Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Danmarks Cykle Union har landet en aftale med en ny sponsor, og samtidig er det startskuddet til et betydeligt samarbejde med organisationen MOT Danmark. Her skal de unge cykelryttere udstyres med værktøjer til ikke bare at klare tilværelsen som cykelrytter, men tilværelsen i al almindelighed.
Annonce
"Vil de gerne huskes om Marco Pantani, der måske nåede nogle mål, men måden, han gjorde det på, var ikke det værd? Eller som Lasse Norman Hansen, der vinder OL-guld med hårdt arbejde og dedikation?"
Mark Vogel, daglig leder af MOT Danmark, er fuldkommen klar i spyttet, når han bliver spurgt ind til, hvad han og MOT Danmark kan gøre for de unge danske cykelryttere.
"Vi giver dem direkte applikerbare værktøjer til at håndtere de dilemmaer, de møder de næste mange år - hvad for nogle valg og fravalg, de skal tage. Vi beder dem om at drømme, være konkrete og overveje konsekvenserne," fortæller han, da Feltet.dk ringer hjem fra Østrig for at høre om samarbejdet.
Årsagen er, at MOT Danmark og Uno-X er nye samarbejdspartnere hos Danmarks Cykle Union. Uno-X bliver ny sponsor, mens MOT Danmark skal hjælpe DCU med at udvikle de mange unge cykelryttere, som drømmer om en karriere i sporten. Ikke med træning, teknik eller udstyr, men med life skills management.
"Jo stærkere mentalt og værdibaseret en cykelrytter er, jo større chance er der for, at de i modvinden på landevejene bliver det mere robuste og kommer igennem nåleøjet. Vi vil selvfølgelig gerne, at de til sidst står på sejrsskamlen, men målet er den brede gruppe af cykelryttere og at give dem noget, som de kan ruste sig med, uanset om det er på cyklen eller i deres eget liv," lyder det.
De unge ryttere skal sige nej
MOT er oprindeligt en norsk organisation startet i 1997 af blandt andre den tidligere cykelrytter Dag Otto Lauritsen. Målet var at udvikle en holdnings- og værdiskabende organisation, der kunne styrke de unges mod og hjælpe dem til at tage de rigtige valg i livet ud fra deres egne værdier i stedet for bare at følge flokken.
"Når du siger nej, så siger du også automatisk ja til noget andet, og det, du siger ja til, er oftest dig selv. Hvis du har mod til at sige nej til gruppepres eller flokmentalitet, så vælger du ud fra dine egne værdier," lyder det fra Mark Vogel.
MOT Danmark så dagens lys i 2013, og Mark Vogel har været med til at udbrede MOT-modellen til de danske skoler, men også i fodbold og basketball har de været involveret.
"Vores vision er at skabe varmere og tryggere samfund. Det er det, vi drømmer om. Alle de unge mennesker bliver robuste og i stand til at håndtere sig selv. Et af de områder er selvfølgelig skolerne, men i sportens verden, som jo er en social platform for de unge, vil vi også meget gerne møde dem," forklarer han.
DCU tager ansvar
Det, der adskiller samarbejdet med DCU, er ifølge Mark Vogel, at de for første gang tager samarbejdet helt op på unionsniveau, og det er han meget tilfreds med.
"Der skal DCU have stor ros for, at de tager det ansvar," mener han. "Det er et enormt socialt ansvar, og det kan kun give et positivt outcome i form af bedre cykelryttere - mere velfungerende mennesker fungerer bedre med de drømme og mål, de har."
"De får også det outcome, at når de unge mennesker stiller cyklen i garagen, vi de tænke tilbage på cykelkarrieren med stolthed og tænke "her fik jeg noget med i bagagen, jeg kan bruge resten af livet. Ikke bare træningsdisciplin, men nogle indsigter og værktøjer i, hvem jeg er." Noget, de fleste mennesker først får ind i voksenlivet."
Mark Vogel fortæller, at når han er med til at uddanne nye MOT-ambassadører og -frivillige, så stiller han ofte det simple spørgsmål: "Hvis du kunne møde dig selv som 14-årig, hvilke gode råd ville du give dig selv?"
"De gode råd er det, MOT arbejder med."
Camps og nye frivillige
MOT vil sammen med DCU og Uno-X arrangere nogle camps, hvor de samler rytterne og forsøger at give de unge nogle værktøjer, indsigter og forståelser for dem selv og det liv, de gerne vil leve. Det bliver de 15-18-årige samt damelandsholdet, som er MOTs primære målgruppe for arbejdet.
Derfra håber de at udbrede kendskabet til MOT, så cykelrytterne stolt vil fortælle om det, de har fået ud af MOT camps, og inspirere andre mennesker, der også ønsker at give deres børn de samme redskaber.
"Det er ikke, hvad vi laver, men den systematiske metodik, vi lægger for dagen - grundigheden, hyppigheden og kontinuiteten i det, vi laver," forklarer Mark Vogel. "Man kan gå til foredrag og tænke, at man skal ændre sit liv, men 14 dage efter rammes man af hverdagen. Hvis man med fast frekvens bliver påvirket positiv i en given retning, så vil man ændre retning. Især hvis man kan måle værdierne direkte ind i sin egen hverdag."
Hvis det lyder meget tillokkende, er du ikke alene.
"Vi har haft en præsentation af, hvem vi er, og hvad vi står for, for hele DCUs stab og trænere, og efterfølgende har flere kontaktet os og vil være frivillige, så det er jo meget positivt," griner Mark Vogel.
Annonce
Annonce
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04
Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04
Giro della Romagna(1.1) 21/04
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce