Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Twitter Nyhedsbrev VELOMIO

Optakt: 2. etape af Colombia 2.1
13. februar 2019 14:50 af Emil AxelgaardFoto: Team UAE 2019

Cykelsæsonen er for alvor ved at komme op i fart, og det bliver kun endnu mere intenst i denne uge, hvor der afvikles hele fire etapeløb samt to endagsløb på tre kontinenter. Et stjernebesat felt vil slås om hæder i Colombia 2.1, en spændende rute byder på uforudsigeligt fransk cykelløb i Tour La Provence, Tour of Oman skydes i Mellemøsten lørdag, i Spanien køres fra fredag etapeløbet Vuelta a Murcia og om søndagen den flade klassiker Clasica de Almeria, og den italienske sæson skydes søndag i gang med endagsløbet Trofeo Laigueglia. Hver dag vil du i en samlet artikel kunne læse optakter til den kommende dags etaper i ugens fire etapeløb.

Onsdag gælder det 2. etape i Colombia 2.1, mens Tour La Provence indledes torsdag, Vuelta a Murcia skydes i gang fredag, og der tages hul på Tour of Oman lørdag.

 

Colombia 2.1 - 2. etape

Ruten

Colombia er i cykelsportssammenhæng måske kendt som en klatrenation, men faktisk var halvdelen af etaperne i debutudgaven dedikeret til sprinterne. Det vil også være tilfældet i år, hvor de hurtige folk kan se frem til at komme til fadet for første gang på 2. etape. Her besøger feltet La Ceja, hvor der venter en næsten helt flad rute, der hovedsageligt afvikles som et rundstrækningsløb, og hvor alt peger i retning af, at det hele skal afgøres i en massespurt.

 

I alt skal der på andendagen tilbagelægges 150,5 km, der har både start og mål i La Ceja. Fra starten i den nordlige udkant af byen bevæger feltet sig over 6,5 km igennem fladt terræn mod nordøst ud til den rundstrækning, der vil udgøre hovedparten af etapen. Den er i alt 27,3 km lang og skal tilbagelægges i alt fem gange. Fra start kører man mod vest op over kategori 4-stigningen Altico (700 m, 3,3%), inden det går mod nord gennem fladt terræn til byen Rionegro, hvor der ved de første tre passager efter hhv. 24,1 km, 41,4 km og 78,7 km er en pointspurt. Slutteligt kører man mod syd tilbage til udgangspunktet.

 

Efter de fem omgange bevæger feltet sig ad samme vej som tidligere tilbage til La Ceja. Her venter der en helt flad finale, der tillige er teknisk ukompliceret, idet man efter en rundkørsel rammer en vej, der blot buer let mod venstre og derefter leder frem til mål.

 

Etapen byder på i alt 1545 højdemeter.

 

La Ceja har tidligere været vært for målby i Vuelta a Colombia, senest i 2017, hvor EPM vandt et holdløb i byen.

 

 

 

 

Vejret

Onsdag ventes der mere af det vejr, der generelt synes at kendetegne Colombia på denne tid af året. Således vil det atter hovedsageligt være skyet med kun enkelte kig til solen, ligesom der vil være en 30-35% risiko for en tordenbyge først på eftermiddagen. Temperaturen vil blot nå 24 grader, og der vil bare være en let vind fra øst. Det giver sidevind på hovedparten af rundstrækningen og sidemedvind på turen tilbage mod La Ceja, hvor man vil have direkte medvind på de sidste få kilometer.

 

Favoritterne

Efter det indledende holdløb sættes klassementskampen nu på pause indtil lørdag, hvor den første af de to svære etaper venter. I stedet ventes sprinterne at tage over de kommende tre dage, hvor det må forventes, at vi bliver vidner til tre spurter. Der er imidlertid også forskel på de tre etaper, idet 3. etape meget vel kan blive for hård for mange af de hurtige folk, mens også 4. etape byder på en ikke helt nem bakke.

 

Anderledes er det med onsdagens 2. etape. Ganske vist er der en mindre stigning på rundtsrækningen, men den bør ikke kunne afskrække mange. Resten af etapen er næsten helt flad, og der er tillige tale om en ganske kort etape. Med to sultne lokale sprintere i Fernando Gaviria og Alvaro Hodeg i feltet, synes det derfor være givet, at det ender i et brag af en massespurt.

 

De mange små colombianske hold vil sikkert lægge offensivt fra land i en aggressiv start, men når udbruddet er etableret, vil der falde ro på. UAE og Deceuninck ventes at påtage sig ansvaret for at skabe samling, og bliver der behov, kan Bardiani, Androni og israel Cycling Academy alle tænkes at give en hånd med. Vinden er for svag til at spille en rolle, og det bør derfor blive samlet. Finalen er teknisk helt ukompliceret, og der er tale om en lang, lynhurtig medvindsspurt, der er som skabt til de rene sprintere.

 

Alt peger på, at det bliver en duel mellem Fernando Gaviria og Alvaro Hodeg, og her er det umuligt ikke at pege på førstnævnte som favorit. Gaviria fik en fremragende start i San Juan, hvor han vandt to ud af tre spurter og med en fremragende enkeltstart og stærk kørsel på 2. etape samtidig viste fremragende form. Her er han ganske vist uden Simone Consonni, der i rollen som lead-out man gjorde det fantastisk i Argentina, men som erstatning har han fået Juan Sebastian Molano. De skal nok bruge lidt tid til at finde ind i samarbejdet, men i en helt ukompliceret finale, hvor antallet af sprintere endda er begrænset og kampen derfor ikke specielt hård, burde de sagtens kunne holde sig fremme. I Argentina viste Gaviria sig klart hurtigere end Hodeg, og derfor er han manden, der skal slås.

 

Den eneste, der på topfart har en chance for at røre Gaviria, er Alvaro Hodeg. I Argentina blev det imidlertid tydeligt, at den uge colombianer fortsat mangler en del for at kunne matche de allerhurtigste. Til gengæld har han et andet våben, nemlig løbets bedste tog, der er anført af suveræne Maximilano Richeze. Efter et kiks på 1. etape viste de da også klassen på både 4. og 7. etape i San Juan, og der er god grund til at tro, at Richeze og Hodeg vil dominere finalen. Det er formentlig også nødvendigt, hvis Hodeg skal slå sin hurtigere landsmand, men med Richezes støtte er det i hvert fald ikke en umulighed.

 

Efter at være vejet og fundet for let af Bora er Matteo Pelucchi nu endt hos Androni, hvor han skal genrejse karrieren. Han har haft et par svære år med mange skader, og han er slet ikke så lynhurtig som i gamle dage, hvor han vandt flere massespurter på WorldTouren. Han sluttede dog stærkt af med at slå kometen Fabio Jakobsen i Slovakiet, og det viser, at han fortsat er lynhurtig. Denne lette etape er skabt til helt rene sprintere som ham, og derfor får han næppe en bedre chance. Han har tillige i Marco Benfatto en god lead-out man. Hans start i Afrika var ikke sublim, men i netop en finale som denne er Pelucchi altid farlig.

 

Andrea Guardini blev aldrig til den topsprinter, mange troede, og heller ikke forsøget på at rejse sig selv på Bardiani i 2018 blev en succes. Tværtimod var der slet ikke spor af fremgang, men alligevel har han bevaret sin rolle som holdets førstemand. En helt let etape skabt til rene sprintere er da også stadig guf for Guardini, men vi så så sent som sidste år i dette løb, at han ikke længere har farten til at matche Gaviria. Til gengæld har han med sit tog bestående af Marco Maronese og Paolo Simion et hold, der kan dominere i finalen, og det kan være nøglen til en godt resultat.

 

Luca Pacioni imponerede stort i San Juan, hvor han kørte flere flotte spurter, inden han blev syg forud for sidste etape. Hans store problem var positioneringen, da han i finalerne var ganske alene, men her han står han bedre efter Liam Bertazzos ankomst til Sydamerika. Vi så i Argentina, at hans fart kan bringe ham meget langt i et felt som dette, og i en ukompliceret finale har han gode chance for også at vise det.

 

Mihkel Raim gør sæsondebut for Israel Cycling Academy, og han meldes at være i fin form efter at have tilbragt tre uger i Colombia. 2018 blev lidt af et gennembrud for esteren, der tog en spurtsejr i Spanien og en sejr i det hårde endagsløb Great War Remembrance Race. Han har været temmelig stabil i spurterne og synes at være god til at positionere sig, hvilket her bliver gjort lettere med hjælp fra Edwin Avila. Man kan måske nok tvivle på, om han er helt så hurtig som de ovennævnte, men han burde være langt fremme.

 

Unge Imerio Cima fik 2018 ødelagt af skader, men to top 10-placeringer i San Juan har vist, at han sin unge alder til trods sagtens kan begå sig på dette niveau. Desværre kneb det lidt med positioneringen i Argentina, og det bliver endnu sværere her, hvor han er temmelig alene i finalerne. Derfor skal man ikke vente, at han vinder, men han burde dog være en af feltets hurtigste.

 

Illuminate har i Martin Laas en anden hurtig ester. Sidste år viste han sig i hvert fald svært konkurrencedygtig på den asiatiske scene, hvor han vandt flere sejre, herunder sidste etape i Tour of Japan. Også i sine få europæiske optrædender gjorde han det pænt, men han har endnu til gode at vise sig frem på dette niveau. Potentialet er der, men formen er usikker i sæsondebuten.

 

Dylan Page fik for to år siden en stor chance på Caja Rural. Den formåede han imidlertid ikke at gribe, og han er nu efter et år i Asien hjemme i Schweiz hos IAM. I Europa har han aldrig rigtigt for alvor slået til, men sidste år var han meget stabil i de asiatiske løb, hvor han blandt andet gjorde det godt i det stærkt besatte Tour of Hainan. På papiret ligner han en af de bedre sprintere her, og han har også tradition for at starte godt.

 

Efter mange år som en del af Unitedhealthcares ”Blue Train” er Carlos Alzate nu hjemme i Colombia. Her burde han få flere chancer for at spurte for sig selv, men efter et år, hvor han ikke havde mange persnnlige chancer er det uklart, hvor hurtig han fortsat er. Starten i Vuelta a Tachira var med blot en enkelt 5. plads ikke lovende, men hans erfaring kan bringe ham langt i de hektiske finaler.

 

Endelig vil vi pege på Attilio Viviani og Jairo Cano. ”Lille Viviani” har slet ikke de samme resultater som Elia, men som 22-årig har han tiden for sig. En 2. plads i en spurt i Ungarn sidste år viste i hvert fald, at han kan blande sig i spurter på dette niveau, og han har endda god støtte fra banespecialisterne Francesco Lamon og Michele Scartezzini. Cano var en af de få lokale ryttere, der sidste år blandede sig konstant i spurterne, og det vil han sikkert gøre igen i år.

 

Feltet.dks vinderbud: Fernando Gaviria

Øvrige vinderkandidater: Alvaro Hodeg, Matteo Pelucchi

Outsidere: Andrea Guardini, Luca Pacioni, Mihkel Raim

Jokers: Imerio Cima, Martin Laas, Dylan Page, Carlos Alzate, Attilio Viviani, Jairo Cano

DEL
INFO
Optakter
Nyheder
DELTAG I DEBATTEN
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Cyclassics Hamburg(1.UWT) 25/08

Schaal Sels(1.1) 25/08

Tour Poitou-Charentes(2.1) 27/08-30/08

Tour Poitou-Charentes(2.1) 27/08-30/08

Druivenkoers - Overijse(1.1) 28/08

Deutschland Tour(2.HC) 29/08-01/09

Great War Remembrance Race(1.1) 30/08

Tour de DMZ(2.NCUP) 30/08-03/09

GP de Plouay - Lorient Ag...(1.WWT) 31/08

Omloop Mandel-Leie-Scheld...(1.1) 31/08

Tour of Almaty(2.1) 31/08-01/09

Bretagne Classic - Ouest-...(1.UWT) 01/09

Grote Prijs Jef Scherens ...(1.1) 01/09

Boels Ladies Tour(2.WWT) 03/09-08/09

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger