Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
For første gang nogensinde inkluderer PostNord Danmark Rundt en holdtidskørsel, som bliver åbningsetapen på årets udgave af Danmarks største etapeløb.
Annonce
Dagens etape:
Fra Holstebro til Holstebro
Dato: 14. august
Antal kilometer: 13,7
Etapestart: 16.11 (første hold)
Etapeafgørelse: Ca. 17.40 (sidste hold)
TV-dækning: Se oversigten her
1. etape af årets PostNord Danmark Rundt er en 13,7 kilometer lang holdtidskørsel - den første i løbets næsten 40-årige historie - som dermed erstatter løbets enkeltstart.
Ruten i og omkring Holstebro indledes med en bakkespurt efter kun 800 meter, men er ellers flad med kun 61 højdemeter. Det ligner derfor en hurtig rute, idet der også kun er begrænset med tekniske udfordringer i form af sving.
Favoritterne
En smuk og fascinerende disciplin som holdtidskørslen er desværre lidt af et særsyn i professionel cykling, så det ville være synd at sige, at de enkelte hold har masser af historik i formatet - på godt eller på ondt. Derfor vil jeg basere meget af min favoritvurdering på sammensætningen af de enkelte hold, hvor nogle ryttertyper er mere velegnede til disciplinen end andre.
Omvendt er det jo, som alt andet i sporten, noget, der kan trænes i, så nogle hold kan vise sig bedre sammentømrede end andre, hvilket også vil påvirke deres præstation. De enkelte holds træningsprogrammer er dog af gode grunde noget sværere tilgængelige end officielle løbsresultater.
Men i forhold til ideelle holdsammensætninger så består et oplagt hold af tempospecialister, men også sprintere og deres leadout-ryttere er brugbare på så kort og flad en rute. Sprintertog er selvfølgelig ikke med rulleskift, men det er dog stadig ryttere, der som et kollektiv skal holde en høj fart. Derudover vil tiden for etapen blive taget for hvert enkelt rytter, så man kan altså godt forestille sig klassementsryttere, der ”afleveres” til en spurt mod bedst mulige tid på opløbsstrækningen.
Over hele linjen har Uno-X Mobility et hold, der kan køre tidskørsler og/eller har erfaring fra leadout-tog. Egentligt er det vel kun Andreas Leknessund, der er rendyrket tempospecialist, mens de øvrige også har høj topfart, herunder to fra Danmarks OL-holdforfølgelsesløb på bane, Niklas Larsen og Carl-Frederik Bévort, mens kaptajnen Magnus Cort så absolut også vil kunne sætte højt tempo. Det kunne godt blive til sejr.
Uno-X Mobility skal forsøge at matche WorldTour-storholdet UAE Team Emirates. Foto: Gaetan Flamme
Der kan ikke være tvivl om, at storholdet UAE Team Emirates med tempomaskiner som Sjoerd Bax, Ivo Oliveira, Finn Fisher-Black og selvfølgelig Mikkel Bjerg står stærkt. Oliveira er mere prologspecialist, men på denne distance vil han også kunne bidrage med høj fart, og mon ikke Bjerg er motiveret for at køre sig i førertrøjen på hjemmebane. Sejr er en mulighed.
Da de er sammensat af ryttere fra alskens hold, kan Danmark/landsholdet ikke have nået at træne meget sammen, men til gengæld råder de over deciderede specialister. Adam Holm Jørgensen, Mathias Norsgaard, Julius Johansen og Johan Price-Pejtersen springer i øjnene, mens hurtige Kasper Andersen og Anders Foldager også kan bidrage med høj fart. Det ville være en overraskelse at vinde som landshold, men på ren tempokraft ligger de meget højt, så top 3 er inden for rækkevidde.
Af temporyttere anføres Lotto Dstny af Logan Currie og Florian Vermeersch, mens også Jenno Berckmoes kører fornuftigt. Høj fart kan de dog også få ud ad hurtige folk som stjernen Arnaud De Lie og hans slæng af leadout-ryttere, så de kan muligvis opnå en top 3-placering.
På et hold etableret af Fabian Cancellara skal der vel være nogle tempospecialister, og Tudor Pro Cycling Team er da heller ikke uden chancer. Superspecialister er de ikke, men Joel Suter og Tom Bohli er begge dygtige, ligesom også kaptajnen Matteo Trentin er udmærket. Derudover kommer de med hurtige ryttere som Sebastian Kolze Changizi og Arvid de Kleijn, der kan bidrage med fart. Top 5 eller endda top 3 er muligt.
Hos Team dsm-firmenich PostNL ligner Alex Edmondson den store motor, selv om Frank van den Broek også har kørt nogle udmærkede enkeltstarter. Derudover bør hurtige ryttere som Nils Eekhoff og Tobias Lund Andresen også kunne bidrage til en placering i omegnen af top 5.
Alpecin-Deceuninck skal langt hen ad vejen bæres frem af Søren Kragh Andersen, men har til lejligheden forfremmet Marceli Bogusławski fra deres udviklingshold, som har vundet to korte enkeltstarter i mindre løb. Jimmy Janssens kørte nogle gode enkeltstarter i sine yngre år, men ellers må de stole på topfart fra hurtige folk som Jonas Rickaert og Simon Dehairs. Top 5 er muligt.
Hos Alpecin-Deceuninck skal Søren Kragh Andersen bære en stor del af læsset. Foto: Sirotti
Q36.5 Pro Cycling Team råder over folk som Tobias Ludvigsson og så Frederik Frison, men især for sidstnævnte ligger de bedste enkeltstarter nogle år tilbage. De stiller dog også op med hurtige folk som Nicolò Parisini, Rory Townsend og Giacomo Nizzolo, der kan bidrage til top 10, måske endda top 5.
Hos TDT-Unibet Cycling Team har de Tomáš Kopecký, der er lidt af en prologspecialist, og så hurtige ryttere som Hartthijs de Vries og de tre danskere Sebastian Nielsen, Nicklas Amdi Pedersen og Andreas Stokbro. Den fart bør række til top 10.
For de danske kontinentalhold er dette årets største løb, og derfor har Team ColoQuick også valgt at forberede sig specifikt på denne holdtidskørsel. De får det svært imod de fuldtidsprofessionelle hold, men Joshua Gudnitz og Aksel Bech Skot-Hansen kørte begge i top 12 til elite-DM i enkeltstart. Top 10 er muligt.
Lidl-Trek Future Racing er ganske vist ”kun” et udviklingshold, men de har nu engang Cameron Rogers, der har slået selveste Filippo Ganna på en prolog i år, og så spurtstortalentet Tim Torn Teutenberg og danske Kristian Egholm, der begge er glimrende temporyttere. Top 10 er på vippen.
Danske Airtox-Carl Ras har glimrende temporyttere som Magnus Bak Klaris og Mads Andersen suppleret af hurtige herrer som Mathias Larsen og Daniel Stampe. Hvis de har trænet i disciplinen, er top 10 ikke umuligt.
Tempospecialister kan de ikke prale af på VF Group-Bardiani CSF-Faizanè, men til gengæld har de udtaget flere af deres hurtige ryttere i form af Luca Colnaghi, Mattia Pinazzi og Enrico Zanoncello samt unge Lorenzo Conforti.
Team Flanders-Baloise råder over hurtige ryttere som Aaron Van Poucke og Ward Vanhoof samt den lovende temporytter Victor Vercouillie, men må være godt tilfredse, hvis de kan klemme sig i top 10.
Hos BHS-PL Beton Bornholm kan de nyde godt af Tobias Aagaard Hansens OL-form fra holdforfølgelsesløbet, men deres bedste chance ligger først og fremmest i som dansk hold at have prioriteret at træne disciplinen. I så fald kan top 10 ikke udelukkes, men det er ikke let imod de fuldtidsprofessionelle.
OPDATERING: Mine kollegaer har nu skaffet mig bekræftelse på, at tiderne ganske rigtigt tages for hver enkelt rytter, hvorfor de forskellige klassementsryttere hver især skal i mål i bedst mulige tid uden at skulle bekymre sig om holdkammeraters tidstab i afslutningen.
Stjernernes betydning:
Feltet.dks bud på løbets/etapens vinder. | |
De to største rivaler til den store favorit og begge meget sandsynlige vindere. | |
Tre ryttere, der alle må tilskrives en betydelig chance for at vinde, og som minimum bør være i spil til en top 3-placering. | |
Fire ryttere, for hvem vinderchancen er reel, men begrænset. For en sejr skal meget flaske sig, men en top 5-placering er til gengæld sandsynlig. | |
Fem ryttere, for hvem en sejr må betragtes som usandsynlig, men som er gode bud på en top 10-placering. |
Uno-X Mobility | |
UAE Team Emirates, Danmark/landsholdet | |
Lotto Dstny, Tudor Pro Cycling Team, Team dsm-firmenich PostNL, | |
Alpecin-Deceuninck, Q36.5 Pro Cycling Team, TDT-Unibet Cycling Team, Team ColoQuick | |
Lidl-Trek Future Racing, Airtox-Carl Ras, VF Group-Bardiani CSF-Faizanè, Team Flanders-Baloise, BHS-PL Beton Bornholm |
Annonce
Annonce
Tour de Romandie Féminin(2.WWT) 06/09-08/09
Vuelta a España(2.UWT) 17/08-08/09
Bemer Cyclassics(1.UWT) 08/09
Bemer Cyclassics(1.UWT) 08/09
EM - Dame Junior (Enkelts...(CCW) 11/09
EM - Kvinder (Enkeltstart)(CCW) 11/09
EM - U23 Kvinder (Enkelts...(CCW) 11/09
Giro della Toscana(1.1) 11/09
EM - Herre Junior (Enkelt...(CC) 11/09
EM - Herrer (Enkeltstart)(CC) 11/09
EM - U23 Herrer (Enkeltst...(CC) 11/09
EM - U23 Kvinder(CCW) 13/09
GP Cycliste de Québec(1.UWT) 13/09
EM - U23 Herrer(CC) 13/09
EM - Kvinder(CCW) 14/09
Memorial Marco Pantani(1.1) 14/09
EM - Herre Junior(CC) 14/09
EM - Dame Junior(CCW) 15/09
GP Cycliste de Montréal(1.UWT) 15/09
GP d'Isbergues(1.1) 15/09
Trofeo Matteotti(1.1) 15/09
EM - Herrer(CC) 15/09
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Red Bull - BORA - hansgrohe |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce
Optakt: 3. etape af Tour de Pologne
Månedsvis af forberedelser: ColoQuick drømmer stort om historisk etape
Konti-hold vil vise sig frem under PostNord Danmark Rundt
LIVE: Vigtige Roglic-hjælpere bliver sat
Optakt: PostNord Danmark Rundt