Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

Movistar-rytter langer ud efter skivebremser i åbent brev
13. april 2016 18:30 af Nikolaj Corfitz Jensen Foto: Movistar Team

I søndagens Paris-Roubaix fik Francisco Ventoso en dyb flænge i benet efter han skar sig på en konkurrents skivebremse, hvilket nu har motiveret ham til at skrive et åbent brev, hvor han udtrykker sin bekymring omkring feltets nyeste udstyrsforsøg.

Cykelsporten har igennem hele sin historie gennemgået en utrolig forandring, både i forhold til miljøet omkring sporten og de cykler, som rytterne kører på. Sportens nyeste forsøg på at forbedre det sidstnævnte ser dog ud til at have gjort det præcist modsatte: Brugen af skivebremser er indtil videre blevet ramt af hård kritik fra flere profilerede ryttere, og i søndagens Paris-Roubaix fik modstandere af det nye forsøg endnu en mulighed for at argumentere for deres sag.

 

For selvom bremserne er ganske effektive og er blevet populære i cykelcross, udgør deres skarpe kanter også en stor fare for ryttere, der skulle komme i kontakt med dem. Under Paris-Roubaix kørte to hold nemlig med de nye skivebremser, hvilket fik konsekvenser for Movistars Francisco Ventoso og Etixx-QuickSteps Nikolas Maes.

 

”130 kilometer inde i løbet ramte vi en brostenssektion: Et styrt splitter feltet, ryttere falder overalt. Jeg var nødt til at bremse, og jeg kunne ikke undgå at ramme rytterne foran mig, som også forsøgte at undvige rytterne foran sig. Jeg styrtede ikke engang, men ramte blot bagenden af hans cykel med mit ben,” skriver Francisco Ventoso i et åbent brev offentliggjort af sit hold.

 

”Jeg blev ved med at køre, men kort efter kom jeg til at se på mit ben. Det gjorde ikke ondt, og blødte ikke specielt meget, men jeg kunne tydeligt se en del af knoglehinden, som dækkede mit skinneben. Jeg hoppede af cyklen, kastede mig selv ned i græsset på højre side af vejen, dækkede mit ansigt med mine hænder i chok og begyndte at få det dårligt.”

 

Efter sit grusomme uheld blev spanieren opsamlet af løbsambulancen, hvor han havde tid til at gennemtænke situationen. Mistanken om, at en skivebremse var skyld i den dybe flænge blev bekræftet blot 15 kilometer længere henne ad vejen.

 

”Nikolas Maes, en Etixx-QuickStep-rytter, kom ind i den samme ambulance som mig. Han havde et dybt sår på knæet, som var forårsaget af en anden skivebremse af løbets 32 (16 ryttere kørte med to bremser hver, red.). Den første tanke, der farer ind i ens hoved, er: Hvad sker der, når der er 396 skivebremser i et løb, hvor 198 ryttere kæmper for positioner?”

 

”Kan du forestille dig, at den rammer en halspulsåre?”

Den ubehagelige hændelse fik relativt små konsekvenser for Ventoso, der blev opereret senere på dagen men endnu ikke ved, hvor længe han må holde pause fra løb. I sit brev prøver han dog at fjerne fokus fra sit uheld og i stedet få sine læsere til at overveje, hvor galt det i virkeligheden kunne have gået.

 

”Jeg var heldig: Jeg mistede ikke benet, men blot nogle muskler og noget hud. Men kan du forestille dig, at den rammer en halspulsåre? Den tanke vil jeg helst ikke gøre mig,” fortsætter den 33-årige spanier, som ganske enkelt ikke forstår, hvorfor skivebremser skal have en plads i landevejscyklingen.

 

”Jeg vil gøre det klart, at jeg støtter, at cykelcross-ryttere kan drage nytte af skivebremsernes fordele når de cykler. Men professionelle landevejsløb er noget helt andet. Var der virkelig ingen, der havde forestillet sig, at et uheld som det i søndags ville ske? Var der virkelig ingen, der synes, de var farlige? Var der virkelig ingen, der indså, at de kan skære - at de kan blive til store knive? De bliver til macheter, når man styrtet og rammer dem med en vis hastighed, og på nogle tidspunkter rammer vi altså 80, 90, 100 kilometer i timen.”

 

Til sidst i sit brev appellerer Ventoso til sine kolleger i feltet samt de organisationer, der sammen står for rytternes sikkerhed under løb. Movistar-rytteren vil sætte en stopper for den egoistiske tankegang, som han ser i feltet, og i stedet skabe et sammenhold i sporten for at få afskaffet de farlige bremser.

 

”Vi tænker altid, at der ikke er et problem, hvis vi ikke selv rammes af det. Der skal altid ske frygtelige ting, før man træder i kraft. Vi professionelle ryttere bør se ud over vores egne navler. Andre kan sige til os, hvad vi skal gøre, men vi må ikke glemme, at vi har magten til at træffe vores eget valg - og det er det, vi bør gøre nu,” fastslår han.

 

”Skivebremser forårsager sår. I denne omgang skete det for mig, men i morgen kan det ske for en anden og gå endnu mere galt.”

 

Du kan læse resten af Francisco Ventosos åbne brev her

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

VM - herrer(CM) 23/09

VM - damer(CMW) 23/09

Famenne Ardenne Classic(1.1) 27/09

Tour of Almaty(2.1) 29/09-30/09

Tour de Vendée(1.1) 30/09

Ungdoms OL(JO) 01/10

Binche - Chimay - Binche(1.1) 02/10

Sparkassen Münsterland Giro(1.HC ) 03/10

Paris-Bourges(1.1) 04/10

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First-Drapac

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team LottoNL-Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »