Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

Optakt: 1. etape af Circuit Cycliste Sarthe
08. april 2019 21:10 af Emil AxelgaardFoto: A.S.O.

Circuit Cycliste Sarthe har altid været en gave til sprinterne, og løbets første etape har som regel også været en sag for de hurtige folk. Det synes også at blive tilfældet i år, hvor arrangørerne igen har designet en relativt flad åbningsetape, og hvor det synes givet, at de hurtige folk skal slås om den første førertrøje i løbet.

Ruten

Selvom ruten igen i år er nytænkt, er der ikke ændret på karakteren af første etape. Den har som regel været en sag for sprinterne, og det synes også at skulle være tilfældet denne gang. Som det oftest er tilfældet, er der ganske vist tale om en helt ny rute til løbets åbningsetape, hvilket naturligvis skaber lidt usikkerhed, men det synes ikke sandsynligt, at den lille bakke på den afsluttende rundstrækning vil kunne true sprinterne.

 

I alt er der 177.4 km på programmet, og de køres med både start og mål i La Chatagigneraie. Løbet kan inddeles i to dele, hvoraf den første består af en stor rundstrækning i det flade terræn omkring byen, inden det gælder omgange på en lille rundstrækning i byens centrum. Fra start kører man igennem fladt terræn mod sydvest, inden det går mod nordvest og nordøst forbi den første spurt, der kommer efter 34,8 km. Herefter bliver det anelse mere kuperet, mens man kører videre op til det nordligste punkt, hvorfra det går mod syd igennem fladlandet forbi den anden spurt, der kommer efter 78,5 km. Herefter går det mod nordvest tilbage mod målbyen, idet man undervejs skal op over den lille Vouvant-stigning (700 m, 1,2%), der har top efter 94,6 km, inden man kører det sidste stykke mod nordøst ind til mål, hvor stregen rundstrækningen rammes efter 111,8 km, og stregen krydses 1600 m senere.

 

Løbet afsluttes nu med otte omgange på den 8,0 km lange rundstrækning, der er placeret nord for byen. Den er i alt væsentligt flad uden specielt mange sving, men byder på den lille La Chataigneraie-stigning (500 m, 4,3%) med top 6,5 km fra mål. Herefter går det nedad til de sidste 5 km, der i alt væsentligt er flade, idet den sidste kilometer dog er let stigende. Finalen er teknisk, idet man følger en lige vej frem til et skarpt sving bare få hundrede meter fra stregen. Der er en sidste spurt ved mål efter tre omgange, og der er bjergpoint på bakken på 2. og 5. omgang.

 

Etapen byder på i alt 1799 højdemeter.

 

La Chatagigneraie har ikke været målby for et stort cykelløb i dette årtusinde.

 

 

 

Vejret

Vinden kan altid være en faktor i den flade del af Frankrig, men det synes ikke at skulle være tilfældet denne gang. Tirsdag vil ganske vist byde på en risiko for byger ved etapestarten, men derefter burde det klare op med kun få skyer og en 15% risiko for en byge mod slutningen. Temperaturen vil nå 16 grader, og der vil bare være en svag vind fra nordvest. Det giver vind fra alle retninger på den store rundstrækning, inden man på den sidste rundstrækning først vil have sidemedvind frem til toppen af bakken og derefter sidemodvind. Til slut får man sidemedvind på de sidste kilometer.

 

Favoritterne

Det kan godt være, at 1. etape varierer fra år til år, men forløbet er næsten altid det samme. I 2016 lykkedes det overraskende Marc Fournier at opbygge sig et løbsafgørende forspring på 1. etape, hvor sprinterholdene kiggede alt for meget på hinanden, men det hører til undtagelsen. Tirsdagen er stort set altid for de hurtige folk, og det burde også være tilfældet denne gang.

 

De små seksmandshold kan gøre det lidt sværere at kontrollere tingene, men i hvert fald FDJ med Marc Sarreau og Vital Concept med Bryan Coquard må satse fuldt på en massespurt. Også Wallonie har store planer med formstærke Justin Jules, og Direct Energie med Thomas Boudat, Ag2r med Clement Venturini, Arkea med Bram Welten og sågar Caja Rual med Matteo Malucelli og Nelson Soto kan alle tænkes at bidrage til jagten. Derfor ligner det ikke en gentagelse af overraskelsen fra 2016, og det burde blive en sag for sprinterne. Det skyldes ikke mindst, at det vil være næsten helt vindstille og generelt fint vejr, hvilket vil gøre det endnu lettere for sprinterholdene at skabe samling.

 

På rundstrækningen er der dog en lille bakke, og den måske nok gøre det svært for de allertungeste, ikke mindst fordi den kommer ganske tæt på mål. Måske kan den endda bruges som afsæt for et angreb - kan Mathieu van der Poel holde sig i skindet? - men formodningen er, at vi får en spurt i et næsten fuldt felt. Her venter der en meget teknisk finale med et for Sarthe så klassisk sent sving, og det er derfor afgørende at være god til at positionere sig.

 

Det er Marc Sarreau nu ikke, men alligevel kan man ikke komme udenom, at han er favorit. I den seneste uge har han kørt tre spurter i Cholet, Vitré og La Roue Tourangelle, og han har været ganske suveræn i dem alle. Han har dermed klart dokumenteret, at han har taget endnu et skridt op, og at han pt. vel konkurrerer med holdkammeraten Arnaud Demare om at være den hurtigste franskmand. Med sin offensive kørsel i Classic Loire Atlantique og GP de Denain, hvor han begge steder blev nr. 2, har han endda vist superform, og derfor burde bakken næsten kun være til hans fordel. Det er svingene ikke, men med løbets måske stærkeste tog, der tæller Matthieu Ladagnous, Daniel Hoelgaard, Benjamin Thomas og Mickael Delage, der har styret de seneste spurter, burde han kunne overvinde den udfordring. Derfor tror vi på endnu ensejr til ustoppelige Sarreau.

 

Løbets næsthurtigste må være Bryan Coquard¸ der blev nr. 2 bag Sarreau i Cholet, men i går måtte nøjes med en lidt skuffende 4. plads i spurten. Den tekniske finale i Tours passede dog heller ikke til Coquard, der snarere skal lukrere på den fine topfart, han har vist gennem det meste af 2019. Han ligner igen en mand, der nærmer sig sit tidligere niveau, og han viste i Besseges i år, at han stadig godt kan slå Sarreau. Den tekniske finale kan dog blive et problem, men med folk som Arthur Vichot, Patrick Müller og Kevin Reza har han et kapabelt tog, der forhåbentlig kan give ham mulighed for at tage kampen op mod Sarreau.

 

Fænomenet Mathieu van der Poel er ikke en klassisk sprinter, men han i blandt andet Boucles de la Mayenne vist, at han sagtens kan vinde massespurter på dette niveau. Her har han endda slået Sarreau, og selvom det franske løb også har vist, at han ikke har franskmandens topfart, kan han komme langt med sin gode positioneringsevne i en teknisk finale. I en flad boulevardspurt havde han nok haft det svært, men med de sene sving vil det være dumt at afskrive Van der Poel.

 

Manuel Belletti kommer til løbet med stor selvtillid. I Coppi e Bartali blev han nr. 2 på første halvetape og vandt feltets spurt på 4. etape, og på Sicilien i sidste uge blev han hhv. nr. 2 og 1 i de to spurter. Den erfarne italiener har endelig fundet formen, og han burde også være en af de hurtigste i dette felt. Han er god i positionskampen og vil have glæde af den lille bakke, og samtidig har han et fint tog med folk som Andrea Vendrame og Francesco Gavazzi. Han er måske ikke feltets allerhurtigste, men med sin erfaring kan han sagtens vinde i en teknisk finale som denne.

 

Den tekniske afslutning er også til fordel for Clement Venturini. Flade spurter er ellers ikke franskmandens spidskompetence, men han har i år spurtet bedre end længe. Han er stadig ikke feltets hurtigste, men det sene sving er en gave til den teknisk stærke Venturini. Hans gode form fra Tirreno er intakt, efter at han trods et styrt blev nr. 3 i Vitré, og i Samuel Dumoulin har han endda en god og erfaren lead-out man.

 

I de seneste to år har Justin Jules vundet en spurt i dette løb. Det skyldes arrangørernes hang til sene sving, der altid har været en foræring til kamikazepiloten Jules. Han kommer endda til løbet med superform efter en imponerende 2. plads i det hårde Volta Limburg Classic. Han er ikke feltets hurtigste i en flad spurt, men han viste med 5. pladsen i De Panne, at han er konkurrencedygtig. Kaster han sig igen frygtløst igennem svinget, kan han sagtens vinde for tredje år i træk.

 

Arkeas unge Bram Welten kommer til løbet med god selvtillid, efter at han i Vitré blev en flot nr. 2 bag Sarreau. Til gengæld så vi også i går, at han stadig er meget svag i positionskampen og afhængig af et godt hold. Heldigvis har han her det fine tog, der også hjalp ham i Vitré og ikke den svage opbakning fra i går. Den tekniske finale er stadig et problem, men med lidt held har han farten til at true de bedste.

 

Caja Rural har to gode bud i Matteo Malucelli og Nelson Soto. Særligt Malucelli har i Argentina vist, at hans fart rækker meget langt i dette felt, og han bør vær hurtig nok til at tage kampen op mod Sarreau. Han plejer også at være god i positionskampen, men det kneb lidt i Coppi e Bartali. Bakken kan også blive et problem for den ikke specielt klatrestærke italiener. Soto er mere holdbar og god i positionskampen, hvilket han senest viste med 4. pladsen i Vitré. Til gengæld kan man tvivle på, om han er hurtig nok til at vinde. Holdets tredje sprinter, Alan Banaszek¸ kommer nok ikke over bakken.

 

Delkos Eduard Grosu kom med 5. pladsen i Vitré endelig i gang efter en svær start på holdet. Han vandt sidste år en etape i Kroatien netop ved at kaste sig frygtløst igennem svingene, og derfor er det en ganske god finale for ham. Holdets tog er heller ikke værst, men måske kan bakken blive for hård for Grosu, der heller ikke er feltets allerhurtigste.

 

Thomas Boudat kommer til løbet med god selvtillid efter en 3. plads i Cholet og i går en 2. plads bag Sarreau i feltets spurt. Han har i det hele taget klatret ret godt i år, men desværre har hans svage positioneringsevne kostet. Den vil også være et problem i denne tekniske finale, hvor hans hold heller ikke kan yde meget støtte. Derfor kræver et topresultat samme held som i spurten i går.

 

Endelig vil vi pege på Jordan Parra. Den unge colombianer gav sidste år visse prøver på sine sprinterevner på den asiatiske scene, hvor han vandt en etape i Taihu Lake. Han er stadig uprøvet i Europa, og da han ikke er den mest klatrestærke, kan bakken blive et problem. Vi glæder os dog til at se ham tage sin chance. 

 

Andre kandidater til spurten er Boris ValleeAnthony Maldonado, Jordi Warlop, Nick van der Lijke og  Mathias De Witte, men de får alle svært ved at vinde.

 

OPDATERING: Cofidis har i sidste øjeblik udtaget Nacer Bouhanni, der er en af de tunge favoritter. Han er måske nok blevet slået af Sarreau i de to sidste løb, men i en teknisk finale har han en bedre chance. Han viste med 4. pladsen i De Panne, at farten stadig er fornuftig, og det sene sving passer ham. Toget med Julien Simon og Geoffrey Soupe er ligeledes ganske godt.

 

OPDATERING 2: Israel Cycling Academy har erstattet deres sprinter med den hurtigere Rudy Barbier. Han var stærk med sejren i Classic Loire Atlantique, men synes at have tabt den bedste form. Med sin gode positioneringsevner er han dog ikke uden chance.

 

Feltet.dks vinderbud: Marc Sarreau

Øvrige vinderkandidater: Nacer Bouhanni, Bryan Coquard

Outsidere: Mathieu van der Poel, Manuel Belletti, Clement Venturini, Justin Jules, Bram Welten

Jokers: Rudy Barbier, Matteo Malucelli, Eduard Grosu, Thomas Boudat, Nelson Soto, Jordan Parra

DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Circuit Cycliste Sarthe
Nyheder Profil Startliste Resultater
DELTAG I DEBATTEN
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

La Course by Le Tour de F...(1.WWT) 19/07

Tour of Qinghai Lake(2.HC) 14/07-27/07

Adriatica Ionica Race(2.1) 23/07-28/07

Grand Prix Cerami(1.1) 25/07

Prueba Villafranca-Ordizi...(1.1) 25/07

VOO-Tour de Wallonie(2.HC) 27/07-31/07

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

Vind en Garmin Edge 830 cykelcomputer - værdi af 3.199 kroner.