Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

Optakt: 1. etape af Tour de Suisse
08. juni 2018 18:05 af Emil AxelgaardFoto: LaPresse - D´Alberto / Ferrari

Tour de Suisse er næsten altid startet med en kort enkeltstart, men i år brydes traditionen. Udsigten til et holdløb i Touren har fået arrangørerne til at eksperimentere, og derfor skydes årets udgave af det ni dage lange løb i 2018 i gang med en 18 km lang kollektiv kamp mod uret, og dermed er der lagt op til et vigtigt slag allerede fra start, hvor de første forskelle mellem klassementsrytterne kan gøres på den let kuperede rute omkring Frauenfeld.

SÆT DIT MANAGERHOLD TIL TOUR DE SUISSE

Siden år 2000 er kun fire udgaver ikke startet med en kort enkeltstart. Sidste gang løbet blev indledt med en almindelig linjeløbsetape var helt tilbage i 2008, hvor Oscar Freire vandt en reduceret massespurt og således erobrede den første førertrøje, og siden da har det udviklet sig til en helt fast tradition, at prolog- og tempospecialister har skullet slås om sejren på førstedagen, ofte på meget tekniske og ganske kuperede ruter. Ambitionen om at tiltrække flere Tour-stjerner imidlertid ansporet til nytænkning, og da det blev klart, at årets udgave af den franske grand tour indeholder et vigtigt holdløb, var man ikke langsomme til at slå til. Resultatet er blevet et farvel til den traditionelle enkeltstart, der i stedet er blevet erstattet af en holdtidskørsel, den første i løbet siden år 2000, hvor ryttere som Jan Ullrich, Alexandre Vinokourov og Udo Bölts bragte Telekom til sejr og sendte Steffen Wesemann i den første førertrøje. Med sine blot 18 km er etapen betydeligt kortere end det holdløb, der venter i Touren, men der er ingen tvivl om, at 1. etape i Schweiz for mange vil fungere som en vigtig generalprøve inden 3. etape i Frankrig, samtidig med at den vil være en chance for at vinde vigtig tid i kampen om sejren i det schweiziske løb.

 

I alt skal der køres 18,3 km på en rundstrækning omkring byen Frauenfeld, der er vært for de første to etaper i årets løb. Fra starten venter flere sving, mens man kører mod sydvest ud af byen igennem fladt terræn, inden vejen retter sig ud, mens man fortsætter mod nord. Her begynder allerede efter ca. 1,7 km at stige, mens man kører mod nord og siden nordøst op til mellemtiden, der tages på etapens højeste punkt efter 8,1 km. Den 6,4 km lange opkørsel er dog ikke vanskelig og stiger blot med 1,8% i gennemsnit.

 

Efter mellemtiden venter et kort fladt stykke, mens man fortsætter mod nordøst, inden man fortsætter mod sydøst og syd tilbage mod Frauenfeld via en nedkørsel. Herefter bliver det helt fladt over de sidste 6-7 km, der går mod sydvest med retning mod byen centrum. Til slut er der flere tekniske udfordringer med hele seks skarpe sving på de sidste 3 km.

 

Etapen byder på i alt 180 højdemeter

 

Frauenfeld har ikke været vært for et stort cykelløb tidligere i dette årtusinde.

 

 

 

 

 

Vejret

Der er udsigt til en våd uge i Schweiz, og starten kan allerede give problemer. Efter en morgen med byger skulle det klare op om eftermiddagen, men senere vil der igen være risiko for byger, samtidig med temperaturen når helt op på 28 grader. Der vil blot være en svag til let vind fra nordvest, hvilket giver sidevind på det meste af ruten.
 

SÆT DIT MANAGERHOLD TIL TOUR DE SUISSE
 

Favoritterne

Det er en interessant nyskabelse at indlede løbet med en holtidskørsel og en ganske spændende afveksling i forhold til den klassiske korte enkeltart. Det vil gøre det muligt at vinde en anelse mere tid end vanligt og gøre 1. etape vigtigere, end den plejer. Ikke mindst på årets lette rute vil den tid, der kan vindes her, kunne spille med en rolle, men man skal ikke overvurdere betydningen. På bare 18,3 km kan der i et holdløb ikke gøres de helt store forskelle, og det vil heller ikke være tilfældet denne gang. Vi vil naturligvis slet ikke se samme afstande som på 3. etape i Dauphiné, hvor der var tale om næsten dobbelt distance.

 

Man skal ikke lade sig skræmme af profilen, der ser mere dramatisk ud, end den er. Den lille bakke er ikke vanskelig, og der synes derfor at være tale om et klassisk holdløb for de hold, der virkelig specialiserer sig i disciplinen, herunder særligt BMC, der drømmer om at give Richie Porte en perfekt start ved at tage endnu en af deres mange holdløbssejre. Der burde være god plads til, at de store maskiner kan få gang i de store gear, særligt på etapens sidste del, men til allersidst vil ruten blive så teknisk, at holdene skal holde tungen lige i munden for ikke at blive splittet op i den hektiske finale.

 

Ligesom i tidligere år er Tour-feltet splittet op mellem Tour de Suisse og Dauphiné, og mens nogle af specialistholdene har fordel Tour-truppen nogenlunde ligeligt mellem de to løb, har andre samlet næsten alle deres bedst et af stederne. Det gælder særligt for Sky, der har næsten hele Tour-truppen i Frankrig og her stiller med et betydeligt svagere B-hold. Helt omvendt er det for BMC og Sunweb, der har det meste af Tour-holdet i Schweiz, mens de stiller med relativt svage hold i Dauphiné. De sidste to specialisthold, Micthelton-Scott og Quick-Step, har fordelt tropperne betydeligt mere ligeligt mellem de to løb.

 

Dermed er hierarkiet her også betydeligt anderledes, end det var i Dauphiné, hvor Sunweb endte sidst, og Sky knuste alle. Her vil Sunweb helt omvendt være blandt favoritterne, mens Sky ikke kan køre med om sejren. Til gengæld har det brede BMC-mandskab så mange specialister, at de kan være med fremme begge steder.

 

Igen må vi desværre tage forbehold for vejret. Der varsles atter byger, og derfor er der en betydelig risiko for, at der vil være forskellige forhold for de enkelte hold. Våde veje vil ikke nødvendigvis være altafgørende, men særligt i den tekniske finale vil det spille en stor rolle. Da afstandene vil være ganske små, kan det sagtens tippe balancen. Vi baserer denne analyse på, at alle har samme betingelser, men det er der absolut ingen garanti for.

 

I Dauphiné var Sky tårnhøje favoritter, og også i Schweiz er der ét hold, der skiller sig markant ud. Denne gang er det BMC, der fremstår som det klart stærkeste mandskab, og med mindre regnen spiller ind, er det formentlig kun Sunweb, der kan true dem. Derfor vil det være en overraskelse, hvis ikke amerikanerne, der i de seneste år har været det klart dominerende mandskab i den specielle disciplin, ikke løber med sejren, og det er i hvert fald vores klare vinderbud.

 

Det skyldes en stærk trup, der ganske vist mangler Rohan Dennis, men derudover er fyldt med specialister. Det gælder særligt brølstærke Stefan Küng, der med sine andenpladser bag Dennis på begge enkeltstarter i dette løb sidste år og på 1. etape i Touren sidste år, har vist, at han er en af verdens førende specialister. Hn vil føre holdet an og blive bakket op af særligt Richie Porte, der som bekendt vandt enkeltstarten i Dauphiné sidste år på en relativt flad rute og må formodes at være i absolut storform, samt Tejay van Garderen, der med sejren på en lignende rute i Californien viste, at han atter er tilbage som en fremragende temporytter.

 

Til de tre stjerner ska lægges Greg Van Avermaet, der altid er stærk i holdløb og god i dette terræn, samt uopslidelige Alessandro De Marchi, der kom stærkt ud af Giroen. Kun Simon Gerrans og Michael Schär er ikke specialister, men de har alligevel været med til at vinde et hav af holdløb og har stor erfaring. Netop erfaringen er en afgørende komponent, der også taler til BMCs fordel, og derfor er de kæmpestore favoritter.

 

De eneste, der formentlig kan true dem, er Sunweb. Tyskerne har forbedret sig mærkbart og blev som bekendt verdensmestre i disciplinen i september. Her har de i Wilco Kelderman, Søren Kragh, Sam Oomen og Michael Matthews fire man fra guldholdet og mangler kun Tom Dumoulin og Lennard Kämna. Det er klart, at tabet af Dumoulin er kolossalt, men det ændrer ikke på, at særligt Kelderman, Kragh og Matthews er store specialister, særligt i terræn som dette.

 

Dertil skal lægges Nikias Arndt, der i det seneste års tid har udviklet sig til decideret specialist og bl.a. kørte en fremragende enkeltstart i Touren. Også Oomen er en ganske solid temporytter, og Simon Geschke kan også bidrage. Kun Edward Theusn er et svagt led, og dermed har man et stærkt, homogent hold. Ruten skulle nok have været lidt mere kuperet for at passe dem perfekt, men de burde være den største trussel mod suveræne BMC.

 

Mitchelton-Scott er ikke på samme måde som tidligere topspecialister i disciplinen, men de kører alligevel altid med i top, selv når truppen ikke på papiret er imponerende. Denne gang ser det faktisk ganske lovende ud med nogle store specialister i Michael Hepburn og Cameron Meyer som solide motorer samt stærke folk som Michael Albasini, Christopher Juul, Roman Kreuziger og Sam Bewley til at bakke dem op. Kun holdets kaptajn Jack Haig har ikke det helt store at bidrage med, og det giver samlet set en ganske homogen trup med ganske meget muskelkraft og stor erfaring i disciplinen. De kan næppe true de to store favoritter, men burde som altid være blandt de stærkeste.

 

Også Quick-Step er som flerfoldige verdensmestre blandt sportens stærkeste i disciplinen, og ligesom Mitchelon gør deres ekspertise, at de næsten altid er med helt fremme, selv når de ikke kommer med deres bedste mandskab. Det gør de bestemt heller ikke til dette løb, hvor de mangler flere af deres topfolk, men de har stadig en ganske stærk trup til terræn som dette. De føres an af superspecialisten Yves Lampaert, der har været flyvende i år og senest kørte flot i Hammer Series, og han bakkes op af solide motorer som Philippe Gilbert, Iljo Keisse og Fernando Gaviria, der med sin banebaggrund slet ikke er dårlig i disciplinen. Det er klart, at Maximilano Richeze, Tim Declercq og særligt Enric Mas har det sværere, men særligt de to førstnævnte burde kunne give et væsentligt bidrag. Samlet set er truppen homogen og stærk i dette terræn og burde kunne køre med om podiet.

 

Bora-hansgrohe arbejder stille og roligt på at forbedre sig i disciplinen, og det burde komme til udtryk her. I hvert fald har de samlet det meste af deres Tour-trup og kernegruppen omkring Peter Sagan, og det burde borge for en vis kvalitet. Specialister Maciej Bodnar er holdets helt store motor, men også Sagan selv er en fremragende holdløbsrytter. Daniel Oss har som bekendt en ufattelig power i dette terræn, og også Patrick Konrad har kørt fornuftigt på tempocyklen på det seneste. Problemet er, at den sidste halvdel med Juraj Sagan, Gregor Mühlberger og Marcus Burghardt bestemt ikke er fan af enkeltstarter, og derfor mangler holdet nok den sidste bredde til at kunne blande sig i kampen om de absolutte topplaceringer.

 

Holdløb har altid været en vigtig disciplin hos Movistar, som har prioriteret den meget høj. Tabet af ryttere som Malori, Castroviejo og Dowsett betyder, at man ikke er nær så stærke som tidligere, men her har man faktisk samlet en god trup med de fleste af deres specialister. Holdet føres an af Nelson Oliveira, der senest ved VM viste, at han er en af verdens allerbedste temporyttere, og dertil kommer Andrey Amador, Daniele Bennati og Victor De La Parte, der alle med jævne mellemrum kan køre gode enkeltstarter. Det giver et maskinrum, der er ganske stærkt, men derefter halter det desværre lidt. Dette er nemlig ikke favoritdisciplinen for Nairo Quintana og Mikel Landa, og selvom de har forbedret sig, mangler de power på denne rute. Jose Joaquin Rojas er trods sin styrke heller ikke fan af holdløb, og det giver lidt manglende homogenitet. Samlet set er holdet dog alligevel et af de stærkeste mandskaber.

 

Lotto Soudal var den store positive oplevelse i Dauphiné, men også her burde have gode muligheder for at overraske. I hvert fald har de en ganske stærk trup med nogle robuste fyre, der kan køre stærkt i dette terræn. Måske har de ingen deciderede specialister, men Tim Wellens, Maxime Monfort, Jasper De Buyst, Adam Hansen og André Greipel er alle ganske gode på en rute som denne. Kun lille Bjorg Lambrecht og Marcel Sieberg er ikke voldsomt gode i denne disciplin, men det ændrer ikke på, at man har et af de mest homogene mandskaber med nogle gode folk til dette terræn. Derfor burde de gøre det godt.

 

Historisk set har Trek-Segafredo stort set altid skuffet i holdløb, selvom de på papiret ofte har en ganske lovende trup. I Dauphiné kørte de imidlertid over al forventning, og det kan de måske gøre igen her. I hvert fald har de nogle råstærke folk som John Degenkolb, Koen De Kort, Michael Gogl og Jasper Stuyven, der kan køre stærkt i fladt terræn, og kaptajn Bauke Mollema har i år ligeledes kørt nogle fremragende enkeltstarter. Gregory Rast og Julien Bernard kan måske ikke bidrage med det store, og holdet mangler jo oplagt specialister, men man burde kunne gøre det hæderligt i kraft af sin homogenitet.

 

Groupama-FDJ har i de senere år gang på gang overrasket i holdløb, selvom de på papiret ikke ser skræmmende ud. De har arbejdet målrettet på disciplinen og gjorde det senest uventet godt i Dauphiné. Her er de til start uden specialister, men med et hold, der udgøres af hele Arnaud Demares tog bestående af kaptajnen selv, Jacopo Guarnieri, Ramon Sinkeldam og Davide Cimolai samt stærke folk som Olivier Le Gac, Benoit Vaugrenard og Arthur Vichot. Sprintere er ofte gode til at køre holdløb, og ingen kan i hvert fald benægte, at der er masser af muskelkraft i truppen. Det er klart, at man næppe kan køre med i front med et hold uden en stor motor, men på en rute som denne kan de måske overraske.

 

LottoNL-Jumbo har mange specialister i truppen og arbejder meget på deres tempocykel. Her er de uden deres maskiner, men de har dog en ganske homogen trup med stærke folk. Særligt kaptajn Steven Kruijswijk kan af og til køre gode enkeltstarter, og det samme kan Koen Bouwman. Dertil kommer solide folk som Bram Tankink, Maarten Wynants og Tom Leezer, ligesom Enrico Battaglin som bekendt har været i storform på det seneste. Man er helt sikkert ikke med i front, men en solid trup kan give et godt resultat.

 

Endelig er der Team Sky, der er her med et udpræget B-hold helt uden specialister. Kun Owain Doull og Pavel Sivakov kører med jævne mellemrum gode enkeltstarter, og derudover kan Diego Rosa køre stærkt, når det tager ram. Resten af holdet er bestemt ikke imponerende i denne disciplin. Man skal dog ikke undervurdere betydningen af erfaring og ekspertise, for selv disse B-ryttere er af og til med til at køre med om sejren i holdløb. Sky vil altid gøre det fornuftigt i denne disciplin, og det burde de gøre igen, selvom de naturligvis ikke kan være med helt i front.


SÆT DIT MANAGERHOLD TIL TOUR DE SUISSE

Feltet.dks vinderbud: BMC

Øvrige vinderkandidater: Sunweb, Mitchelton-Scott

Outsidere: Quick-Step, Bora-hansgrohe, Movistar

Jokers: Lotto Soudal, Trek-Segafredo, Groupama-FDJ, LottoNL-Jumbo, Team Sky

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

BMC Racing Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Floors

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First-Drapac

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team LottoNL-Jumbo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig.

Glemt kodeord?

Opret bruger