Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Optakt: 1. etape af Tour de la Provence

Optakt: 1. etape af Tour de la Provence

11. februar 2022 13:29Foto: INEOS Grenadiers

Filippo Ganna levede op til favoritværdigheden med en overlegen sejr på prologen, men skal det blive til mere end én dag i førertrøjen, kommer italieneren på arbejde. Fredagens etape er måske nok flad, men med en næsten skræmmende vejrudsigt kan der være lagt op til et sidevindsdrama i den helt store skala.

Artiklen fortsætter efter videoen.

 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (MED KAPTAJNER)
 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (UDEN KAPTAJNER)

 FÅ DISCOVERY+ TIL HALV PRIS MED FELTET.DK

 

Ruten

Løbets første linjeløbsetape har i langt de fleste tilfælde været en sag for sprinterne, og flere gange har der været tale om en næsten helt flad sag ved den franske middelhavskyst. Sådan vil det også være i år, hvor terrænet på andendagen er stort set lige så fladt, som det var på prologen, når man kører igennem de karakteristiske naturområder i Camargue ved sydkysten. Det er dog langt fra givet, at sprinterne får det så let i et område, hvor mistralen kan blæse voldsomt, og med en afsluttende rundstrækning, hvor man skal køre i flere forskellige retninger, burde der være basis for mere end bare en klassisk sprinteretape, hvis vejrguderne vil det.

 

Med en distance på 151,8 km er der tale om en relativt kort etape, der fører feltet fra Istres til Les Saintes Maries de la Mer. Der er tale om to kystbyer, der afskilles af den spektakulære naturpark Camargue, og etapen består af en tur ind i landet, inden man kører ind gennem naturområdet og ud til en afsluttende rundstrækning ved vandet. Fra start går det ad en helt lige og næste flad vej mod nordvest væk fra vandet, inden man kommer så langt væk fra fladlandet, at man kan køre mod nordvest op ad den lille kategori 3-stigning Col de la Vaydède (2,5 km, 4,0%), der er en ganske let sag frem mod de sidste 500 m, som stiger med 8,3%.

 

Læs også
Italiensk stjerne annoncerer comeback og Grand Tour-double

 

Toppen rundes efter 27,7 km, og herefter bliver det igen helt enkelt. Man drejer nemlig mod sydvest for at køre tilbage mod vandet via en kort nedkørsel, og herefter er resten af etapen fladere end en pandekage. Man snor sig lidt rundt, når man efter 47,0 km kører igennem byen Arles, hvor man møder Rhone-floden. Den følger man mod sydvest og sydøst, inden man i naturparken drejer mod vest og senere nordvest for at køre hen langs vandet frem til byen Albaron. Her drejer man efter 81,9 km mod sydvest hen langs floden Le Petit Rhone, inden man drejer mod syd for at køre hen langs middelhavskysten.

 

Efter 94,9 km rammer man den afsluttende rundstrækning, og herefter kører man ca. en halv omgang, inden man efter 104,3 km krydser stregen i forbindelse med dagens første spurt. Nu afsluttes etapen med to fulde omgange på den 23,8 km lange runde, der er meget enkel. Først går det kortvarigt mod vest hen langs vandet, inden man kører mod nordvest op langs Le Petit Rhone. I det nordligste punkt drejer man mod øst for at køre det korte stykke ud til vandet, og herefter drejer man med 9,4 km ind på kystvejen, som nu følges mod sydøst og slutteligt sydvest. Undervejs er der hverken rundkørsler eller sving i den helt, helt ukomplicerede finale.

 

Etapen byder på i alt 323 højdemeter.

 

Les Saintes Maries de la Mer har to gange tidligere i dette årtusinde været målby for et stort cykelløb, og det var begge gange i dette løb. Senest var det i 2020, hvor Nacer Bouhanni åbnede sin Arkea-tid stærkt ved at spurtsejre foran Jakub Mareczko og Giacomo Nizzolo på løbets åbningsetape. I 2019 åbnede løbet med en kort, flad enkeltstart i byen, og det var faktisk her, Filippo Ganna efter en lidt svær start på sin karriere tog sin allerførste professionelle sejr ved at vinde med 9 sekunder ned til Sebastian Langeveld og 10 sekunder ned til Remi Cavagna.

 

 

 

 

 

 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (MED KAPTAJNER)
 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (UDEN KAPTAJNER)

 FÅ DISCOVERY+ TIL HALV PRIS MED FELTET.DK

 

Læs også
Van der Poel tvivler ikke, men foretog sen ændring efter skuffelse

 

Vejret

I dag rørte mistralen slet ikke på sig, men det vil den i den grad gøre fredag, hvor vejrudsigten faktisk ser ret skræmmende ud. Der vil ikke være en sky på himlen, og temperaturen vil i målområdet nå pæne 13 grader, men vinden vil være uhyre voldsom. Allerede fra start vil det være ekstremt blæsende med en meget, meget kraftig nordenvind (50 km/t), og den vil blot tiltage til en styrke på op mod 58 km/t i den indledende fase. I målområdet vil vi igen ramme en styrke på 50 km/t, der fortsat er meget voldsom. Det giver sidemodvind frem til toppen af stigningen, hvorefter der vil være først sidemedvind of siden medvind, indtil man når kysten. Dernæst venter et kort sidevindsstykke, inden man får sidemed- og medvind ned mod rundstrækningen. Her vil der først være et kortsidevindsstykke, inden man får modvind på resten af første halvdel. Omkring halvvejs er der kortvarig sidevind, indtil man får sidemed- og medvind over de sidste 9,4 km. På opløbsstrækningen vil der være næsten ren medvind.

 

Favoritterne

At Filippo Ganna ville vinde prologen, var det mest sikre udfald i et løb, der generelt ser ud til at kunne blive en ganske uforudsigelig affære. De kommende tre etaper har i hvert fald ikke samme indlysende favorit, som man ofte kan se det, og resultatet af prologen har ikke gjort det i forvejen åbne opgør om den samlede sejr mindre spændende.

 

Uforudsigeligheden vil måske særligt komme til udtryk i morgen. Det burde jo ellers være den lette sprinteretape, som det var for to år siden, hvor Nacer Bouhanni vandt på samme rundstrækning, men sådan går det næppe. Da jeg skrev den store optakt i tirsdags, stod det allerede klart, at det ville blive en blæsende dag, men meteorologerne har i den grad justeret på vejrudsigten siden dengang. Hvor vi for to dage siden havde udsigt til hårde vindstyrker på 30 km/t, taler vi i målbyen i morgen nu om intet mindre end 50 km/t. I startbyen vil man midt på eftermiddagen endda komme op at kysse 60 km/t, altså næsten hård kuling i middelvinden.

 

Den slags vindstyrker har før ført til aflysning af cykelløb. Da Camargue-området er pivåbent tør jeg heller ikke udelukke, at den ekstreme vejrprotokol må tages i anvendelse, men vi har trods alt også tidligere set flere løb, der er blevet gennemført trods lignende vindstyrker. Jeg vil derfor basere optakten på, at etapen afvikles som planlagt, selvom jeg har en lille frygt for, at det ikke vil blive tilfældet.

 

Der burde i hvert fald være garanti for et uhyre nervøst cykelløb. Starten vil til gengæld nok være ekstremt kedelig, for der venter et langt modvindsstykke frem til toppen af stigningen. Her vil vi formentlig lynhurtigt få etableret et lille og svagt udbrud, der vil blive jagtet af et nok i første omgang ikke alt for nervøst felt, hvor det endda er muligt, at Ineos også er nødt til at føre lidt, måske med hjælp fra FDJ og Cofidis.

 

Modvinden får dog en brat ende, når man drejer ind i sidemedvinden, og herefter vil der formentlig kun være roligt på de to modvindsstykker på rundstrækning. Det ser ud til, at feltet kan splittes til atomer på næsten hver eneste strækning frem til rundstrækning, måske særligt når de med 87 km igen kører i direkte sidevind hen langs vandet. Jeg har meget svært ved at forestille mig, at feltet ikke sprænges til atomer på i hvert fald dette stykke.

 

Spørgsmålet er så, om der kan komme noget samling. Rundstrækningen er ikke helt oplagt til sidevindskørsel, da der mest er mod- eller medvind. Der er dog et særligt farligt stykke i sidemedvind, når de kører ned langs kysten efter svinget med 9,4 km igen. Her ser det ud til, at der kan være pivåbent, og med de ekstreme vindstyrker bør det splittes op her ved alle tre passager, også selvom der skulle ske en eller anden form for regruppering på modvindsstykket, hvor den let kan gå i stå. Udbrud har i hvert fald ikke nogen chance på denne nervøse og stressede kaosdag, og det betyder også, at hurtige klassementsryttere som Ethan Hayter og Julian Alaphilippe vil kunne jagte bonus i de to indlagte spurter.

 

Med de kraftige vindforhold bør der være tilstrækkeligt med sidevindsstykker til, at vi får et uhyre kaotisk løb, hvor der vil være flere grupper, hvor forskellene kan blive meget, meget store, og hvor frontgruppen næppe heller bliver særligt stor. Jeg har i hvert fald svært ved at forestille mig, at vi bare får den store massespurt, som vi gjorde for to år siden.

 

Den lille frontgruppe vil formentlig skulle afgøre det i en spurt. Sådan går det oftest med sidevindskørsel, også fordi der vil være interesse fra de stærke hold i at holde den gående hele viden af hensyn til klassementet, og fordi der vil være sidevind også inden for de sidste 10 km. Som vi eksempelvis så med Philippe Gilberts sejr i Vueltaen og Yves Lampaerts sejr i De Panne, kan man dog aldrig udelukke, at en enlig rytter fra et lille felt kan køre væk til en solosejr, også fordi der er næsten direkte medvind over de sidste 4 km.

 

Læs også
Lidl-Trek overlever utallige angreb og vinder bjergløb

 

De dramatiske betingelser får mig til at pege på Elia Viviani som favorit. Ineos har vel nok det stærkeste sidevindshold med Filippo Ganna, sidevindskongen Luke Rowe, Ethan Hayter og Viviani selv, der også er en ørn i sidevind. Meget taler for, at Ineos vil sidde i massivt overtal til sidst, og så kan Viviani blive svær at slå. I forvejen er han på papiret formentlig den hurtigste i dette felt, efter at han genfandt noget fart med sine flotte sejre i efteråret, og han så også både hurtig og formstærk ud i Valencia, hvor han trods næsten ingen støtte blev nr. 2, 3 og 4. Her vil han have et perfekt tog med Ganna og Hayter til at sætte sig i scene, og det skaber alle forudsætninger for, at han tager sin første sejr efter hjemkomsten til England. Skulle han falde fra i sidevinden, vil Hayter kunne køre spurten selv. Vi så sidste år, at han ikke slår de rigtige sprintere i en flad spurt, men er frontgruppen renset for disse, kan han slå langt de fleste på stregen.

 

Den største rival må være Arnaud Demare. Som han spurtede i 2021, har han nok ikke helt Vivianis fart, men de er meget jævnbyrdige. Et direkte opgør kan i hvert fald gå begge veje, men Demare har et problem med sit hold. Selv ved vi, at han er fremragende i sidevinden, men han kan meget vel blive isoleret i en frontgruppe. Det bliver Viviani næppe, og det kan tippe balancen. Det vil dog aldrig være umuligt at vinde fra Vivians baghjul, og det er bestemt heller ikke umuligt, at han kan få den uhyre lovende Lewis Askey med sig til at køre lead-out. Skulle Demare mod forventning falde fra, vil briten selv kunne køre en god spurt, som han dog får svært ved at vinde.

 

Dernæst vil jeg pege på Rudy Barbier, men det kan sagtens ende galt. Franskmanden er nemlig slet ikke holdbar, og han falder normalt fra, når det blæser. Det er imidlertid svært at komme udenom, at Israel-Premier Tech sammen med Ineos og Quick-Step har det klart bedste hold til vinden, og det kan hjælpe ham til at sidde med i front. Skulle det lykkes, er han en af de hurtigste i dette felt, hvis han efter en hård dag kan bevare friskheden, og han vil i Sep Vanmarcke, Mads Würtz, Tom van Asbroeck og måske Patrick Bevin have gode folk til at køre sig frem. Falder han fra, vil Van Asbroeck være det næste valg, og han burde have en god chance for at sidde med i front. Til gengæld får han svært ved at slå folk som Viviani og Demare. Falder de begge fra, er Vanmarcke og Würtz også hurtige, men ikke nok til at vinde. Tredjevalget til en spurt vil være Bevin, men han har aldrig vist de store sidevindsevner og så ikke formstærk ud i dag.

 

Dernæst må det vel være Bryan Coquard, men jeg tror, at han bliver et offer i sidevinden. Det har han aldrig været god til, og hans hold ser meget, meget sårbart ud. Vi ved, at han er i storform, men jeg vil blive overrasket, hvis han sidder med hele vejen. Lykkes det, har han heller ikke Vivianis eller Demares fart, ligesom han vil være uden lead-out, men bliver det for alvor hårdt, vil han efter en svær dag måske kunne lukrere på sin gode form.

 

Quick-Step kommer i den grad til at savne covidramte Davide Ballerini og Kasper Asgreen på denne etape. Nu har de faktisk ikke et særligt godt sidevindshold, men det vil alligevel undre meget, hvis ikke Julian Alaphilippe er med i front. I dag viste han, at sygdommen ikke har svækket ham voldsomt, og han misser meget sjældent et sidevindsfremstød. Til gengæld er det usandsynligt, at han ender i en gruppe, hvor han faktisk er hurtigst i en flad spurt, men efter en hård dag har han før overrasket. Uden Viviani og Demare er det ikke umuligt, at han faktisk vil være hurtigst

 

Sidevinden er ikke en gave for Pierre Barbier, der formentlig ryger af. Det er også hans sæsondebut, og hans niveau kan være ekstremt svingende. Hvis han er i form, burde det dog ikke være helt umuligt for ham at sidde med, når han nu har stærke folk som Alexis Gourgeard og Miguel Heidemann hos sig. Han har flere gange vist, at hans fart rækker meget langt på dette niveau, men der er meget, der skal flaske sig, hvis han skal vinde.

 

Philippe Gilbert er ikke ved fordums styrke, men han burde have en god chance for at komme et stykke i sidevinden, som han plejer at være god til. Til gengæld er det svært at se ham vinde en spurt, i hvert fald hvis han er oppe mod rigtige sprintere. Hvis til gengæld de hurtigste er væk, burde han stadig være konkurrencedygtig efter en hård dag, som vi så i Omloop sidste år. Lottos hurtigste er Michael Schwarzmann, men han har aldrig vist de store evner i sidevind.

 

Sidevinden er heller ikke god for Jason Tesson, men skulle selektionen blive mindre end ventet, ved vi, at han er ganske hurtig. Han slog i hvert fald Viviani i Poitou-Charentes sidste år, men han er også hæmmet af et meget svagt hold. Heldigvis er finalen ukompliceret, for skal han i spil, skal vi have en større gruppe. Her kan det altid gå galt i positionskampen, men sidder han rigtig, har han noget at skyde med, hvis han er i form i sin sæsondebut.

 

Jeg glæder mig lidt til at se Michele Gazzoli på denne etape. Den talentfulde italiener er en rigtig klassikertype, der sidste år blev nr. 4 til VM, hvor han på målbakken i Leuven også viste sin hurtighed. Han vil mangle masser af rutine i vinden, men det bliver spændende at se, hvor langt han kommer. Astana har også halvhurtige Samuele Battistella , der viste storform i dag, og Simone Velasco, men de har aldrig vist de store evner i sidevind.

 

Læs også
Skjelmose med stærk udmelding inden monument

 

For de øvrige hold er jeg ikke voldsomt optimistisk. Total har Lorrenzo Manzin , men hans niveau var i 2021 så kritisk, at jeg ikke ser ham klare vinden, og formstærke Pierre Latour er nok hurtig, men ikke hurtig nok. For Ag2r må det alt sammen handle om at redde de små klatrere, og i forvejen er de hurtige Damien Touzé og Andrea Vendrame hverken specielt hurtige på flad eller gode i sidevind. Hos Trek kørte Alexander Kamp en god enkeltstart i dag, men han er ikke hurtig nok til at vinde en spurt, og den primære mission er at hjælpe kaptajnerne. Det samme gælder for det sprinterløse Movistar-hold (Jose Joaquin Rojas spurter i dag meget sjældent), der får en meget, meget svær dag, og det sprinterløse Arkea. Hos Roubaix har man Emiel Vermeulen og Norman Vahtra, men de ligner ofre i vinden, og DSM er helt uden sprinter. Endelig får Nice næppe Tristan Delacroix eller Jonathan Couanon med hjem.

 

Skal man pege på ryttere, der kan køre alene væk fra en lille frontgruppe, peger pilen vel i første omgang på Filippo Ganna, Julian Alaphilippe, llan van Wilder, Ethan Hayter, Pierre Latour, Sep Vanmarcke og Mads Würtz.

 

Feltet.dks vinderbud: Elia Viviani

Øvrige vinderkandidater: Arnaud Demare, Ethan Hayter

Outsidere: Rudy Barbier, Bryan Coquard, Julian Alaphilippe, Tom van Asbroeck

Jokers: Pierre Barbier, Filippo Ganna, Patrick Bevin, Philippe Gilbert, Jason Tesson, Michele Gazzoli

 

Tidligere udgaver af etapen

Du kan gense Nacer Bouhannis sejr fra 2020, hvor rundstrækningen var præcis den samme.

 

 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (MED KAPTAJNER)
 DELTAG I SÆSONSPILLET 2022 (UDEN KAPTAJNER)

 FÅ DISCOVERY+ TIL HALV PRIS MED FELTET.DK

Elia Viviani
Arnaud Demare, Ethan Hayter
Rudy Barbier, Bryan Coquard, Julian Alaphilippe, Tom van Asbroeck
Pierre Barbier, Filippo Ganna, Patrick Bevin, Philippe Gilbert, Jason Tesson, Michele Gazzoli
Sep Vanmarcke, Mads Würtz, Ilan van Wilder, Pierre Latour, Lewis Askey, Lorrenzo Manzin, Damien Touzé, Andrea Vendrame, Alexander Kamp, Emiel Vermeulen, Norman Vahtra, Michael Schwarzmann, Samuele Battistella, Simone Velasco
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Tour de la Provence
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

EPZ Omloop van Borsele(2.NCUPJW) 19/04-21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Liège-Bastogne-Liège Fe...(1.WWT) 21/04

Liège-Bastogne-Liège(1.UWT) 21/04

Giro della Romagna(1.1) 21/04

Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?