Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Nyhedsbrev VELOMIO

Opfinder anklager UCI for at støtte motordoping

Opfinder anklager UCI for at støtte motordoping

13. oktober 2016 18:57Foto: Christian Kjær, Feltet.dk

Ungarske Istvan Varjas, som er opfinderen af den teknologi, som bruges i forbindelse med motordoping i cykelsporten, fortæller, at UCI i sommers forhindrede fransk politi i ordentligt at undersøge rytternes cykler for potentielle motorer.

UCI har været indblandet i en hel del skandaler gennem deres eksistens, og nu kan en ny en være på vej. Ifølge Istvan Varjas, som har opfundet den teknologi, som bruges i forbindelse med motordoping i cykelsporten, blandede det internationale cykelforbund sig nemlig i de motordopingprøver, som fransk politi forsøgte at foretage sig under sommerens Tour de France.

 

”Det franske politi kom for at stille mig nogle spørgsmål. Jeg spurgte, om de rent faktisk ønskede at tage dem, der brugte motorer. De sagde: ’Ja, vi er klar til at modkæmpe problemet, og vi vil stoppe de folk, som er en del af det.’ Så jeg fortalte dem, hvordan man tester for motorerne,” forklarer ungareren til et irsk radioprogram ifølge Cyclingnews.

 

”De gik over (til cyklerne, red.) for at foretage sig disse prøver, men UCI nægtede at give dem adgang til cyklerne. Det er dette, der er den sande skandale: Ikke om der findes motordoping eller ej, men at en organisation, som bør forsøge at stoppe dette problem, står i vejen for opklaringen. Jeg tror, at de står i ledtog med dem (motordoperne, red.).”

 

Historien er efterfølgende blevet bekræfter af Kathy LeMond, Greg LeMonds kone, som i år har været en aktiv fortaler for større aktion mod motordoping.

 

”Politiet fik ikke lov til at undersøge cyklerne, og måtte derfor i stedet regne med, at UCI udførte de anbefalede prøver. UCI nægtede dog at gøre det på den måde, som politiet var blevet anbefalet (af Istvan Varjas, red.). Han mener, at UCIs prøver ikke rækker til at kunne finde motorer,” skriver hun i en e-mail til Cyclingnews.

 

Et gammelt problem

Det er dog ikke kun for nyligt, at motordoping er blevet et problem, hvis man skal tro Istvan Varjas. Allerede i slutningen af 1998 havde han udviklet teknologien, og i 1999 modtog han så et interessant tilbud - som han valgte at takke ja til.

 

”Jeg skulle holde mund indtil 2009, altså i 10 år,” forklarer han.

 

Ungareren er ikke meget for at fortælle, hvem han lavede aftalen med, men han fortæller, at han fik en betydelig belønning for hans tien. Den tiårige periode går imod Lance Armstrongs kommentarer til selvsamme radioprogram, hvor amerikaneren fortalte, at ingen kendte til motordoping tilbage i 1999 - og at han altså ikke selv havde benyttet sig af det.

 

En af Armstrongs gamle kendinge, den kontroversielle doktor Michele Ferrari, var dog ganske interesseret i den nye teknologi.

 

”Han besøgte mig for nogle år siden for at finde ud af, om denne teknologi virkelig findes. Han ville dog bruge det i forbindelse med træning. Det er meget bedre end at sidde bag en motorcykel - man kan træne med denne cykel et par gange om ugen og ramme topformen, og på den måde sidder man ikke og indånder røgen fra en motorcykel. Det er fantastisk,” beretter Varjas.

 

Adspurgt om han talte med Ferrari helt tilbage omkring årtusindeskiftet var opfinderen dog knap så snakkesalig.

 

”Han var bare interesseret i teknologien,” lyder det korte, ganske undvigende svar.

 

”Snart kommer der en stor nyhed. Det er en dokumentar, ikke fiktion, og de har fået en masse beviser og en masse tilståelser. Efter den udkommer, kan jeg fortælle noget mere, men indtil da har de betalt mig for at det forbliver eksklusivt.”

 

Den hollandske cross-rytter Femke van den Driessche blev tidligere i år tildelt en seksårig karantæne for motordoping, men ellers har problemet ikke fået nær så megen opmærksomhed som dets biologiske modstykke. 

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

CYKELHJELM? BLIV INSPIRERET, FIND FORHANDLER OG MANGE SPAR PENGE