Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Ifølge Cyclingnews vil Den Internationale Cykelunion, UCI, ændre reglerne for mændenes WorldTour, så der i perioden fra 2020 til 2022 er plads til 20 WorldTour-hold fremfor de nuværende 18 hold.
Annonce
I øjeblikket består WorldTouren af 18 hold, men fra 2020 til og med 2022 kan dette stige til 20 hold.
UCI skulle ifølge Cyclingnews have en ændring på vej, der i en tre-årig periode betyder, at WorldTouren kommer til at rumme to ekstra hold.
Ændringen vil betyde, at flere hold får chancen for at komme med på WorldTouren. Derudover vil ændringen også være en redning for de lavere rangerede WorldTour-hold, der i øjeblikket har færre UCI-point end de bedste prokontinentalhold og dermed kunne risikere nedrykning til prokontinentalt niveau.
En nedrykning vil være fatal for mange WorldTour-hold, da mange af holdenes hovedsponsorer kræver deltagelse i Tour de France. Hvis et af de eksisterende WorldTour-hold rykker ned i ProSeries, der er den nye betegnelse for prokontinentalholdenes division, vil det betyde, at de ikke automatisk kan vide sig sikre på at deltage i sæsonens WorldTour-løb og dermed heller ikke i de tre store Grand Tours.
Regelændringen om 20 WorldTour-hold vil også få konsekvenser for allerede nyimplementerede regler, som eksempelvis reglen om, at de to bedst rangerede prokontinentalhold automatisk er sikret et wildcard i sæsonens tre Grand Tours. UCI har dog fortalt til Cyclingnews, at Grand Tour-arrangørerne stadig skal være i stand til at invitere to hold til løbene - hvordan det skal fungere, vides endnu ikke.
Hvem kommer til at kæmpe om WorldTour-licenserne?
Arkea Samsic, Direct Energie, Cofidis, Vital Concept og Israel Cycling Academy er de fem prokontinentalhold, der kommer til at kæmpe med de eksisterende WorldTour-hold om de nye pladser.
Inden starten af april skulle hold, der havde interesse i at få en WorldTour-licens de næste tre år, sende en ansøgning til UCI.
De to ekstra WorldTour-licenser skal uddeles på baggrund af holdenes sammenlagte UCI-point i perioden fra 2017 til og med 2019. Ifølge beregninger Cyclingnews har fået, er det i øjeblikket Katusha-Alpecin og Dimension Data, der har færrest point og altså kan risikere at rykke ned.
Det kræver så, at nogle af de ovenstående fem prokontinentalhold når at få flere point end de to WorldTour-hold.
Regelændringen om 20 hold i stedet for 18 er efter sigende lavet for ikke at overrumple de dårligst rangerede WorldTour-hold, da de indtil nu ikke har vidst, at de reelt set kører for at undgå nedrykning.
Alle 20 hold vil således kende præmisserne fra 2020-sæsonen, og af den årsag vil der i 2023 igen kun være 18 hold på WorldTouren, hvorfor der om fire år for første gang bliver to hold, der rykker ned. Derefter skulle vilkårene være ens for alle.
Annonce
Annonce
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce