Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Lynoptakt: Tirsdagens halvetaper i Settimana Internazionale Coppi e Bartali

Lynoptakt: Tirsdagens halvetaper i Settimana Internazionale Coppi e Bartali

23. marts 2021 13:06Foto: Chris Auld

I denne uge køres det lille og stærkt kuperede Settimana Internazionale Coppi e Bartali, hvor Jonas Vingegaard og Mikkel Honoré hører til blandt favoritterne. Tidspres gør det umuligt at bringe store, forkromede etapeoptakter, men hver dag giver vi en ganske kort favoritvurdering af den kommende dags begivenheder.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Etape 1a

Ruten

Som vanligt starter løbet med en første halvetape omkring byen Gatteo, hvor de hårdføre sprintere som regel har skulle slås om sejren. Etapen bød imidlertid både i 2017 og 2018 på en overraskelse, da udbrud i begge tilfælde holdt hjem, fordi de øvrige hold havde et halvt øje på eftermiddagens holdløb. Denne gang burde de hurtige folk imidlertid være opmærksomme og sørge for, at de skal spurte om sejren.

 

I 2016 blev der indført en ny, lidt lettere rute, og siden dengang har ruten været præcis den samme. I alt skal rytterne tilbagelægge 97,8 km med både start og mål i Gatteo. Efter starten kører man først to omgange på en helt flad 19 km lang rundstrækning nordøst for byen, hvoraf de første 1400 m af første omgang er neutraliseret, inden man efter anden passage af målstregen bevæger sig ud i bakkerne, der ligger mod sydvest.

 

Her kører man tre omgange på en 14,3 km lang rundstrækning, der indeholder Longiano-stigningen (1,2 km, 7,4%), som er en ganske stejl sag, der over de første 500 m stiger med hele 9,4%, og som således skal passeres i alt tre gange, sidste gang med blot 17,1 km til mål. Herefter kører feltet tilbage igennem til Gatteo, hvor etapen afsluttes med en omgang på en flad 8,7 km lang rundstrækning i centrum af byen. I finalen drejer rytterne med 1600 m igen og følger dernæst en lige vej frem til et højresving 250 m fra stregen.

 

Læs også
Pogacar fremhæver Skjelmose med glimt i øjet

 

Etapen byder på i alt 619 højdemeter.

 

Sidste år blev sprinterne ikke snydt, og her tog kometen Olav Kooij karrierens største sejr, da han slog Ethan Hayter og Phil Bauhaus som nærmeste rivaler i spurten. Også i 2019 blev det samlet til en spurt, der blev vundet af Emils Liepins foran Riccardo Stacchiotti og Manuel Belletti. I 2018 var det Pascal Eenkhoorn og Lawson Craddock, der kørte væk, og på stregen sejrede hollænderen i spurten. I 2017 bestod det succesrige udbrud af Laurent Pichon og Lilian Calmejane, og her var det førstnævnte, der var hurtigst, mens Belletti som nævnt vandt en massespurt året forinden. Forud for 2016 vandt Belletti, Ben Swift, Fabio Felline og Elia Viviani reducerede massespurter på den gamle, hårdere rute.

 

 

 

 

 

 

Vejret

Løbet indledes på en smuk tirsdag, der kun byder på få skyer, men en lidt kølig morgentemperatur på 10 grader. Der vil være en jævn vind fra nordøst (15-18 km/t), hvilket giver vind fra alle retninger på den kringlede rute. Vigtigt er det, at der vil være modvind på stigningen og hjemturen til Gatteo. Her vil der være sidemedvind på sidste del af rudstrækningen, men sidemodvind efter sidste sving.

 

Favoritterne

Den gamle rute var meget selektiv, men den nye, der første gang blev benyttet i 2016, viste sig at være nemmere for sprinterne. Selv folk som Matteo Pelucchi og Mattia Gavazzi kom med over stigningen, inden de begge blev slået af Manuel Belletti. Den tendens er fortsat hver eneste gang, og selv de tungeste kommer altid med hjem. Det bør de også gøre i år, hvor modvinden på stigningen taler for, at udskilningen vil blive endnu mindre. Det skyldes også, at alle har eftermiddagen så meget i tankerne, at ingen er interesserede i at bruge kræfter på at lægge pres på.

 

Læs også
Optakt: Liege-Bastogne-Liege

 

To gange har vi set overraskende udbrudssejre. De store hold er ofte lidt for fokuserede på holdløbet, og det har gjort det uklart, hvem der skal tage kontrol. Jeg tror dog ikke på en overraskelse i år. På den nye, hårdere rute er dette sprinternes eneste chance, og særligt Vini, der kommer med et næsten rent sprinterhold, vil formentlig arbejde stenhårdt for samling. De vil formentlig kunne få en hånd fra Euskaltel med Mikel Arisiti, Giotti Victoria med Andrea Guardini og måske også endda Deceuninck med Mark Cavendish, selvom de nok foretrækker at spare sig.

 

Jeg tror altså på en massespurt i en finale, der med det sene sving i høj grad handler om positionering. Derfor vælger jeg at pege på Jakub Mareczko . Ganske vist er positionering ikke hans spidskompetence - tværtimod - men han har et regulært tog bestående af fem hjælpere til sin rådighed. Vini bør være i særklasse det stærkeste hold, og så bør Mareczko med den fart, han viste i 2020, gøre det færdigt. Han styrtede dog i søndags, og det kan skabe lidt usikkerhed, ligesom man ikke helt kan afvise, at han ryger på bakken.

 

Dernæst peger jeg på Ethan Hayter. Briten er ikke den perfekte mand til en klassisk, let massespurt, men sidste år blev han nr. 2 bag Olav Kooij. Min tiltro til ham skyldes et tog, der med Gianni Moscon og Ben Swift virker ganske kraftfuldt, og kan de matche Vini før svinget, bør han kunne gøre det færdigt.

 

Man kan heller ikke udelukke, at Mark Cavendish bryder tørken. Briten kørte en god spurt i Monseré, og han har i Shane Archbold løbets måske bedste lead-out man. De støttes også af Ian Garrison, men jeg frygter, at holdet er en anelse for spinkelt. Hvis Archbold imponerer, kan man dog ikke udelukke, at de går først igennem svinget og herefter gør det færdigt.

 

Astana stiller med den unge sprinter Gleb Brussenskiy, der havde ret mange fine placeringer sidste år. Han er lidt alene, men i Fabio Felline har han måske den støtte, der kan give et resultat. Mikel Aristi viste sin hurtighed igen med 2. pladsen i søndags, men også han virker lidt for alene. Andrea Guardini kan måske rejse sig lidt efter en svær sæsonstart, da han har Paolo Simion som en god lead-out man. Landsholdet vil sikkert køre for Andrea Vendrame, der dog også mangler lidt støtte, men de kan også give chancen til unge Luca Colnaghi. Også Marius Mayrhofer, Alberto Torres, Mick van Dijke, Jacopo Mosca, Natnael Tesfatsion, Davide Gabburo, Vincenzo Albanese, Damiano Cima, Gleb Syritsa, Orluis Aular, Henok Mulubrhan og Federico Burchio vil måske spurte, men det er svært at se dem vinde.

 

Feltet.dks vinderbud: Jakub Mareczko

Øvrige vinderkandidater: Ethan Hayter, Mark Cavendish

Outsidere: Gleb Brussenskiy, Mikel Aristi, Andrea Guardini, Andrea Vendrame, Luca Colnaghi

Jokers: Marius Mayrhofer, Alberto Torres, Mick van Dijke, Jacopo Mosca, Natnael Tesfatsion, Davide Gabburo, Vincenzo Albanese, Damiano Cima, Gleb Syritsa, Orluis Aular, Henok Mulubrhan, Federico Burchio

 

Etape 1b

Ruten

Det første klassementsslag kommer altid på åbningseftermiddagen, hvor det gælder holdløbet, der i årene mellem 2013 og 2020 er blevet afviklet på helt den samme let stigende rute. Ideen om et holdløb ændres det ikke på denne gang, men til gengæld har man sammensat en ny udgave, der med en distance på 14,0 km er 700 m længere end den gamle. Det ændrer dog ikke på, at det er en sag for specialistholdene, der her kan vinde vigtig tid. I tidligere udgaver har man som sagt haft særlige regler, hvor holdene er blevet delt i to, men for fjerde gang i træk afvikles det som et klassisk holdløb. På så kort en rute er forskellene altid ganske små, men i et løb, der som regel afgøres med små marginer, er det en helt afgørende etape for klassementet.

 

Etapen er altså nu 14,0 km lang og har både start og mål i Gatteo, og der er tale om en meget simpel, næsten rektangulær rute. Indledningsvis kører man ad en let faldende vej mod nord og nordøst, hvor eneste udfordring er tre rundkørsler, man passerer lige igennem. Efter 5,8 km når man det nordligste punkt, hvorefter man kører 700 m mod øst, inden man drejer mod sydvest og syd for at køre tilbage mod Gatteo, nu ad en vej, der i stedet er ganske let stigende. Slutteligt drejer man to gange med hhv. 1600 og 600 m igen, idet næstsidste kilometer er en anelse stejlere med en stigningsprocent på 0,7, inden den flader ud over den sidste kilometer.

 

Etapen byder på i alt bare 24 højdemeter mod 28 højdemeter på den gamle rute.

 

Læs også
Van der Poel tvivler ikke, men foretog sen ændring efter skuffelse

 

Sidste år vandt Deceuninck den ventede duel med Ineos, som de slog med 8 sekunder og sendte Mikkel Honoré i førertrøjen, mens Bora var 11 sekunder efter som nr. 3. I 2019 måtte briterne også se sig slået, denne gang med 10 sekunder af et suverænt Mitchelton-hold, der sendte Robert Stannard i førertrøjen, mens Gazprom var hele 21 sekunder efter på tredjepladsen. I 2018 levede Sky dog op til favoritværdigheden ved at besejre CCC med 10 sekunder, mens det i 2017 lidt overraskende var omvendt, da polakkerne sejrede med 2 sekunder ned til briterne. I 2016 vandt Gazprom-Rusvelo 12 sekunder foran Rally, mens CCC også var bedst i 2015. Sky var hurtigst i 2014, Katusha vandt i 2013 og NetApp i 2012.

 

 

 

 

 

Vejret

Eftermiddagen byder på samme vejrtype som formiddagen, idet det dog vil være helt skyfrit med en temperatur på nu stadig lidt kølige 11 grader. Vinden vil være aftagende gennem hele eftermiddagen, så den under etapen, der varer bare 75 minutter, bare vil være svag (5-7 km/t) og stadig komme fra nordøst. Det giver sidemodvind på første halvdel og sidemedvind på anden halvdel.

 

Favoritterne

Nok er ruten ny, men det ændrer ikke på etapens natur. Da den er stort set helt flad, er den skabt til de store specialister, og det gælder måske endda i endnu mere udtalt grad denne gang, hvor etapen er mindre teknisk. Generelt er WorldTour-holdene uhyre dominerende i denne meget specielle disciplin, hvor særligt kontinentalholdene typisk køres midt over, og meget taler for, at det vil ske igen denne gang.

 

Vinden aftager lidt igennem eftermiddagen. Det kan give en fordel til de sidst startende, men da etapen afvikles lynhurtigt over 75 minutter, er det formentlig negligerbart. Uanset hvad kendes startrækkefølgende først efter morgenetapen, og derfor må jeg se bort fra startrækkefølgende.

 

Der kan ikke være tvivl om, at Team BikeExchange er favoritter. De vandt for to år siden, og med Michael Hepburn og Cameron Meyer har de to holdløbsspecialister til rådighed. Også Damien Howson er tidligere tempospecialist, og Sam Bewley er stor og stærk. Nok har de også et par klatrere, men motoren er så stærk og bred, at det er dem, der skal slås.

 

Læs også
Evenepoel giver opdatering på skader: Touren er ikke i fare

 

Jeg har dog også lidt blik på Israel Start-Up Nation. Israelerne har to deciderede specialister i Alex Dowsett og Matthias Brändle, og de kan sammen bringe dem meget langt. Også Alessandro de Marchi er en fin temporytter, og i gamle dage kørte Ben Hermans også fornuftige enkeltstarter. Jeg er bange for, at den sidste del af truppen er lidt for svag, men med Dowsett og Brändle kan de godt vinde etapen,

 

Det kan INEOS Grenadiers måske også. Med Ethan Hayter og Gianni Moscon som motorer har de i hvert fald to specialister. Desværre består resten af truppen af klatrere, der ikke kan bidrage med meget, og selvom motoren er stærkt, frygter jeg, at det kniber for meget med bredden.

 

Deceuninck-Quick Step burde stå stærkt med en specialist i form af Ian Garrison og stærke folk som Shane Archbold, Mark Cavendish og Mikkel Honoré. Desværre består holdet bare af fem mand, og det gør det nok umuligt at vinde, men de bør i kraft af deres styrke gøre det fornuftigt.

 

Egentlig bør Astana også kunne gøre det hæderligt. Fabio Felline og Manuele Boaro er begge tidligere specialister, og de kørte begge en udmærket enkeltstart i Tirreno. Javier Romo er triatlet, og Gleb Brussenskiy kommer fra banen, og de bør derfor have potentialet. Resten af truppen er dog svag, og de mangler deciderede motorer på holdet.

 

Det er vigtigt for Jonas Vingegaard, at Jumbo-Visma gør det godt. De er hæmmet af bare at være seks mand, men det ser ikke helt ringe ud. Vingegaard kørte en fremragende enkeltstart i Emiraterne, Finn Fisher-Black er newzealandsk elitemester i enkeltstart, og Michel Hessman er en af de bedre ungdomsryttere. Holdet er ungt og uerfarent og kan ikke matche de bedste, men med meget talent kan de forsvare sig.

 

Endelig er der Movistar. De består stort set kun af temposvage klatrere, men de har en stor motor i Mathias Norsgaard. Dertil kommer Albert Torres, der som bekendt kommer fra banen, og selvom han ikke er en stor temporytter på landevejen, plejer det at hjælpe i et holdløb. Spørgsmålet er så, hvor meget det koster at sløbe rundt på en masse lette sydamerikanere.

 

Blandt de øvrige hold har Team DSM og Trek-Segafredo begge én specialist i hhv. Marco Brenner og Antonio Tiberi, men det er næppe nok, ligesom Mathias Vacek næppe kan redde Gazprom-Rusvelo. Vini Zabu kan måske gøre det ok med deres mange tunge folk, men de er ikke rigtigt tempospecialister og falder formentlig igennem. Endelig har Rusland nogle banefolk, der måske kan hjælpe med at sikre et godt resultat.

 

Feltet.dks vinderbud: Team BikeExchange

Øvrige vinderkandidater: Israel Start-Up Nation, INEOS Grenadiers

Outsidere: Deceuninck-Quick Step, Astana, Jumbo-Visma

Jokers: Movistar, Team DSM, Trek Segafredo, Gazprom-Rusvelo, Rusland

Jakub Mareczko
Ethan Hayter, Mark Cavendish
Gleb Brussenskiy, Mikel Aristi, Andrea Guardini, Andrea Vendrame, Luca Colnaghi
Marius Mayrhofer, Alberto Torres, Mick van Dijke, Jacopo Mosca, Natnael Tesfatsion, Davide Gabburo, Vincenzo Albanese, Damiano Cima, Gleb Syritsa, Orluis Aular, Henok Mulubrhan, Federico Burchio
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Coppi e Bartali
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?