Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Francisco Ventoso udgik af Paris-Roubaix i søndags, da han fik sig en voldsom flænge i læggen efter eget udsagn på grund af en skivebremse. Men flere og flere begynder nu at tvivle på den historie.
Annonce
UCI bekræftede her til eftermiddag, at de forbyder skivebremser i det professionelle landevejsfelt. Brugen af skivebremser er blevet testet de seneste måneder, men oven på det uheld der kostede Francisco Ventoso en slem flænge i benet, valgte UCI altså at suspendere brugen af dem, indtil sagen er undersøgt nærmere.
Ventoso mener selv, at det var en skivebremse, der var skyld i uheldet, men det er ikke blevet bekræftet af hverken billeder eller vidner. Derfor begynder flere og flere at spekulere på de sociale medier, om der overhovedet var en skivebremse involveret, og road.cc betvivler i en længere artikel også Ventosos historie.
Først og fremmest afviser de ud fra billeder taget i forbindelse med Nikolas Maes styrt, at belgierens skade skulle skyldes en skivebremse, fordi hverken ryttere fra Direct Energi eller Lampre-Merida, som var de eneste, der kørte med skivebremser, var i nærheden af styrtet, da det skete. Ventosos uheld er derimod ikke billeddokumenteret.
"Ventosos skade er på forsiden af hans venstre ben, på ydersiden. Det må være svært at få en skivebremse-skade her, hvis din egen cykel ikke har skiver, og du ikke er kommet af [cyklen] - ikke umuligt, men svært. Hvis skaden var på hans højre ben, ville det have været nemmere at forstå det, da skivebremser sættes på ikke-køresiden af cyklen," skriver Mat Brett på road.cc.
"Ventoso så ikke en skivebremse forårsage hans skade eller indså det lige efter styrtet, han kom kun til den konklusion, at en skive var ansvarlig, da han var på vej igen. Måske har han ret - det kunne han have - men beviserne er langt fra entydige. Ventoso tror tydeligvis, at han blev skadet af en skive, men vi skal ikke acceptere det uden spørgsmål," fortsætter det.
Eddy Merckx og den tidligere UCI-præsident Pat McQuaid har begge i pressen sagt, at skivebremser er for farlige til det professionelle felt.
"Hvis man styrter, kan bremsen være varm, og hvis man får den ind i benene, kan man skære en sene. I MTB og cykel cross er det okay. Men i et felt med 200 ryttere, synes jeg, det er farligt," sagde Merckx for to uger siden til VeloNews.
Årsagen til UCIs oprindelige beslutning om at teste skivebremser skyldes i høj grad pres fra cykelindustrien, som ser et stort marked blandt motionisterne og derfor gerne vil have de professionelle til at køre med dem for at øge interessen for landevejscykler med skivebremser.
Diskussionen foregår også lystigt på Feltet.dks debatforum, hvor du naturligvis kan komme med dit indspark.
Annonce
Annonce
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce