Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Optakt: 3. etape af Benelux Tour

Optakt: 3. etape af Benelux Tour

01. september 2021 13:10

Stefan Bissegger leverede en vanvittig magtdemonstration, der igen dokumenterede hans plads i den absolutte tempoelite, og schweizeren kan nu gå ind til 3. etape med en komfortabel føring. Den burde han ikke få problemer med at forsvare, for efter nogle blæsende dage venter der en næsten vindstille onsdag, hvor sprinterne endelig burde kunne få deres første rigtige chancen, hvis de kan holde sig fremme i en finale, der ser ganske teknisk og kringlet ud.

SE VUELTAEN PÅ DISCOVERY+ UDEN AFBRYDELSER OG BINDING TIL KUN 99,-

 

Ruten

Efter den første klassementsetape er det tilbage til fladlandet og en ny mulighed for sprinterne, der som altid har masser af terræn at boltre sig i under den første del af løbet i denne klassiske udgave, hvor etaperne kommer i den rækkefølge, vi kender det. Denne gang bydes der på en etape, der deles mellem Belgien og Holland, idet starten går i den belgiske by Essen og målet ligger i hollandske Hoogerheide, der er kendt af enhver crossfan. Denne gang har man krydret finalen med to ganske, ganske små bakker i finalen, men selvom det giver en lidt stigende finale, bør det kun være vind, der kan forhindre endnu en massespurt.

 

I alt skal der tilbagelægges 168,3 km mellem belgiske Essen og hollandske Hoogerheide. Igen er værtsbyerne stort set naboer, men ligger på hver sin side af grænsen, og formatet er således det samme som på 1. etape, dvs. med indledende og afsluttende rundstrækninger omkring de to byer og en kort rejse mellem dem. Således lægger man ud med at køre to omgange på en helt flad og enkel 22,8 km lang rundstrækning i området syd for Essen, hvoraf de første 4,7 km af første omgang er neutraliseret. Ved slutningen af anden omgang kører man efter 40,9 km den første Checkpoint-spurt.

 

Efter anden passage af startområdet kører man mod sydvest igennem fladlandet væk fra Essen med retning mod Hoogerheide, og efter 47,9 km passerer man grænsen til Holland. Den lige vej leder direkte ind på finalerundstrækningen, der rammes efter 52,5 km, hvorefter man kører næsten en hel omgang (kun de første 1,8 km mangler), inden man efter 80,1 km krydser stregen for første gang.

 

Etapen afsluttes nu med tre omgange på den 29,4 km lange runde, der i alt væsentligt er flad. Først kører man mod sydøst ud af Hoogerheide, inden man drejer mod sydvest for at køre frem til Ossendrecht. Herfra går det mod vest via et ganske teknisk stykke med en del sving, der leder ud til kysten, hvor man foretager en U-vending og kører mod nord op langs en kanal. Her foretager man endnu en U-vending, inden en lige og flad vej leder mod nordøst frem til udkanten af Hoogerheide.

 

Her drejer man med 5,7 km skarpt til højre og kort efter skal man over den første af de små bakker, Rijzende Weg (300 m, 1,4%), der har top med 3,6 km. Her drejer man skarpt til venstre, inden der venter en meget teknisk passage med sving med 2700 m, 2300 m, 2000 m og 1900 m igen. Nu falder det let, inden man med 1000 m igen drejer skarpt til højre ind på Scheldeweg (200 m, 2,4%), hvorefter man med 600 m igen skal igennem en rundkørsel. Den Gyldne Kilometer kommer i den fulde finale, da de tre spurter kommer med hhv. 5,2 km, 4,7 km og 4,2 km igen på stykket frem til bunden af Rijzende Weg. Den anden Checkpoint-spurt kommer på anden omgang 400 m efter toppen af Rijzende Weg med 32,6 km igen.

 

Etapen byder på i alt 241 højdemeter.

 

Hoogerheide kan kun én gang tidligere været målby i løbet. Det var ved enkeltstarten i 2015, hvor Jos van Emden sejrede foran Wilco Kelderman og Adriano Malori. Ster ZLM Toer var forbi i 2017, hvor Dylan Groenewegen vandt 1. etapes massespurt foran Max Walscheid og Moreno Hofland, og i 2018 var byen vært for de hollandske mesterskaber, hvor Mathieu van der Poel tog sin første titel foran Danny van Poppel og Ramon Sinkeldam.

 

 

 

 

 

 

SE VUELTAEN PÅ DISCOVERY+ UDEN AFBRYDELSER OG BINDING TIL KUN 99,-

 

Vejret

Efter to blæsende og solrige dage ændrer det sig onsdag. Her vil det starte overskyet, men det burde nå at klare lidt op mod slutningen, hvor temperaturen vil toppe på 20 grader. Den mest markante forandring er dog, at den kraftige vil forsvinde som dug for solen. Faktisk vil det være næsten vindstille med bare en svag vind (7-8 km/t) fra nordnordøst. Det giver på den første rundstrækning hovedsageligt mod- og medvind, mens der vil være sidemedvind frem mod den anden rundstrækning. Her vil der først være sidemedvind, siden sidevind, så modvind og sidevind og i den kringlede finale hovedsageligt med- og sidemedvind over de sidste 5,7 km. Det vil være tilfældet uafbrudt over de sidste 2,7 km med sidemedvind hele vejen fra bunden af Scheldeweg.

 

Favoritterne

Med dagens magtdemonstration satte Stefan Bissegger en fed streg under, at selv Filippo Ganna skal stå tidligt op for at slå ham på disse korte, flade enkeltstarter - særligt hvis de også er tekniske. Samtidig har han nu et solidt greb om førertrøjen, men den bør han ikke kunne holde, når vi rammer Ardennerne på lørdag. I stedet har Kasper Asgreen med en fornem enkeltstart kørt sig i pole position, hvis ikke Remco Evenepoel bliver rask og får lov at gøre, som han plejer på 6. etape. Til gengæld vil et Evenepoel-exit give Asgreen noget af hovedpine, hvis et tungt hold skal hjælpe ham med at forsvare en førertrøje mod særligt Bahrain-duoen Matej Mohoric og Sonny Colbrelli, der synes flyvende lige nu, samt de velkørende Tim Wellens og Tiesj Benoot - fire ryttere, der alle har evnerne til at være med på begge weekendens etaper.

 

Klassementskampen bør til gengæld blive sat på pause de næste to dage. Den kraftige vind, der prægede de første to etaper, forsvinder nemlig som dug for solen. Faktisk kunne kontrasten ikke være meget større, når rytterne i morgen vil stå op til en næsten vindstille onsdag.

 

Derfor burde der heller ikke være alt for meget hokuspokus over 3. etape. Med så svag en vind vil den end ikke kunne gøre feltet nervøst, og der er derfor ingen risiko for splittelse som følge af den. Alligevel skal det nok blive en stressende dag. Det er det nemlig altid i Holland med de mange trafikchikaner og deraf følgende styrt, og den kringlede finale synes skabt til styrt, stress og positionskampe. Det er ikke uden grund, at løbet vel først og fremmest er kendt som en styrtfestival.

 

Starten af etapen bør derimod være rolig. Jeg regner med, at et udbrud med deltagelse af de to wildcardhold samt måske Astana, Ag2r, Israel SUN, Movistar og BikeExchange relativt let kommer væk, og derefter vil EF tage kontrol. De vil efter al sandsynlighed få hjælp af Jumbo, Deceuninck og sikkert også Lotto, Bahrain, UAE og Alpecin. Der synes at være et hav af hold, der kan tænkes at arbejde, og det ligner derfor en stille dag, hvor udbruddet vil blive holdt i snor hele dagen, inden vi kan se frem til den forventede massespurt.

 

Jeg regner først med stress i finalen, men her bliver det som nævnt også utvivlsomt hektisk. Det er ikke bakkerne, der er et problem - faktisk er jeg imponeret over, at de kalder dem bakker, når man knap opdager, at det stiger - for de synes helt ligegyldige. Derimod er finalen meget kringlet med de mange sving lige omkring 3- og 2 km-mærkerne. Endnu mere hektisk bliver det af, at Den Gyldne Kilometer kommer i fuld finale umiddelbart forinden, og dermed vil der være mange klassementsryttere, der både vil angribe og spurte. Faktisk er finalen så teknisk, at det måske kunne være muligt at køre hjem derfra, men det vil undre mig. Prioriteten er nemlig bonussekunderne, og rytterne vil derfor køre med sidste spurt som målstreg. Det bliver svært derefter at holde hele vejen.

 

Derfor regner jeg også med en spurt, men de indlagte spurter kan gøre det hele mere hektisk allerede inden svingene. På de sidste 2 km retter vejen sig ud, men der er stadig et sving med 1000 m igen samt en rundkørsel med bare 600 m tilbage. Det ligner en af den slags finaler, hvor det først og fremmest er toget, der skal gøre forskellen mere end sprinteren selv.

 

Det vil også gøre spurten utroligt rodet og dermed med basis for en overraskelse, men jeg tror igen på Dylan Groenewegen. Som jeg skrev i optakten til 1. etape, er det min fornemmelse, at han nærmer sig fordums styrke, og det har han også selv bekræftet i et interview inden løbet. Har han samme fart som inden Polen-styrtet, må han formodes stadig at være den hurtigste i verden, og så bliver det mest af alt et spørgsmål om at finde den rette position. Det er et problem for Groenewegen, der aldrig har været god i positionskampen, men hans tog med Edoardo Affini, Timo Roosen og Mike Teunissen var fremragende i Danmark. Her er de styrket med Olav Kooij og Jos van Emden, og det ligner derfor et af de tre klart bedste tog. Meget kan gå galt i denne finale, men kan Groenewegen holde Teunissens hjul - hvad det ofte kniber med - burde han have farten til at vinde, selvom den tekniske finale gør det hele lidt mere kompliceret.

 

Jeg er også nødt til at have Tim Merlier som nr. 2 igen, men det er med større usikkerhed. Belgieren er kendt for sin svage positionering, og modsat Groenewegen har han slet ikke toget til at hjælpe sig. Selvom han har Jonas Rickaert som en god sidste mand, vil han formentlig skulle komme bagfra, og det kostede ham senest sejren i de to endagsløb, han kørte tidligere på måneden. Til gengæld bekræftede han i går, at det formentlig kun er Groenewegen, der kan matche ham på fart, og dette stigende opløb burde endda passe ham langt bedre. Spørgsmålet er bare, om han kan komme i position til at gøre det færdigt over de 600 m til sidst. Medvinden vil hjælpe med at åbne tidligt, men han skal bruge lidt held i positionskampen for at kunne lukrere på sin fart.

 

Jeg var positivt overrasket over, at Phil Bauhaus var så tæt på ham i går. Han skuffede mig ellers med sine sidste spurter i Polen og senest i Tyskland, men forleden kunne han måske være kommet endnu tættere på Merlier, hvis ikke han skulle bremse. Vi så også i Polen, at et stigende opløb ikke genererer ham, og spørgsmålet er derfor, hvor godt toget er. Her er jeg list splittet, fordi det samlet set ser uhyre overbevisende ud med lutter hurtige og kraftfulde hold, og Bahrain var som kollektiv i særklasse de bedste i sidevinden. Han mangler dog en god sidste mand, for i den rolle er der folk, der er bedre end Heinrich Haussler. Holdet er dog så overbevisende, at Bauhaus bør sidde fornuftigt, og med den fart, han viste i går, kan han bestemt vinde.

 

På papiret er Caleb Ewan en af de hurtigste, men vi ved også, at hans bundniveau er meget lavt. Noget tyder på, at han efter skaden mangler en masse. I Druivenkoers eksploderede han, inden han udgik, og i sidevinden i går blev han allersidst! Heldigvis ligner dette en meget let og stille dag, og derfor vil han kunne kompensere for sin manglende form. En spurt kan han altid køre, og dette stigende opløb synes perfekt til ham. Hans tog blev med tilføjelsen af Tosh van der Sande i Belgium Tour også pludselig fremragende, og selvom de savner Harry Sweeny her, har de potentiale til at dominere. Desværre er de også meget svingende, og da Jasper de Buyst også er på vej tilbage fra en skade, er der så store spørgsmålstegn ved begge holdets to nøgleryttere, at Ewan må ende en smule nede på listen, når man samtidig betænker, at toget så ofte har fejlet i år.

 

Jeg var lidt skuffet over Alvaro Hodeg i går. Colombianeren sad ganske perfekt, men han blev slet og ret kørt midt over af Groenewegen, Bauhaus og Fernando Gaviria. I forvejen har han haft en tid, hvor han har manglet nogen fart, men den syntes at være kommet tilbage i august, hvor han imponerede meget på 1. og 7. etape i Polen og endda slog Merlier på målfoto i GP Marcel Kint. I det lys tror jeg, at hans ringe spurt i går kan være forårsaget af træthed efter dramaet i sidevinden, for en hård dag er ikke hans kop te. I morgen får han en let spurt, og selvom et stigende opløb ikke passer ham, gik det fint med et sådant i Polen. Problemet er, at Dececuninck for en gangs skyld har et svagt tog, hvor kun Michael Mørkøv kan hjælpe ham til sidst. Det vil formentlig blive dyrt i en teknisk finale, hvor Hodeg plejer at have svært ved at holde hjul. Skulle det lykkes at sidde rigtigt, har han dog kørt så gode spurter på det sidste, at en frisk Hodeg bør have en chance.

 

Vi har på det seneste set, at Fernando Gaviria er konkurrencedygtig, og særligt sejren i Polen gjorde godt. Det er også stadig ret klart, at der er folk, der er hurtigere end ham, men i spurten i går var han klart tredjehurtigste mand. Desværre er han svag i positionskampen, og hans tog er i dette løb sjældent dårligt, da han kun har den fallerede Maximiliano Richeze til at hjælpe sig. I Polen havde han dog heldet med sig, da han modsat de hurtigste sad rigtigt, og så kunne han med sin ganske pæne fart vinde. Det viser, at det kan lade sig gøre, men det kræver ekstra meget held denne gang, hvor støtten er betydeligt ringere.

 

I sidevinden forleden bekræftede Danny van Poppel den superform, han også viste tidligere i august, og han bekræftede med en god spurt også, at farten er fin, selvom han sad alt for langt tilbage. Dette stigende opløb burde endda passe ham ganske perfekt, men netop det forhold, at han sad for langt tilbage, afspejler hans problem. Hans hold er svagt, og risikoen for, at det gentager sig i denne tekniske finale, synes meget, meget stor. Til gengæld så vi i GP Marcel Kint, hvor han kørte lige op med Merlier og Hodeg, at han i et stigende opløb med lidt held måske endda kan vinde. Det kræver bare, at det hele flasker sig i finalen.

 

Det var ærgerligt at se Mads Pedersen i går. Han blev sat stærkt op af Jasper Stuyven, og selvom det nok var en anelse for tidligt fra belgieren, blev danskeren kun kørt markant agterud af adskillige hurtigere folk - endda efter en hård dag, hvor han har sin force. Efter en let dag er han altid kommet til kort mod de allerhurtigste, og derfor tror jeg heller ikke, at han kan vinde denne etape. Det stigende opløb er dog en klar fordel, og toget med Edward Theuns og særligt Stuyven, der sammen med Mørkøv og Teunissen er løbets bedste lead-out man, kan meget vel betyde, at Pedersen igen afleveres fra spids. Sidder de andre ”rigtigt” bag ham, kan han måske alligevel i en stigende spurt gøre det færdigt.

 

Desværre fik vi i går bekræftet frygten for, at Peter Sagan nok engang er formsvag efter en pause. Ellers er det nemlig ret uhørt, at han ikke sidder på første vifte i vinden, og det har næppe gjort det bedre, at han efterfølgende måtte i asfalten. Denne lette spurt kan han dog helt sikkert køre, og et stigende opløb og en teknisk finale passer ham faktisk ganske perfekt. Trods et generelt skuffende niveau har han også spurtet ganske fornuftigt i år, og med sine evner i positionskampen sidder han formentlig som altid helt rigtigt. Jeg tvivler på, at han har farten til at vinde i dette felt, men Sagan har før vundet etaper foran hurtigere folk i dette løb, fordi han er en konge i det kaos, der formentlig vil råde i morgen.

 

Elia Viviani kommer til løbet med selvtillid, men han er stadig ikke på sit gamle niveau. I gamle dage missede han sjældent sidevinden, men det gjorde han alligevel i går. Samtidig er han formentlig stadig lidt mærket af styrtet i Frankrig. Til gengæld er han normalt god i positionskampen, og selvom hans tog ikke er det bedste, har han i særligt Jempy Drucker og Christophe Laporte to gode folk til at sætte sig op. Et let stigende opløb passer ham heller ikke dårligt, men vi har gennem hele sæsonen, senest i Giroen, set, at han i dette felt vil mangle farten til at vinde.

 

Gårsdagen var endnu et søm til ligkisten for Cees Bol, der burde have haft en stor chance for at køre med om sejren, men atter endte langt tilbage. Det gik helt galt i positionskampen, men senest i Touren så vi også, at farten stadig mangler. Til gengæld var det et godt tegn, at han klarede sidevinden, og toget med Nikias Arndt, Joris Nieuwenhuis og Casper Pedersen var fremragende i sidste års Tour og uden Arndt også i årets løb. De ligner et af de stærkeste hold, hvilket er vigtigt i denne tekniske finale, hvor det stigende opløb passer Bol som fod i hose. Desværre rækker farten næppe længere.

 

Jeg har også relativt fine forventninger til Timothy Dupont. Efter en svær tid er han kommet tilbage på sporet i denne uge med gode spurter i Danmark og særligt Poitou-Charentes, hvor han uden et svaj fra Simone Consonni måske kunne have slået Viviani. Han er normalt hæderlig i positionskampen, men han er ikke så stabil, som han var i gamle dage. Et stigende opløb passer ham også, men han har nok ikke farten til at vinde - slet ikke mod stærkere hold. Bingoal har også Stanislaw Aniolkowski, der angiveligt kører sin egen separate spurt, men vi har igennem de seneste måneder kun set skuffende spurter fra ham, senest i går, hvor han ellers klarede sidevinden.

 

Ivan Garcia Cortina er ikke en mand til de store massespurter, men det stigende opløb passer ham. Desværre var han uhyre formsvag i Polen, men måske har han rejst sig lidt. Han kørte i hvert fald en god spurt i anden gruppe i går, og han har ført vist, at han faktisk kan begå sig på egen hånd i positionskampen. Det er dog langt fra altid, at det lykkes, og med et svagt hold skal han have heldet med sig. Han vinder utvivlsomt ikke, men han har i Paris-Nice før vist, at han kan overraske i en stigende spurt, som han senest viste med den eneste spurt, han kørte i Touren.

 

Endelig er der Arne Marit. Belgieren har mest ageret lead-out i sit første år, men han har kørt et par gode spurter på det seneste med en 6. plads i Norge og en 5. plads i GP Jef Scherens. Senest tog han kampen om i spurten i anden gruppe i går, hvor han viste fin fart. Hans hold er også svagt, og han er ganske urutineret i positionskampen. Sidder han rigtigt, skal det dog blive interessant at se, hvordan han står i dette stærke felt.

 

Selvom han er meget formstærk, så vi i går, at Max Walscheid i dag mere er kraftfuld end hurtig, og da han samtidig står svagt i positionskampen, får han det svært her. Det samme gælder for Jake Stewart, der vil kunne lide, at det stiger, men aldrig kommer frem i denne tekniske finale. Astana vil måske prøve med Yegeniy Gidich, Ag2r med Julien Duval eller Oliver Naesen, Ineos med Ben Swift, Israel SUN med Alexis Renard, Norman Vahtra eller Tom van Asbroeck og BikeExchange med Barnabas Peak eller Alexander Konychev, men de kan ikke vinde. Endelig så vi i går, at Stefan Bissegger ikke deltog i spurten, og det gør han næppe heller nu, hvor hans fokus er et forsvar af førertrøjen.

 

Feltet.dks vinderbud: Dylan Groenewegen

Øvrige vinderkandidater: Tim Merlier, Phil Bauhaus

Outsidere: Caleb Ewan, Alvaro Hodeg, Fernando Gaviria, Danny van Poppel, Mads Pedersen

Jokers: Peter Sagan, Elia Viviani, Cees Bol, Timothy Dupont, Ivan Garcia Cortina, Arne Marit

 

SE VUELTAEN PÅ DISCOVERY+ UDEN AFBRYDELSER OG BINDING TIL KUN 99,-

Dylan Groenewegen
Tim Merlier, Phil Bauhaus
Caleb Ewan, Alvaro Hodeg, Fernando Gaviria, Danny van Poppel, Mads Pedersen
Peter Sagan, Elia Viviani, Cees Bol, Timothy Dupont, Ivan Garcia Cortina, Stanislaw Aniolkowski, Arne Marit
Mike Teunissen, Jasper Stuyven, Michael Mørkøv, Max Walscheid, Jake Stewart, Stefan Bissegger, Alexander Konychev, Barnabas Peak, Ben Swift, Alexis Renard, Norman Vahtra, Tom van Asbroeck, Yevgeniy Gidich
DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Benelux Tour
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN

Annonce

KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:

Annonce

Annonce

/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

Coppa Agostoni - Giro del...(1.1) 29/09

Famenne Ardenne Classic(1.1) 02/10

Gran Premio Bruno Beghelli(1.1) 02/10

Tour de Vendée(1.1) 02/10

Binche - Chimay - Binche(1.1) 04/10

Paris - Bourges(1.1) 06/10

Tour de Romandie(2.WWT) 07/10-09/10

Il Lombardia(1.UWT) 08/10

La Philippe Gilbert juniors(2.1) 08/10-09/10

Annonce

Annonce

AG2R Citroen Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Qazaqstan

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain Victorious

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Cofidis

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

EF Education - EasyPost

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

INEOS Grenadiers

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Intermarché - Wanty - Gobert

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Israel - Premier Tech

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Quick-Step Alpha Vinyl

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team BikeExchange Jayco

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team DSM

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Annonce

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger