Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

Optakt: 1. etape af Vuelta a Castilla y Leon
24. april 2019 20:00 af Emil AxelgaardFoto: Movistar Team

Årets Vuelta a Castilla y Leon ser ud til at blive en sag for sprinterne, men 1. etape byder på den nok bedste chance for at skabe nogen udskilning. Her venter nemlig en ganske kuperet midtersektion, der sammen med varslet vind og kulde vil kunne bidrage til at gøre løbet lidt mindre udramatisk, end man kunne frygte ved første blik på ruten.

Ruten

Årets meget specielle udgave af Vuelta a Castilla y Leon byder på masser af fladt terræn, og det kommer også til udtryk på løbets 1. etape, der ellers på papiret er den sværeste. Ganske vist byder der på løbets eneste kategori 1-stigning, men den kommer allerede midtvejs på etapen i forbindelse med en ganske kuperet midtersektion. Den sidste fjerdedel af etapen er imidlertid ganske let, og derfor ligner det en dag for de hårdføre sprintere - hvis altså ikke den frygtede sidevind kommer i spil på de åbne spanske vidder.

 

I alt skal der tilbagelægges 181,0 km, der fører feltet fa Belorado til Castrojeriz, der begge ligger i udkanten af Burgos midt på den flade spanske højslette. Starten er dog ganske hård, idet man kører mod syd gennem let stigende terræn frem til kategori 2-stigningen Alto de Valmala (6,1 km, 4,1%), der har top efter 20,7 km. Herfra går det igennem let faldende terræn mod vest og nordvest forbi den første spurt, der kommer efter 46,7 km. Det går nu videre mod nord med retning mod bjergene, og det betyder, at man her skal op over løbets sværeste udfordring, kategori 1-stigningen Puerto de Altotero (6,1 km, 6,0%).

 

Fra toppen resterer imidlertid hele 83,0 km, og de indledes med, at man kører mod sydvest igennem en ganske kuperet sektion med flere mindre bakker. Det hele slutter med kategori 3-stigningen Alto de Coculina (8,4 km, 1,6%), hvis top rundes, når der resterer 50,0 km. Herefter bliver det hele meget let, idet det falder svagt mod sydvest og syd forbi dagens sidste spurt, der kommer efter 146,0 km. Herefter venter der en ganske lille bakke i forbindelse med byen Villandiego, der nås med 18 km igen. De består af let faldende terræn, der fører mod syd og til slut sydvest ind til målbyen, hvor de sidste 3 km er helt flade. Vejen bugter sig ganske let med 1500 m igen, men ellers følger de sidste 3000 m en næsten helt lige vej.

 

Etapen byder i alt 1788 højdemeter.

 

Castrojeriz var senest målby i 2004, hvor Jose Ivan Gutierrez var hurtigst i en syvmandsgruppe. Vuelta a Burgos lagde vejen forbi sidste år, hvor Matteo Moschetti tog karrierens største sejr i en massespurt.

 

 

 

 

 

 

Vejret

Vinden er den store trussel på den spanske højslette, og derfor vil mange skæve nervøst til vejrudsigten. Den er alt andet end opløftende på en næsten vinterlig dag, hvor temperaturen vil nå bare 10 grader. Der vil være byger gennem hele dagen, særligt først på etapen, og samtidig vil det være voldsomt blæsende med en hård vind til kuling fra sydvest. Det giver sidemodvind først på etapen, men fra første spurt venter et stykke med sidemedvind, der varer ved frem til den lange stigning. Herefter vil der være mod- og sidemodvind resten af vejen. På den lange opløbsstrækning vil der være direkte modvind.           

 

Favoritterne

Arrangørerne havde helt sikkert håbet på, at vejret ville kunne bidrage til at skabe lidt ravage på denne 1. etape på højsletten, men de havde næppe drømt om en vejrudsigt som denne. Mens Nordeuropa sveder, har Spanien fået vinter, og der venter rytterne en decideret modbydelig dag med både kulde og regn og ikke mindst en meget kraftig vind, der måske endda kan betyde, at arrangørerne vil være tvunget til at forkorte eller på anden vis ændre etapen.

 

Vinden er altid en trussel på den spanske højslette, ikke mindst under disse betingelser, men det er naturligvis særligt tilfældet med en blæst som den, der venter denne torsdag. Desværre er det kun et ganske kort stykke frem mod dagens lange stigning, at der vil være sidemedvind. På resten af etapen, herunder hele vejen hjem fra toppen, vil der være mod- eller sidemodvind, og dermed vil den måske snarere bidrage til at lægge en dæmper på udskilningen.

 

Alligevel forventer vi et ret hårdt løb. I forhold til rutens beskaffenhed er der overraskende mange hold uden en reel sprinterkandidat, og det betyder, at en masse mandskaber intet har at miste ved offensiv kørsel undervejs. Samtidig forventer vi, at Movistar vil udnytte Carlos Barberos gode form til at sætte hårdt tempo på stigningen og dermed rydde ud i de hurtigste folk. Kombineret med det brutale vejr med sidemedvind i indløbet frem mod stigningen forventer vi en hård start, hvor kun et decimeret felt vil nå toppen.

 

Herfra bliver det imidlertid meget let med den kraftige modvind. Der er faktisk nogle halvhårde bakker i den efterfølgende fase, men med så heftig en vind vil det være meget let at sidde på hjul. Angreb er også næsten umulige i disse betingelser, og derfor forventer vi, at den sidste halvdel af etapen bliver et forfølgelsesløb mellem forskellige felter, hvor særligt Movistar vil være aktive i front, og hvor andre sprintere vil forsøge at komme tilbage.

 

Modvinden kan bidrage til at skabe en regruppering, men vi vil tro, at Movistar er stærke nok til at sikre, at det ender i en spurt i et decimeret felt. Derfor regner vi med en reduceret massespurt i den helt ukomplicerede finale, hvor der ingen sving er i adskillige kilometer. Det betyder, at det er en spurt, hvor fart er vigtig og positionering knap så afgørende, men først og fremmest vil timing betyde alt i den meget kraftige modvind.

 

Det burde med andre ord blive en dag for de hårdføre sprintere, og det får os til at pege på Carlos Barbero som vores favorit.

 

Etapen er ganske let, men samtidig den bedste chance for at bruge stigningerne offensivt. Derfor er det meget tænkeligt, at en del hold vil tage initiativ på dagens store stigning, og også den sidste bakke kan bruges til at skabe udskilning. Det er dog højst tvivlsomt, om en reduceret massespurt kan undgås, men det kan alt sammen blive mere dramatisk, hvis den frygtede sidevind kommer i spil på højsletten.

 

Det får os til at pege på Carlos Barbero som vores favorit. Spanieren er bestemt ikke verdens hurtigste i de klassiske massespurter, der venter i dette løb, men han er fantastisk holdbar. Senest imponerede han stort med sine klatreben i Klasika Primavera, og derfor bør han ikke få problemer med at klare udfordringerne. Tværtimod er det i Movistars interesse at gøre løbet så hårdt som muligt, og vi tror, at det bliver for svært for flere af de hurtigere folk. Det bør give Barbero ganske gode chancer i spurter mod de hårdføre typer, ikke mindst fordi han ofte har vist, at han kan vinde spurter i disse spanske løb. Han bakkes samtidig op at et brølstærkt hold med Daniele Bennati og Eduard Prades til at køre lead-out, og faktisk synes han også at være blevet en anelse hurtigere end tidligere. Således kørte han sidste efterår flere usædvanligt gode flade spurter uden for Spanien, hvilket ellers tidligere har knebet. Havde et alene handlet om topfart, havde Barbero dog ikke været favorit, men med støtte fra et hold, der kan gøre det hårdt, tror vi, at spanieren løber med en populær hjemmebanesejr.

 

Løbets hurtigste er formentlig Niccolo Bonifazio. Den lille italiener fik en fantastisk start på sin karriere hos Direct Energie, da han vandt et hav af etaper og tog den samlede sejr i Tropicale Amissa Bongo. I Europa har det knebet mere, men en 6. plads i Paris-Nice vidner om, at han stadig er i stand til at begå sig på højeste niveau. Desværre har han intet vist siden midten af marts, og derfor er hans form temmelig usikker. Han ligner derfor et sandsynligt offer på stigningen, specielt fordi han i år ikke har klatret specielt godt og er bakket op af et svagt hold. Han kan glæde sig over modvinden, der burde øge hans chance. Kommer han med hjem alle dage, bliver han imidlertid meget svært at bide skeer med, da han har topfarten også til en boulevardspurt, selvom han foretrækker mere tekniske finaler.

 

Caja Rural kommer med tre lynhurtige folk i Jon Aberasturi, Nelson Soto og Matteo Malucelli. Malucelli er helt sikkert den hurtigste af de tre, og selvom det har knebet lidt på det seneste, har han flere gange vist en fart, der gør ham farlig også på højt niveau. Senest blev han nr. 6 på 3. etape i Tyrkiet, ligesom han fik en 5. plads i Sarthe. Problemet er bare, at han ikke er holdbar, og vi tvivler på, at han kan modstå presset fra Movistar på den lange stigning. Det bør Aberasturi have bedre chancer for, i hvert fald hvis han har fundet benene fra Baskerlandet, hvor han fik en top 10 i en puncheurspurt, og i et spansk løb er han i forvejen formentlig manden, der satses på. Efter en sløv start sluttede han stærkt af i Tyrkiet med top 10-placeringer i de hårde finaler på 4. og 6. etape. Han bør derfor kunne klare udfordringerne her, og med god støtte fra de formstærke og halvhurtige Jonathan Lastra og Gonzalo Serrano, der selv kan spurte, hvis det bliver hårdere end ventert, burde han kunne true Barbero, der faktisk flere gange har vist sig langsommere end Aberasturi i de flade spurter. Soto klatrer ikke helt så godt som Aberasturi, men bedre end Malucelli. På Aberarasturis hjemmebane er det dog svært at se en situation, hvor han får sin chance.

 

En spændende kandidat er Eduard Grosu. Normalt ville vi ikke tilskrive ham mange chancer for at klare stigningen og det forventede Movistar-pres, men det har han måske denne gang. Han overraskede nemlig stort i de hårde finaler på 2., 4. og 6. etape i Tyrkiet, og han har vel aldrig klatret bedre end netop nu. Samtidig har han vist sin hurtighed med top 5-placeringer i Vitré og ikke mindst på 1. etape i Tyrkiet, og han er på papiret utvivlsomt en af feltets allerbedste afsluttere, selvom han er bedst i tekniske finaler Udfordringen bliver at klare stigningerne, men lykkes det, er han en af de helt store favoritter. Alternativt har Delko klatrestærke og halvhurtige Iuri Filosi, men han får det svært mod Barbero og co. Holdets andet sprinter, Brenton Jones, kommer næppe med hjem på denne svære etape.

 

Israel Cycling Academy satser på Mihkel Raim, der sidste år tog karrierens dengang største sejr netop i en massespurt i dette løb. Her slog han flere af rivalerne fra i år, og vi ved derfor, at han har farten. Problemet er, at han har været formsvag, og vi er stærkt i tvivl om, hvorvidt han vil klare stigningen, ligesom han stort set heller ikke har kørt én eneste spurt i år. Det ændrer dog ikke på, at han er en af feltets hurtigste, hvis han overlever udfordringerne, og på sine gode dage klatrer han altså ganske hæderligt.

 

Euskadi-Murias kommer med Enrique Sanz, der for et par uger siden fløj på en lyserød sky, da han vandt tre stigende spurter i Alentejo. Siden er det gået ned af bakke med et par skuffende præstationer i både Baskerlandet og Tyrkiet, hvor han dog rettede lidt op på fadæsen mod slutningen. Normalt burde han være en af de mere holdbare folk i dette terræn, og selvom han ikke er specialist i flade spurter, burde han være konkurrencedygtig mod de hårdføre sprintere i dette felt, ikke mindst fordi han i år har spurtet bedre end længe. Alternativt kan Garikoitz Bravo forsøge at spurte, men klatreren er slet ikke hurtig nok.

 

Manzana Postobon kommer med begge deres sprintere i form af Jordan Parra og Luis Carlos Chia. Begge havde det lidt svært i Tyrkiet, men burde have bedre chancer i dette svagere felt. Vi tvivler stærkt på, at Chia kommer med hjem, men det har Parra i hvert fald en lille chance for. Sidste år viste han sig i stand til at sejre i asiatiske spurter, og han kan derfor overraske. Hvis det bliver for hårdt, kan holdet satse på genfødte Jhonatan Restrepo, Diego Ochoa og måske Bryan Gomez, der alle burde klare ærterne, men som mod sprinterne nok alligevel mangler den nødvendige fart.

 

Ser man på kontinentalholdene, er det påfaldende, hvor få sprintere der er, men der er dog et par navne, der skal fremhæves. Mest interessant er veteranen Vicente Garcia de Mateos, der kommer til løbet med fem top 5-placeringer i portugisiske spurter i bagagen. Han er først og fremmest en klatrestærk fyr, der er bedre i stigende finaler, men hvis det bliver hårdt, vil han i hvert fald have en reel chance for en podieplads. Det samme gælder for W52s Daniel Mestre, der netop slog Garcia de Mateos i en af spurterne i det nylige GP Beiras, og som i de senere år har været en af de bedste sprintere i Portugal. Han er dog mindre holdbar. Endelig er det også værd at fremhæve Joao Matias, der var blandt de bedste i spurterne i Alentejo, men hvis form på stigningerne ikke har været noget at skrive hjem om i år.

 

Burgos har ikke haft meget succes i år, og det ser svært ud at ændre på det her. Holdet har den lovende unge sprinter Matthew Gibson, der reddede sig en top 10 i Tyrkiet, men hans klatreevner bør ikke række til denne etape. Bedre chance har Daniel Lopez, men han har ikke samme fart som sin unge holdkammerat. Holdets tredje afslutter er Jesus Ezquerra, der nok burde kunne komme med hjem, men slet ikke har den nødvendige fart.

 

Andre mulige kandidater til spurterne er på Kometa italienerne Michele Gazzoli, Stefano Oldani, Antonio Puppio samt måske spanieren Juan Camacho. Matrix Powertag har Orluis Aular, der har kørt nogle fine spurter i Asien på det seneste, mens Cesar Martingil er en hurtig mand på Tavira. Erfarne Filipe Cardoso skal nok køre for Matias eller Oscar Pelegri, men kunne sammen med sidstnævnte komme i spil. Endelig er der supertalentet Sergio Higuita, der sikkert ikke er bange for at blande sig i spurterne, men den lille klatrer kommer trods sin hæderlige spurt til kort mod de hurtigste på samme måde, som det gælder for den holdbare og hurtige Dmitry Sokolov.'

 

OPDATERING 1: Israel Cycling Academy har hentet både Davide Cimolai og Guillaume Boivin ind i stedet for Edwin Avila. Cimolai spurtede godt i Tirreno og ligner holdets kaptajn i stedet for Raim, da han er mere holdbar og formentlig holdets førstesprinter i Giroen. Han er en af de helt store favoritter. Boivin er plan C, hvis det bliver meget hårdt.

 

OPDATERING 2: Euskadi-Murias har hentet Mikel Aristi ind som supplement til Enrique Sanz. Han har dog været formsvag på det seneste.

 

OPDATERING 3: Hverken Garcia de Mateos eller Dmitry Sokolov kommer til start. Det gør hurtige Francisco Campos i stedet, men han er ikke videre holdbar og skal formentlig køre fore Mestre.

 

Feltet.dks vinderbud: Carlos Barbero

Øvrige vinderkandidater: Niccolo Bonifazio, Davide Cimolai

Outsidere: Jon Aberasturi, Eduard Grosu, Mihkel Raim, Enrique Sanz,  Nelson Soto, Mateo Malucelli

Jokers: Daniel Mestre, Mikel Aristi, Jordan Parra, Joao Matias, Guillaume Boivin, Jhonatan Restrepo, Iuri Filosi, Michele Gazzoli, Daniel Lopez

DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Vuelta a Castilla y Leon
Nyheder Profil Startliste Resultater
DELTAG I DEBATTEN
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Tour of Estonia(2.1) 23/05-25/05

Hammer Stavanger(2.1) 24/05-26/05

Tour de l'Ain(2.1) 24/05-26/05

Trophée Centre Morbihan(2.NCUP) 25/05-26/05

Grote Prijs Marcel Kint(1.1) 26/05

Winston Salem Cycling Cla...(1.1) 27/05

Tour of Norway(2.HC) 28/05-02/06

Circuit de Wallonie(1.1) 30/05

Szlakiem Walk Majora Hubala(2.1) 30/05-02/06

Tour du Pays de Vaud(2.NCUP) 30/05-02/06

Grand Prix de Plumelec-Mo...(1.1) 01/06

Orlen Nations Grand Prix(2.NCUP) 01/06-02/06

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger