Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere

EKSKLUSIVT INTERVIEW!

Nye højder venter 18-årig landsholdsrytter: Det er vildt

Nye højder venter 18-årig landsholdsrytter: Det er vildt

09. september 2021 07:00Foto: Sirotti

Med eliteløb i Italien og Nations Cup i Holland i bagagen stiller 18-årige Mille Troelsen i morgen til start i sit første U23-EM som en del af det danske landshold, og løbene giver hende en unik chance for at høste vital erfaring.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Cykling Odense-talentet Mille Troelsen kan i morgen sætte hak ved endnu et højdepunkt i karrieren, når hun igen vender tilbage til EM, denne gang som U23-rytter, og det endda i en ung alder, og det er da også netop et højdepunkt.

 

Det fortæller hun i et interview med Feltet.dk.

 

”Det gør jeg helt vildt. Det er jo vildt, at jeg kan komme med her som faktisk kun 18-årig. Det har jeg set meget frem til her på det sidste,” siger hun.

 

Læs også
Optakt: Liege-Bastogne-Liege

 

I sidste uge var det Nations Cup i Watersley, der stod på programmet for Troelsen, der kom dertil fra at have kørt Giro della Toscana med ABC Dame Elite.

 

”Hen over de to løb, vi har kørt her, der føler jeg selvfølgelig, at formen selvfølgelig er blevet bedre med den her erfaring og løbsdage,” siger hun.

 

”Det har også været lidt kaotisk med søvn, når vi har skulle gå fra lige fra det ene til det andet.”

 

Ligeledes føler det unge danske talent, at hun har fået kamp til hårene. Sammen med EM-makkeren Rebecca Koerner, var Troelsen den eneste, der kom fra Watersleys sidste etape uden at blive noteret med en DNF, som langt størstedelen af feltet endte med.

 

”Det løb vi første kørte i Italien var et UCI-elite-løb, og det var ekstremt højt niveau og ekstremt hårdt, synes jeg i hvert fald. Det samme var det også i Holland,” siger hun og understreger, at hun dog føler, hun er kommet godt over det.

 

Vil lette presset på sig selv
Der venter Troelsen to løb, da hun både er udtaget til at køre enkeltstarten og linjeløbet. Førstnævnte har hun og resten af landsholdet været ude at kigge på.

 

”Vi kørte recon på den i går [i forgårs red.], og så var vi ude sammen med alle dem, der skal køre enkeltstarten, i dag [i går red.],” fortæller hun.

 

Dermed ved hun nu, hvad der venter, og hun afslører, at det ikke var helt, som de havde forestillet sig.

 

”Vi var meget overrasket over, hvor flad den rent faktisk var. Vi kørte nede i dalen mellem en masse bjerge, og så er der nogen gode, lange og lige stræk, hvor man kan sætte sit eget tempo, og så bliver den lidt teknisk hen mod afslutningen med nogle sving.”

 

Læs også
Tidligere holdkammerat sammenligner Vingegaard og Roglic

 

”Jeg tror alt i alt, at vi er meget glade for ruten,” siger hun og understreger, at så snart man har gode stræk til at finde sin egen rytme, ser hun det som et plus på en enkeltstart.

 

Og forventningerne? Troelsen har mange år foran sig i sporten endnu, og med sin unge alder in mente handler det her mesterskab om andet end at sætte sig selv under pres med høje forventninger.

 

”Jeg prøver på at sætte så få forventninger til mig selv, så der ikke er pres på mine skuldre.”

 

”Egentlig i mit hoved skal jeg ud at gøre det så godt, jeg kan, og når man har gjort det så godt, man kan, så kan man jo ikke gøre det bedre,” siger hun.

 

Derfor handler det også om læring. Udover at være det første U23-mesterskab, byder de to løb også på en anden oplevelse, hun ikke har haft på dette niveau.

 

”Jeg har aldrig prøvet det før. Jeg har været med til EM før, men jeg har aldrig kørt en enkeltstart før [til et internationalt mesterskab red.], så det er faktisk en helt ny oplevelse,” siger hun.

 

Derudover venter også linjeløbet, hvor Troelsen og Koerner skal op imod flere landshold, der stiller med seks ryttere og på en linjeløbsrute, der har flere stigninger, end de er vant til.

 

”Jeg har set, at mange hold stiller med seks ryttere, så det er selvfølgelig en ulempe, at vi kun er to, men vi må gå ud og gøre det så godt, vi kan.”

 

”Den ligger ikke umiddelbart så godt til nogen af os, da den har mange højdemeter på. Vi har snakket om, vi jo bare skal ud at vise, at vi også godt kan køre opad,” siger hun.

 

Læs også
Skjelmose beskriver sit exit: Kunne ikke kontrollere mig selv

 

Håber på flere oplevelser
Da Danmark sendte et U23-landshold til Watersley med fire ryttere og nu til EM med to ryttere, var det lidt af et nybrud i forhold til tiden inden, hvor U23-turene med landshold har været færre.

 

”Jeg håber helt klart, at det er noget, der kommer oftere,” fortæller Troelsen, da hun bliver spurgt om sine tanker.

 

U23-tiden er en vigtig overgang med juniortiden og elitetiden, og det er afgørende for en rytter som Troelsen at få løb i udlandet.

 

”Jeg vil sige, at vi var meget glade for at komme ud at køre som et U23-landshold i Holland, hvor vi rent faktisk var fire ryttere afsted. Det, synes jeg, at det giver os en hel del erfaring, hvor vi måske førhen har følt os lidt glemt mellem junior og elite,” siger hun.

 

Der er nemlig afgørende forskel på de felter, som hun og de andre ryttere boltrer sig i hjemme i Danmark, og så de felter, man møder, når man kører i udlandet.

 

”Derhjemme kører vi maks. 50 ryttere, så jeg synes især os danskere har et problem med positionskamp, da det ikke rigtig er noget, vi er vant til,” siger hun.

 

”Vi kommer ud og mærker niveauet, og vi kommer ud at lære at sidde i de her felter, og hvor man skal sidde,” fortæller hun til slut.  

DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?