Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?
På forhånd tak!
Feltet.dk
Caleb Ewan brød en mere end fire måneder lang sejrstørke på den første af de to af løbets fladere etaper, og nu drømmer han utvivlsomt om at gøre det igen. Skal det lykkes, skal han imidlertid igen grave dybt, når fredagen byder på en lang etape med 2500 højdemeter og flere stigninger, der i finalen nok kan rydde ud i de hurtige afsluttere.
Annonce
STREAM VUELTA A ESPANA OG DEUTSCHLAND TOUR UDEN AFBRYDELSER
MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE
Ruten
Siden genskabelsen af løbet er det blevet afgjort af etaper, der bød på nogle klassikeragtige finaler, og selvom de etaper i år ikke bliver altafgørende, dominerer de stadig løbet. Det kommer til udtryk på løbets 2. etape, hvor en ellers ganske flad etape slutter med en hektisk afslutning med hele tre små stigninger inden for de sidste 25 km - den sidste, der er rammen om dagens bonusspurt endda mindre end 5 km fra mål. De sidste to bakker er imidlertid relativt bløde, og en spurtafgørelse ligner således det sandsynlige udkomme, men heller ikke denne gang kan sprinterne vide sig sikre på at komme med hjem alle sammen.
Med en distance på 200,7 km er der tale om løbets længste etape, der fører feltet fra Meiningen til Marburg. Starten er ikke helt let, da de første 25 km hovedsageligt er let stigende, mens man kører mod først sydvest og siden vest. Herefter begynder det at falde let mod vest, inden man fortsætter mod vest op ad kategori 2-stigningen Schwarzenborn (1,2 km, 8,7%), der er en kort og stejl stigning med top efter 34,9 km.
Herfra drejer man mod nordvest, hvor terrænet generelt er let faldende frem til byen Hünfeld, der nås efter 53,6 km. Her kører man kortvarigt mod nord, inden det går mod vest og sydvest igennem relativt fladt terræn frem til den første spurt, som kommer efter 75,8 km. Det flade terræn fortsætter herefter, når man kører mod først vest og siden nordvest, sydvest, nordvest og igen sydvest, indtil det kortvarigt afbrydes, når man kører mod nordvest op ad kategori 2-stigningen Amöneburg (1,4, 10,0%), der er en stejl lille mur med 500 m med 12,0% midtvejs.
Toppen rundes efter 158,1 km, og herefter bliver det igen fladt, når man kører mod først sydvest og siden nordvest med retning mod Marburg. I udkanten af byen fortsætter man mod nordvest op ad kategori 2-stigningen Hasenkopf (2,0 km, 7,0%), der har 500 m med 12,2% i bunden, men derefter stiger med 3-5% frem mod toppen, som rundes efter 178,7 km, hvor man også rammer den afsluttende rundstrækning. Herefter kører man de sidste 4,8 km af denne, inden man efter 183,8 km krydser stregen for første gang i forbindelse med dagens anden spurt.
Etapen afsluttes nu med en omgang på den 16,9 km lange runde. Den indledes med et fladt stykke, der leder mod sydvest og nordvest, inden at går mod vest op ad kategori 2-stigningen Marbach (2,8 km, 4,8%), der på den nedre del stiger med 3-5%, men slutter med 700 m med næsten 6% frem mod toppen, som rundes efter 187,9 km.
De sidste 12,8 km indledes med en kort nedkørsel, som fører mod vest, inden det går mod sydvest og sydøst igennem fladt terræn, indtil man drejer mod øst for at køre op ad bakken Neuhöhe (1,1 km, 4,7%), på hvis top der er en bonusspurt. Herfra resterer bare 4,8 km, som begynder med en ret kringlet og kort nedkørsel, der leder mod nordøst, indtil de sidste 2,5 km er stort set helt flade - den sidste kilometer dog stigende med 0,3%. Den kringlede del af nedkørslen slutter allerede med 3700 m igen, hvorefter det går ad en relativt lige vej med et blødt sving ved 2 km-mærket, indtil man drejer 90 grader i en kurve, der leder ind på den 300 m lange og 6 m brede opløbsstrækning.
Etapen byder på i alt 2467 højdemeter
Marburg har kun to gange i dette årtusinde været mål for et stort cykelløb. Det var begge gange i forbindelse med 2000-udgaven af det nu hedengangne Hessen-Rundfahrt, hvor Janek Tombak om formiddagen vandt en massespurt foran Klaus Mutschler og Andreas Beikirch, inden Thomas Liese om eftermiddagen vandt en enkeltstart foran Tobias Steinhauser og Jean Nuttli.
STREAM VUELTA A ESPANA OG DEUTSCHLAND TOUR UDEN AFBRYDELSER
MODTAG ET AF FELTET.DKS POPULÆRE NYHEDSBREVE
Vejret
Efter nogle dage med smukt sommervejr bliver det anderledes. Fredagen vil hovedsageligt være skyet, og der vil gennem hele etapen være en 60-70% risiko for byger. Det vil dog være varmt med en temperatur i målbyen på 27 grader, og der vil også kun være en let til jævn vind (7-15 km/t) fra nordvest. Det giver mod- og sidemodvind stort set hele vejen frem mod rundstrækningen, hvor der også vil være modvind på Hasenkopf. Efterfølgende får man sidemodvind på Marbach, hvorefter der vil være sidevind og sidemedvind. Der vil være sidemedvind på sidste bakke og slutteligt sidevind, indtil man får sidemodvind ved den røde flamme og modvind over de sidste 300 m.
Favoritterne
Dagens etape endte i den forventede reducerede massespurt, men det var kun de allertungeste, der røg af. Sprinterne får nu en sidste chance, inden den står på klassementskamp i weekenden, men umiddelbart ligner det en vanskeligere sag at overleve, hvis de også vil spurte fredag. Den stejleste af de tre stigninger kommer dog først og mere lidt mere end 20 km til mål, mens de to sidste stigninger - ikke mindst bakken op til spurten - er nemmere, også betydeligt nemmere end dagens finalebakke. Til gengæld ligger de tættere på mål, og da der kommer tre stigninger i rap, må man antage, at det stiller større krav til klatreevnerne - også selvom modvinden på de to svære stigninger vil hjælpe.
Det skyldes også, at jeg regner med, at finalen bliver kørt mere aggressivt. I dag blev gassen lidt taget ud af ballonen, fordi de ikke hentede udbruddet inden bonusspurten, men i morgen kommer spurten så sent, at alt taler for, at der skal kæmpes om sekunder. Det betyder formentlig, at hold som Trek, Bahrain, Bora og EF, der har hurtige klassementsfolk, vil lægge et benhårdt pres for at spurte på toppen, og selvom bakken er ganske let, vil det trække feltet ud. Derefter er der ikke lang tid til at genfinde position, når det falder næsten hele vejen til mål, og heller ikke til at få syren ud af benene.
Jeg føler mig dog overbevist om, at vi nok skal få vores spurt. I dag var Ineos længe helt alene om at føre, og det kan måske give ideer til, at der vil komme mere kamp om udbruddet. Jeg vil dog tro, at vi relativt hurtigt får en mindre og svag gruppe sendt afsted, og derefter vil Ineos tage kontrol. I morgen vil jeg tro, at Lotto vil påtage sig et ansvar, men det er også muligt, at Bahrain og Intermarché vil hjælpe. Derudover så vi i dag, at EF og Trek var klar til at hjælpe af hensyn til klassementet, og det vil de formentlig være igen i morgen.
Jeg regner derfor med en relativt rolig tur frem til stigningerne i finalen, og at udbruddet bliver kørt - også fordi det bliver en hel dag med modvind. I dag blev der kørt passivt, men i denne hårdere finale vil jeg forvente mere action. EF og Bora var passive i dag, men jeg vil tro, at de i morgen vil køre aggressivt, både ved at lægge pres og ved at angribe. Jeg regner derfor med en mere begivenhedsrig finale.
Jeg tror dog ikke, at spurten kan undgås. Bakkerne er for lette, og der er for mange klassementshold til at lukke ned for hinanden. De vil slås om sekunderne i bonusspurten, hvilket vil gøre det hårdt i den fulde finale, men mit gæt vil være en spurt. Jeg vil også tro, at relativt mange kan overleve, når der er modvind på de to svære bakker, og den sidste er let, men om de er friske og når i position er mere usikkert. Sidstnævnte er ekstremt vigtigt, for med et sving 300 m fra stregen betyder position alt.
Jeg vælger at gå med Caleb Ewan . Jeg er ikke overbevist om hans form efter operationen, men efter dagens etape lød han ret fortrøstningsfuld, fordi han har trænet på stigninger frem mod det VM, han ikke kommer med til. Vi ved jo, at en formstærk Ewan klatrer ganske fremragende og nok bør kunne klare disse bakker. I dag beviste han, at det kun er Fabio Jakobsen, der kan matche hans fart, og derfor står han stærkt, hvis han overlever. Problemet er friskheden, hvis formen ikke er i top, og positionen inden svinget, men i dag gjorde Reinardt van Rensburg det fremragende. Han får mindre glæde af sin fart med så sent et sving, men jeg tror på, at Van Rensburg kan aflevere ham, så han kan gøre det færdigt. Er han ikke god nok endnu, kan Van Rensburg spurte, men næppe vinde.
Jeg prøver med Alexander Kristoff som nr. 2, men det skyldes mest hans hold. Hans spurt i dag var uhyre skuffende, men Barnabas Peak kørte et fremragende lead-out i kraft af et meget stærkt tog, der også tæller Sven Erik Bystrøm og Georg Zimmermann. I denne kringlede finale betyder tog mere end fart, og her står Kristoff stærkest. Han skal ikke have de hurtigste lige bag sig, men han er normalt betydeligt hurtigere efter en hård dag som denne, og vi ved, at formen er perfekt. Falder han fra - og det bør han ikke gøre - er Sven Erik Bystrøm i stand til at lave et resultat.
I dag havde jeg megen tro til Max Kanter, og den var velbegrundet. Tyskeren viste fornem fart, men desværre tabte han positionskampen. Den bekymring har jeg igen i morgen, hvor svinget betyder, at han ikke får den optimale glæde af sin fart. Til gengæld er finalen hårdere, og med sin store holdbarhed kan det give en friskhed og en bedre position på toppen af bakken, som kan hjælpe ham, hvis de tungere folk ikke kommer frem. Han synes at have farten til at vinde, hvis det flasker sig.
Jonathan Milan fortsatte i dag sin vilde udvikling, og han har en glimrende chance for at vinde. Han har både her og i Polen vist, at han er fremragende i positionskampen, men i morgen bliver det nok lidt sværere. Han klatrede godt i Polen, men jeg vil regne ham som tungere end de ovennævnte, og han vil næppe have fuld glæde af den i dag ret tunge Heinrich Haussler. Chancen for, at han sidder rigtigt, er dog stadig god, og han har helt sikkert farten til at vinde. Går det helt vildt for sig, kan man vel heller ikke udelukke, at Pello Bilbao med en god position i svinget kunne lave et resultat.
Selvfølgelig kan man aldrig udelukke Fabio Jakobsen, der må antages at være løbets hurtigste og i hvert fald har det bedste tog, men efter i dag er det svært at tro på. Til gengæld har holdet Florian Senechal, der i dag kørte en af sine bedre spurter. Han ligner en mand, der har farten til at vinde, og særligt hvis finalen bliver meget hård, vil han stå stærkt. Han plejer at være god i positionskampen, og han har i Stan van Tricht en god lead-out man.
I dag tabte Marco Haller hjulet på Nils Politt, men morgendagen passer ham nok bedre. Vi så i Hamburg, at han er i storform, og denne hårdere finale vil give ham en bedre chance. Der er hurtigere folk end ham, men toget med Felix Grossschartner, Patrick Konrad og ikke mindst Politt kan kompensere for det i en finale med et sent sving. Skulle der ske et eller andet med ham, vil den uhyre formstærke Politt i denne finale kunne lave et resultat.
Uden Olav Kooij er det nu Mick van Dijke, der skal spurte for Jumbo. Med den form, han viste i Danmark, bør denne hårdere finale passe ham storartet. Jeg er til gengæld bekymret for hans position, men han burde have en god lead-out man i Tosh van der Sande. Om farten rækker hele vejen, er mere tvivlsomt.
Det lykkedes heller ikke i dag for Kim Heiduk at lave et resultat, men han har heller ikke den store støtte. Jeg er usikker på, om han klarer bakkerne, men han har været ganske holdbar i år. Derfor kan en hårdere finale inden positionskampen være en fordel, og han har i Filippo Ganna en god lead-out man. Sidste år rakte farten ret langt, men han har ikke spurtet meget i år.
Hos UAE viste Felix Gross i dag, at han er ganske hurtig. Al logik siger, at finalen i morgen er for hård, men lad os give ham en chance. Han viste i dag, at farten rækker, men problemet er positionen. Her kan han få god hjælp af Alessandro Covi, og lykkes det at sidde rigtigt, virker det ikke umuligt. Falder han fra, vil Covi måske prøve at lave et resultat. Fernando Gaviria er rystende formsvag og kommer ikke med hjem
EF får svært ved at vinde, men kan de gøre finalen hård nok, har de en chance. De har tre mulige sprintere i form af Sean Quinn, Ruben Guerreiro og Alberto Bettiol. I dag så de ud til at køre for Bettiol, og jeg vil tro, at de satser på ham, da han skal bruge bonussekunder og er bedste placeret. Alternativt er det Quinn, som de har kørt flere spurter for i år, mens Guerreiro nok er nederst i hierarkiet. Alle får svært ved at vinde, men i denne tekniske finale ved man aldrig.
Hos Alpecin vil de igen prøve med Alexander Krieger og alternativt Tobias Bayer, men de får svært ved at vinde. Hos DSM kommer Sam Welsford ikke med hjem, og det kan også blive svært for Marius Mayrhofer , der heller ikke vinder, og det gør plan C, Nico Denz, heller ikke. Israel-PT får ikke Oded Kogut med hjem, og jeg tror også, at Tim Torn Teutenberg fra landsholdet får det svært. Ag2r vil prøve med Lawrence Naesen , der mangler farten, samt alternativt Greg van Avermaet, der heller ikke vinder. Hos Trek skal Mattias Skjelmose bare holde sig til, mens Tony Gallopin måske vil spurte, som han gjorde i dag. B&B har Jeremy Lecroq, der er hurtig og positioneringsstærk, men han får svært ved at komme med hjem, og alternativet, Alan Boileau, vinder ikke. Per Münstemann og Marcel Meisen kommer næppe med hjem.
Feltet.dks vinderbud: Caleb Ewan
Øvrige vinderkandidater: Alexander Kristoff, Max Kanter
Outsidere: Jonathan Milan, Florian Senechal, Marco Haller, Mick van Dijke, Kim Heiduk
Jokers: Felix Gross, Alberto Bettiol, Sean Quinn, Nils Politt, Ruben Guerreiro, Alexander Krieger, Jeremy Lecroq, Fabio Jakobsen
Stjernernes betydning:
Feltet.dks bud på løbets/etapens vinder. | |
De to største rivaler til den store favorit og begge meget sandsynlige vindere. | |
Op til fem ryttere, der alle må tilskrives en betydelig chance for at vinde, og som minimum bør være i spil til en top 10-placering. | |
Ryttere, for hvem vinderchancen er reel, men lille. Sejr er kun muligt, hvis alt flasker sig, men en top 10-placering er til gengæld ganske sandsynlig. | |
Ryttere, for hvem en sejr må betragtes som stærkt usandsynlig, men som alle under de rette omstændigheder kan komme i spil til en top 10-placering. |
Caleb Ewan | |
Alexander Kristoff, Max Kanter | |
Jonathan Milan, Florian Senechal, Marco Haller, Mick van Dijke, Kim Heiduk | |
Felix Gross, Alberto Bettiol, Sean Quinn, Nils Politt, Ruben Guerreiro, Alexander Krieger, Jeremy Lecroq, Fabio Jakobsen | |
Alessandro Covi, Pello Bilbao, Greg van Avermaet, Reinardt van Rensuburg, Tony Gallopin, Mattias Skjelmose, Patrick Konrad, Felix Grossschartner, Sven Erik Bystrøm, Barnabas Peak, Stan van Tricht, Marius Mayrhofer, Nico Denz, Tobias Bayer, Tim Torn Teutenberg, Lawrence Naesen, Alan Boileau, Tosh van der Sande, Per Münstermann |
Annonce
Annonce
Tour de Romandie(2.UWT) 23/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Vuelta Asturias Julio Alv...(2.1) 26/04-28/04
Lotto Famenne Ardenne Cla...(1.1) 28/04
La Vuelta Femenina(2.WWT) 29/04-05/05
Eschborn-Frankfurt(1.UWT) 01/05
Tour du Gévaudan Occitanie(2.NCUPJW) 04/05-05/05
Giro d'Italia(2.UWT) 04/05-26/05
Annonce
Annonce
Alpecin-Deceuninck |
Arkéa - B&B Hotels |
Astana Qazaqstan |
Bahrain Victorious |
Bora-Hansgrohe |
Cofidis |
Decathlon AG2R La Mondiale |
EF Education - EasyPost |
Groupama-FDJ |
INEOS Grenadiers |
Intermarché - Wanty |
Lidl - Trek |
Movistar Team |
Soudal - Quick Step |
Team DSM-Firmenich PostNL |
Team Jayco AlUla |
Team Visma | Lease a Bike |
UAE Team Emirates |
Annonce
Optakt: 10. etape af Vuelta a Espana
Vuelta a Espana-analyse: Remcos glade vanvid
Efter styrt: Her er status på Skjelmose
Skjelmose styrter og udgår, da spanier triumferer i Deutschland Tour
Optakt: 9. etape af Vuelta a Espana