man får direkte sidevind ind mod målbyen. Slutteligt får man modvind over de sidste 5,1 km.
Favoritterne
Den ungarske sprinterfest fortsætter naturligvis med endnu en sprinteretape, men denne gang er det anderledes end i dag. Finalen er stadig meget simpel, men vejret vil spille en rolle. Det bliver både vådt, koldt og blæsende, og vinden ser ud til at være stærk nok til at kunne spille en rolle.
Vi er stadig ved at lære løbet at kende for alvor, men sidste år viste 2. etape, at man godt kan få sidevindsdrama i Ungarn. Det virker derfor ikke umuligt, at vi kan få det i morgen. Med 21 km igen får man i hvert fald direkte sidevind, men jeg kan godt tvivle på, at det er åbent nok. Det ser i hvert fald ud til, at der er skov det første stykke. Senere bliver det en anden form for naturområde, men op til et højdedrag. Derfor tror jeg, at der vil være for megen læ, men jeg kan ikke udelukke dramaet.
Etapen vil starte med modvind, så det bliver en let og kontrolleret start, hvor Soudal, Jayco og Bora formentlig jagter igen. Det første sidevindsstykke kan skabe nervøsitet, men bør komme for tidligt, og så må vi se, om det andet stykke kan det. Det vil i hvert fald blive nervøst, men med det givne terræn tror jeg, at det bliver ved det. Mit gæt er, at vi får endnu en fuld massespurt.
Igen er finalen som sagt enkel, så positionering bliver ikke altafgørende. Det stiger med 2% på næstsidste kilometer, men med benhård modvind vil det næppe mærke folk meget. Modvinden kan til gengæld blive altafgørende. Det er en spurt, man for alt i verden ikke må starte for tidligt, for den står direkte i ansigtet og er kraftig. Det er derfor ikke nødvendigvis en fordel at blive sat op fra spids. En position en smule længere tilbage kan ende med at være en fordel, ideelt set i 2. eller 3. position.
Derfor prøver jeg med Caleb Ewan, selvom han har været i krise. I dag forsvandt Jasper De Buyst fra toget, men alligevel fik Jacopo Guarnieri afleveret australieren godt. Er de i fuld formation i morgen, burde han have en god chance for at sidde rigtigt, og i dag så han ganske hurtig ud. I morgen får han den modvind, der altid giver ham en stor fordel, og sidder han som i dag, tror jeg, at han vil sidde i den ideelle position til at vinde.
Det kan også igen blive Dylan Groenewegen. Som altid er han et usikkert kort, fordi hans tog ikke er det stærkeste, og fordi han har det svært i positionskampen, men i dag fik Luka Mezgec afleveret ham godt. Han fik bekræftet, at han formentlig er den hurtigste, og denne gang kan det som sagt være en fordel at komme lidt bagfra. Det kræver, at Mezgec igen får ham placeret fornuftigt. Om det lykkes, ved vi ikke, men i dag giver mig troen på, at det kan lade sig gøre.
Det var opløftende at se Sam Bennett i dag. Hans fart har været svingende, men i dag kørte han lige op med Groenewegen, der er pokkers svær at slå, når han sidder så godt. Det viser, at han har farten, og alt taler for, at Danny van Poppel som altid sætter ham op fra spids. Desværre er jeg ikke sikker på, at det er ideelt med så hård en modvind. Det kræver i hvert fald eminent timing og fart. Det er muligt, at han har den, når man så dagens gode spurt, og Van Poppel gør ham næsten sikker på en top 3, men er det nok til at vinde?
I dag var endnu en nedtur for Fabio Jakobsen. Farten rækker formentlig stadig til at vinde, men jeg er nødt til at rangere ham lavest blandt de fire favoritter. Toget er på papiret det stærkeste sammen med Boras, men det har det været mange gange i år, og alligevel går det galt, oftest fordi Jakobsen taber sit hold. Risikoen for, at det sker igen, er stor, og de kan også lide under Michael Mørkøvs lange skadespause. Han er formentlig hurtig nok til at vinde, men trods togets styrke er han lige nu vel det mest usikre kort.
Den femte topkandidat er Phil Bauhaus , men vi fik i dag bekræftet det, vi vidste, nemlig at han er god i positionskampen, men ikke så hurtig som de hurtigste. Det lugter af et topresultat, men det skal flaske sig, hvis han skal vinde. Det er dog også muligt, når det blandt de bedste kun er Bennett, der er stabil i positionskampen.
Blandt de øvrige tror jeg også meget på Jakub Mareczko , der har et meget stærkt tog. Han er svag i positionskampen, men denne gang er finalen igen enkel, og her kan det være en fordel at komme lidt bagfra. Farten rakte i hvert fald langt sidste år, og han er efter sin sygdom ved at være i form.
Matteo Moschetti har farten, men skal have held, da hans hold er svagt. Her kan det til gengæld være en fordel at sidde lidt tilbage, og det øger chancen, hvis han har det fornødne held.
Det var opløftende at se Alvaro Hodeg, hvis tog også er blandt de stærkeste, men han kan næppe være kommet helt langt nok efter styrtet. Trek har også et meget stærkt tog, men det var svært at se, hvem de kørte for i dag. Jeg havde gættet på Thibau Nys¸ men han endte langt tilbage. Det kan skyldes, at han tabte hjulet, men det er også muligt, at de kørte for Emils Liepins. Det er næppe Jon Aberasturi. Togets styrke stiller dem stærkt, men de vinder ikke. Vi fik også i dag bekræftet, at Tudor har et meget stærkt tog, hvorfor Maikel Zijlaard igen bør ende godt. Israel-PTs tog har også potentiale til meget mere, særligt fordi Itamar Einhorn har spurtet godt i år. DSMs tog var meget stærkt i dag, men de havde tabt Casper van Uden, der derfor har potentiale til mere, og det var opløftende at se hurtige, men positioneringssvage Sasha Weemaes vise livstegn. Elia Viviani havde i dag tabt Jhonatan Narvaez, der ellers gjorde det fremragende, og det er efterhånden svært at tro på ham, selvom Narvaez viser, at han har bedre støtte end ventet. Andte kandidater er Daniel Babor, Pavel Kelemen, David Martin, Adam Kristof Karl, Viktor Filutas, Jules Hesters, Vito Braet, Matyas Kopecky og Andrea Peron.
Feltet.dks vinderbud: Caleb Ewan
Øvrige vinderkandidater: Dylan Groenewegen, Sam Bennett
Outsidere: Fabio Jakobsen, Phil Bauhaus, Jakub Mareczko, Matteo Moschetti, Alvaro Hodeg
Jokers: Thibau Nys, Emils Liepins, Danny van Poppel, Maikel Zijlaard, Itamar Einhorn, Casper van Uden, Sasha Weemaes, Daniel Babor, Jules Hesters
Stjernernes betydning:
Feltet.dks bud på løbets/etapens vinder. | |
De to største rivaler til den store favorit og begge meget sandsynlige vindere. | |
Op til fem ryttere, der alle må tilskrives en betydelig chance for at vinde, og som minimum bør være i spil til en top 10-placering. | |
Ryttere, for hvem vinderchancen er reel, men lille. Sejr er kun muligt, hvis alt flasker sig, men en top 10-placering er til gengæld ganske sandsynlig. | |
Ryttere, for hvem en sejr må betragtes som stærkt usandsynlig, men som alle under de rette omstændigheder kan komme i spil til en top 10-placering. |
Caleb Ewan | |
Dylan Groenewegen, Sam Bennett | |
Fabio Jakobsen, Phil Bauhaus, Jakub Mareczko, Matteo Moschetti, Alvaro Hodeg | |
Thibau Nys, Emils Liepins, Danny van Poppel, Maikel Zijlaard, Itamar Einhorn, Casper van Uden, Sasha Weemaes, Daniel Babor, Jules Hesters | |
Jon Aberasturi, Elia Viviani, Axel Laurance, Tomas Barta, Matyas Kopecky, Andrea Peron, Pavel Kelemen, Nikiforos Arvanitou, David Martin, Adam Kristof Karl, Michael Mørkøv, Jasper De Buyst, Jacopo Guarnieri, Luka Mezgec, Felix Gross, Alex Edmondson, Jonas Rickaert, Rick Zabel, Matevz Govekar, Jhonatan Narvaez, Seastian Changizi, Viktor Filutas |
Annonce
Annonce
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce
Optakt: 6. etape af Giro d’Italia
Ineos-profil udgår - Bernal slipper billigt
Giro d'Italia-analyse: Da Merliers sko blev fyldt ud i van(d)vidsdrama
Minut for minut: Thijssen var uimodståelig i Limburg
Groenewegen sejrer, men voldsomt finalestyrt stjæler spotlightet