Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Optakt: 10. etape af Tour de France

Optakt: 10. etape af Tour de France

09. juli 2024 14:34Foto: Sirotti

Der er ingen stigninger til at forhindre en massespurt på 10. etape af Tour de France, men ved løbets seneste besøg i målbyen var det efter et heftigt sidevindsræs, så måske vinden kan spolere sprinternes chancer.

Artiklen fortsætter efter videoen.

Dagens etape:

Fra Orléans til Saint-Amand-Montrond

Dato: 9. juli

Antal kilometer: 187,3

Etapestart: 13.25

Etapeafgørelse: Ca. 17.30

TV-dækning: Se oversigten her

 

Grusstrabadserne på 9. etape af Tour de France bød på masser af dramatik og spænding, både blandt favoritter og udbrydere, inden Anthony Turgis (TotalEnergies) tog karrierens største sejr ved at overspurte sine følgesvende på opløbet. Hele dagen igennem steg og faldt udbruddets chance for at holde hjem, men i sidste ende viste gruppen sig tilpas stærk og feltets jagt tilpas svag.

 

Blandt klassementsrytterne kunne hverken Tadej Pogačar (UAE Team Emirates) eller Remco Evenepoel (Soudal Quick-Step) dy sig for at kaste sig ud i solofremstød, men da de aldrig slap af med Jonas Vingegaard (Team Visma | Lease a Bike), løb det hele ud i sandet. Dermed kunne favoritterne gå til hviledag med status quo i klassementskampen.

 

 

Oven på løbets første hviledag er det igen blevet tid til en flad etape - endda så flad at ikke ét eneste bjergpoint kan vindes på den. I stedet kan den store udfordring vise sig at være sidevind, som ifølge løbsdirektør Christian Prudhommes egen rutebeskrivelse især kan forekomme på de sidste 60 kilometer af etapen, og eventuel splittelse her kan derfor plausibelt opretholdes helt til mål.

 

Sidevind eller ej, så ligger etapens hårdeste bakke under ti kilometer fra mål, hvilket kan indbyde opportunisterne til angreb. Positionskampen frem mod den afsluttende spurt bliver vigtig, da to sving falder omkring kilometerporten, inden en rundkørsel fører ind på den 600 meter lange opløbsstrækning.

 

Sidste gang, Tour de France havde samme målby, blev det et hæsblæsende sidevindsræs, som førte kun 13 ryttere ind sammen i første gruppe, hvor Mark Cavendish slog Peter Sagan.

 

 

Om vind og vejr

Der ventes en varm dag med temperaturer helt oppe i omegnen af 30 grader, men med mulighed for nedbør sidst på eftermiddagen. De første 70 kilometer går stik sydpå, hvor vinden skulle komme fra en sydvestlig retning med en styrke på 4-6 sekundmeter med vindstød op til 8, som altså vil være mod/sidevind. Herefter følger et lige stykke på små 15 kilometer i østlig/sydøstlig retning, hvor vinden altså vil være mere direkte fra siden.

 

Efter dette følger så 35 kilometer stik syd igen, inden der med 60 kilometer til mål igen køres mod sydøst i 20 kilometer og altså i sidevind. Vinden vil her komme fra syd/sydvest med en styrke på 5 sekundmeter, men vindstød op til det dobbelte. Herefter følger godt 15 kilometer stik øst, hvor vinden fra syd/sydvest altså vil være side/medvind.

 

Etapens sidste godt 20 kilometer har flere retningsskift, men er overvejende mod først syd, så sydøst, men ind til målbyen kører de også igennem en skov, hvor der vil være læ. Til afslutningen ventes 28-30 graders varme og ingen nedbør.

 

Favoritterne

Nu har jeg efterhånden brugt timevis af min sommer på at sidde at skrive om vindstyrke forskellige steder i Italien og nu i Frankrig, og det har selvfølgeligt været med øje for muligheden for sidevindskørsel i dette Tour de France. Men uanset hvor jeg meget jeg har, ja, blæst det op, så er det indtil videre ikke blevet til mere end ganske få minutters sidevindskørsel på 6. etape.

 

På denne etape er vi ude i, at selveste løbsdirektør Christian Prudhomme fremhæver vindretningen som en kvalitet ved etapen, og manden kender sit eget løb. Der vil ganske rigtigt være sektioner af denne etape, hvor vinden vil stå ind fra siden, men jeg er ikke overbevist om, at den er kraftig nok. Men et cykelløb skabes af dets ryttere, og så kan selv sidevind med begrænset styrke være nok til at skabe splittelse.

 

 

På denne etape er der 60 kilometer fra målstregen en strækning på 35 kilometer i træk, hvor der kan forventes mere eller mindre direkte sidevind, og det øger også fornuften i at forsøge at skabe splittelse her. Det hele kan dog annulleres på de sidste 25 kilometer, hvor modvind spiller ind, særligt på den første strækning umiddelbart efter sidevindsstykket. Så der skal altså virkeligt være sket en vigtig udskilning i sidevinden for, at det er besværet værd at opretholde den i delvis modvind.

 

Men med den trods alt begrænsede vindstyrke kan jeg desværre heller ikke på denne etape garantere splittelse. Man kan altid håbe, at nogen griber chancen, og hvis de rette bliver fanget bagude, kan mange hold få interesse i at opretholde en splittelse. Uanset hvad er det generelt de tungere ryttere, der over en bred kam er gode i sidevind, selv om vil være er undtagelser. Men under alle omstændigheder bør sprinterne med en interesse i en massespurt også have gode chancer for at klare eventuel sidevindskørsel, og spurt i et felt af en vis størrelse ligner det mest sandsynlige scenarie for etapeafgørelsen.

 

Det må være på tide, at forbandelsen i dette løb brydes for Jasper Philipsen (Alpecin-Deceuninck). Massespurternes overherre fra sidste år har i år spurtet sig til tre andenpladser (hvoraf han blev deklasseret fra den ene), når han ellers har været med i afgørelsen, og dermed har han været den mest konsistente af sprinterne. Så selv om andenpladserne har frustreret ham, så han har jo heller ikke været langsommere, end at han på ren fart har været tæt på sejren i hver af sine massespurter. Det skaber forventninger om, at han igen vil være positioneret rigtigt, og at han derfra vil vise den fornødne fart til endeligt at vinde. Her skal det også huskes, at han er blevet slået af tre forskellige ryttere og i øvrigt på tre meget forskellige opløb: fladt, svagt stigende og stigende. På denne etape er opløbet fladt, og selv om han i 3. etapes flade spurt var længst fra vinderen, matchede hans fart den bedre placerede vinder, Mark Cavendish. Under alle omstændigheder har den belgiske supersprinter et fantastisk hold omkring sig, som både til leadout og i eventuel sidevindskørsel vil være blandt de stærkeste. Det ligner også en ekstraordinært hurtig spurt med let nedadgående vej og medvind, og så burde farten række, hvis Philipsen igen kan blive afleveret i perfekt position.

 

I en meget direkte duel mod Philipsen på 6. etapes svagt stigende opløb var det Dylan Groenewegen (Team Jayco AlUla), der vandt, og det kunne han meget vel gøre igen her. Det var nemlig her, at han for første og hidtil eneste gang havde al den plads, han skulle bruge, og så svigtede farten ikke. Baseret på denne ene duel mål er Groenewegen dermed marginalt hurtigere end Philipsen, men det er netop de udeblevne dueller, der trækker ned. For mens han jo fandt pladsen på 6. etape, så glippede det i de to tidligere foregående spurter, hvor han på 5. etape ikke blev levnet en chance fra en håbløs position. Dette opløb er smallere end på 6. etape, så Groenewegen kan ikke i samme omfang regne med at få pladsen, hvis han ikke sidder på det rette hjul fra spurtens start. Men har han det rette hjul og den medfølgende plads, så kan hollænderen tage endnu en sejr her.

 

Dette løb har allerede været et triumftog for Biniam Girmay og Intermarché-Wanty, da han har vundet to etaper og sidder sikkert i den grønne trøje. Det er naturligvis en form, der godt kan indbringe endnu en etapesejr, da han har vist imponerende form i både flade og hårdere opløb. Men mens det ikke var så overraskende, at han mestrede det stigende opløb på 8. etape, så har hans spurter på fladere vej været endnu mere imponerende, da de ellers er lidt sværere for ham at vinde i. Sejren på 3. etape blev dog hentet i en spurt uden folk som Philipsen og Cavendish, og på 5. etape var han positioneret for dårligt til at spurte ordentligt med. Derfor er det lidt svært at sammenligne hans fladvejsspurt med flere af de andre topfavoritter, men under normale omstændigheder burde han ikke kunne matche dem. Men ”normale omstændigheder” beskriver heller ikke dette fantastiske Tour de France for eritreeren, så han kan muligvis slå hver og én på flad vej også. Vi er nok også nået dertil, at holdet ikke længere bruger leadoutet på Gerben Thijssen, og det forbedrer Girmays chancer i et opløb, hvor positionering kan blive altafgørende.

 

Vi har jo sådan set kun set Mark Cavendish (Astana Qazaqstan Team) køre én massespurt i dette løb - og den vandt han. Her fik den 39-årige legende vist, at han stadig har en topfart, der kan indbringe sejre mod de bedste, og på dét grundlag kan han jo vinde igen. Men på alle andre etaper har han haltet efter, enten ved ikke at være i nærheden af fronten eller som på 6. etape simpelthen falme i selve spurten, hvilket indbragte ham sin næstbedste etapeplacering i løbet: en 19. plads. Derfor har jeg mine tvivl om briten og hans leadout, som jo faktisk heller ikke fungerede på etapen, som han vandt. Kort sagt kan både positionering og ophobet træthed - især efter muligt sidevindsræs - hindre Cavendish i at komme langt nok frem. Omvendt udviste han overskud med angreb på grusvejsetapen, så måske energien er tilbage, og fra god position har han altså en potentielt vindende fart.

 

Arnaud De Lie (Lotto Dstny) er en dygtig nok sprinter til også at kunne vinde på flad vej, hvis alt klapper, men han vil have gavn af en hårdere etape. Topfarten på flad vej imod et helt friskt sprinterfelt burde i hvert fald ikke række til at slå dem alle, så sidevindsræs kunne være en vej frem. På 6. etape var det netop Lotto-tropperne, der satte gang i sidevindsløjerne, og på grusvejene viste den unge belgier selv sin forkærlighed for de hårde løb ved at vælge udbruddet. I et eventuelt sidevindsræs burde han og hans hold være blandt de bedste, og det kan være hans chance. Men hvis der skal køres massespurt efter en rolig dag, får han svært ved at vinde, også selv om farten rækker til topplaceringer.

 

Hvis denne etape skulle byde på væddeløb i sidevinden, kunne det være en stor fordel for Pascal Ackermann (Israel-Premier Tech), der har imponeret med sin holdbarhed. Efter nogle udmærkede massespurter på rolige dage tog han sin bedste etapeplacering på det udmarvende opløb på 8. etape, inden han klarede udskilningen og vandt ”feltets” spurt efter grusvejene på 9. etape. Det lover godt for, at han har overskuddet til at sidde det rette sted i eventuel splittelse, og at han efter en hård dag vil have kræfter i behold til en god spurt. På en rolig dag afsluttet med en regulær massespurt, får han svært ved at vinde på et fladt opløb, men formen er tydeligvis strålende.

 

Med to top 3-placeringer i sine tre massespurter har Fernando Gaviria (Movistar Team) vist sig som en af de hurtigste sprintere i dette løb, uden dog for alvor at have nærmet sig en sejr. Ved andenpladsen på 3. etape var han en cykellængde bag Girmay, men imponerede næsten mere med tredjepladsen på 6. etape, hvor han kom hurtigt på de sidste meter. Her fik han dog også lidt gavn af slipstrøm fra foranliggende, men tabte også en smule fart, da han søgte et mellemrum, der blev lukket. Indsatsen, der rakte til en 11. plads, på 5. etape var selvsagt mindre opløftende, men de andre spurter giver håb om et endnu et topresultat her, især da han har vist, at han kan positionere sig på egen hånd.

 

 

Af de hurtige folk på Team Visma | Lease a Bike var det ikke Wout van Aert, men derimod Christophe Laporte, der kørte fremragende på grusvejene i holdets tjeneste. Dermed blev belgierens manglende topform endnu en gang stillet til skue, og det hæmmer også hans chancer her. Men selv om Laporte også kan køre gode spurter, er det mere sandsynligt, at det er van Aert, der kan give denne afslutning et skud. Han fik i hvert fald testet farten i 6. etapes massespurt og ville også under normale omstændigheder være bedst af de to i en massespurt. Skulle van Aert ramme sine vanlige standarder, er han nemlig en af de hurtigste i dette felt, men det tyder det bare ikke på. Derudover er der jo en mulighed for, at han end ikke forsøger sig. Efter et eventuelt sidevindsræs bør han dog være en af de hurtige folk med flest kræfter i behold, og så kan det alligevel blive til et topresultat. Helt fraværende var han jo heller ikke på grusvejene.

 

I løbets hidtil eneste helt flade opløb for en massespurt blev Alexander Kristoff (Uno-X Mobility) nummer tre, og det lover godt for endnu en topplacering her. Derudover viste hans leadout sig frem på flotteste vis på 6. etape, ligesom den vigtige brik Søren Wærenskjold ser ud til at være i bedring efter sit styrt. Det giver også håb for, at den erfarne nordmand kan indlede denne spurt fra en god position, som bliver vigtigt, da han trods alt ikke kan forvente at vinde alene på sin fart. Det blev nemlig kun til en ottendeplads efter det tæt på perfekte leadout på 6. etape, så han vinder ikke på positionering alene - desværre. Det lover godt for holdbarheden i et eventuelt sidevindsræs, at han havde styrke til at køre en udmærket spurt på den hårde 8. etape.

 

Phil Bauhaus (Bahrain-Victorious) fik kørt sin bedste massespurt i løbet på 6. etape, hvor han med en forrygende finish strøg frem til en fjerdeplads. Sjettepladsen på 3. etape var også et glimrende resultat, men det var bekymrende, at han tabte så meget tid på 8. etape, som ellers burde have passet ham fint. På den etape virkede han mindre holdbar, end man tit har set ham, og det skader hans chancer efter et eventuelt sidevindsræs. Bliver denne etape rolig, så burde han igen kunne køre en god spurt og håbe på en top 5-placering, da hans positionering også har været godkendt.

 

De fleste TV-billeder af Fabio Jakobsen (Team dsm-firmenich PostNL) fra dette løb røber, at han ikke er i en form, hvor han kan indfri drømmen om en etapesejr. Han indtager nemlig sidstepladsen i løbet og virker til at lide i ethvert terræn, der ikke er pandekagefladt. Alligevel er det lykkedes ham at spurte sig til en syvendeplads og en femteplads i dette løbs spurter, så helt forstenede er hans ben jo ikke, og så kan det godt blive til endnu en top 5-placering på en dag uden bjergspurter. Det må dog kræve, at sidevinden ikke bliver en faktor, for i så opskruet fart ligner han desværre ikke en mand, der har overskud til at klare en splittelse med kræfterne i behold.

 

To syvendepladser er det foreløbige facit for massespurterne for Arnaud Démare (Arkéa-B&B Hotels), og dermed har franskmanden endnu ikke rettet op på en ærgerlig sæson, hvor hans bedste resultat hele året har været to femtepladser. Syvendepladser i et så stærkt et sprinterfelt som dette er dog heller ikke dårligere, end at han kan køre sig forhåbninger om forbedringer og måske hente sæsonens bedste resultat. Han kan i hvert fald håbe, at tendensen med et vellykket leadout fortsætter, så han ikke helt misser spurten ligesom på 3. etape.

 

Formen virker glimrende hos Marijn van der Berg (EF Education-EasyPost), der fik hentet en flot femteplads på 8. etape, men farten på flad vej har ikke været til rekordbøgerne. Så sent som på 9. etape kørte holdet ligefrem leadout for ham i feltets spurt, men Pascal Ackermann og seks ikke-sprintere susede lige forbi ham. På 5. etape spurtede han sig til en tiendeplads på flad vej, men der blev han også overhalet af mange efter ellers at have haft en god position. Han har dog vist en holdbarhed, der efter eventuelt sidevindsræs øger hans chancer for alligevel at kunne hente et topresultat i en spurt, men på en rolig dag får han det svært i dette sprinterfelt.

 

Massespurterne i dette løb er gået i en kedelig retning for Sam Bennett (Decathlon AG2R La Mondiale Team), der for hvert spurt har placeret sig dårligere og dårligere - og hvor en niendeplads vel at mærke er topresultatet. Derfor er der unægteligt ikke meget, der tyder på, at ireren kan blande sig med de allerbedste i dette løb, men retningen må kunne vendes. Tidligere på sæsonen har samarbejdet med leadout-rytteren Oliver Naesen nemlig fungeret tæt på optimalt, og i et teknisk opløb som dette er der meget at vinde på positionering. På sin hidtidige fart vinder han ikke, men top 5 må være inden for rækkevidde.

 

Bryan Coquard (Cofidis) vil ikke selv være stolt af, at han kvitterede for holdets arbejde på 8. etape med en 37. plads efter essentielt at have leveret konkurrenten Girmay i perfekt position. Skal man prøve at finde en positiv vinkel i den svipser, så blev Coquard jo egentligt kørt godt frem af Axel Zingle, det var bare lovligt tidligt i så hårdt et opløb. Så hvis Cofidis-rytterne igen kan finde hinanden i finalen, må Coquard snart kunne forbedre den tiendeplads, der er hans hidtil bedste etaperesultat i dette løb.

Jasper Philipsen
Dylan Groenewegen, Biniam Girmay
Mark Cavendish, Arnaud De Lie, Pascal Ackermann
Fernando Gaviria, Wout van Aert, Alexander Kristoff, Phil Bauhaus
Fabio Jakobsen, Arnaud Démare, Marijn van den Berg, Sam Bennett, Bryan Coquard
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Tour de France
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Prueba Villafranca(1.1) 25/07

Vuelta a Castilla y Leon(1.1) 23/07

Czech Tour(2.1) 25/07-28/07

Volta a Portugal em Bicic...(2.1) 24/07-04/08

Prueba Villafranca(1.1) 25/07

Czech Tour(2.1) 25/07-28/07

OL - Herrer (Enkeltstart)(JO) 27/07

OL - Herrer(JO) 03/08

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Red Bull - BORA - hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger