Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Optakt: 1. etape af ZLM Tour

Optakt: 1. etape af ZLM Tour

08. juni 2022 10:06Foto: Sirotti

ZLM Tour er altid blevet skudt i gang med en aftenprolog, men det ændres på i år, hvor sprinterne ventes at få det første ord. Aftenformatet fastholdes dog, når løbet åbnes med en kort og pandekageflad rundstrækningsetape i den blæsende Zeeland-provins, hvor en kraftig junivind måske kan sørge for, at det ikke bliver helt så enkelt endda.

Artiklen fortsætter efter videoen.

 Livestream Criterium du Dauphiné og Tour de Suisse uden afbrydelser

 Sæt dit managerhold Tour de Suisse og vind flotte præmier

 

Ruten                                                         

Med 2011-udgaven som den markante undtagelse er løbet startet med en prolog hvert eneste år siden 2007, men det ændres der på i 2022. Her bliver løbet nemlig den suverænt mest sprintervenlige udgave i løbets nyere historie, når hele fire af etaperne er pandekageflade, og den første af disse kommer på førstedagen. Ideen med at starte løbet onsdag aften fastholdes dog, da prologen er erstattet af et kort rundstrækningsløb i byen Kapelle, hvor en hurtig herre efter alt at dømme vil spurte sig til den første førertrøje.

 

Med en distance på beskedne 100,9 km er der som sagt tale om en kort etape, der afvikles først på aftenen som et rent rundstrækningsløb med start og mål i Kapelle. Etapen består således af otte omgange på en 12,8 km lang rundstrækning, der er helt flad, idet første del af første omgang er neutraliseret. Der er ikke meget hokuspokus over rundstrækningen, der først går ad en lige vej mod nordøst ud til den nærliggende kanal Kapelle, hvis bred man følger mod nord frem til byen Wemeldinge.

 

Læs også
Verdensmesteren dropper Tour de France

 

Her er der enkelte sving, når man kører ind gennem centrum, inden det går ad en lige vej mod sydvest tilbage til udkanten af Kapelle. Her kører man slår man en lille sløjfe ved at køre mod vest og sydøst rundt om bygrænsen, inden man kører mod øst ind til målet i centrum. Finalen er kringlet, da der er sving med 1900 m og 1000 m igen, det sidste i en rundkørsel, hvorefter vejen bugter sig kraftigt til højre frem mod et blødere venstresving bare 100 m fra stregen. Der er indlagte spurter på målstregen efter anden, fjerde og sjette omgang, dvs. efter hhv. 24,1 km, 49,7 km og 75,3 km.

 

Etapen byder på bare 175 højdemeter.

 

Kapelle har ikke været vært for et stort cykelløb i dette årtusinde.

 

 

 

 

 

 Livestream Criterium du Dauphiné og Tour de Suisse uden afbrydelser

 Sæt dit managerhold Tour de Suisse og vind flotte præmier

 

Vejret

Kører man løb i Zeeland-provinsen, læser man vejrudsigter, og det er der en god grund til denne gang. Onsdag aften vil byde på en del sol, men også en bygerisiko, der vil tiltage fra 30% til 50% gennem etapen, hvor temperaturen vil være 16-17 grader. Det vil være blæsende med en frisk til hård vind (26-30 km/t) fra vestsydvest, hvilket giver medvind på først del, sidevind langs kanalen og sidemodvind tilbage mod Kapelle. Med 1 km igen får man sidevind og slutteligt medvind på opløbsstrækningen.

 

Favoritterne

Bemærk: Grundet de mange løb i de kommende to uger bliver denne optakt betydeligt mere skitseagtig end vanligt.

 

Disse flade etaper i Zeeland-provinsen har altid to mulige udfald. Enten bliver det et stort sidevindsdrama, eller også bliver det en klassisk sprinteretape. Rundstrækningsetaper taler for det sidste, da der ofte er for meget læ, men her synes de at komme rigeligt ud i terrænet, hvor det meget vel kunne være åbent.

 

Læs også
Optakt: 1. etape af Tour de Romandie

 

Vinden er også rigeligt kraftig, men spørgsmålet er, om retningen er den rette. Der er mest med- eller modvind, og skal det splittes, skal det være på stykket op langs kanalen midtvejs på rundstrækningen. Her kunne det godt se åbent ud, men jeg tror, at stykket er lidt for kort, da man hurtigt kommer i byzone.

 

Det bør dog blive ret nervøst på de første omgange, indtil vi finder ud af, om det er farligt eller ej. Der skal dog nok blive etableret et udbrud, formentlig efter en del kamp, da de små hollandske hold meget gerne vil vise sig frem. Derefter må det ventes, at Ineos, Jumbo og måske DSM vil sørge for, at udbruddet ikke har en chance og let hentes ind igen.

 

Spørgsmålet er så, om den splitter. Mit bedste bud er, at vi vil se en fuld massespurt, men jeg tør ikke helt udelukke et mindre felt. Om ikke andet plejer løbet at have en del styrt, særligt med udsigten til mulige både veje, og det kan skabe mere drama end ønsket.

 

Selve spurten er kringlet med svinget ved den røde flamme og derefter den meget kraftige kurve på 90 grader og det bløde sving bare 100 m fra stregen. Det er en finale, der stiller mere krav til position og lead-out end til fart. Heldigvis for de store hold er feltet ret svagt, og det kan reducere positionskampen for de bedste sprintere.

 

Jeg peger på Olav Kooij. Han har i år haft en overhånd i forhold til Elia Viviani, som han slog i Sarthe og Ungarn i direkte dueller, men i Ungarn var de meget, meget tætte. Nu kommer han til løbet med usikkerhed efter det alvorlige styrt i Ungarn, der kostede nogle løb, og han styrtede endda igen i lørdags, hvor han pådrog sig overfladiske skrammer, men var forslået. I år har han dog set hurtigere ud end Viviani, men hans store styrke er toget med Tosh van der Sande, Jos van Emden og Van Dijke-brødrene, som jeg anser som det bedste i løbet. Det kan være helt afgørende i denne finale, særligt hvis de gør det så godt som i Ungarn. Sidevinden er heller ikke et problem, og derfor tror jeg på hjemmebanesejr.

 

Den største er Elia Viviani. Italieneren blev slået af Kooij i både Sarthe og Ungarn, men særligt i Ungarn var de stort set lige hurtigere, og Viviani tabte vel kun grundet et svagere tog. Her er de mere ligeværdige i et meget svagere sprinterfelt, hvor Vivianis tog med Jhonatan Narvaez, Kim Heiduk, Magnus Sheffield og Ben Turner nok kan true Jumbo lidt, selvom de mangler en rigtig lead-out man. Viviani styrtede i søndags, men er ok, og han burde have en god chance for at slå Kooij på farten, der har virket god. Det er nemlig primært positioneringen, der har kostet. Det er et problem i denne finale, men i dette felt bør han kunne sidde rigtigt, og sidevinden vil kun være en gave for ham.

 

Jeg bliver ikke overrasket, hvis Sam Welsford er hurtigst. Han så uhyggeligt hurtig ud i Tyrkiet og De Panne tidligere i år, men han har vist en uhyggelig mangel på holdbarhed. Til gengæld viste han i Scheldeprijs, at han er god - endda meget god - i sidevind, og derfor står han faktisk ganske glimrende på denne etape uanset udfaldet. Han har også et godt tog med Pavel Bittner, John Degenkolb og Nils Eekhoff, som måske er det bedste til at tage kampen op med Jumbo, og herfra burde Welsford have farten. Jeg er dog lidt bekymret, da han ikke har virket flyvende på det sidste.

 

Vi så på Giroens 3. etape, at Jakub Mareczko stadig er meget hurtig, og han kan formentlig blande sig i kampen om sejren. I Giroen tabte han som altid på sin positionering, og det vil han sikkert gøre igen her, hvor toget er svagt. Det er en katastrofe i denne tekniske finale, og derfor skal han have meget held i positionskampen, hvis han skal vinde - og sidevind skal vi i hvert fald ikke have.

 

Lidt af det samme kan siges om Arvid de Kleijn. Vi så senest med sejren i Dunkerque, at han stadig er lynhurtig, men i år har han ingen holdbarhed haft. Egentlig er han selv god i vinden, men på baggrund af det, vi har set i år, skal vi nok have en fuld massespurt, hvis han skal vinde. Hans positionering har slet ikke fungeret i år, og det er et problem i denne finale, men heldigvis er kampen denne gang knap så intens i et svagere felt.

 

Læs også
Van Aert tilbage på cyklen - Visma teaser for flere nyheder

 

Landsholdet er også ganske spændende, da de kommer med tre af Hollands bedre sprintere i form af Bram Welten, Marijn van den Berg og Raymond Kreder. Formentlig vil de køre for et af de førstnævnte, og særligt Welten burde have en fart, der kan føre et stykke. Van den Berg har derimod skuffet lidt i år, men måske det ser anderledes ud med et stærkere tog. De bør i hvert fald være et af de stærkere tog, når de sammensættes, også fordi Kreder har rutine. Han har vundet i Asien i år, men mit gæt vil være, at de kører for en af de to unge. De kan formentlig gøre det godt i denne tekniske finale, men jeg vil tro, at de kommer til kort på fart mod de bedste. Lidt sidevind bør hjælpe dem.

 

Bingoal kommer med Timothy Dupont, men han har skuffet mig i år. Han er tilbage efter personlige problemer, men hans seneste spurter har ikke været overbevisende. Han er til gengæld bedre i positionskampen end de fleste, hvorfor han bør ende godt, selvom farten ikke synes at række til sejr.

 

Sport Vlaanderen kommer med Arne Marit, der efter sit lovende 2021 har skuffet stort i år. Hans form er ukendt, da det er hans første løb siden styrtet i Dunkerque, og han er heller ikke den mest holdbare. Her har han dog et relativt stærkt hold, og hans fart burde række et stykke i dette felt. Som alternativ har holdet den hurtige, men meget lidt holdbare Jules Hesters samt de mere klatrestærke, men knap så hurtige Milan Fretin og Vito Braet, der dog på denne etape næppe kommer i spil.

 

Burgos kommer med Mihkel Raim, men han har ikke haft et godt år. Hans holdbarhed er helt væk, men han har stadig en hæderlig fart, der burde føre et stykke i dette felt. Det kræver dog, at vi får et let løb uden sidevind, men får vi det burde han klare sig hæderligt i positionskampen.

 

Hos kontinentalholdene er det vel særligt interessant at holde øje med Riwal med Elmar Reinders, der i år har imponeret med sin hurtighed, men i klassiske massespurter kommer han til kort i dette felt. Alternativet er Alexander Salby, der dog må være overmatchet her. Abloc kommer med sprinteren Martins Pluto samt de halvhurtige Jeroen Bloem og Tomas Kopecky, der har gjort det godt i år. Alllinq vil måske prøve med Roy Eefting eller Dennis van der Horst, mens Beat har Jordy Bouts og Yoeri Havik som hurtige folk. Hos Metec har man den i år så velkørende Rick Ottema og Victor Broex, der også er hurtig, mens Bike Aid har Lucas Carstensen og Leo Bouvier. Volkerwessels har den hurtige Daan van Sintmaartensdijk, mens Tarteletto er uden sprinter og EvoPro har Maarten Verheyen.

 

BEMÆRK: Startlisten var tirsdag aften endnu ikke frigivet. Optakten opdateres forhåbentlig inden den sene etapestart onsdag aften.

 

OPDATERING: Den endelige startliste er endelig kommet. Van den Berg, Eefting og Ottema kommer ikke til start, mens Human Powered Health har udtaget Matt Gibson som et ligeledes meget lidt holdbart alternativ til De Kleijn, der stadig må formodes at være holdets sprinter.

 

Feltet.dks vinderbud: Olav Kooij

Øvrige vinderkandidater: Elia Viviani, Sam Welsford

Outsidere: Jakub Mareczko, Arvid de Kleijn, Bram Welten, Timothy Dupont, Arne Marit

Jokers: Mihkel Raim, Matthew Gibson, Jules Hesters, Raymond Kreder, Elmar Reinders, Jeroen Bloem, Tomas Kopecky

 

 Livestream Criterium du Dauphiné og Tour de Suisse uden afbrydelser

 Sæt dit managerhold Tour de Suisse og vind flotte præmier

Olav Kooij
Elia Viviani, Sam Welsford
Jakub Mareczko, Arvid de Kleijn, Bram Welten, Timothy Dupont, Arne Marit
Mihkel Raim, Matthew Gibson, Jules Hesters, Raymond Kreder, Elmar Reinders, Jeroen Bloem, Tomas Kopecky
Milan Fretin, Vito Braet, Alexander Salby, Dennis van der Horst, Jordy Bouts, Yoeri Havik, Victor Broex, Lucas Carstensen, Leo Bouvier, Daan van Sintmaartensdijk, Maarten Verheyen, Alex Molenaar, Magnus Sheffield, Ben Turner, Jhonatan Narvaez, Mick van Dijke, Nils Eekhoff, John Degenkolb
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?