Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Den pensionerede danske rytter mener ikke, at Chris Froomes kørsel på 19. etape af årets Giro d’Italia er opsigtsvækkende. Ifølge danskeren er der flere faktorer, som påvirkede udfaldet af etapen.
Annonce
På Colle delle Finestre overraskede Team Sky hele feltet, da Chris Froome efter en hård og vedvarende forcering af det britiske mandskab, kørte solo 80 kilometer fra mål og holdte en gruppe på fem mand bag sig resten af etapen, og kom i mål tre minutter før gruppen bag sig.
Den nu tidligere danske cykelrytter Michael Rasmussen ser dog ikke britens kørsel som foruroligende.
“Jeg ser ikke hans præstation i Giroen, som alarmerende”, siger Michael Rasmussen ifølge cyclingnews.com.
Rasmussen har ellers tidligere været særdeles kritisk overfor Team Sky og deres metoder. Episoder med leveringer af mystiske pakker forud for løb, og mistænktsomt brug af en såkaldt “TUE” (Therapeutic Use Exemption), som er lægeordineret medicin, så en rytter kan tage medicin, som ellers er forbudt, hvis han er syg. Episoder med et muligt misbrug af TUE’er har fjernet tilliden hos mange i cykelsporten, inklusiv altså “Kyllingen fra Tølløse”. Det er særligt et problem, fordi Team Sky ikke kan leve op til deres egen moral, mener han.
“Jeg ved, at folk vil blive overasket med mit syn på dette. Jeg er meget kritisk overfor Team Sky og deres misligholdelse af deres eget etiske regelsæt. Tilliden til dem er væk, men hvis du ser på Froomes præstation, så var den troværdig på den måde, at jeg ikke tror, at han snød nogle af sine rivaler”, siger Michael Rasmussen.
“Det er ikke at sige, at alle gjorde noget forkert, men ingen kan overbevise mig om, at Froome kører med en motor i sin cykel, eller at han er på kryptonit. Ellers ville du ikke putte dig selv i sin position, hvor du er over tre minutter bagud på 19. etape. Så ville du føre med fem minutter på det tidspunkt. At vinde Giroen med 46 sekunder er ikke noget, som du nemt kan beregne efter et løb på over 3.000 kilometer”, pointerer Rasmussen.
Samarbejdet i gruppen bag Froome, og de forskellige interesser, som de enkelte ryttere havde, skal også drages ind i diskussionen. Det var nemlig ikke blot en mand, der kørte fra en gruppe på hele fem ryttere.
“Team Sky vågnede op med en plan den dag. De ville røve banken og alle ville forsvare deres positioner. Froome, der var nummer fire, havde intet at tabe. Han havde lige vundet Vueltaen og han har vundet fire Tours (Tour de France, red.). For en fyr, som ham betyder det intet om han bliver nummer fire eller otte. Alt der betød noget var at vinde løbet. Han kunne risikere det hele. (Thibaut, red.) Pinot var mere interesseret i at forsvare sit podium, og du havde to sydamerikanere, der beskyttede deres hvide trøje (ungdomskonkurrencen, red.)", forklarer Michael Rasmussen.
Annonce
Annonce
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce