Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Optakt: 2. etape af CRO Race

Optakt: 2. etape af CRO Race

29. september 2021 14:05Foto: Tdh.hu

Phil Bauhaus fortsatte sin suveræne sæson med endnu en sejr på åbningsetapen, og han burde have en god chance for at fortsætte succesen. På onsdagens 2. etape skal man ganske vist over betydeligt flere højdemeter, men med en relativt flad afslutning burde der være basis for løbet anden massespurt.

Artiklen fortsætter efter videoen.

SE CRO RACE PÅ DISCOVERY+ UDEN BINDING TIL KUN 99,-

 

Ruten

Efter den meget flade åbningsetape bliver der skruet betydeligt op for vanskelighederne på 2. etape, der byder på mere end 2000 højdemeter og sender rytterne op i næsten 1000 m højde. Udfordringerne kommer dog på etapens første halvdel, og da anden halvdel er stort set flad, vil sprinterne formentlig kunne se frem til også på andendagen at skulle spurte om en sejr.

 

Med en distance på 187,0 km er der tale om en betydeligt kortere etape end åbningen, og den fører feltet fra Slunj til Otocac. Fra start kørt man mod syd direkte ind i bjergene, og derfor er er det med det samme let stigende, inden det kortvarigt flader ud på et dalstykke. Hurtigt begynder det dog at stige igen, og efter en ganske hård bakke venter efter 29,2 km dagens første spurt. Derefter drejer man mod sydøst for at følge en let stigende vej.

 

Læs også
Hjemvendt dansk talent: Fandt i hvert fald ud af, hvor jeg ikke skal køre

 

Den lange stigende vej afbrydes, når man drejer skarpt mod vest for at køre ad en kort nedkørsel og derefter op ad kategori 2-stigningen Varicaci (3,4 km, 5,1%), hvis sidste 2,4 km stiger med 5-7%, inden man efter 51,8 km runder toppen. En kort nedkørsel leder videre mod vest, men derefter går det mod nordvest ad et fladt plateau og videre ad en nedkørsel frem til et kort, fladt stykke, der leder ind til målbyen, hvor man efter 90,5 km krydser stregen i forbindelse med dagens anden spurt.

 

Etapen afsluttes nu med omgange på to forskellige rundstrækninger. Den første af disse er 88,0 km lang og er henlagt til bjergene syd for byen. Først kører man kortvarigt mod vest og sydvest gennem dalen, inden man fortsætter mod sydvest op ad kategori 2-stigningen Kuterevo (7,3 km, 5,0%), der stiger med 5-7% hele vejen, men har et fladt plateau midtvejs. Toppen rundes efter 107,8 km, hvorefter en nedkørsel leder mod sydøst ned til fladlandet, hvorefter det går igennem ganske let kuperet terræn mod sydøst og syd ned til etapens sydligste punkt, hvor dagens tredje spurt kommer efter 146,9 km. Her vender man rundt for at følge en først let stigende vej mod nord, inden en nedkørsel og helt fladt terræn leder mod nordvest tilbage til målbyen, hvor man efter 175,4 km rammer den afsluttende rundstrækning og efter 178,5 km krydser stregen for anden gang.

 

Etapen afsluttes nu med en omgang på den 8,5 km lange runde, der er helt flad og for løbet usædvanligt enkel. Der er et sving umiddelbart efter stregen, hvorefter en let snoet vej leder mod sydøst, inden man via to sving kører mod nordøst. Med 3,1 km drejer man til venstre, hvorefter det går ad en lige og flad vej frem til mål.

 

Etapen byder på i alt 2119 højdemeter.

 

Otocac har ikke tidligere i dette årtusinde været mål for et stort cykelløb.

 

 

 

 

 

Læs også
Optakt: 2. etape af Tour de Romandie

 

 

SE CRO RACE PÅ DISCOVERY+ UDEN BINDING TIL KUN 99,-

 

Vejret

Efter en dag med flot solskin bliver det betydeligt mere skyet, men der venter stadig en pæn dag. Morgenen og første del af etapen vil være skyet, men fra midt på eftermiddagen vil det klare op med en del sol og en temperatur på hele 24 grader. Der vil bare være en svag til let vind (5-9 km/t) fra nord. Det giver medvind frem til bunde af den første stigning og derefter sidemod- og sidevind frem til rundstrækningen. Her vil der være sidemedvind frem til sidste spurt og derefter mod- og sidemodvind frem til en afsluttende rundstrækning, hvor der være sidemedvind på første halvdel og sidemodvind efter sidste sving med 3,1 km igen.

 

Favoritterne

Bemærk: Grundet ugens uhyre store antal løb bliver favoritvurderingerne til etapeoptakterne i dette løb betydeligt mere skitseagtige end vanligt.

 

Efter dagens fladbanemaraton bliver det betydeligt mere kuperet onsdag, men det er stadig svært at forestille sig, at vi skal have endnu en spurt. Vinden er nærmest ikkeeksisterende, og selvom højdemeterne er mange, kommer stigningerne for langt fra mål. Det kunne ellers være oplagt for en relativt klatrestærk sprinter som Kaden Groves at bedre sit hold lægge et pres, men med næsten 80 lette kilometer til sidst giver det ikke den store mening.

 

Jeg regner derfor med en relativt fredsommelig etape. Kontinentalholdene kan slås om at komme i udbrud i den ganske hårde start, men derefter vil vi formentlig se Bahrain kontrollere. I dag fik de overraskende lidt hjælp fra kun BikeExchange, som ikke nødvendigvis hjælper igen, men jeg føler mig ret sikker på, at Jumbo, Uno-X og måske også Israel SUN nok skal give en hånd med, hvis udbruddet bliver farligt. Det vil derfor undre mig, hvis ikke vi får en massespurt.

 

Finalen er denne gang betydeligt enklere. Det er helt atypisk for Kroatien at have så ukompliceret et opløb med en 3,1 km lang opløbsstrækning. Det betyder, at det i langt højere grad end i dagens mylder af sving bliver et spørgsmål om fart, særligt fordi det relativt svagt besatte felt betyder, at positionskampen ikke er alt for voldsom.

 

Derfor peger jeg også på Phil Bauhaus . I dag viste han, at han som ventet er feltets hurtigste, og min frygt for, at hans urimeligt svage sprinterhold skulle koste ham sejren, var ubegrundet. Han satte ikke et hjul forkert, sad perfekt bag Itamar Einhorn, da Israel SUN dominerede og sprang hurtigt over på hjulet af Olav Kooij, da Jumbo tog fronten. Med den positionering står han stærkt, og i morgen betyder positionering meget mindre. I forvejen elsker han en powerspurt, og som feltets hurtigste må han derfor være manden, der skal slås.

 

Som ventet var Jumbo-toget med de to Van Dijke-brødre det stærkeste, men Olav Kooij måtte sande, at Bauhaus var hurtigere. Han var lidt utilfreds med at blive presset ud mod barrieren, men allerede på det tidspunkt havde Bauhaus ladet farten tale, og Kooij var da også ærlig i sin erkendelse af nederlaget efterfølgende. Han fik imidlertid set, at hans tog er stærkt, og da han samtidig på papiret vel er næsthurtigste mand, står han med et lignende lead-out som værste rival, hvis Bauhaus misser ud i positionskampen.

 

Læs også
Oversigt: 41 danskere i aktion i dag

 

Det andet stærke tog var forventeligt Uno-X, men Kristoffer Halvorsen tog ikke hjulet på Søren Wærenskjold til sidst. Det var måske en forspildt chance, men vi så også, at han ikke helt havde samme fart som de to forreste. Til gengæld fik han set, at toget har styrken til at matche og måske overgå Jumbo. Han slår næppe Bauhaus på fart, men fanges tyskeren, burde han med så stærkt et tog være en god kandidat.

 

Dette er den store chance for Jon Aberasturi. Som frygtet kom han i dag til kort i positionskampen, men i morgen har han i den enkle finale muligheden for at lade farten tale. Med den fornemme fart, han har vist i år, burde han bestemt ikke være uden chance. Som bekendt var han ganske tæt på at slå Bauhaus i en direkte duel på 1. etape i Slovenien, og det viser, at han formentlig kan køre med om sejren, hvis han i denne afslutning får sig anbragt rigtigt.

 

I dag blev Kaden Groves fanget bag det sene styrt, men vi fik også set, at hans tog som ventet mangler lidt i forhold til de bedste. Med Callum Scotson, Michael Hepburn og Kelland O’Brien står han dog stærkere end de fleste sprintere, og morgendagens finale er mindre kompliceret. Han er måske ikke den allerhurtigste, men han viste en overraskende fart på 3. etape i Slovakiet, og den bør føre ham langt i dette felt.

 

Itamar Einhorn kan være glad for det fine arbejde hans tog leverede i dag, men desværre ramte de fronten lidt for tidligt. Det viser dog, at Israel SUN med deres hurtige Taj Jones og kraftfulde Alex Dowsett kan være med. Einhorn mangler måske den sidste fart, men han vandt trods alt i et direkte opgør mod Peter Sagan og Cees Bol i Slovakiet. Det bør føre et vist stykke i dette felt, hvis de timer deres lead-out en anelse bedre end i dag.

 

Jeg vil også se frem til at se, hvad Leonardo Marchiori efter sin sejr i Bretagne kan i en afslutning, hvor positionering betyder mindre, ligesom også Daniel Auer har vist, at hans fart burde bringe ham langt her. Milan Menten kan være med fremme, men mangler den sidste fart. Det gør også Antonio Angulo og Gotzon Martin, der ikke som i dag får glæde af deres positionering mod hurtigere folk

Også Riccardo Carrettta, Adrian Banaszek, Dusan Kalaba, Michel Aschenbrenner, Andrea Peron, Pawel Franczak og Sylwester Janiszewski kan ventes at deltage i spurten.

 

Feltet.dks vinderbud: Phil Bauhaus

Øvrige vinderkandidater: Olav Kooij, Kristoffer Halvorsen

Outsidere: Jon Aberasturi, Kaden Groves, Itamar Einhorn

Jokers: Leonardo Marchiori, Daniel Auer, Milan Menten, Michel Aschenbrenner

 

SE CRO RACE PÅ DISCOVERY+ UDEN BINDING TIL KUN 99,-

Phil Bauhaus
Olav Kooij, Kristoffer Halvorsen
Jon Aberasturi, Kaden Groves, Itamar Einhorn
Leonardo Marchiori, Daniel Auer, Milan Menten, Michel Aschenbrenner
Gotzon Martin, Antonio Angulo, Riccardo Carrettta, Adrian Banaszek, Dusan Kalaba, Michel Aschenbrenner, Andrea Peron, Pawel Franczak, Sylwester Janiszewski
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Tour of Croatia
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04

Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04

La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05

Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05

Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05

Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05

Elfstedenronde Brugge(1.1) 05/05

Annonce

Annonce

Alpecin-Deceuninck

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Arkéa - B&B Hotels

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Decathlon AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lidl - Trek

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Soudal - Quick Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM-Firmenich PostNL

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jayco AlUla

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Visma | Lease a Bike

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

VIL DU HJÆLPE OS MED AT LAVE DANMARKS BEDSTE CYKELMAGASIN?