Tak for dit besøg, det er vi rigtigt glade for!

Vi er dog knap så glade for at se, at du blokerer for annoncer, som gør det muligt for os at tilbyde vores indhold – helt GRATIS. Hvis du tillader annoncer fra Feltet.dk, kan vi blive ved med at servere dig gratis nyheder. Måske værd at overveje en ekstra gang?

På forhånd tak!
Feltet.dk

Fjern min adblock - og støt Feltet.dk
Fortsæt uden at deaktivere
Gå til forsiden af feltet.dki samarbejde medGå til forsiden af feltet.dk
Log ind Følg os Nyhedsbrev VELOMIO

Optakt: 3. etape af Paris-Nice
11. marts 2019 19:18Foto: A.S.O.

Med en dybt imponerende præstation viste Dylan Groenewegen, at han er langt mere end bare en tung sprinter og sejrede for anden dag i træk i et sidevindsdrama, der eliminerede yderligere en gruppe favoritter fra kampen om den samlede sejr. Til gengæld ser det ud til, at roen nu sænker sig frem mod 3. etape, hvor vejret stilner af, og vindretningen ændres, og dermed ser det ud til, at feltets mange sprintere måske kan få sig en enkelt klassisk sprinteretape i et løb, der ikke har været dem venligt stemt indtil nu.

Ruten

Rejsen mod solen fortsætter som vanligt på tredjedagen, hvor man bevæger sig mod syd det meste af dagen, og der er fortsat lang vej ned til sydens sol og Nices smukke stigninger. Derfor venter der tirsdag igen en helt typisk tidlig Paris-Nice-etape, der mest har karakter af transport og Milano-Sanremo-opvarmning for sprinterne, men som under de rette omstændigheder kan være livsfarlig. En hel dag, hvor der køres i én retning, betyder nemlig, at der kan være sidevind fra start til slut, hvis blot vindretningen og -styrken er rigtig.

 

Etapen er med sine i alt 200 km ganske lang efter løbets vanlige standard og fører fra Cepoy til Moulins/Yzeure. Etapen mindre i sin natur meget om den foregående, men denne gang er retningen sydlig gennem hele dagen. Samtidig er terrænet pandekagefladt, og det eneste højdepunkt i løbets første halvdel er den første spurt, der kommer allerede efter 24,5 km.

 

Frokosten indtages efter 70 km i Bouilleret, men det betyder ikke, at rytterne kan se frem til afveksling fra etapens første del. Også anden halvdel er nemlig totalt flad, og retningen er fortsat sydlig. Først kort inden mål drejer man mod sydøst for herefter at passere dagens sidste spurt, der kommer bare 18 km fra stregen. Herfra leder en lang og flad vej frem til en lidt mere kompliceret finale, hvor der er et venstre- og et højresving i to rundkørsler på den tredjesidste kilometer, hvorefter en blød kurve leder ind på den 1200 m lange, 8 m brede opløbsstrækning. Den næstsidste kilometer stiger let, men derfra er det helt fladt.

 

Trods den lange distance byder etapen blot på 896 højdemeter.

 

Moulins/Yzeure har ikke tidligere i dette årtusinde været målby for et stort cykelløb.

 

 

 

 

 

Vejret

Inden løbet så det ud til, at alle de tre første dage kunne blive højdramatiske, men nu ser det ud til, at 3. etape kan blive mere fredsommelig. Etapen vil starte under en skyet himmel med enkelt solstrejf og slutte under et tungt, men tørt skydække og en temperatur på 18 grader. Fra start vil det være meget blæsende med en hård vind fra syd og sydvest, men det ser ud til, at vinden vil lægge sig en del, efterhånden som man nærmer sig mål, hvor der blot vil være en jævn vind fra sydvest. Det giver mod- og sidemodvind gennem hele dagen, indtil man muligvis får mere direkte sidevind på de sidste 40 km, hvilket varer ved helt frem til mål, også på opløbsstrækningen.

 

Analyse af 2. etape

Slår man navnet ”Dylan Groenewegen” op i cykelsportens ABC, vil man læse noget i retning af følgende: ”Tung sprinter, der formentlig er verdens hurtigste, men som ikke klarer mange udfordringer, hverken på stigninger eller i vanskeligt vejr.” Det har da også været den almindelige perception, at hollænderen med de buttede kinder hørte til i kategorien ”rene sprintere”, der helst skal slæbes til målstregen på en relativt let dag.

 

Efter i dag må cykelsportens leksikonforfattere imidlertid have slettelakken frem. Endnu en strålende sidevindsopvisning kronet med en suveræn sejr på en dramatisk dag i Paris-Nice viser nemlig, at det er på tide at revurdere opfattelsen af den mand, vi i hvert fald i et års tid har kunnet betegne som verdens hurtigste på to hjul. Dagens højspændte etape i Løbet mod Solen var nemlig endnu et eksempel på, hvorfor den franske begivenhed altid har haft appel til brostensryttere og stærke sprintere, og for anden dag i træk var vi vidner til et løb, der i intensitet og underholdning kunne matche de store endagsløb et par kilometer længere mod nord.

 

I sådan et løb står kun de stærkeste tilbage, og derfor ville mange nok have forsvoret, at det var Groenewegen, der for anden dag i træk skulle betræde podiets øverste trin. Efter en dag, hvor feltet splittedes igen og igen for siden at samles flere gange, var den hollandske kanonkugle imidlertid kun ved ganske få lejligheder ikke med i front, og da det hele for alvor intensiveredes i finalen, leverede både han og Jumbo-mandskabet endnu en strålende opvisning, der viste, at Groenewegen er langt mere end bare en samling hurtige muskelfibre.

 

Egentlig vidste vi godt, at han kan mere end som så. Sejren i sidste års udgave af Kuurne-Bruxelles-Kuurne og den suveræne spurt i årets udgave af den belgiske klassiker havde nemlig vist, at han er langt mere end bare en Kittel-type. Det så vi også på sidste års Amstel-etape i BinckBank Tour, hvor han længe sad med i frontgruppen. Alligevel havde vi forud for denne uge stadig til gode at se ham blande sig med de virkelige klassikerkonger, når den nordfranske sidevind får det stakkels Paris-Nice-felt til at ligne en slagmark fra 1. Verdenskrig.

 

Over nu to dage har Groenewegen imidlertid vist, at han hollandske baggrund ikke fornægter sig. Der var kun ganske få ryttere, der så ofte sad i første gruppe som ham, og det kan kun beundre på en dag, hvor selv de største maskiner led under en gennemsnitsfart på næsten 51 km/t. At han også igen viser sig i stand til at bevare sin hurtighed efter så svær en dag, gør blot billedet endnu mere fuldendt, og viser os, at der måske er plads til at forsøge at udvide paletten til også at omfatte mulige sejre i løb som Milano-Sanremo og Gent-Wevelgem. Det er ganske vist ikke på programmet i år, hvor næste opgave er etapesejre i Catalonien, men Groenewegen må efter denne uges strabadser have fået smag på mere og hårdere løb.

 

Det var dog ikke kun sprinteren selv, der fortjener applaus. Forud for løbet var det ganske vist klart, at Jumbo-Visma kom med en del klassikerdrenge, men alligevel var det uventet at se, at det i den grad var hollænderne, der dikterede slaget. Måske var de til tider overmatchet af Sky, Ag2r og FDJ, men da den afgørende udskilning fandt sted, sad de med både Groenewegen, Maarten Wynants og Amund Grøndahl Jansen i front. Efter i går at have været det bedst repræsenterede mandskab i første gruppe har holdet således igen dokumenteret, at der snart set ikke er ét eneste område, hvor de ikke hører til blandt verdens bedste. Grand tours, massespurter, ugelange etapeløb og brostensklassikere er alt sammen en del af den flotte palet, og nu kan vi også skrive knaldhård sidevindskørsel på listen over ting, der mestres af sportens nye og mest spændende superhold. Og der er endda mere i vente for et hold, der med den stadig mere lovende George Bennett fortsat har et glimrende bud til en topplacering i klassementet.

 

Der var dog ét hold, der gjorde det endnu bedre. Allerede i går mindede jeg om, hvordan Luke Rowes flotte sidevindskørsel i 2017 havde været den afgørende nøgle til Sergio Henaos sejr, og på 1. etape viste han igen sin tårnhøje klasse, da han på eminent vis eskorterede Michal Kwiatkowski og Egan Bernal til fronten på alle de rette tidspunkter. I dag gentog han så kunststykket i en magtdemonstration, der desværre ikke fik den fortjente plads i rampelyset. Den begrænsede tv-dækning betød nemlig, at vi gik glip af hoveddelen af etapen, men meldingerne fra de indledende begivenheder går på, at det stort set hver eneste gang var Rowe, der med sine to kaptajner på bagsmækken gang på gang skabte splittelserne. Ikke én eneste gang missede de tre Sky-ryttere første gruppe, og selv da alt var lagt til rette til en afsluttende reduceret massepurt, lykkedes det den walisiske ”Man of the Match” en sidste gang at rive feltet itu, så kun 8 mand var tilbage ved passagen af den røde flamme.

 

Efter den præstation er det svært at tro, at broderens polterabend og et brækket lårben for 18 måneder siden truede Rowes karriere, men han synes nu at være tilbage endnu stærkere end tidligere og klar til at agere en meget farlig outsider i de største brostensklassikere, hvor han, Gianni Moscon og Dylan Van Baarle med støtte fra en delvist genrejst Ian Stannard ligner et af de mest spændende kollektiver. I dette løb er opgaven imidlertid først og fremmest at hjælpe Bernal og Kwiatkowski igennem den første uge, og den udfordring har den ellers så anonyme walisiske stjerne løst til UG med kryds og slange.

 

Alligevel er det nok ikke ham, der i Sky-lejren trækker de største overskrifter. Vi vidste nemlig godt, at Rowe var en sidevindskonge. Til gengæld var der mange, der frygtede, at lille Bernal ville blive en af indledningens helt store tabere, men sådan er det bestemt ikke gået. Sportens guldfugl nr. 1 har nemlig nu over to dage, at han også mestrer en af sportens sværeste udfordringer, og at vi kan føje sidevindskørsel til den endeløse liste over de kunstarter, han excellerer i. Allerede sidste år viste han ganske vist, at han er langt mere end bare en klatrer, men efter denne uge synes det kun at være næsten stensikkert, at den første grand tour-sejr kan komme når som helst - og snarere før end siden.

 

Trods magtdemonstrationen var der alligevel grund til en del malurt i Sky-bægeret. Havde det ikke været for Kwiatkowskis dumme defekt, havde de nemlig kunne udnytte situationen til at vinde tid på langt flere konkurrenter. Da polakken desværre faldt ud af første gruppe med 40 km igen, valgte de imidlertid at tage den med ro og lade den anden af deres to kaptajner genfinde sin plads i fronten. Det indebar, at en stribe andre klassementsryttere også fik kastet en redningskrans, men var en pris, der måtte betales, hvis begge de to meget forskellige optioner skulle holdes åbne. Uden Kwiatkowskis uheld var 1. gruppe formentlig forblevet i front, og så havde dagens etape gjort betydelig større skade, end det var tilfældet.

 

Sky kan dog ikke klage over udkommet af de to første dage, der effektivt har elimineret mange af deres værste rivaler, først og fremmest Ion Izagirre, Simon Yates og Miguel Angel Lopez. Samtidig står de i den luksussituation, at de både har en topkandidat til enkeltstarten og den mest sandsynlige vinder af kongeetapen. Det kan måske komplicere taktikken på 7. etape, hvor det kan være svært at gennemskue, om man skal give Bernal det ønskede hårde løb eller Kwiatkowski så let en dag som muligt, men det er alligevel betryggende, at man kan lade Kwiatkowski sikre sig et forspring på torsdag og stadig sidde med løbets bedste klatrer, hvis Col du Turini alligevel bliver lidt for hård kost for den alsidige polak.

 

Sky var ikke det eneste hold, der viste, at det er nyttigt at have en klassikerstjerne. Allerede i går fremhævede vi Oliver Naesen, der som Romain Bardets sikre bodyguard effektivt guidede den lokale helt sikkert gennem de vanskelige betingelser. Det kunststykke gentog han i dag sammen med Stijn Vandenbergh, da de to belgiere sammen med de to kaptajner Bardet og Tony Gallopin sikrede, at Ag2r i den sidste frontgruppe var de bedst repræsenterede. I sidste ende sov de anelse i timen, da Rowe uventet splittede feltet en sidste gang, men med stærk kørsel til slut lykkedes det at begrænse skaden til bare 5 sekunder. I sidste ende blev det måske ikke til den store tidsgevinst, men særligt med henblik på Tour de France må det være betryggende for Bardet at vide, at hans klassikertrup er så stærk, at han fremover kan bruge sidevinden også som et aktivt våben.

 

Bardet, Gallopin, Bernal og Kwiatkowski var fire af de otte klassementsryttere, der sad med i frontgruppen, og som i kraft af polakkens punktering mistede chancen for at vinde ekstra tid. Også Wilco Kelderman, Felix Grossschartner og Bob Jungels viste sig som forventet med deres styrke at kunne drage fordel af de vanskelige betingelser, og mens det nok er forventet, at Turini bliver for svær for store, men formstærke Jungels samt Grossschartner viser min forhåndsfavorit, Kelderman, sig mere og mere formstærk. Desværre viste dagens etape også, at tabene af Matthews og Tusveld kommer til at gøre nas, for hollænderen vil reelt skulle klare opgaven alene. Med tanke på et Sky-mandskab med to så stærke kaptajner og Tao Geoghegan Hart og Ivan Sosa ventende som luksushjælpere i bjergene kan særligt 8. etape blive lidt af en udfordring for Kelderman, selv hvis han sikrer sig et stort forspring på enkeltstarten.

 

Den sidste klassementsrytter, der sad med i front, var måske den allermest overraskende. Hvor Bernal trods alt kunne holde sig til muskelbundtet Rowe, stod lille Nairo Quintana langt, langt svagere, også selvom han i Jurgen Roelandts havde en vis støtte. Alligevel viste den lille colombianer, at han endnu ikke hører til på cykelsportens kirkegård, og ligesom i går viste han beundringsværdig kørsel i en disciplin, han bestemt ikke elsker, og som muligvis har kostet ham en Tour-sejr. Quintana ser i den grad ud til at være klar til i bjergene at vise, at han fortsat er en rytter, der skal tages seriøst, og derfor er det kun synd, at Kwiatkowskis uheld formentlig berøvede ham chancen for at sikre sig et forspring, han behøver inden enkeltstarten.

 

Blandt de ryttere, der blev reddet af gongongen og således bevarede deres klassementsambitioner, da der mod slutningen skabtes samling, var den dybt imponerende Luis Leon Sanchez, der var blevet sat tilbage af et uheld, men som igennem begge dage har kørt som en sand motorcykel, George Bennett, Jack Haig, Ilnur Zakarin, Patrick Konrad, Valentin Madouas og Lilian Calmejane. Særligt Zakarin, der ellers er et stensikkert sidevindsoffer, fortsætter med på et svagt Katusha-mandskab at imponere og ligner mere og mere en kandidat, der skal holdes øje med trods sygdommen op til løbet. Til gengæld var det skuffende, at Dylan Teuns lidt overraskende ikke holdt sig til i sidevinden og endda faldt fra igen i finalen.

 

Alle har de fortsat en chance for at gøre sig gældende, men de første dage har i den grad haft sine ofre. I dag blev to af de bedste klatrere, Simon Yates og Miguel Angel Lopez, endegyldigt elimineret i en disciplin, de begge altid har hadet, og dermed står to af de tre stærkeste mandskaber nu uden reelle vinderkandidater. Astana kan glemme alt om Lopez og Ion Izagirre, og da storbror Gorka i dag styrtede ud af løbet, er man nu efterladt med Sanchez, der trods alt ikke har skyggen af chancen for at vinde. Mitchelton har stadig Haig som en kandidat, men også han har tabt lidt tid, der bringer sejren uden for rækkevidde. Tilbage står nu blot at gentage Portes kunststykke fra for to år siden, hvor han efter et tidligt nederlag i sidevinden vandt kongeetapen, og mon ikke især Lopez og Yates har planer om at udnytte den ekstra frihed til at gå efter sejren på løbets mest prestigiøse etape?

 

Endnu værre gik det for andre. Rigoberto Uran havde ellers i går vist sig mere velkørende end udmeldt, men et styrt sendte desværre ham tidligt hjem, så det stærke EF-mandskab nu er ude af klassementet, da også Tejay van Garderen og Daniel Martinez har mistet tid. Stakkels Warren Barguil, der ellers endelig var på vej tilbage og i går var i hopla, blev bragt til hospitalet i ambulance, og helt galt gik det for Dimension Data, hvis to store stjerner, Louis Meintjes og Mark Cavendish, begge stod af i det, der ligner en nærmest uendelig stime af nedture for de to topnavne.

 

Løbet viste os også ganske meget om sprinternes form. Især var det opløftende at se Marcel Kittel bekræfte det stærke indtryk, han allerede gjorde i Spanien fra starten af året. I sidste ende blev det hele en anelse for hårdt for den store tysker, men at han sad med helt i front indtil 2 km fra mål vidner om, at tyskeren virkelig er på vej tilbage efter en vinter, hvor han har motiveret som aldrig før. Nu skal han blot have toget til at fungere, inden det gode arbejde også kan omsættes i resultater.

 

Også John Degenkolb ser ud til at være klar til klassikerne, selvom en dum tur i grøften på de sidste kilometer kostede den velkørende tysker chancen for at køre om sejren, og Matteo Trentin bekræftede den superform, han har vist fra dag 1 i denne sæson. Arnaud Demare rejste sig efter gårsdagens skuffelse, og selvom han til sidst måtte sande, at benene stadig ikke er som før sygdommen, fik han ved at vinde feltets spurt vist, at han er på rette spor frem mod Sanremo. Og så var det en fornøjelse af at se den ensomme André Greipel vise, at han stadig er alt, alt for god til at være på et hold, der slet ikke kan give ham den opbakning, han fortjener.

 

Mens disse navne alle er kendt for deres evner i sidevinden, var det Groenewegen og Kittel, der imponerede mest. Det var nemlig meget sigende, at de andre af de mere rene sprintere, Fabio Jakobsen, Caleb Ewan og Sam Bennett, alle eksploderede på dramatisk vis og måtte slippe anden gruppe, inden der skabte samling. Alle har de ellers imponeret ved at vise øget holdbarhed, men dagens løb viste, at de fortsat har deres begrænsninger. De kan dog i det mindste glæde sig over, at de ikke blev ramt af uheld, som det for anden dag i træk skete for stakkels Alexander Kristoff, der nu står med kun få muligheder for atter at vise sin storform og derved gøre krav på ikke at skulle køre for Fernando Gaviria i Sanremo om knap to uger.

 

Heldigvis har han to chancer endnu. Den første af disse kommer i morgen, men desværre ser det ikke ud til, at forholdene bliver ideelle for nordmanden. Han ville nemlig have elsket de seneste dages knaldhårde sidevindsløb, men nu ser det ud til, at dramaet lægger sig. På 3. etape ser det nemlig ud til, at en modvind vil gøre det hele betydeligt mindre dramatisk, og vi kan derfor få en mere klassisk sprinteretape, der ikke just falder i Kristoffs smag.

 

Det vil til gengæld falde i god jord hos Kittel, Bennett, Ewan og de andre sprintere, der valgte dette løb til, fordi det havde tre helt flade etaper at boltre sig på. Spørgsmålet er så bare, om ændrede vindforhold giver et andet resultat. Uanset om det blæser eller ej, ser det jo ud til, at Groenewegen alligevel vinder.

 

Favoritterne

Da ruterne til årets Paris-Nice og Tirreno-Adriatico blev annonceret, valgte sprinterne i stort antal at drage til Frankrig. Det var ikke overraskende, da årets udgave af Løbet mod Solen med sine tre helt flade åbningsetaper så ud til at skulle mere sprintervenlig, end det har været længe, men de første dage er langt fra gået som ønsket for de hurtige folk. To dage med kraftig sidevind har berøvet dem to af deres tre muligheder, og tilbage er nu blot én chance for at få en klassisk massespurt samt en lidt mere usikker mulighed på fredag, hvor den kraftige mistralvind dog også truer med at komme i spil.

 

Inden løbet så det ud til, at vejrudsigten ville berøve dem alle de tre første muligheder, men måske synes vejrguderne alligevel, at der nu også hører en rigtig massespurt til i Paris-Nice. I hvert fald har varslet ændrer sig de seneste dage, og noget kunne tyde på, at dramaet vil dæmpe sig en del efter de to første hektiske dage.

 

Det er dog ikke helt sikkert. Der er nemlig ganske forskellige meldinger at læse i forskellige vejrudsigter. Der er almindelig enighed om, at det vil være ganske blæsende fra sydvest i startområdet, men der er mere uklarhed om, hvor megen vind der vil være mod slutningen. Nogle hjemmesider melder om hård vind, som vi har set det de seneste dage, men de fleste varsler blot en jævn vind, der er langt svagere end de seneste dages næsten stormende betingelser.

 

Én ting er alle dog enige om: den sydvestlige vind bliver mere sydlig end vestlig. Det vil formentlig have en dramatisk effekt på begivenhederne, for dermed vil der igennem det meste af den i forvejen meget lange etape være mere mod- end sidevind. I stedet for et stort sidevindsdrama med en gennemsnitsfart på 51 km/t som i dag, kan det derfor blive en dødkedelig rulletur ned mod syd med en fart, der nok snarere ligger på den lette side af 35 km/t.

 

Der vil sikkert være nogle nervøse miner fra start i de trods alt blæsende betingelser, men mon ikke modvinden hurtigt lægger en dæmper på løjerne? Vi forventer, at mange vil være ganske glade for en lettere dag efter to vanvittige etaper, og vi regner derfor med, at et lille udbrud bestående af prokontinentalryttere vil stikke af fra start, og derefter kan det godt blive lidt af en langgaber, hvor Jumbo vil kontrollere, måske med hjælp fra Deceuninck, Lotto Soudal og Bora. Med mindre vejrudsigterne er helt skæve, bør det blive en halvkedelig dag i det franske.

 

Der er en mulighed for, at det vil ændre sig på de sidste 40 km, hvor rytterne drejer mod sydøst. I hvert fald vil der sikkert være en del stress frem mod den vigtige retningsændring, men med udsigt til mindre vind, der fortsat primært vil komme forfra, tror vi, at der hurtigt vil falde ro på igen. De sidste km vil helt sikkert blive stressende og nervøse, men vi regner med, at det hele ender i en relativt klassisk massespurt, hvor en langsom dag i sadlen vil sikre, at det er nogle friske ben, der skal spurte om sejren. Den sidste spurt kan være en chance for Kwiatkowski og Sanchez til igen at sikre sig lidt tidsbonus, men derudover regner vi med en begivenhedsfattig dag.

 

Selve spurten er ikke voldsomt kompliceret. Udfordringen er de to rundkørsler efter 3 km-mærket, hvor man meget vel kan se tog fald fra hinanden, men derefter er det hele ret enkelt. Det stiger slet, men ikke på en betydende måde, og derudover er det er en næsten lige vej over de sidste godt 2 km. Samtidig er den meget bred, hvormed der er mindre risiko for at blive lukket inde, og det ligner derfor en dag for de ”rigtige” sprintere med høj topfart - i hvert fald hvis de kan time det rigtigt i sidemodvinden.

 

På den baggrund er det også svært ikke at pege på Dylan Groenewegen som favorit. I dag viste han ganske vist, at han også kan vinde sidevindsløb, men det er trods alt klassiske massespurter, der er hans speciale. Igennem de seneste to sæsoner har han gang på gang vist sig som verdens hurtigste, ikke mindst i forbindelse med sine to overlegne sejre i sidste års Tour. Også i år har han været helt ustoppelig og ganske suveræn i Valencia, Algarve og Kuurne, hvor han har vundet sine spurter med sikker autoritet.

 

Udfordringen for ham har altid været toget, men den bekymring er der ikke den store grund til at have denne gang. Enhver, der var vidner til 4. etape i Algarve, så, hvordan Amund Grøndahl og Mike Teunissen tørrede gulv med resten af feltet og gav Groenewegen et af de bedste lead-outs, han nogensinde har fået. Også i dette løb har Jumbo været så dominerende, at der må være forventning om, at de igen gør det godt. Om de kan matche FDJ og Deceuninck, er stadig uklart, men Groenewegen vil i hvert fald kunne holde sig fremme. Derefter skal han selv gøre det færdigt, og i en finale på en bred, lige vej burde han med sin høje topfart kunne sikre sig et fornemt hattrick.

 

Hans værste rival må være Sam Bennett. Ireren har ganske vist haft nogle skuffende dage, hvor han har været skuffet over benene. Helt uden form er han dog ikke, for i dag var han trods alt længe med fremme, indtil han som mange andre sprintere eksploderede til sidst. Vigtigst er det dog, at han med sejren over Gaviria i Emiraterne viste, at han har en enorm topfart, men vi har stadig til gode at se, hvor han står i forhold til fartkongen Groenewegen. Alt tyder på, at han i hvert fald har farten til at komme tæt på hollænderen.

 

Bennetts problem har altid været positionering, men den fungerede fornemt i ørkenen, hvor han på 5. og 7. etape udså sig Gavirias hjul og endda vandt den benhårde kamp om at få det. Selvom han her har Jempy Drucker hos sig, er det tænkeligt, at han også her vil gå efter Groenewegens bagsmæk. Vinder han den dyst, er det op til ham selv at vise, at han også er hurtig nok til at gå forbi den hollandske stjerne. Det bliver ikke let, men især i en modvindsspurt, hvor man let kan starte for tidligt, har Bennett en reel chance.

 

Som sagt var det opløftende at se Marcel Kittel igen i dag vise, at han altså er i fremragende form efter en vinter, hvor han har arbejdet stenhårdt. Det har han vist siden de første løb i Spanien, men som altid har det svage Katusha-hold gjort det svært at vise det i spurterne. På 5. etape i Emiraterne var han imidlertid hurtigere end Viviani, Gaviria og Bennett og viste dermed, at farten stadig er der. Nu skal han bare havne i en position, hvor han også kan gøre brug af den.

 

I den sammenhæng står han slet ikke dumt her. For første gang har han nemlig støtte af Jens Debusschere, der ofte var sidste mand før Greipel hos Lotto Soudal. Han har dermed masser af erfaring, og samtidig er Marco Haller klar i sin vante rolle som tredjesidste mand. Med andre ord har Kittel dermed det bedste tog i tiden hos Katusha, og samtidig er der tale om en let finale på en bred vej, hvor der burde være plads til at åbne op. Risikoen for, at Kittel er ude af position, er altid stor, men han får ikke mange bedre chancer end denne for igen at vise, at han stadig kan overspurte Groenewegen.

 

Ligesom Kittel og Bennett måtte Fabio Jakobsen i dag indse, at udfordringerne blev lidt for voldsomme i de blæsende betingelser. I morgen burde han imidlertid kunne få fuld glæde af sin topfart, og derfor er der grund til at have høje forventninger. I sidste års Tour of Guangxi slog Jakobsen nemlig flere gange både Groenewegen og Pascal Ackermann, og på 1. etape i Algarve fik han nærmest Arnaud Demare og Ackermann til at ligne statister. Noget kunne altså tyde på, at han har taget det sidste skridt op i den absolutte elite, og det får vi forhåbentlig chancen for at vurdere i morgen. Han har med Florian Senechal og Fabio Sabatini et tog, der kun kan matches af Jumbo og FDJ, og han kan meget vel ende med at få det bedste lead-out. Herfra skal han så vise, at han faktisk er lige så hurtig, som spurten i Algarve antyder.

 

Caleb Ewan var en anden sprinter, der i dag måtte sande, at sidevinden blev lidt for voldsom, men han har generelt imponeret i de blæsende betingelser, der ikke er hans spidskompetence. Også sejren på Hatta Dam viste glimrende form, men til gengæld så vi også i Emiraterne, at han ikke længere har samme fart som de allerhurtigste. I går var han ganske vist tæt på at slå Groenewegen, men det skyldtes alene, at hollænderen startede tidligt i modvinden på en dag, hvor Ewan havde fordel af, at alle var trætte. I morgen venter en mere klassisk spurt, og her skal han nok udnytte endnu en mistiming fra Groenewegen, Bennett, Kittel og Jakobsen, hvis han skal vinde, især fordi hans tog er stærkt svækket efter tabet af Jasper De Buyst, og han derfor meget vel kan tænkes at skulle starte langt tilbage med den begrænsede støtte, Nikolas Maes og Roger Kluge kan levere.

 

Det eneste tog, der kan konkurrere med Jumbo og Deceuninck, er FDJ. Med Ramon Sinkeldam og især Jacopo Guarnieri har Arnaud Demare måske endda det allerbedste hold. I hvert fald var de på den nævnte 4. etape i Algarve faktisk gået forbi Jumbo, og havde Demare ikke tabt Guarnieris hjul, havde han formentlig fået det perfekte lead-out. Dermed er der en vis chance for, at det vil være Demare, der vil kunne starte sin spurt fra den bedste position, og det giver ham i hvert fald en chance. Omvendt ved vi fra Touren, at hans fart efter en let dag altså ikke rækker til at matche de bedstes, og selvom han i dag vandt feltets spurt og rejste sig efter 1. etapes store skuffelse, er han nok meget afhængig af et sublimt lead-out for at vinde en klassisk spurt som denne.

 

En ødelagt sko på 1. etape og et styrt på 2. etape… Som nævnt har det bestemt ikke været et heldigt løb for Alexander Kristoff. Heldigvis ved vi fra de fornemme lead-outs i Emiraterne og den stærke kørsel i Oman, at han er i bedre form end længe, men desværre kan denne etape bliver lidt for let for den store nordmand. I Oman slog han dog en del af dette felts bedste sprintere i en klassisk spurt og viste dermed, at han fortsat har en vis fart, hvilket UAE Tour blot bekræftede. Alt andet lige må det være til Kristoffs fordel, at de to første dage har gjort alle trætte, og han er endda selv kommet lettere igennem dem. Han elsker en lang powerspurt som denne og er som bekendt helt sublim i positionskampen. Formentlig ender det med endnu en sikker placering i top 5, men efter to hårde dage kan han måske overraske.

 

Vi har i vores analyser været meget efter Arkea, der slet ikke har kunnet støtte André Greipel. Tyskeren har ellers både i dag og i Kuurne vist fremragende form, men i spurterne har hans hold svigtet ham. Faktisk har han ikke kørt én eneste ordentlig spurt siden den afrikanske debut i januar, men forhåbentlig får han chancen i morgen. For første gang skal han køre sammen med unge Bram Welten, og selvom han mangler rutine, burde han kunne yde en vis støtte. Heldigvis er vejen bred og opløbet ukompliceret, og dermed er der i det mindste en chance for Greipel til at vise, at det altså blot er et halvt år siden, at han overspurtede både Gaviria og Ewan i Tour of Britain.

 

Løbets joker må være Jakub Mareczko. Den lynhurtige italiener har naturligvis intet kunnet stille op på to hårde dage, men i morgen har han en chance. Denne gang er der udsigt til en dag i modvind, og dermed burde selv han kunne være relativt frisk til slut. Desværre er hans tog håbløst svagt, og da han også selv er meget svag i positionskampen, vil han formentlig atter skulle starte alt for langt tilbage. Ved enkelte lejligheder i år - blandt andet i Emiraterne og Australien - har han dog igen vist, at hans fart er tårnhøj, og netop i en ukompliceret finale som denne, er der en chance for, at lykkens gudinde giver ham en position, hvor han faktisk også kan gøre brug af den. Formentlig ender det skidt, men det kan også ende rigtigt godt, hvis heldet tilsmiler ham.

 

På 1. etape i Besseges og 1. etape i Oman kørte Bryan Coquard nogle fremragende spurter. Det er noget af det bedste, vi længe har set fra den fallerede topsprinter, og man kan derfor have et vist håb om, at han er på vej tilbage. Formen synes at være ganske fin, efter at han har klaret sig godt i sidevinden, som ellers ikke er hans kop te, men han havde nok ønsket sig en lidt sværere finale. Toget er heller ikke i sin stærkeste opstilling, og man kan frygte, at Kevin Reza og Kris Boeckmans trods alt ikke kan få ham langt nok frem til, at han kan slå de mange folk, der trods alt er en anelse hurtigere i en klassisk boulevardspurt.

 

Dagens etape var opløftende for John Degenkolb, der var blandt de bedste i sidevinden. Formen synes altså at være god, men denne etape ender nok med at blive en anelse for let for tyskeren, der trods fremgang stadig ikke er helt så hurtig som i tiden før sit grimme styrt. Til gengæld har han med Koen De Kort og Edward Theuns et af løbets bedste tog, og han er samtidig god i en let stigende powerspurt. Med et godt lead-out kan det derfor blive ganske hæderligt, selvom han nok ikke ender med at vinde en spurt som denne.

 

Niccolo Bonifazio lagde ud som lyn og torden i Afrika, men har siden haft det sværere. Her har han som forventet haft det vanskeligt i sidevinden, men nu får han forhåbentlig chancen for endelig at vise sin fart. Det gjorde han også i Giroen, hvor han var blandt de mest stabile i kampen om 3. pladsen bag suveræne Bennett og Viviani, og han har således en fart, der gør ham konkurrencedygtig. Han er samtidig god i positionskampen og har et godt to med Anthony Turgis og ikke mindst Adrien Petit. Han er ikke hurtig nok til at vinde, men det kan sagtens blive et hæderligt resultat.

 

Endelig er der Sonny Colbrelli. Italieneren har før vist, at han kan vinde spurter, men kun efter relativt svære dage. Denne etape bliver nok for let til, at han kan vinde en klassisk boulevardspurt, men det kan godt blive til et hæderligt resultat. Toget med Heinrich Haussler og Ivan Garcia ser i hvert fald hæderligt ud, og efter nogle hårde dage burde Colbrelli i hvert fald have en bedre chance end vanligt.

 

Blandt de øvrige sprintere har vi Matteo Trentin, der med sin gode form nok skal ende pænt, men ikke kan vinde en let spurt som denne, Magnus Cort, der nu nok kan få sin chance på det efterhånden svækkede Astana-hold, men som uden støtte kommer til kort i positionskampen, Dan McLay, der er for svag i positionskampen, selvom han ellers har en pæn fart, Christophe Laporte og Edvald Boasson Hagen, der ikke kan vinde en let spurt som denne, samt Eduard Grosu, der hverken har den nødvendige fart eller evne i positionskampen.

 

Feltet.dks vinderbud: Dylan Groenewegen

Øvrige vinderkandidater: Sam Bennett, Marcel Kittel

Outsidere: Fabio Jakobsen, Caleb Ewan, Arnaud Demare, Alexander Kristoff, André Greipel

Jokers: Jakub Mareczko, Bryan Coquard, John Degenkolb, Niccolo Bonifazio, Sonny Colbrelli

DEL
INFO
Optakter
Nyheder
Paris - Nice
Nyheder Profil Resultater
DELTAG I DEBATTEN
KOM FORREST I FELTET - FÅ NYHEDERNE FØRST:
/var/www/vhosts/feltet.dk/httpdocs/octo_data/Feltet/layouts/default_front/data/boxes/box_417.data.json

AG2R La Mondiale

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Astana Pro Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bahrain-Merida

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Bora-Hansgrohe

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

CCC Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Deceuninck - Quick-Step

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Groupama-FDJ

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Lotto Soudal

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Mitchelton-Scott

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Movistar Team

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Dimension Data

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team EF Education First

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Jumbo-Visma

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Katusha Alpecin

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sky

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Team Sunweb

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Trek-Segafredo

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

UAE Team Emirates

Profil »

Nyheder »

Ryttere og stab »

Resultater »

Statistik »

Log ind

Husk mig. Glemt kodeord?

Har du ikke en bruger?

Opret bruger

FIND DINE CYKELPRODUKTER PÅ TVÆRS AF WEBSHOPS